AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #1 Del Skrevet 14. september 2017 Bytter dere gulpekluter hver dag? Vi har de liggende overalt pga gulpebaby, så det varierer hvor mye hver enkelt blir brukt osv. Har derfor frem til nå vasket de når de begynner å lukte surt. Men det er kanskje ikke ofte nok? Kan jo da gå et par dager.. Anonymkode: 8aa5c...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #2 Del Skrevet 14. september 2017 Hver dag ja. Anonymkode: a8e99...cea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #3 Del Skrevet 14. september 2017 Tror jeg skal begynne med daglig jeg også, ja Anonymkode: 8aa5c...2e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #4 Del Skrevet 14. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bytter dere gulpekluter hver dag? Vi har de liggende overalt pga gulpebaby, så det varierer hvor mye hver enkelt blir brukt osv. Har derfor frem til nå vasket de når de begynner å lukte surt. Men det er kanskje ikke ofte nok? Kan jo da gå et par dager.. Anonymkode: 8aa5c...2e0 Gulpekluter med gulp på, skal du være veldig nøye med å vaske eller legge i vann. Når gulp blir liggende i noen timer så blir det rikelig med bakterier og andre sykdomsfremkallende mikroorganismer i klutene. En liten baby er særs var for små mengder av patogene mikrober. Derfor bør du heller redusere anntall i bruk og legge til vask ofte. Anonymkode: aed34...21b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #5 Del Skrevet 14. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gulpekluter med gulp på, skal du være veldig nøye med å vaske eller legge i vann. Når gulp blir liggende i noen timer så blir det rikelig med bakterier og andre sykdomsfremkallende mikroorganismer i klutene. En liten baby er særs var for små mengder av patogene mikrober. Derfor bør du heller redusere anntall i bruk og legge til vask ofte. Anonymkode: aed34...21b Da blir det daglig fra nå av Anonymkode: 8aa5c...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #6 Del Skrevet 14. september 2017 Jeg bruker gulpekluter til alt fra sikl, smikke til mat (har begynt litt fast føde), gulp, raping, putevar om svett baby... Tørker jeg gulp eller melkesøl så har jeg for vane å umiddelbart legge den til vask - eller slenge den på gulvet for å legge den til vask ved neste anledning. Sikl og svette tåler litt mer bruk og noen av disse klutene har nok blitt brukt i to dager. Også kokvask. Anonymkode: e9fd0...997 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #7 Del Skrevet 14. september 2017 Holder det ikke med 60 grader? Jeg trodde det. Kan man evt fysisk koke de i kjele? Anonymkode: 8aa5c...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 14. september 2017 #8 Del Skrevet 14. september 2017 Jeg bytta dem hver dag, brukte to- tre hver dag. Tørket dem og så vasket dem etter noen dager på 95 grader slik at jeg fikk en til to gassfille maskiner i uka. Når gulpingen sluttet så brukte jeg ca en, kanskje to hver dag til å ta melkesøl ved amming. Etterhvert som mat ble introdusert så har jeg brukt dem som smekker. Og nå når tennene har vært på gang og det blir mye suggel så bruker jeg dem som bandanaskjerf sluk at klærne ikke blir våte, det brukes ca tre filler daglig. Jeg kjøpte inn ca 20 gasskluter og det angrer jeg ikke på. Har forresten samme vaskerituale på dem nå, tørker dem samler dem opp til vask og vasker en til to ganger i uka. Alt etter hvor mange rene jeg har igjen i skapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #9 Del Skrevet 15. september 2017 Bytter etter hvert bruk. Vasker på 90 grader Anonymkode: 956c8...093 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 15. september 2017 #10 Del Skrevet 15. september 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Holder det ikke med 60 grader? Jeg trodde det. Kan man evt fysisk koke de i kjele? Anonymkode: 8aa5c...2e0 Jeg vasker alt av sengetøy, håndklær og kluter på 90 grader. Det er kokvask. Da tar du livet av alle bakterier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #11 Del Skrevet 15. september 2017 Det som slår meg er at f.eks i USA vasker de alt av klær på coldwash. De vasker ikke klærne med varmt vann. Skjønner det ikke. Anonymkode: be3a9...4c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #12 Del Skrevet 15. september 2017 8 timer siden, Minlillelykke skrev: Jeg vasker alt av sengetøy, håndklær og kluter på 90 grader. Det er kokvask. Da tar du livet av alle bakterier. Det stemmer ikke. Man tar livet av de fleste bakterier ved å koke på 100 grader i en kasserolle med vann i et visst antall minutter. Men det finnes bakterier som overlever dette også. Men det er ikke noe vi trenger å tenke på i en vanlig husholdning. Anonymkode: a8e99...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 16. september 2017 #13 Del Skrevet 16. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Man tar livet av de fleste bakterier ved å koke på 100 grader i en kasserolle med vann i et visst antall minutter. Men det finnes bakterier som overlever dette også. Men det er ikke noe vi trenger å tenke på i en vanlig husholdning. Anonymkode: a8e99...cea Vi har ihvertfall holdt oss friske med å koke på 90 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #14 Del Skrevet 16. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som slår meg er at f.eks i USA vasker de alt av klær på coldwash. De vasker ikke klærne med varmt vann. Skjønner det ikke. Anonymkode: be3a9...4c1 Uten å være helt sikker, så mener jeg at coldwash tilsvarer 30 grader. Anonymkode: c3b29...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #15 Del Skrevet 22. september 2017 På sykepleien lærte vi at de nye vaskemidlene vi har i dag gjør at man aldri trenger å vaske noe på mer enn 60 grader, utenom på institusjoner. Anonymkode: bfdcb...737 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2017 #16 Del Skrevet 22. september 2017 Men hva med sengetøy da? Babyen gulper av og til så det kommer litt på lakenet, bør jeg bytte etter hver gang det skjer? Snakker ikke om store mengder her, ikke sånn sprutgulp. Må fort bytte på senga hver dag da om jeg skal bytte på for litt gulp.. Anonymkode: 122c4...acd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2017 #17 Del Skrevet 23. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva med sengetøy da? Babyen gulper av og til så det kommer litt på lakenet, bør jeg bytte etter hver gang det skjer? Snakker ikke om store mengder her, ikke sånn sprutgulp. Må fort bytte på senga hver dag da om jeg skal bytte på for litt gulp.. Anonymkode: 122c4...acd Vi bruker sånne store hvite kluter (husker ikke hva de kalles) oppå sengetøyet både i seng og vogn. Bittelitt gulp eller sikling bytter vi ikke, men med litt mengde så bytter vi selve kluten. Blir ca 2 - 3 ganger i uken. Anonymkode: 8aa5c...2e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå