Gå til innhold

Ensom 10 åring, trenger råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år som faller mer og mer utenfor sosialt. Håper noen har noen tips/råd til hva jeg kan gjøre for å hjelpe han.

Gutten er en av de beste på fotballaget,faglig dyktig, han er snill og utseendemessig "heldig". Samtidig har han verdens rundeste albuer på enkelte områder. Stiller seg bakerst i sosiale sammenhenger og har ikke tro på at noen vil være med han. Synes og han faller ut av samtaler der det er større grupper enn 3 stk. Vi har jobbet med å bedre selvtilliten hans så lenge jeg kan huske uten at det har hatt noen kjempestor effekt. Han er nok litt sær for han interesserer seg lite for TV spill som er populært blandt de andre og han liker veldig dårlig hvis noen "tøffer" seg ved feks banning eller fysisk lek som innebærer dytting ol. Da trekker han seg unna. Altså en litt seriøs type. Han har hatt en nær venn de siste to år som mer eller mindre har "dumpet" han for de kulere gutta. I den forbindelse var han veldig lei seg og forteller at han har følt seg utenfor i hele 4.klasse og at det med venner alltid har vært vanskelig. 

Har nå mer eller mindre pushet han til å oppsøke andre da jeg har antatt at han bare har vært litt glemt siden han bare holdt seg med han tidligere bestevennen. Nå har han virkelig tatt masse initiativ til å være med mange andre men han blir ofte avvist med at de har planer eller at det blir med den ene gangen. Så godt som ingen tar kontakt. 

Er hjerteskjærende å se gutten min sitte inne alene å se på iPaden sin når gutta i klassen går rett forbi huset vårt.

Noen med lignende erfaringer? Noen råd? Veldig takknemlig for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville føyset han inn på et par fritidsaktiviteter i uken med noe han interesserte seg for. 

Anonymkode: 90981...4a3

• Liker 1
Skrevet

Fritidsklubb i området?

Anonymkode: f6920...2f4

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville føyset han inn på et par fritidsaktiviteter i uken med noe han interesserte seg for. 

Anonymkode: 90981...4a3

Takker for svar.

Han er med på fotball, håndball og skøyter. Føler ikke det er så mye sosialt å hente her da de alle drar til sitt etter trening og fokuset her er på aktiviteten. Ser på cuper ol at han blir stående litt på siden av resten.. 

Skrevet

Alene er ikke nødvendigvis synonymt med å være ensom da...       

Kanskje han rett og slett trives greit å være litt aleine iblant? 

Anonymkode: d4690...51b

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alene er ikke nødvendigvis synonymt med å være ensom da...       

Kanskje han rett og slett trives greit å være litt aleine iblant? 

Anonymkode: d4690...51b

Veldig enig i det og hadde det ikke vært for at han selv synes det er vanskelig så hadde det jo vært greit..

Han trives klart best når han har noen å være sammen med. 

Skrevet

Min datter er samme, men tror hu trives med det. Hun har helt siden hun var liten sagt at hun slapper mest av med familien. Hun har egentlig gode sosiale antenner, men hun trives med oss. Hun går til venninner i blant, har et par aktiviteter i uka , men da hun er sliten vil hun helst være hjemme. Og hun er en nydelig frøken, men vil ikke være med de "kule". Hun synes de er barnslige og overfladiske. 

Anonymkode: a17f8...083

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter er samme, men tror hu trives med det. Hun har helt siden hun var liten sagt at hun slapper mest av med familien. Hun har egentlig gode sosiale antenner, men hun trives med oss. Hun går til venninner i blant, har et par aktiviteter i uka , men da hun er sliten vil hun helst være hjemme. Og hun er en nydelig frøken, men vil ikke være med de "kule". Hun synes de er barnslige og overfladiske. 

Anonymkode: a17f8...083

Ja han her har nok ikke noe sterkt ønske om å være med de "kule". Det er heller ikke mitt ønske. Vil bare at han skal ha noen gode venner å være med hvor det er et gjensidig ønske om å være sammen. 

Det virker som din jente er komfortabel i situasjonen og da er det jo greit. Gutten min er også veldig familieorientert. Elsker at vi gjør ting sammen. Til tross for det ser jeg hvor mye lykkeligere og tilfreds han er når han har perioder hvor han er med venner. 

Skrevet

Får så vondt av å høre at barn kan ha det slik, de fortjener bedre :( 

Anonymkode: 4afd3...ba6

• Liker 1
Skrevet

Hva med ting som ikke er sportslig? 

Speideren, sjakklubb, revy/teater? Kanskje en annen arena vil endre noe? 

