Gå til innhold

Hjemmelagd sushi, trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alt utstyret, men klarer ikke å finne produkter som smaker slik de gjør på alle resturantene! I dag kjøpte jeg f.eks. ingefær som man alltid får servert ved siden av sushi. På restaurant elsker jeg denne og sitter å mauler den uansett om man egentlig skal bruke den til å rense munnen for smak mellom hver ulik bit. Den jeg kjøpte på butikken i dag derimot var dødsekkel. Smakte bare såpe. æsj. Merket er Exotic food sushi ginger. Den dukket opp overalt når jeg søkte på nettet også. Tror jeg bare må kaste krukken jeg kjøpte. 

Derfor lurte jeg på om noen her lager mye sushi hjemme og vet hvilke merker av ulike sushiprodukter som smaker identisk med det som blir servert på alle sushi-steder? Eventuelt om kokkene behandler ingefæren på en spesiell måte for å endre smaken? 

I tillegg, er det mulig å få tak i andre fisketyper man kan spise rått uten at det blir veldig dyrt? Tenker sjømat som kveite, tunfisk og scampi. Jeg bor i Oslo. 

Takk for hjelpen :D 

Anonymkode: 4b209...b73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Per nå har jeg bare funnet laks og scampi (men den må kanskje varmebehandles før man kan spise den). 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Per nå har jeg bare funnet laks og scampi (men den må kanskje varmebehandles før man kan spise den). 

All fisk bør varmebehandles før en spiser den

Anonymkode: f8ed1...6e0

Skrevet

En ting til :fnise:

Er det noen som har noen tips til sideretter man kan servere til? Da tenker jeg ikke på salat, men når jeg spiser ute får man gjerne med noen blandinger av grønnsaker (?) ved siden av sashimi. Forsøkte å lete etter noe lignende i dag, men fant ikke noe. 

Skrevet

Blue dragon sine produkter liker jeg godt.

Pleier bare ha mangosalat ved siden av. 

Skal du ha fisk annet enn salmalaks blir det dyrt åkke som. Tunfisk er dyrt og i tillegg på wwf sin rødliste. 

Anonymkode: 2ffed...634

• Liker 1
Skrevet

Fisk som skal spises rå bør fryses i minst 2 døgn før man skal bruke den, slik at man får drept eventuelle parasitter (dette er ikke nødvendig på salmalaks). Alt av fisk og sjømat som skal brukes til sushi må være enten helt ferskt, eller ha blitt frosset rett etter fangst med ubrutt frysekjede. Ved rå fisk kan du ikke skjule dårlig kvalitet bak tilberedning.

Reker trenger ikke være rå, men de bør være nypillede. 

Prøv japansk omelett på nigiri, holdes fast med en strimmel nori, vårløk skåret på langs eller gressløk.

Hvis du får tak i hval vil det være en fin variasjon, og det kan fint spises rått.

Agurksalat er godt attåt, det har noe av de samme rensende egenskapene som ingefæren. Prøv også agurk- og reddiksalat, dersom reddiker ennå er å få tak i.

Du kan fine edamame i frysedisken, ellers er grønne bønner eller aspargesbønner en fin erstatning (bare ikke overkok dem). Det er nå sesong for ferske bønner, kjøp litt ulike typer og lag en salat av ulike smørdampede bønner.

En råkostsalat av friske rotgrønnsaker vil passe fint til den myke risen. Men dropp rosinene og frukta, det passer best til kjøtt.

Anonymkode: ecfd9...31c

• Liker 1
Skrevet

Man kan få kjøpt torsk i samme typer pakker som salmalaks. Tror ikke rå scampi er noe godt, selve fargen er vel i og for seg ikke sørlig appetittvekkende. Tunfisk og kveite selger de i fiskebutikker, vil tro du kan spise det rått om du fryser fisken først, men spør dem om råd.

Jeg pleier å ha den syltede ingefæren over i et dørslag, og skylle den godt, da synes jeg den smaker litt bedre. Men er enig med deg i at den man kjøper i butikken ikke er like god som den man får på restaurant. 

Som tilbehør server "min" sushisjappe en salat av hvitkål, gulrøtter, neper og reddiker blandet med riseddik, litt salt og sukker, og det pleier jeg også å lage selv og den smaker helt likt når jeg lager den hjemme som i restauranten. 

Anonymkode: d5c37...08e

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få kjøpt torsk i samme typer pakker som salmalaks. Tror ikke rå scampi er noe godt, selve fargen er vel i og for seg ikke sørlig appetittvekkende. Tunfisk og kveite selger de i fiskebutikker, vil tro du kan spise det rått om du fryser fisken først, men spør dem om råd.

Jeg pleier å ha den syltede ingefæren over i et dørslag, og skylle den godt, da synes jeg den smaker litt bedre. Men er enig med deg i at den man kjøper i butikken ikke er like god som den man får på restaurant. 

Som tilbehør server "min" sushisjappe en salat av hvitkål, gulrøtter, neper og reddiker blandet med riseddik, litt salt og sukker, og det pleier jeg også å lage selv og den smaker helt likt når jeg lager den hjemme som i restauranten. 

Anonymkode: d5c37...08e

Tusen takk for svar og tips! 

Da skal jeg ta meg en tur i fiskebutikken! :)

Okay, forsøkte å skylle ingefæren godt, men uansett om smaken ble mindre intens var den fortsatt ikke god. Skulle vært sånn at man kunne kjøpe ingefær fra resturantene.  

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og tips! 

Da skal jeg ta meg en tur i fiskebutikken! :)

Okay, forsøkte å skylle ingefæren godt, men uansett om smaken ble mindre intens var den fortsatt ikke god. Skulle vært sånn at man kunne kjøpe ingefær fra resturantene.  

Du kan lage ingefæren selv, det er bare en enkel syltelake som skal til:

http://www.taste.com.au/recipes/japanese-pickled-ginger/f03f2537-a2da-464f-a938-cfd62a3dc52d

Anonymkode: 4bfd9...0c4

Skrevet

Sjøgress er godt! Så lager vi chilimajones av majones og sambal oelek! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...