AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Broren min har flyttet til et småbruk. Han har høns og geiter. Jeg har hund og han er veldig skeptisk til andre dyr, bjeffer og bjeffer. Hvordan kan jeg lære han til å bli vant til dyrene? Jeg ønsker jo ikke at det skal fortsette slik. Anonymkode: dfa8d...7c8
Tabris Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 Det beste er hvis du kan stå på en så stor avstand at hunden ikke bjeffer, men faktisk er avslappet og bare ser litt på dem. Så kan du tilvenne ham gradvis med å gå gradvis nærmere. Men ikke gå nærmere før han er helt avslappet der han er, og ikke gå så nær at han bjeffer eller kaver seg opp. (Kalles også noen ganger for BAT-metoden). En annen metode er å stå littegrann nærmere (men ikke så nær at han stresser seg for mye opp) og så belønne med godbit hver gang han snur seg mot dyrene. Kalles kindereggmetoden, du kan lese om det på nett. Evt kan det anbefales å ta et passeringskurs/privattimer med noen som bruker noen av disse metodene, siden det kan være litt vanskelig å gjennomføre det riktig helt alene, spesielt om man bare har lest om det.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Som Tabris sier over, nøkkelen er avstand. Han må få bestemme selv hvor nær han vil være dem, og at det skjer noe bra i nærheten av dem er heller ikke noen bakdel (godbiter). Men ikke lokk han nærmere, og for all del ikke press han. Ikke la dyrene komme nærmere selv heller selvsagt, bra å ha et gjerde mellom. Anonymkode: e7896...6ef
DrueSmoothie Skrevet 15. september 2017 #4 Skrevet 15. september 2017 (endret) Jeg driver selv med hest og hos oss har i blandt hundeeiere spurt om de kan komme innom gården og stallen med hunden sin så den skal bli vant til og komfortabel med hest. Kan noe sånt være en mulighet for deg? En annen ting jeg har erfart fra hesteryggen er at når en hund bjeffer og er usikker så hjelper det veldig ofte at jeg snakker til den med vennlig stemme fra hesteryggen, brått oppdager den ett menneske som ikke var så farlig likevel og da er ofte ikke hesten så skummel heller Så møter du noen til hest, snakk gjerne med de på avstand allerede så hunden din hører menneskestemmen Og jeg tenker hva enn du gjør, ikke gjør for mye ut av situasjonen. Jo mer du gjør ut av det jo mer vil hunden huske situasjonen som stressende. Jeg tenker med min hest som er redd hele verden, og prinsippet er jo det samme, at jo mer jeg bare gjør stille og rolig som om alt er greit, og forventer at hesten følger med, jo lettere er det også å få den med forbi ting den er redd for uten noe styr. Men som det er sagt, avstand, trygghet og tilvenning er stikkordene Men, vær glad hunden din har respekt for hestene og holder avstand. En nærgående hund kan fort bli sparket og utfallet værst tenkelige Så jeg pleier å si til de som kommer innom at de må komme så mye de vil, men gjør ikke hunden for trygg på hest Endret 15. september 2017 av DrueSmoothie 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå