AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Jeg er midt i en omsorgssak, hvor jeg søker om hovedomsorg. Mekling med bf fungerte ikke, så i juni hyret jeg en advokat og fikk innvilget fri rettshjelp. Jeg måtte da betale en slags avgift på ca 1300,- første gang. Jeg har aldri møtt advokaten min personlig, kun sendt mail. Nå er det sånn at vi kommer ikke noe videre i denne saken, og det ser ut til å bli rettsak. I forbindelse med dette må jeg ut med 8000,- i saksomkostninger. Gud vet hvor jeg skal få de fra.. Og før vi går til det skrittet, spurte jeg advokaten min om ikke hun kunne bli med meg på ett felles møte med bf og hans advokat, for å prøve å nå gjennom en siste gang. Joda, deg kunne hun, men da måtte jeg dekke reiseutgiftene hennes også. Hun holder til i Oslo og jeg bor sånn 45-50min unna med bil. Vet ikke hva beløpet vil komme på enda. Jeg har nylig sagt opp jobben min, fordi jeg og bf hadde en muntlig avtale om at jeg skulle få barnet fra skolestart i september, så akkurat nå mottar jeg sosialhjelp. Jeg har ikke noe ekstra å rutte med i måneden, og har allerede hatt masse utgifter på ting og klær til skolestart. Bf betaler ingenting og vi har ikke kontakt heller, da han har fått besøksforbud. Hva innebærer det å få fri rettshjelp egentlig? Greit at jeg betalte de 1300,- til advokaten første gang, da hadde jeg jobb. Men nå må jeg gå å låne 8000,- ett sted for å gå til rettsak, pluss dekke advokaten reiseutgifter for å måtte kjøre i 50min. Har dere opplevd lignende? Anonymkode: 5d0bf...8ca
Zanzibar3 Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er midt i en omsorgssak, hvor jeg søker om hovedomsorg. Mekling med bf fungerte ikke, så i juni hyret jeg en advokat og fikk innvilget fri rettshjelp. Jeg måtte da betale en slags avgift på ca 1300,- første gang. Jeg har aldri møtt advokaten min personlig, kun sendt mail. Nå er det sånn at vi kommer ikke noe videre i denne saken, og det ser ut til å bli rettsak. I forbindelse med dette må jeg ut med 8000,- i saksomkostninger. Gud vet hvor jeg skal få de fra.. Og før vi går til det skrittet, spurte jeg advokaten min om ikke hun kunne bli med meg på ett felles møte med bf og hans advokat, for å prøve å nå gjennom en siste gang. Joda, deg kunne hun, men da måtte jeg dekke reiseutgiftene hennes også. Hun holder til i Oslo og jeg bor sånn 45-50min unna med bil. Vet ikke hva beløpet vil komme på enda. Jeg har nylig sagt opp jobben min, fordi jeg og bf hadde en muntlig avtale om at jeg skulle få barnet fra skolestart i september, så akkurat nå mottar jeg sosialhjelp. Jeg har ikke noe ekstra å rutte med i måneden, og har allerede hatt masse utgifter på ting og klær til skolestart. Bf betaler ingenting og vi har ikke kontakt heller, da han har fått besøksforbud. Hva innebærer det å få fri rettshjelp egentlig? Greit at jeg betalte de 1300,- til advokaten første gang, da hadde jeg jobb. Men nå må jeg gå å låne 8000,- ett sted for å gå til rettsak, pluss dekke advokaten reiseutgifter for å måtte kjøre i 50min. Har dere opplevd lignende? Anonymkode: 5d0bf...8ca Hvorfor måtte du si opp jobben fordi du skulle ha barnet?! 13
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Nå klarer altså folk flest å jobbe samtidig med at de har barn. At du har sagt opp jobben helt ugjennomtenkt må du. Nesten ta på egen kappe. Har du ikke råd så får barnefar få viljen sin, sånn erdet. Anonymkode: 08734...4b4 12
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 Evnen til å forsørge barnet blir også vektlagt i en rettssak, så det er helt uforståelig at du ønsker å leve på sosialhjelp i en slik situasjon. Anonymkode: 9974d...46d 7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 Beklager, men du får fri rettshjelp og klager? Her sitter jeg med en normal jobb og en bf som til stadighet sender brev via advokat og starter saker. Han får fri rettshjelp, det vet han jeg ikke gjør. På en måned ligger jeg på rundt 2-3000 i rene advokatkostnader pga Mail og telefonsamtaler kun fordi han er en tosk som ikke får rammet meg på annen måte enn økonomisk. denne måneden fikk jeg regning på over 8000kr. Han har stevnet meg tidligere ved hjelp av fri rettshjelp, det kostet han under 10 000, jeg fikk regning på 80 selv om det ikke gikk til hovedforhandlinger engang. Jeg ligger ikke langt over grensen for fri rettshjelp! Ikke klag er du grei, du har tydeligvis ikke begrep om hva slike saker koster for oss andre. Anonymkode: 47dee...99e 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 2 timer siden, Zanzibar3 skrev: Hvorfor måtte du si opp jobben fordi du skulle ha barnet?! Fordi jeg jobbet som bartender annenhver uke, fordi jeg hadde barnet mitt annenhver uke. Simple as that. Anonymkode: 5d0bf...8ca
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #7 Skrevet 14. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg jobbet som bartender annenhver uke, fordi jeg hadde barnet mitt annenhver uke. Simple as that. Anonymkode: 5d0bf...8ca Tror du ikke det finnes aleneforsørgere med ukurant arbeidstid du eller? Du sier ikke opp jobben, du finner deg en annen. Anonymkode: 47dee...99e 8
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 Så lenge du velger en advokat som ikke ligger i ditt "sogn" så må du betale reisen hennes/hans uansett om du har fri rettshjelp eller ikke. Jeg hadde en advokat som holdt til i Bergen, og jeg måtte betale flyreisen og oppholdet hans da rettssaken vår var. Anonymkode: 86de0...02f 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #9 Skrevet 14. september 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg jobbet som bartender annenhver uke, fordi jeg hadde barnet mitt annenhver uke. Simple as that. Anonymkode: 5d0bf...8ca Javel? Da kunne du jo jobbet de ukene du ikke har barnet? Anonymkode: 9974d...46d 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #10 Skrevet 14. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er midt i en omsorgssak, hvor jeg søker om hovedomsorg. Mekling med bf fungerte ikke, så i juni hyret jeg en advokat og fikk innvilget fri rettshjelp. Jeg måtte da betale en slags avgift på ca 1300,- første gang. Jeg har aldri møtt advokaten min personlig, kun sendt mail. Nå er det sånn at vi kommer ikke noe videre i denne saken, og det ser ut til å bli rettsak. I forbindelse med dette må jeg ut med 8000,- i saksomkostninger. Gud vet hvor jeg skal få de fra.. Og før vi går til det skrittet, spurte jeg advokaten min om ikke hun kunne bli med meg på ett felles møte med bf og hans advokat, for å prøve å nå gjennom en siste gang. Joda, deg kunne hun, men da måtte jeg dekke reiseutgiftene hennes også. Hun holder til i Oslo og jeg bor sånn 45-50min unna med bil. Vet ikke hva beløpet vil komme på enda. Jeg har nylig sagt opp jobben min, fordi jeg og bf hadde en muntlig avtale om at jeg skulle få barnet fra skolestart i september, så akkurat nå mottar jeg sosialhjelp. Jeg har ikke noe ekstra å rutte med i måneden, og har allerede hatt masse utgifter på ting og klær til skolestart. Bf betaler ingenting og vi har ikke kontakt heller, da han har fått besøksforbud. Hva innebærer det å få fri rettshjelp egentlig? Greit at jeg betalte de 1300,- til advokaten første gang, da hadde jeg jobb. Men nå må jeg gå å låne 8000,- ett sted for å gå til rettsak, pluss dekke advokaten reiseutgifter for å måtte kjøre i 50min. Har dere opplevd lignende? Anonymkode: 5d0bf...8ca Fri retthjelp kan du og dere andre lese om her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1980-06-13-35 Når du velger en advokat uten for rettshjelpskretsen så kommer dette til å koste deg mer enn det smaker. Du må nemlig betale selv alle de utgiftene advokaten har som følge av at hun holder til utenfor din rettskrets. Blir dette til en rettssak, så blir du ruinert her. Du må da betale hotell, reise m.m. så det du her har gjort er helt idiotisk. Skal du bytte advokat nå eller senere så vil du måtte betale for den tiden en ny advokat bruker på å sette seg inn i saken. Så der flakser og en del tusenlapper. Å si opp jobb og å leve på Nav, hvor klokt var nå det? Har mannen besøksforbud så er det rimelig klart at han ikke kan ha samvær med barnet uten at barnevernet er inne i bildet og sørger for å hente og bringe barnet. Å tro at samfunnet skal dekke unødvendige utgifter og så klage på at fri rettshjelp koster mer enn egenandelene vitner om tankeløshet. Fordi alle advokater er pålagtmå informere om dette ellers kommer de i konflikt med advokatenes etiske regler. Anonymkode: 91211...3b1 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #11 Skrevet 14. september 2017 Herregud, for noen dømmende tilbakemeldinger! Poenget er: Jeg fikk innvilget fri rettshjelp pga lav inntekt. Jeg betalte 1300,- i en slags "start-avgift". Jeg må betale 8000,- for en rettsak, det visste jeg også om på forhånd. Men for å prøve å unngå rettsak, sksl vi prøve å få til ett felles møte. Og fikk nå vite at det kostet meg 2000,- for at advokaten min skal hoppe på toget i 45min å komme hit. Hadde jeg visst hvordan alt dette fungerte, hadde jeg selvfølgelig funnet en like bra advokat her jeg bor.. Så ja, det er vel min dumhet. Når det gjelder jobb, som mange har hengt seg opp i, så har jeg altså hatt barnet 50% i to år, og jobbet som bartender/servitør annenhver uke når barnet var hos far, mens jeg har lett etter andre jobber som kan passe bedre. Så i juni ble jeg og får enig om at barnet skulle bo fast hos meg fra skolestart i august, jeg sa derfor opp jobben min med virkning fra midten av august og en annen tok raskt over min stilling. Deretter gikk alt samarbeid med får til h...... hvorpå han har blitt anmeldt og nå fått besøksforbud. Mens jeg er aktiv jobbsøker. Hadde jeg visst at vi skulle fortsette å ha 50/50 i mange måneder til, kunne jeg beholdt jobben min, mens jeg lette etter andre jobber! Så jeg har ikke valgt noe enkel utvei, og JA, selvfølgelig kan man jobbe og ha barn samtidig. Men jeg sliter altså med å finne en dagbok som betaler nok til at jeg ikke trenger hjelp fra Nav. Det er desverre ikke flust av jobbmuligheter her jeg bor for øyeblikket. Men gudene skal vite at jeg prøver! Jeg har også lite erfaring med advokater og rettsaker og jeg henvendte meg her for å høre andres erfaringer, om dette er normalt. At jeg nå skal gå å ta opp lån på 10.000,- og kanskje mer, for å dekke en rettsak. Unnskyld meg for at jeg var så dum og trodde fri rettshjelp var fri rettshjelp! Jeg forstår altså at jeg måtte en del om det gikk til rettsak. Det som irriterer meg mest nå er de 2000,- jeg må betale i reiseutgifter for en 45min togtur, for at min advokat skal bli med meg på ett møte, fordi jeg ikke kan møte eksen min alene. Jeg trodde fri rettshjelp innebar møter med advokaten uansett, og vi har i flere måneder nå kun hatt kontakt his mail. Jeg ønsker bare å bli opplyst fra dere med erfaring, ikke å bli slått hodet av.. Anonymkode: 5d0bf...8ca
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #12 Skrevet 14. september 2017 Beklager en del skrivefeil i forrige innlegg.. TS Anonymkode: 5d0bf...8ca
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #13 Skrevet 14. september 2017 Frirettshjelp har vel alltid hatt egenandeler. Anonymkode: 9e3e0...e70 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #14 Skrevet 14. september 2017 Du har ikke fått hovedomsorgen, og enda så sluttet du på jobben? ikke så smart valg akkurat. og som ab over sier, det er egenandeler. Anonymkode: 1a64b...4a4
Hermine3011 Skrevet 14. september 2017 #15 Skrevet 14. september 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, for noen dømmende tilbakemeldinger! Poenget er: Jeg fikk innvilget fri rettshjelp pga lav inntekt. Jeg betalte 1300,- i en slags "start-avgift". Jeg må betale 8000,- for en rettsak, det visste jeg også om på forhånd. Men for å prøve å unngå rettsak, sksl vi prøve å få til ett felles møte. Og fikk nå vite at det kostet meg 2000,- for at advokaten min skal hoppe på toget i 45min å komme hit. Hadde jeg visst hvordan alt dette fungerte, hadde jeg selvfølgelig funnet en like bra advokat her jeg bor.. Så ja, det er vel min dumhet. Når det gjelder jobb, som mange har hengt seg opp i, så har jeg altså hatt barnet 50% i to år, og jobbet som bartender/servitør annenhver uke når barnet var hos far, mens jeg har lett etter andre jobber som kan passe bedre. Så i juni ble jeg og får enig om at barnet skulle bo fast hos meg fra skolestart i august, jeg