Gå til innhold

Bor du på gård? Tips til dyr, planter/grønnsaker? Hva ville du brukt gården til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer skal kjøpe en gård. Gården er stor. Det er to små hus i tillegg til hus/låve. Vi tenker i såfall at det er mulig å leie ut det ene huset. Ellers er det god plass for dyr, men ingen av oss har erfaring med gårdsdyr. Har hund (han kan finne på å stikke av). Det er mye skog og derfor uoversiktlig om hunden stikker av. Det er god plass til å lage en hundegård, så litt av plassen vil gå med til det. 

Dersom vi skal ha dyr kunne jeg tenke meg dyr som kan "bidra" litt til gården. Tenker f.eks høns. De kan få god plass ute, det er også allerede et hønsehus der. Da kan vi forsyne oss selv med egg. Jeg ønsker også å kunne plante diverse spiselig: bær, grønnsaker ol. 

Ellers er det andre ting vi kan bruke gården og tomten til?

Anonymkode: a0ca4...32f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker dere å ha vanlig gårdsdrift eller er det mer "småbruk" og selvberging dere tenker på? Vis det siste så ville jeg vurdert et par frilandsgris på sommeren, det innebærer selvsagt slakt, høner som du allerede har nevnt og noe som kan beite og holde vegetasjonen nede, sau, hest ammeku der har du også noe som kan bidra med kjøtt, hesten unntatt selvsagt

Skrevet

Min drøm er småbruk :tre:

Kommer selvsagt an på hva slags gård man har, men jeg hadde nok ville hatt litt frilandsgriser eller ullgriser. Llamaer/alpakka til å holde vegetasjonen nede i skog og "utmark". De må gjerdes inne da. Hagen hadde jeg også gjerdet inn slik at hunden kunne løpe løs der. Ellers så hadde jeg nok hatt høner, kanskje forskjellige typer. Og vaktler. Hadde sikkert solgt noen egg da.

Jeg hadde nok også prøvd å dyrke litt "hardføre" grønnsaker som poteter og gulrøtter. Og andre ting bare for moro.

Skrevet
25 minutter siden, Apis skrev:

Tenker dere å ha vanlig gårdsdrift eller er det mer "småbruk" og selvberging dere tenker på? Vis det siste så ville jeg vurdert et par frilandsgris på sommeren, det innebærer selvsagt slakt, høner som du allerede har nevnt og noe som kan beite og holde vegetasjonen nede, sau, hest ammeku der har du også noe som kan bidra med kjøtt, hesten unntatt selvsagt

Hvorfor er det selvsagt?

Anonymkode: d9e66...760

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det selvsagt?

Anonymkode: d9e66...760

Hovedgrunnen til å ha hest er normalt ikke for å produsere kjøtt,som det er med de andre husdyrene

Skrevet

Been there, done that. 

Hvis du vurderer husdyr, må du først tenke igjennom hvordan du ser på dyra. Samboer og undertegnede er ikke vegetarianere. Men vi klarte rett og slett ikke å slakte hverken grisene (4 stk) eller sauene (10 stk) . Selv om vi er kjøttetere, viste det seg at vi begge er supersofte når det gjelder dyr vi "kjenner". Så de endte opp som "kosedyr", og levde sine glade dager. Jeg vet det høres tåpelig ut, men sånn ble det bare. Dyrene vi skulle slakte for å spise/selge ble like kjære som hunden vår og de 4 kattene.

Vi hadde høns og hane, og brukte eggene. 

Dette var ikke i Norge, så noen av grønnsakene passer vel ikke helt her hjemme. Men vi hadde massevis av tomater (8 forskjellige sorter), rotgrønnsaker, aubergin, squash, diverse salat-typer, og diger krydderhage. Og diverse frukttrær. 

Anonymkode: eaadb...a72

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg og samboer skal kjøpe en gård.

Hvilken bakgrunn har dere? Hva vet dere om gårdsdrift fra før av? Hva vet dere om vedlikehold av hus (og hage, utmark)?

Anonymkode: 9bb98...95f

• Liker 1
Skrevet

Skulle jeg hatt gård så skulle jeg hatt ku, gris, sau og høns. I tillegg ville jeg hatt en stall for hester men de skulle vært for leie..

Hadde dyrket poteter, en kornsort, kål, gulerøtter, blomkål eller kål. Mulig også løk. Så ville jeg hatt frukt trær eple, pære, plommer Kanskje bær trær også. Moreller, rips, bringebær

Men dette hadde jo vært en stor gård.

På en liten en hadde jeg nok holdt meg til høner, samt dyrket enten poteter eller en korn sort og frukt trær. 

Skrevet

Jeg skulle dedikert gården til å ta vare på de gamle norske husdyrrasene. :)

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Been there, done that. 

Hvis du vurderer husdyr, må du først tenke igjennom hvordan du ser på dyra. Samboer og undertegnede er ikke vegetarianere. Men vi klarte rett og slett ikke å slakte hverken grisene (4 stk) eller sauene (10 stk) . Selv om vi er kjøttetere, viste det seg at vi begge er supersofte når det gjelder dyr vi "kjenner". Så de endte opp som "kosedyr", og levde sine glade dager. Jeg vet det høres tåpelig ut, men sånn ble det bare. Dyrene vi skulle slakte for å spise/selge ble like kjære som hunden vår og de 4 kattene.

Vi hadde høns og hane, og brukte eggene. 

Dette var ikke i Norge, så noen av grønnsakene passer vel ikke helt her hjemme. Men vi hadde massevis av tomater (8 forskjellige sorter), rotgrønnsaker, aubergin, squash, diverse salat-typer, og diger krydderhage. Og diverse frukttrær. 

Anonymkode: eaadb...a72

Hehe, minner om mitt gårdsbruk hvis jeg skulle hatt et.

Og hest skal man ikke ha hvis man ikke har kunnskap, heller ingen andre dyr.

Begynn med f.eks. høner. Sett dere inn i det. Kaniner (angorakaniner dere kan klippe, får mye for ulla), og slakte eller ikke slakte.

En minigris er fint som selskap, men den trenger mye selskap og stimuli hvis den er alene. Men uansett hvilke dyr dere ønsker, må dere vite hva de krever.

Jeg kan nesten ingenting om minigris og kuer, kan litt om høner og litt om kaniner. Men ikke nok.

Planter, gå for jordbær (økologisk dyrket, jordbær er faktisk enklere enn bringebær), rabarbra, gulrot, potet, reddiker, neper, urter, løk, hvitløk, sukkererter, tomater, og prøv deg frem.

Gjestehuset kan dere leie ut til turister etterhvert hvis dere ønsker å ha en type besøksgård. Hvis ikke ville jeg leid det ut til fastboende, så får dere frigjort penger til alt det andre dere planlegger.

Tenk på det som må gjøres, som tak, vinduer osv som må skiftes og drit i hvordan det ser ut i begynnelsen.

Skrevet
7 timer siden, Apis skrev:

Tenker mer småbruk. Vil helst at dyrene klarer seg litt selv (ikke type hest som må ha mye mosjon, stell osv)

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bakgrunn har dere? Hva vet dere om gårdsdrift fra før av? Hva vet dere om vedlikehold av hus (og hage, utmark)?

Anonymkode: 9bb98...95f

Ingen erfaring. Han driver med diverse (bruker gravemaskin og div andre maskiner på jobb - veldig praktisk anlagt). Men ellers ingen erfaring. 

Skrevet

Alt avhenger av om dere skal leve av gården eller om dere har arbeid utenfor bruket.  Skal dere leve av gården må dere tenke på hva som lønner seg.  Har dere trygge inntekter ved siden av, er det rom for å tenke mer på hva dere liker å drive med på. 

Anonymkode: 3c351...bf9

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer skal kjøpe en gård. Gården er stor. Det er to små hus i tillegg til hus/låve. Vi tenker i såfall at det er mulig å leie ut det ene huset. Ellers er det god plass for dyr, men ingen av oss har erfaring med gårdsdyr. Har hund (han kan finne på å stikke av). Det er mye skog og derfor uoversiktlig om hunden stikker av. Det er god plass til å lage en hundegård, så litt av plassen vil gå med til det. 

Dersom vi skal ha dyr kunne jeg tenke meg dyr som kan "bidra" litt til gården. Tenker f.eks høns. De kan få god plass ute, det er også allerede et hønsehus der. Da kan vi forsyne oss selv med egg. Jeg ønsker også å kunne plante diverse spiselig: bær, grønnsaker ol. 

Ellers er det andre ting vi kan bruke gården og tomten til?

Uten at jeg er noe ekspert på landbruk; det kommer helt an på type jord du har tilgjengelig og hvordan klimaet er på plassen. Enkelte steder er godt egnet til kornbruk, også her er det variasjoner basert på forhold, andre steder egner seg bedre til dyrehold, bla bla bla...

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt avhenger av om dere skal leve av gården eller om dere har arbeid utenfor bruket.  Skal dere leve av gården må dere tenke på hva som lønner seg.  Har dere trygge inntekter ved siden av, er det rom for å tenke mer på hva dere liker å drive med på. 

Anonymkode: 3c351...bf9

Vi har jobber utenom. På sikt kan det bli aktuelt at begge/jeg trapper litt ned, men det kommer an på hvordan vi har det økonomisk. Vi har også en tanke om å leie ut til en som kan passe på gården innimellom dersom vi ikke har mulighet (har allerede dn som kunne tenke seg det). 

Skrevet

Hvor komfortable er dere med dyr? Griser feks kan være strie å holde inngjerdet om de ikke har gjerde (strøm) respekt. Kyr er store dyr. Høner kan være grusomme mot hverandre. 

Vi driver gård med ammekyr, frilandsgris, høner (til eget bruk) og slaktekaniner. Alt er for oss veldig enkelt å holde da vi har erfaring og dyreteket men ikke noe dyrehold "går av seg selv". De må ha ordentlig og godt stell, de må sosialiseres og følges opp.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke gård selv, men brukte å ha hestene mine på sommerbeite på et småbruk, da fikk de gresse i flere uker om sommeren og de som bodde der fikk børste og kose med de (de hadde ordnet et lite hjørne med tak og 3 vegger for ly). Kanskje det kan være noe? Er sikkert andre dyr som trenger beite også :) 

Selv ville jeg hatt noen høns (2-4 ikke veldig mange altså), en katt og 4-5 sauer. sau er jo også spiselig om dere orker å sende dem til slakt, og virkelig flotte saueskinn etter enkelte raser.

Anonymkode: 9bd98...f91

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke gård selv, men brukte å ha hestene mine på sommerbeite på et småbruk, da fikk de gresse i flere uker om sommeren og de som bodde der fikk børste og kose med de (de hadde ordnet et lite hjørne med tak og 3 vegger for ly). Kanskje det kan være noe? Er sikkert andre dyr som trenger beite også :) 

Selv ville jeg hatt noen høns (2-4 ikke veldig mange altså), en katt og 4-5 sauer. sau er jo også spiselig om dere orker å sende dem til slakt, og virkelig flotte saueskinn etter enkelte raser.

Anonymkode: 9bd98...f91

Det var jo en veldig god ide! Helt sikkert noen som er interessert da det finnes flere mindre staller rundt om. Er det noe man pleier å ta betalt for? Får jo gratis "plenklipp". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...