• Liker 3
Skrevet

Uff, høres utrolig trist ut for gutten din. Det første som slo meg var privatskole. Kanskje han kan møte litt flere seriøse typer der. Men har forståelse for at ikke hvem som helst har mulighet til å sende barna på privatskole. Håper det ordner seg.

Anonymkode: 60c64...f01

Skrevet

Har vært tendenser til det her med min gutt også, men i motsetning til din gutt kan min trives med å være alene også. Jeg har vært veldig "på" ham, pushet ham ut til klassekamerater gang på gang, så han har på en måte aldri rukket å falle utenfor. Anbefaler deg å fortsette å oppmuntre ham til å oppsøke kompiser, og gjerne la han invitere med seg en av kameratene f.eks. på kino, svømmehall eller lignende. Tror det ofte er slik at de andre må "bli vant til" å oppsøke ham (igjen?). De tenker kanskje ikke over at han er et alternativ lenger, siden han har falt litt av lasset sosialt sett? Ønsker dere lykke til, jeg skjønner godt fortvilelsen din! Jeg tror nok dette kommer til å ordne seg så lenge han ikke trekker seg tilbake, men fortsetter å oppsøke kameratene!

Anonymkode: cd2ae...09f

Skrevet (endret)

Aktiviteter trenger ikke å være fysisk idrett, Selvom han er god på dette. 

Hva med sjakk, eller skyting, golf, speideren? Ville sjekket litt rundt hva som finnes av aktiviteter. 

Endret av Perle
Skrevet
8 minutter siden, Perle skrev:

Aktiviteter trenger ikke å være fysisk idrett, Selvom han er god på dette. 

Hva med sjakk, eller skyting, golf, speideren? Ville sjekket litt rundt hva som finnes av aktiviteter. 

Nei det trenger det selvsagt ikke men det er de fysiske aktivitetene han tiltrekkes av. Sikkert fordi han føler mestring her. Det kunne jo og vært en bra sosial arena men han er der for å trene og blir frustrert om det blir mye tulling på treninga. Skulle ønske han hadde senket skuldrene å ikke tatt alt så seriøst. 

Sjakk kan kanskje være en ide da. Han representerte klassen i sjakkturnering på skolen og syntes det var gøy iallfall. Kanskje han treffer litt andre type gutter her selvom det ideelle er at han finner utav det meg guttene på trinnet. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært tendenser til det her med min gutt også, men i motsetning til din gutt kan min trives med å være alene også. Jeg har vært veldig "på" ham, pushet ham ut til klassekamerater gang på gang, så han har på en måte aldri rukket å falle utenfor. Anbefaler deg å fortsette å oppmuntre ham til å oppsøke kompiser, og gjerne la han invitere med seg en av kameratene f.eks. på kino, svømmehall eller lignende. Tror det ofte er slik at de andre må "bli vant til" å oppsøke ham (igjen?). De tenker kanskje ikke over at han er et alternativ lenger, siden han har falt litt av lasset sosialt sett? Ønsker dere lykke til, jeg skjønner godt fortvilelsen din! Jeg tror nok dette kommer til å ordne seg så lenge han ikke trekker seg tilbake, men fortsetter å oppsøke kameratene!

Anonymkode: cd2ae...09f

Takk for svar😊 Godt å høre at det har funket å "pushe" han til å gå ut hos dere. Kanskje det funker her også etterhvert. 

Tilbyr han ofte å ha med kompiser på aktiviteter men han er litt treg til å ta intiativ videre. Han hadde med en gutt på hyttetur for noen uker siden og det gikk fint der og da men ble ikke noe mer etterpå selvom han har oppsøkt han. Er alltid åpent hus her og vi er alltid imøtekommende mot de barna som er her på besøk. 

Skal foreslå svømmehalltur. Det pleier jo alltid å være god stemning for det👍🏼

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, høres utrolig trist ut for gutten din. Det første som slo meg var privatskole. Kanskje han kan møte litt flere seriøse typer der. Men har forståelse for at ikke hvem som helst har mulighet til å sende barna på privatskole. Håper det ordner seg.

Anonymkode: 60c64...f01

Takk for svar😊

Ja synes og det er veldig trist.. Blir noen søvnløse netter med bekymringer. 

Privatskole er i utgangspunktet ikke aktuelt men blir det bare verre mot ungdomsskolen så får vi se. Vil jo så gjerne han skal finne ut av det her i nærmiljøet. Han trives forøvrig på skolen for da spiller han fotball i friminuttene. 

