AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Jeg har i det siste fått tanker om å skade og drepe de jeg er glad i. Det er ikke slik at jeg ønsker å skade dem, men mer slik at jeg er redd for at jeg kommer til å gjøre det. Jeg er selvfølgelig utrolig glad i de personene jeg har disse tankene om og det å skade dem er egentlig det siste jeg ønsker. Jeg går allerede til behandling i psykiatrien for andre ting, men er redd for å ta disse tankene opp med behandleren min. Noen andre som også har det sånn? Er det noe jeg kan gjøre? Anonymkode: 7f9a3...c3c 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 Ja, du tar det opp med behandleren din! Anonymkode: dde54...d36 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Jeg fikk høre en gang at dette er ganske vanlig, skremmende og ubehagelige tanker å få, men så lenge en vet at en ikke kommer til å gjøre det, og at det er noe en ikke vil, må man bare slå tankene vekk, og tenke at disse tankene bare er det de er, tull. Kommer de ofte og hindrer deg i å slappe av, ville jeg tatt dem opp med psykolog for evt klare å sortere dem bort. Anonymkode: 84f5f...6bc 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du tar det opp med behandleren din! Anonymkode: dde54...d36 Men jeg er redd for hva hun vil gjøre med den informasjonen. Anonymkode: 7f9a3...c3c 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk høre en gang at dette er ganske vanlig, skremmende og ubehagelige tanker å få, men så lenge en vet at en ikke kommer til å gjøre det, og at det er noe en ikke vil, må man bare slå tankene vekk, og tenke at disse tankene bare er det de er, tull. Kommer de ofte og hindrer deg i å slappe av, ville jeg tatt dem opp med psykolog for evt klare å sortere dem bort. Anonymkode: 84f5f...6bc Ja, jeg vet jo at jeg ikke kommer til å gjøre det og at det er noe jeg ikke vil, men det er likevel noe jeg er redd for. Tankene kommer ikke så veldig ofte, kanskje noen ganger i uken. Anonymkode: 7f9a3...c3c 1
Duckie Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 Det er ikke så uvanlig som du skulle tro. Som en over her sier, det er en stor forskjell på å ha tanker om å gjøre noe sånt, og det å ha ønsker om å gjøre noe sånt. Uansett burde du ta det opp med psykologen din, så dere kan jobbe med metoder som stopper disse tankene for deg. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #7 Skrevet 14. september 2017 Vet ikke om det kan sammenlignes helt, men jeg fikk sånne tanker om meg selv! Altså at jeg vil ikke skade meg selv under noen omstendigheter, men ble redd for at jeg skulle gjøre det likevel. Jeg gjemte batterier og sånn fordi jeg var redd for at jeg kom til å spise de i søvne for eksempel. Jeg er helt psykisk frisk ihvertfall. Var bare en kort periode jeg hadde det sånn og så gikk det over. Anonymkode: 37998...ff9 2
GLADIATORE Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg er redd for hva hun vil gjøre med den informasjonen. Anonymkode: 7f9a3...c3c Hvis du er TS, bør du være mer redd for tankene dine enn hva hun vil gjøre med informasjonen! Trolig vil hun ta det profesjonelt. Det gjør ikke du om di ikke tar det opp. Det er skremmende og ikke vanlig. Hvis du ikke bare tenker på deg selv må du ta det opp. Greit at du sier du ikke vil gjøre noe, men. Men! Ta det opp. Please.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #9 Skrevet 14. september 2017 Dette er tvangstanker/OCD! Det heter "harm OCD" på engelsk, Google det så får du masse treff det er mer vanlig enn man tror å ha slike tvangstanker, men fryktelig ubehagelig og angstfylt! Ikke bruk tid på å finne ut av om du virkelig mener det eller ei osv - det forsterker bare tankene. Dette kan behandles! DPS har egne OCD-team som er kjempeflinke på akkurat dette men da må du søke hjelp først hos fastlege. Fastlegen vil raskt skjønne at dette er tvangstanker, og ikke den "virkelige deg". Lykke til! Anonymkode: 81d0e...7cb 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #10 Skrevet 14. september 2017 1 minutt siden, GLADIATORE skrev: Hvis du er TS, bør du være mer redd for tankene dine enn hva hun vil gjøre med informasjonen! Trolig vil hun ta det profesjonelt. Det gjør ikke du om di ikke tar det opp. Det er skremmende og ikke vanlig. Hvis du ikke bare tenker på deg selv må du ta det opp. Greit at du sier du ikke vil gjøre noe, men. Men! Ta det opp. Please. Helt feil. Tvangstanker om å skade andre er faktisk ganske vanlig, og helt ufarlig - det er verst for den som faktisk har tankene da det er svært ubehagelig og angstfylt å få slike ufrivillige tanker. For det er det de er - ufrivillige, og representerer som regel det man har minst lyst til å gjøre - derav angsten og ubehaget. Anonymkode: 81d0e...7cb 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #11 Skrevet 14. september 2017 Jeg har sånne tanker om én person jeg var glad i, men det er en person som har ødelagt livet mitt og som jeg ikke lengre føler annet en hat for. Regner mine tanker som drøye, men ikke unormale pga det personen har gjort mot meg. Å ha sånne tanker ut av det blå, virker litt merkelig. Ser ingen grunn til at du ikke kan ta dette opp med behandler. De bryter ikke taushetsplikten med mindre de tror du faktisk er farlig. (Det skal mye til) Anonymkode: cc124...c08 1
GLADIATORE Skrevet 14. september 2017 #12 Skrevet 14. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Helt feil. Tvangstanker om å skade andre er faktisk ganske vanlig, og helt ufarlig - det er verst for den som faktisk har tankene da det er svært ubehagelig og angstfylt å få slike ufrivillige tanker. For det er det de er - ufrivillige, og representerer som regel det man har minst lyst til å gjøre - derav angsten og ubehaget. Anonymkode: 81d0e...7cb Helt uenig i at man skal jatte med slike tanker. Jeg har nok erfaring til å se hva som kan skje. Jeg mener det er alvorlig og ikke noe noen skal dysse ned.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #13 Skrevet 14. september 2017 15 minutes ago, AnonymBruker said: Men jeg er redd for hva hun vil gjøre med den informasjonen. Anonymkode: 7f9a3...c3c Hun vil hjelpe deg med OCD. Du blir ikke sperret inne eller noe sånt, dette er en relativt vanlig form for OCD som behandleren din garantert har vært borti mange ganger før. Du kan få hjelp for disse tankene, ikke vær redd for å ta det opp! Anonymkode: c21d4...94a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #14 Skrevet 14. september 2017 2 minutter siden, GLADIATORE skrev: Helt uenig i at man skal jatte med slike tanker. Jeg har nok erfaring til å se hva som kan skje. Jeg mener det er alvorlig og ikke noe noen skal dysse ned. Nei, du tar faktisk feil. Vet du noe som helst om OCD og tvangstanker egentlig? Det er karakterisert som ufrivillige, repetitive, påtrengende tanker om f. eks skade seg selv eller andre, være homofil, påføre andre alvorlig sykdom, at man er skitten osv. Alle har slike tanker fra tid til annen, men når man ikke har OCD fester man seg ikke ved det og legger ikke merke til at man har tanken. Tankene er alltid i uoverensstemmelse med hvordan personen ser på seg selv, altså egodystone tanker. OCD rammer 3 % av befolkningen, er en velkjent angstlidelse, og behandles effektivt med kognitiv eksponeringsterapi. TS skriver jo at disse tankene er ufrivillige og at hun aldri kunne tenke seg å faktisk gjøre noe slikt - klassisk tvangstanker Les denne artikkelen du, og bli klokere: https://ocdla.com/harm-ocd-1-1982 Anonymkode: 81d0e...7cb
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #15 Skrevet 14. september 2017 Tror det er ganske vanlig og tenker at det er en mekanisme som skal hindre oss i å skade andre. Kan selv få mentale bilder i gitte situasjoner der jeg feks setter eller påfører mine barn skade. Forskjellen er jo at jeg nettopp vet at det aldri kommer til å skje. Skremmende kan det være og det er det nok en grunn til. Anonymkode: b7fa1...bee 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #16 Skrevet 14. september 2017 7 minutter siden, GLADIATORE skrev: Helt uenig i at man skal jatte med slike tanker. Jeg har nok erfaring til å se hva som kan skje. Jeg mener det er alvorlig og ikke noe noen skal dysse ned. Og forresten - jeg oppfordrer jo TS til å søke hjelp så hun kan få behandling for dette! Hvordan i all verden kan du lese dette som "å dysse ned"? Herregud. Anonymkode: 81d0e...7cb
Djungelvrål Skrevet 14. september 2017 #17 Skrevet 14. september 2017 Dette er helt normalt, akkurat som det er normalt å ha tanker om å hive babyen din ut vinduet fordi den har hylt i 7 timer. Tabu, jeg vet men likevel en sannhet.
GLADIATORE Skrevet 14. september 2017 #18 Skrevet 14. september 2017 Jeg kan ikke sette meg inn i det. Kanskje fordi jeg er trent til å forsvare. Jeg trekker meg ut av denne hyggestunden. Jeg forstår det ikke. Og derfor skal jeg heller ikke komme med flere påstander.
Gjest NotNaomi Skrevet 14. september 2017 #19 Skrevet 14. september 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg er redd for hva hun vil gjøre med den informasjonen. Anonymkode: 7f9a3...c3c Slapp av. Det er tvangstanker. Google opp og se at flere har det som deg :-)
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #20 Skrevet 14. september 2017 14 minutter siden, GLADIATORE skrev: Jeg kan ikke sette meg inn i det. Kanskje fordi jeg er trent til å forsvare. Jeg trekker meg ut av denne hyggestunden. Jeg forstår det ikke. Og derfor skal jeg heller ikke komme med flere påstander. Du kan ikke sette deg inn i det fordi du ikke har OCD selv, og også delvis fordi jeg mistenker at du ikke vil forstå. Dette er ingen hyggestund - det er er forsøk på å informere TS om tvangstanker, at det faktisk er ganske vanlig selv om det er utrolig skummelt og ubehagelig, og at det er hjelp å få. Tror det er til det beste at du trekker deg ut når du vêr så lite om det. Anonymkode: 81d0e...7cb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå