Gå til innhold

Hvor lang tid tok deg for deg å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelt og greit, man hører jo stort sett om de som blir gravide på første forsøk, eller at folk "plutselig" er gravide, men uten at de kanskje sier noe om  hvor lenge de har prøvd etc. Så man får jo inntrykk av at de fleste klarer det uten problemer, uansett alder, selv om det neppe er tilfelle. Selv har vi nå forsøkt bevisst i 4 mnd uten hell. Jeg er 37 år, så burde vel sikkert prøvd for mange år siden, men det har nå aldri vært ett tema

(Dog har jeg "hoppet av i svingen" som "prevensjon" i mange år, uten at det heller har gått galt, noe det vel kanskje burde ha gjort ettersom det ikke er spesielt trygt det heller.)

Så enkelt og greit, hvor lang tid tok det før du ble gravid, og hvor gammel var du da?

Anonymkode: a0f83...783

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 23 år, og jobber enda med saken. Prøvd siden januar. Kun hatt mensen 3 ganger siden slutt. "Alle" sa at vi måtte prøve i et år før vi gikk til lege, men heldigvis gikk vi allerede i juni. Har nå vært hos gyn (hausken) og fått påvist pco. Så nå får vi hjelp slik at jeg får eggløsning. 

Var jeg deg, så ville jeg ikke ventet mer enn 6mnd pga. alder.

Skrevet

2 mnd med første, var 25 år

3 mnd med andre, var 28 år

Anonymkode: 15bb7...83a

Skrevet

Første forsøk på første

Før første forsøk nå på nummer to 😁 Vi snakket om å begynne prøvingen. Jeg sluttet på piller og sa at vi skulle begynne etter første menstruasjon. Ble gravid før den kom. 

Anonymkode: 8c955...607

Skrevet

Brukte 6 måneder. Jeg hadde passert 35 da vi begynte prøvingen, så var livredd for at det skulle ta enda lenger tid. 

Husk at når du er over 35 har du krav på hjelp etter 6 måneders prøving. Jeg slapp heldigvis det, siden spiren satt i siste liten, men om det ikke gjør det for deg, søk hjelp så snart du har krav på det. Om det er noen annen grunn enn ren uflaks til at dere ikke har klart det til da, er det bedre å få fanget det opp tidlig så en eventuell behandling kan finne sted jo før jo bedre.. 

Anonymkode: cd6c2...26f

Skrevet

Hei.

tok meg 5 mnd før jeg ble gravid første gang, men mistet i uke 5. Ble gravid igjen mnd etterpå, men mistet da også. Er gravid igjen nå, 15 uker. Ble altså gravid 3 ganger i løpet av prøveperioden som varte totalt i 10-11mnd

Anonymkode: 30409...63b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei.

tok meg 5 mnd før jeg ble gravid første gang, men mistet i uke 5. Ble gravid igjen mnd etterpå, men mistet da også. Er gravid igjen nå, 15 uker. Ble altså gravid 3 ganger i løpet av prøveperioden som varte totalt i 10-11mnd

29 år

Skrevet

20 prøveperioder!! 😊

Anonymkode: a7115...10e

Skrevet

12 pp med førstemann. På andremann ble jeg gravid før vi rakk å begynne pp, men mistet. Tok så 11 mnd med neste. Denne gangen håper jeg den sitter. 

Skrevet (endret)

Jeg fikk diagnosen PCOS og fikk samtidig beskjed om at de nesten garantert betydde vansker med å få barn og at man trolig ble å trenge hjelpemidler. Jeg ble jo såklart lei meg. Sjokkert var da stort da jeg fant ut at jeg var gravid sommer på p piller med korrekt bruk, og med en "hyggestund" i hele juni. Så det va slettes ingen fertilitetsproblemer jeg. Den ville virkelig bli til 😊 Så ikke tro å alt leger sier folkens! Nå er jeg smart 16 uke på vei og er 28 år 😊

Endret av Cyndaquil
Skrevet

Det på første forsøk, med første barn. Men er ikke så langt på vei ennå, da. Vi er midten og slutten av 20-årene. Det skal sies at jeg sluttet på p-pillen vel et år før vi begynte å prøve. 

Anonymkode: 5288c...54e

Skrevet (endret)

Sluttet på p pillen (etter 10 år ca) i midten av mai, fikk positiv test nå i begynnelsen av september 👏🏻 Er 24 og første barn. 

Fikk mensen med en gang etter pilleslutt😊

Trodde det skulle ta mye lengre tid / at jeg ikke kunne få barn med tanke på p piller, og at jeg har hatt "uhell" før.. 

Endret av Lene25
Skrevet

Begynte å prøve på førstemann da jeg var 27. Det vil si... jeg fikk aldri tilbake syklus etter pilleslutt. Jeg ble omsider gravid etter to og et halvt år, 13 mislykkede hormonkurer, en spontanabort og ett ivf-forsøk. Jeg var 30 da dattera kom. Nå prøver vi å lage søsken til henne, det er et drøyt år siden vi startet på det. På den tiden har vi rukket fem ivf-forsøk og en spontanabort. Jeg er gravid igjen nå, og håper det varer!

Skrevet

28 år: 1 mnd

30 år: 1 mnd

36 år: 7-8 mnd. Men når jeg ser tilbake på det, tviler jeg litt på at jeg hadde eggløsning de første syklusene (hadde akkurat tatt ut hormonspiral), og vi bommet på en mnd jeg vet jeg hadde EL. Så jeg mistenker at vi traff på første reelle mulighet, selv om det tok over et halvt år.

Anonymkode: 02746...550

Skrevet

Gikk til privat fertilitetsklinikk etter 7 prøveperioder fordi jeg da hadde blitt 36, fikk konstatert god eggstokkreserve, men 2 overraskende andre diagnoser. Det tok ytterligere 14 mnd å bli gravid med barnet mitt. Imellom der var det inseminasjonsforsøk, 2 operasjoner, p-piller som en del av behandlingsforsøk, 3 ivf ferskforsøk og 1 graviditet som endte i missed abortion. Anbefaler å starte utredning etter 6 mnd hvis det drøyer siden prosessen etterpå også kan ta tid, men de fleste har ikke fertilitetsproblemer ved 37 år. Lykke til!

Anonymkode: a34c3...451

Skrevet

7pp, men mistet dessverre i januar. Prøver fortsatt og håper spiren snart sitter. Frustrerende å vente så lenge. 

Anonymkode: c195a...4a6

Skrevet

3 år og 3 prøverørsforsøk. Begynte å prøve da jeg var 22 år. Fikk barn rett før jeg fylte 26 år. 

Anonymkode: 61d33...5fc

Skrevet

Har prøvd i 3,5 år med nåværende partner. Holder på med IVF. Har hatt ett fullforsøk og fikk fire blastocyster. Har satt inn to, mislykka, og har to på frys som jeg håper jeg får satt inn ett av i vinter.

Skrevet

0pp?

Fikk vite da jeg var 16, at jeg hadde mangelfulle eggløsninger, tette eggledere og ekstra vev i livmora. I tillegg har jeg et symdrom som gjør at jeg ikke produserer like mye kvinnelige horminer som jeg skal. Ikke akkurat den fødte fødemaskin..

Fikk beskjed om at vi ikke trengte begynne prøvinga selv, vi skulle bare rett på behandling og prøverør. 

I mars tok jeg min siste p-pille(tok p pille mot menssmerter) fordi jeg ikke gadd alle bivirkningene som fulgte med, og jeg kunne jo uansett ikke bli gravid på egenhånd. 13 mars hadde vi sex. Måtte prlve etter en operasjon for å se om jeg orka. Ble med den ene gangen. 4 uker etter sto jeg med positiv graviditetstest! Såjeg sier som en her oppe; ikke ta hva legene sier for god fisk. Noen ganger bare vil spira leve :)

Jeg bare håper at vi har like griseflaks med neste.. 

Anonymkode: 608fe...51f

Skrevet

Er 30 år, har prøvd i 2,5 år uten hell. Mitt råd er å gå til legen med en gang man har krav på det/ved mistanke om at noe ikke stemmer. Hadde jeg visst hva som lå fremfor oss hadde jeg ikke ventet to år med å gå til legen (vi avfeide det første året med mye stress og lite sex).

Anonymkode: 3757c...7cb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...