Skrevet
4 minutter siden, Trønderen skrev:

Nei det trenger det selvsagt ikke men det er de fysiske aktivitetene han tiltrekkes av. Sikkert fordi han føler mestring her. Det kunne jo og vært en bra sosial arena men han er der for å trene og blir frustrert om det blir mye tulling på treninga. Skulle ønske han hadde senket skuldrene å ikke tatt alt så seriøst. 

Sjakk kan kanskje være en ide da. Han representerte klassen i sjakkturnering på skolen og syntes det var gøy iallfall. Kanskje han treffer litt andre type gutter her selvom det ideelle er at han finner utav det meg guttene på trinnet. 

Jeg forstår frustrasjonen hans. At det blir mye "tull og fjas" når han vil ha "ordning och reda". Organisert idrett skal jo være lek og moro, men synes kansje det kunne vært litt mer den én og halve timen de nå er der. Om det er til noen trøst, så er det bare to-tre år til han er på ungdomstrinnet og de "useriøse" vil falle fra.

Det er en kjempefin kvalitet gutten din har, men synes også det er viktig at han kan lære å senke skuldrene litt og ikke bli for pragmatisk. 

Ja, synes du skal sjekke ut om det finnes noen sjakkklubb der hvor dere bor! Der vil han også finne likesinnede på tvers av alder noe som er veldig verdifullt!  :) 

Skrevet

Kanskje han har sosial angst? Hvis han lett trekker seg unna, har dårlig selvtillit sosialt, og lignende. Ville faktisk sjekket ut det altså! Jeg var veldig lik når jeg var barn, snill, flink til det meste og "heldig" med utseendet om man kan si det om seg selv :P, men slet også på samme måte med samtaler med mange personer, tenkte ingen ville være med meg osv. I voksen alder ble jeg diagnostisert med sosial angst og ting ble mye lettere, men skulle ønske jeg hadde funnet det ut tidligere! Da hadde alt vært så mye lettere nå, for jeg hadde nok sosial angst på barneskolen også.

Anonymkode: 72f7e...09c

Skrevet (endret)
7 timer siden, Trønderen skrev:

Synes og han faller ut av samtaler der det er større grupper enn 3 stk. Vi har jobbet med å bedre selvtilliten hans så lenge jeg kan huske uten at det har hatt noen kjempestor effekt. Han er nok litt sær for han interesserer seg lite for TV spill som er populært blandt de andre og han liker veldig dårlig hvis noen "tøffer" seg ved feks banning eller fysisk lek som innebærer dytting ol. Da trekker han seg unna. Altså en litt seriøs type.

Sitat

forteller at han har følt seg utenfor i hele 4.klasse og at det med venner alltid har vært vanskelig. 

Her er det lett å tenke på en populær diagnose på KG for tiden, men sannsynligheten er lav for at det er tilfellet. Jeg vil heller ta utgangspunkt i det dere allerede har gjort; å prøve å gjøre noe med selvtilliten.

Hva konkret har dere gjort for å bedre selvtilliten? Han er flink faglig, og opplever mestring og har selvtillit, antar jeg. Det samme gjelder i sport. Mestring og selvtillit går hånd i hånd, det ene styrker det andre og omvendt. Hva er det som gjør at han ikke opplever mestring i sosiale situasjoner? Det går på mellommenneskelige evner eller tillit til evnene. Det første er en diagnose, det andre kan bygges. Det må trenes konkret på det han ikke mesterer, der han eksponerer de evnene han ikke har tillit til, og får en opplevelse av at det fungerer. Selvtillit er ikke noe generelt og diffust, men helt konkret. Den vanskelige delen er kanskje å avdekke hva man skal jobbe med.

Endret av Horten Market
Skrevet

Høres ut som du har en flott 10-åring ❤️

Hvor mye trener han? Min gutt går også på fotball, og trener 2 ganger + 1 kamp pr uke. Trener også parkour 1 gang pr uke. Det er altså 4 treninger i uken. Jeg skjønner ikke hvordan gutten din klarer 3 aktiviteter, samt lekser, samt skal henge med sosialt..han virker kanskje litt utilgjengelig for de andre? Kanskje de har spurt han tidligere, men ofte fått nei pga trening? Tenker bare høyt her ☺️ Har du tatt problemet opp med skolen? Har de gjort noen observasjoner? Det du beskriver er utestengelse fra de andre guttene, dette kommer inn under mobbeparagrafen. Jeg ville tatt kontakt med skolen, og deretter sammen med dem satt inn tiltak som vil gjøre det naturlig for gutten din å bli inkludert. Skolen er pliktige til å reagere kjappt ;) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...