Gå til innhold

Slitsomt med besøk av venninne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en barndomsvenninne som jeg er veldig glad i. Hun bor langt unna, så når hun kommer på besøk, er det 4-5 dager i strekk. Hun sitter for det meste i ro og leser eller strikker. Jeg har barn som krever meg, og er i full jobb, hverdagene er hektiske. Hadde vært mye lettere hvis hun hjalp til med litt mat og oppvask. Men det gjør hun altså ikke. Jeg er helt utslitt når hun drar, og jeg orker ikke flere sånne besøk kjenner jeg. Nå vil hun ta en tur igjen. Men hva sier jeg? Hvordan løser man sånt som dette?

Anonymkode: b6560...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usj. Har hun en hektisk hverdag også, så hun bruker turene til deg for avslapping? 

Ville vel sagt at jeg hadde veldig mye å gjøre så det er vanskelig med overnatting i mange dager. Eventuelt spurt om kanskje hun vil hjelpe deg med middagslagingen når hun er der

Anonymkode: fce6b...568

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en barndomsvenninne som jeg er veldig glad i. Hun bor langt unna, så når hun kommer på besøk, er det 4-5 dager i strekk. Hun sitter for det meste i ro og leser eller strikker. Jeg har barn som krever meg, og er i full jobb, hverdagene er hektiske. Hadde vært mye lettere hvis hun hjalp til med litt mat og oppvask. Men det gjør hun altså ikke. Jeg er helt utslitt når hun drar, og jeg orker ikke flere sånne besøk kjenner jeg. Nå vil hun ta en tur igjen. Men hva sier jeg? Hvordan løser man sånt som dette?

Anonymkode: b6560...138

4-5 dager høres himmelsk ut da. Har en mor som er akkurat lik og hun er vel innom fire- fem dager i uka.

Anonymkode: 87b60...267

Skrevet

Si at det dessverre ikke passer, men at du gjerne kan foreslå et annet hotell i nærheten.

Anonymkode: a46e4...754

• Liker 2
Skrevet

Be om hjelp til konkrete ting. Som "kan du skrelle potetene?"

Det er ganske så normalt at man oppfører seg som en gjest når man er nettopp det... Jeg hadde blitt litt overrasket om jeg skulle besøke noen og det viste seg at jeg skulle fungere som deltidshushjelp mens jeg var der. 

Det kan også hende hun er redd for å være i veien og gjøre ting feil hos deg. Jeg hater selv når gjester skal hjelpe til, og så gjør de alt "feil". Så jeg vil mye heller at folk sitter pent og pyntelig i sofaen i stedet for å skulle "Hjelpe til". 

Anonymkode: 994ec...b8b

• Liker 9
Skrevet

Det løser du ved å spørre etter konkret hjelp; "kan du skrelle poteter mens jeg hjelper Line med lekser?", "hadde du giddet tatt oppvasken mens jeg legger de små så er du en engel", "Lars og Line skal på turn, kunne du tenkt deg å handlet/lage middag/gått med bosset i mens?" 

Venninnen din er ikke tankeleser og tenker nok at hun ikke skal blande seg inn i dine daglige gjøremål. Gode, gamle venniner er gull verdt - husk det!

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be om hjelp til konkrete ting. Som "kan du skrelle potetene?"

Det er ganske så normalt at man oppfører seg som en gjest når man er nettopp det... Jeg hadde blitt litt overrasket om jeg skulle besøke noen og det viste seg at jeg skulle fungere som deltidshushjelp mens jeg var der. 

Det kan også hende hun er redd for å være i veien og gjøre ting feil hos deg. Jeg hater selv når gjester skal hjelpe til, og så gjør de alt "feil". Så jeg vil mye heller at folk sitter pent og pyntelig i sofaen i stedet for å skulle "Hjelpe til". 

Anonymkode: 994ec...b8b

Det beste er vel om gjester spør om de skal hjelpe til med noe. Da kan man takke nei om man ønsker at gjestene skal sitte pent og pyntelig i sofaen, men man kan også aktivisere de. Selv synes jeg det er ganske uhøflig å være som en hotellgjest på besøk hos venner. 

Anonymkode: a16a1...392

Skrevet

Er man gode venner, tenker jeg at det må være rom for å fortelle henne dette. Si at du har en hektisk hverdag og er utslitt, at det dessverre ikke passer av den grunn. Eller si at ok, du er velkommen men da trenger jeg rett og slett litt hjelp av deg denne gangen. Min beste venninne som bor et stykke unna, sa en gang til meg at hun ikke var godt selskap hvis jeg kom fordi hun var deppa for hun skulle begynne på jobb igjen etter ferien. Det skjønte jeg jo selvfølgelig og vi tok besøket igjen. Poenget er at er man gode venner er det også rom for ærlighet og forståelse:-)

• Liker 1
Skrevet

Si at du er sliten for tiden, og ikke orker besøk akkurat nå. Spør hun, så forklar at du ikke orker å ha noen på besøk i tillegg til alt det andre du har. Neste gang hun vil komme, så si at hun kan komme, hvis hun hjelper litt til.

Anonymkode: 51873...b56

• Liker 1
Skrevet

Si nei. Vennskap består selv om du sier nei takk til slike besøk nå. Når barna er større og du har mer overskudd, kan hun kanskje komme og være noen dager. Hun burde skjønne at du er opptatt og sliten. Én ting ville være å komme en dag eller to, og faktisk hjelpe til, men å bli i dagesvis er litt spesielt. 

Hvis ikke vennskapet varer er det kanskje ikke så mye å spare på? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...