sa derfor opp jobben min med virkning fra midten av august og en annen tok raskt over min stilling. Deretter gikk alt samarbeid med får til h...... hvorpå han har blitt anmeldt og nå fått besøksforbud. Mens jeg er aktiv jobbsøker. Hadde jeg visst at vi skulle fortsette å ha 50/50 i mange måneder til, kunne jeg beholdt jobben min, mens jeg lette etter andre jobber! Så jeg har ikke valgt noe enkel utvei, og JA, selvfølgelig kan man jobbe og ha barn samtidig. Men jeg sliter altså med å finne en dagbok som betaler nok til at jeg ikke trenger hjelp fra Nav. Det er desverre ikke flust av jobbmuligheter her jeg bor for øyeblikket. Men gudene skal vite at jeg prøver! Jeg har også lite erfaring med advokater og rettsaker og jeg henvendte meg her for å høre andres erfaringer, om dette er normalt. At jeg nå skal gå å ta opp lån på 10.000,- og kanskje mer, for å dekke en rettsak. Unnskyld meg for at jeg var så dum og trodde fri rettshjelp var fri rettshjelp! Jeg forstår altså at jeg måtte en del om det gikk til rettsak. Det som irriterer meg mest nå er de 2000,- jeg må betale i reiseutgifter for en 45min togtur, for at min advokat skal bli med meg på ett møte, fordi jeg ikke kan møte eksen min alene. Jeg trodde fri rettshjelp innebar møter med advokaten uansett, og vi har i flere måneder nå kun hatt kontakt his mail. Jeg ønsker bare å bli opplyst fra dere med erfaring, ikke å bli slått hodet av.. Anonymkode: 5d0bf...8ca Stakkars deg. Dette var virkelig ikke nødvendig fra de som kommenterte innlegget ditt. Det er ikke rart det er krig i verden! Du får trøste deg med at det ser ut til at de fleste svarene bunner i ren misunnelse. Enkelte folk tåler ikke at andre får noe de selv ikke får. Minner meg om treåringer i sandkassen. Meg først! Bare leit at det i denne sammehengen skulle gå ut over deg (som i utgangspunktet er i en vanskelig situasjon). Fri rettshjelp innebærer at du kan benytte advokat uten å betale. Om reising ikke inkluderes av denne hjelpen, kan du finne en advokat der du bor. Det blir sikkert bedre for deg også- da du har lettere tilgang til advokaten din. Ønsker deg lykke til. Gjør det fort og brutalt, så barnet ditt merker minst mulig til det. Sørg for at det er helt rolig ellers, og snakk pent om flere forskjellige sider ved pappaen. Slik kan du skjerme barnet ditt, samtidig som du kan styrke barnets selvfølelse på det området som handler om fars-tilhørighet. Skjønner det ikke er lett, men må man så må man. Skån barnet mest mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #16 Skrevet 15. september 2017 I alle tråder der far gjør valg som påvirker økonomien skriker folk at han har jo forsørgelsesplikt.. og mine tanker om deg er akkurat dette! Burde ikke far - om far har en jobb få ha hovedomsorgen ? Anonymkode: ec0f6...b82
nordlending Skrevet 15. september 2017 #17 Skrevet 15. september 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I alle tråder der far gjør valg som påvirker økonomien skriker folk at han har jo forsørgelsesplikt.. og mine tanker om deg er akkurat dette! Burde ikke far - om far har en jobb få ha hovedomsorgen ? Anonymkode: ec0f6...b82 Å gi hovedomsorgen til far, som har fått besøksforbud, er vel ikke det helt store. 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #18 Skrevet 15. september 2017 Etter det jeg har sett av rettsavgjørelser virker det som om det er vanlig at saksomkostningene dømmes til staten, dersom tapende part(som egentlig skulle betalt) får fri rettshjelp. Anonymkode: c61b3...ad6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #19 Skrevet 16. september 2017 7 timer siden, nordlending skrev: Å gi hovedomsorgen til far, som har fått besøksforbud, er vel ikke det helt store. var det grunnlag for besøksforbud ville ikke en rettsak vært nødvendi og far ville ikke hatt delt omsorg. kjenner ei som fikk trumfet gjennom besøksforbud .. saboterte samvær etc.. denne faren hadde hovedomsorgen for et annet barn og var en god omsorgsperson .. besøksforbud kan like godt bunne i en hysterisk kvinne som tar alt i verste mening.. Anonymkode: ec0f6...b82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå