Gå til innhold

Livet etter levert masteroppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leverte masteroppgaven min for tre uker siden, og det er selvfølgelig herlig. Men jeg er så sliten, så ufattelig sliten etter månedsvis med hard jobbing nesten hver dag. Stressnivået i kroppen vil ikke roe seg og alt som smaker av plikt byr meg imot. Å betale en regning eller sjekke mail byr meg imot. Jeg vil helst ligge i senga og se på Netflix, men har selvfølgelig funnet på andre ting også. Men det skriker i meg at jeg ikke vil gjøre noe!!! Er det noen som har vært gjennom mastergrad og opplevd det samme? Hva kan jeg gjøre for å lande og for å finne overskudd igjen? Tar gjerne imot gode tips. :) 

Anonymkode: c36ed...44e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du hatt muntlig eksamen? Jeg var stresset og sliten før muntlig, og en tid etter også. Gikk over etter noen uker, hadde en periode med mye Netflix :P. Gjorde ellers ikke noe spesielt for å få opp energinivåer, jeg synes det er enklest å bare å akseptere at man er litt trett en stund, det er ganske naturlig, og så huske at det går over etterhvert. 

Anonymkode: 1177e...86e

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt muntlig eksamen? Jeg var stresset og sliten før muntlig, og en tid etter også. Gikk over etter noen uker, hadde en periode med mye Netflix :P. Gjorde ellers ikke noe spesielt for å få opp energinivåer, jeg synes det er enklest å bare å akseptere at man er litt trett en stund, det er ganske naturlig, og så huske at det går over etterhvert. 

Ikke muntlig, bare skriftlig. Det tar kanskje en stund å lande og så bygge seg opp igjen etter måneder med intens jobbing. 

Skrevet

Ja, bare la det ta den tid det tar. Trenger ikke å stresse med det. Jeg og mange av mine medstudenter opplevde en slik periode men det går over :)

Skrevet

Slapp av en uke eller to, det er vel fortjent :) På den annen side så er det gjerne også etter at man er ferdig den beinharde jobbinga begynner, dagens arbedisliv er knallhardt i kunnskapsyrker- der man har jobbet hver dag i en begrenset periode, så er det stadig flere jobber der man jobber knallhardt 7 dager i uka år etter år. 

Anonymkode: eb55e...0b5

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg leverte masteroppgaven min for tre uker siden, og det er selvfølgelig herlig. Men jeg er så sliten, så ufattelig sliten etter månedsvis med hard jobbing nesten hver dag. Stressnivået i kroppen vil ikke roe seg og alt som smaker av plikt byr meg imot. Å betale en regning eller sjekke mail byr meg imot. Jeg vil helst ligge i senga og se på Netflix, men har selvfølgelig funnet på andre ting også. Men det skriker i meg at jeg ikke vil gjøre noe!!! Er det noen som har vært gjennom mastergrad og opplevd det samme? Hva kan jeg gjøre for å lande og for å finne overskudd igjen? Tar gjerne imot gode tips. :) 

Nå vet ikke jeg hva slags studium du ha tatt, men du dør av en liten masteroppgave? Hva tror du skjer i arbeidslivet der du må levere resultater, levere kvalitet på det tekniske, levere innen hse, etc etter hva du er utdannet til?

Anonymkode: eac28...92c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet ikke jeg hva slags studium du ha tatt, men du dør av en liten masteroppgave? Hva tror du skjer i arbeidslivet der du må levere resultater, levere kvalitet på det tekniske, levere innen hse, etc etter hva du er utdannet til?

Nå er det 12 år siden jeg leverte min masteroppgave, og 8 år siden jeg fullførte en phd. Så jeg har vært i det private næringslivet i 8 år nå. 

Og til tross for at jeg jobber i en "Hard" bransje med mye deadlines, knappe tidsfrister, dagbøter om man ikke overholder frister, osv. har jeg til gode å oppleve press av den graden jeg gjorde ved innlevering av master/phd-avhandling ;)

Greien er at karakteren på master kan avgjøre veldig mye av resten av din karriere. Og du er helt alene om det. Mens prosjekter på jobben som regel ikke påvirker hele fremtiden din i like stor grad, samt at man som regel er flere på et team, og alt står ikke på deg og bare deg ;)

Jeg var ikke så gåen etter å ha levert master. Men etter phd-disputasen min, derimot... Jeg var helt tom. Jeg husker jeg kom hjem og bare sparket av meg skoene og så satt jeg i sofaen i mørket med ytterklærne på i et par-tre timer før jeg orket å ta av meg jakken og tenne på lyset. Helt fullstendig utladet. Jeg hadde heldigvis 3 uker på meg før jeg skulle begynne i jobb, jeg hadde dødd om jeg måtte gjøre noe annet enn å ligge i forstersilling dagen etter. 

Anonymkode: a8cfd...3bc

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt et krevende studium. Jeg har hatt et svært krevende år også privat, og det har ikke gjort skriveprosessen noe enklere. Men jeg har fullført og er veldig glad og stolt over det. 

