Gå til innhold

Smokk ??

kris10n

Anbefalte innlegg

Har en sønn på to mnd, han har et enormt suttebehov, men nekter og ta smokk. Han brekker seg og viser tydelig at den vil han ikke ha. Dette fører jo dermed til at han helst vil henge i puppen i tide og utide.

Har prøvd flere typer smokk men det er det samme med de alle. Noen som har noen gode tips til meg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn gjorde eldstesønnen min også. Det viste seg at han fikk tunga over smokken. Hvis vi passet på så det ikke skjedde så gikk det bra.

AnnKristn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har aldri villet ha smokk, etterhvert fant hun ut at hun kunne sutte på totten, og det gjør hun fortsatt når hun er litt trøtt eller skal sove (hun er 11 måneder nå). Synes det er en bedre løsning enn smokk, bare man passer på å vaske hendene til barnet ofte.

Når babyen din er så liten så kanskje det er et reelt behov for mere mat, ikke suttebehov? Ammingen har jo egentlig ikke gått seg så godt til enda vel? Husker noe om økedager og slikt, det vil si at babyen ønsker å suge ved brystet veldig hyppig i perioder for det fører til at melkeproduksjonen øker. Hvis du vet at hun er mett så kan et alternativ være å avlede. Selvom hun er liten, så forsøk å snakke med henne, synge eller liknende så hun får noe annet å tenke på, da blir suttebehovet mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt hadde også et enormt sugebehov! Vi jobbet i 6 mnd før han omsider tok den - men det var godt. Likte ikke å bli brukt som smokk!!! :wink::ler:

Nå skal vi sikkert lide for at vi var så iherdige når vi skal drive avvenning - men jeg tror det har vært verdt det!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også det problemet med første mann, men vi var iherdige med prøving og fant en smokk han tilslutt valgte å ta (den runde man får kjøpt på cubus). Tror vi brukte 3 uker, men det var det verdt.

Smukken tok vi fra han da han var 1 år og 4 mnd, uten store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mlle Camille
Synes det er en bedre løsning enn smokk' date=' bare man passer på å vaske hendene til barnet ofte.[/quote']

Det kan nok diskuteres når man veier det positive og negative mot hverandre. ;)

Det kan nok blant annet bli vanskeligere med avvenning når man totter.

For mens smokken fysisk kan fjernes og kastes, sitter totten fast. Og det er veeeeldig enkelt å lure til seg en litte tottestund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ja, dette er jeg enig i. I tillegg er vel ikke tannlegene så veldig glad i totten pga. faren for overbitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mme Camille

Nei, før anbefalte tannlegene nok ikke smokkene, men nå i dag er smokkene så riktig utformet for de små munnene, at de er bedre for tannstillingen å bruke enn totten.

Men på den annen side. Totten er jo alltid der til å putte i munnen når den faller ut, fremfor å løpe frem og tilbake til soverommet 20 ganger i løpet av natten for å putte inn smokken :roll:(på de minste)

De større kan ha smokken hengene i egnet festesnor, eller som noen andre skrev her inne for noen dager (?) siden, ha mange smokker liggende tilgjengelig i sengen. Bare det ikke blir et problem f. eks ved at barnetlegger seg oppå dem når h*n sover da. Ingen liker vel en smokk i bahodet.. :-?

Til Trådstarter!!

Har du prøvd å føre smokken opp i ganen, sånn som dere kanskje lærte på sykehuset med lillefingeren? Prøv også å rugge litt på smokken inni munne. Selv min lille gutt (som er en iherdig smokkegutt, trenger litt "starthjelp" noen ganger, og det beste er ved å rugge litt på smokken inni munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. vi kommer til å prøve videre med smokk, kanskje jeg endag slipper å bli brukt som smokk selv :-) Tydelig at det bare er for kosens skyld innimellom.

Skal prøve de råd jeg har fått, tar han tommelen skal han få lov til det isteden, men frem til han finner den prøver vi å få til smokken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hva med å ha litt godis på smokken littegrann syltetøy eller noe....? ikke noe ideelt for et barn å begynne med smokk, men har han stort sugebehov, så er det bedre å begynne med det enn å la være............. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla ville heller ikke ha smokk. Jeg ga opp etter 8 ukers iherdig prøving, med alle typer i alle materialer med og uten tupper osv. :ler:

Ble nok brukt som smokk en periode, eller følte meg sånn. Det går over.

Har hørt om de som ikke tar smokk før de er 10-11 måneder. Da kan det være det samme syns jeg.

Vesla brukte peke- og langfinger en stund, nå er hun ferdig med hele sutte-greiene. Stoor jente på 13 måneder, handa går bare til munnen når noe er veldig skummelt. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å ha litt godis på smokken littegrann syltetøy eller noe....? ikke noe ideelt for et barn å begynne med smokk, men har han stort sugebehov, så er det bedre å begynne med det enn å la være............. :wink:

Dette var vel bare fleip??!! :o :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...