Nå er jeg så sliten at jeg bare gråter og det svimler for meg noen ganger. Uansett om du mener jeg er en pingle, så trenger jeg å hente meg inn igjen. Verken jeg eller kommende arbeidsgiver er tjent med at jeg begynner før jeg har kommet meg til hektene igjen. Arbeidslivet blir hardt nok det. 

ts

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det 12 år siden jeg leverte min masteroppgave, og 8 år siden jeg fullførte en phd. Så jeg har vært i det private næringslivet i 8 år nå. 

Og til tross for at jeg jobber i en "Hard" bransje med mye deadlines, knappe tidsfrister, dagbøter om man ikke overholder frister, osv. har jeg til gode å oppleve press av den graden jeg gjorde ved innlevering av master/phd-avhandling ;)

Greien er at karakteren på master kan avgjøre veldig mye av resten av din karriere. Og du er helt alene om det. Mens prosjekter på jobben som regel ikke påvirker hele fremtiden din i like stor grad, samt at man som regel er flere på et team, og alt står ikke på deg og bare deg ;)

Jeg var ikke så gåen etter å ha levert master. Men etter phd-disputasen min, derimot... Jeg var helt tom. Jeg husker jeg kom hjem og bare sparket av meg skoene og så satt jeg i sofaen i mørket med ytterklærne på i et par-tre timer før jeg orket å ta av meg jakken og tenne på lyset. Helt fullstendig utladet. Jeg hadde heldigvis 3 uker på meg før jeg skulle begynne i jobb, jeg hadde dødd om jeg måtte gjøre noe annet enn å ligge i forstersilling dagen etter. 

Tusen takk for svar! Jeg har hatt så krevende hverdag og masteroppgave at jeg tror jeg har slått fra meg tanken på phd. Hele prosessen ble bare vond, men jeg er gjennom det og det med godt resultat. Jeg hadde sikkert vært i en annen tilstand nå hvis det ikke hadde ligge hundre hindre i veien og jeg hadde valgt et mindre krevende tema. Hatten av for deg og andre som fullfører en phd! 

Jeg blir kvalm av alt som smaker av krav og plikter akkurat nå.

ts

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg antar at du ikke har fullført en mastergrad (eller bachelorgrad) :opplyser::fnise:

Anonymkode: be4ba...132

• Liker 5
Skrevet

Om man synes arbeidslivet i etterkant ikke kan sammenlignes med det å skrive masteroppgave, så har man ingen spesielt krevende jobb :)

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, JackIost skrev:

Om man synes arbeidslivet i etterkant ikke kan sammenlignes med det å skrive masteroppgave, så har man ingen spesielt krevende jobb :)

Eller så tok man ikke et spesielt krevende studium ;)

Jobben min regnes som svært krevende. Men det samme gjaldt studiet, hvor det var beinhard konkurranse om å få en phd stilling etterpå.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jobben min regnes som svært krevende. Men det samme gjaldt studiet, hvor det var beinhard konkurranse om å få en phd stilling etterpå.

Vedkommende du siterer er åpenbart en idiot. Det er det vel en generell oppfatning om her på forumet. 

Anonymkode: 97240...4cf

• Liker 1
Skrevet

Kanskje vi kan holde oss til temaet? Som ikke er å krangle om hvor tøff en masteroppgave og arbeidsliv er og hvor sliten man bør være etter noen andres standard. Poenget er at jeg ER grisesliten og søker tips fra andre som har vært gjennom og kjent på det samme som meg. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende du siterer er åpenbart en idiot. Det er det vel en generell oppfatning om her på forumet. 

Anonymkode: 97240...4cf

På ingen måte, kjære AB, jeg er nok blant de smarteste her på forumet, var sågar en som mente jeg var den smarteste :)

Tråden det ble nevnt i er vel slettet nå men om man googler "smartest på kg jacklost" så får man det som øverste treff :)

Men du som åpenbart er en som nesten kun henger på Rampelys vet vel ikke så mye om å være smart :)

Endret av JackIost
  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg tok master i matematisk statistikk, teoretiske matematiske masterstudier er vel regnet som krevende. Hva tok du master i? 

Det var selvsagt slitsomt å skrive master, spesielt helt på slutten, men arbeidshverdagen nå er mer hektisk og krevende. Heldigvis liker jeg at det er nettopp slik :)

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi kan holde oss til temaet? Som ikke er å krangle om hvor tøff en masteroppgave og arbeidsliv er og hvor sliten man bør være etter noen andres standard. Poenget er at jeg ER grisesliten og søker tips fra andre som har vært gjennom og kjent på det samme som meg. 

Siden jeg er en skippertaksperson, så var det tungt den siste tiden, spesielt siste uka. Jeg var i full jobb samtidig, så jeg sov knapt den uka, leverte siste versjon 7 minutter før fristen. Dette var rett før jul, tok masteren på 4,5 år, ønsket bare å bli ferdig raskest mulig. 

Fikk en skikkelig tomhetsfølelse etterpå, men hadde heldigvis en toukers juleferie å komme meg på. Så var det tilbake på jobb.

De fleste jobber er nok mindre slitsomme enn de siste ukene før man leverer master, så ingen grunn til å bekymre seg. Noen jobber er svært hektiske og man må jobbe ganske mange timer ekstra hver uke, men langt fra alle. Vet ikke hvor du er med tanke på søke jobber, det er i hvert fall noe man ikke må vente med, helst skulle man begynt før man var ferdige med studiet. Lykke til, "etterdønningene" etter levert master går over :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...