Gå til innhold

Barnehage eller ikke..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker på om jeg skal ha barnehage eller ikke. Har en gutt på 1år nå, og må snart bestemme meg om han skal i barnehage til jul eller ikke. Har fått plass, men kan si den opp og søke han inn igjen til august. (Ikke lov til å ha plassen og ikke bruke den, og jeg må ha kontantstøtten.) Har to skolebarn der begge begynte i bhg ved 16mnd. Førstemann begynte pga jobb og at han trengte å se andre barn. Andremann ville fordi storebroren var der, og pga jobb\skole. Nr 3 ser jo barn hele tiden, men de er store. Han ser og barn på egen alder da vi er med på småbarnstreff og det starter snart åpen barnehage her.. Han er veldig aktiv, vi snakker om å henge i gardinene og spinne rundt aktiv. Veldig oppfinnsom, så er redd han kjeder seg hjemme, selv om mor syns det aldri er stille her. Vi finner på masse, vi er på lekeplasser (alene og med andre babyer, og sammen med storesøsknene når de kommer hjem), vi er på tur, vi er på treff, og enkelte dager er vi bare hjemme. Huset må jo og vaskes. 

Jeg jobber turnus, og kan ta permisjon fra dagvaktene frem til august, så økonomisk er det ikke noe problem. I tillegg så slipper vi 2stk på sfo, og sparer de pengene. Greia er han, er redd han burde gå i barnehage. Han er veldig trygg på andre voksne og barn.  Vet ikke om det holder med bare oss og de få dagene med småbarnstreff\åpen barnehage. Ingen av de andre var så aktive. Er det jeg tenker mest på, og kjenner samvittigheten på. Tenker at kanskje han hadde trivdes i barnehage, og at jeg ikke er nok for han. 

Anonymkode: e1171...93e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde selv søkt inn ved halvannet(eventuelt 2 år) og heller tatt kortere dager om mulig.

Eneste grunn for meg er fordi jeg føler jeg ikke kan tilby nok aktivitet ved den alderen i fulle dager.

Men kommer jo selvsagt an på barnet, da.

Anonymkode: 6f90d...e2e

Skrevet

Fikk det ikek med i hovedinnlegget, men er det noen som har vært hjemme med barn fra 1,5år til 2år? Hvordan var dagene deres, hadde dere noe opplegg? Hvordan gikk barnehagestarten?

Skrevet

Jeg ville gått for barnehage. Den sosialiseringen de får med jevnaldrende barn vil de aldri få med moren. Det har sine fordeler og ulemper begge deler. Vår frøken begynte ved 1 år, og utviklingsmessig skjedde det masse etter oppstarten. Vi gav korte dager i barnehagen første året, det hjalp også veldig på :)

Skrevet

Det er jo bare du som kan avgjøre det, men generelt sett har ikke en ettåring behov for barnehage på samme måte som eldre barn har. Ingen av våre begynte før etter at de hadde fylt to og det har vært utelukkende positivt. Vi hadde rolige dager hjemme, dro i åpen barnehage, var med barselgruppe, dro på lekeplasser osv, og selvsagt lekte de en del alene også mens jeg gjorde andre ting. Vi var ikke så opptatt av å fylle dagene så veldig for den tiden hvor dagene er fulle kommer tidsnok. Det var en veldig fin tid og jeg er så glad for at vi valgte å vente med barnehagestart.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt mine hjemme, nyter den tiden. Ingen kan gi mine barn noe bedre enn meg.  1-2åringer liker å være med mamma og pappa. Ikke vært noe problem å få de over i barnehagen heller. Nei ha de hjemme å nyt tiden er mitt råd! 

Sosialisert blir de alltids , også må du være litt flink til å finne på ting. 

Anonymkode: 1fee6...c61

Skrevet

Ingen barn på ett år har BEHOV for barnehage. Men slik vi nordmenn lever livet i dag (=de fleste jobber, så hjemmeværende går mye alene) kan det være krevende å skape en god hverdag hjemme, med lite sosialisering. Men får man det til er det jo for ettåringen bedre enn barnehage. Er man flink til å bruke åpen barnehage osv (gå mye tur etc) kan man få en ganske god hverdag med en ettåring! Jeg har en ettåring som stortrives i barnehagen, men er ikke i tvil, kunne jeg vært hjemme med han hadde jeg så absolutt gjort det! 

Et alternativ er jo å ha veldig korte dager i barnehagen første halvåret. Bruke laaang tid på tilvenning. 

Skrevet

Har ikke mulighet til korte dager når jeg begynner på jobb, da blir det 7-15.30. 

Skrevet

Min eldste var hjemme til 2,5, da var hun overklar for barnehage, og overgangen gikk veldig greit. Hun var bleietørr, men sov fortsatt på dagen. Hverdagen før det: vel, vi var ute hver dag, gikk på en lekeplass i en park der vi etterhvert møtte noen av de samme andre barn til samme tid, som hun lekte litt med. Men de var stort sett yngre. Var med på noe barnesang, men det blir litt lite. Møtte ei venninne med barn fast en dag i uka. Gikk på biblioteket når det striregn. Var flink med svømmehall osv. Ble gravid og det ble veldig tungt, husker jeg slepte rundt den sportsvogna og telte dager og uker til barnehagestart. Allikevel, 1,5 eller 2, det er ikke vesentlig eller lenge, velg det som passer familien, deg og barnet best. Det vil ikke gjøre noen skade noen av alternativene. 

Anonymkode: 3f520...d64

Skrevet

Var hjemme til min var 19 måneder. Hjemme er vel ikke helt riktig. Jeg jobbet fulltid, men vi fikk det til å gå med motsatt vakter og en periode som dagmamma (jeg var) . Det var helt fantastisk å få være hjemme så lenge med barnet, og for mitt barn var dette helt rett. Vi var ute hver dag, besøkte besteforeldre og oldeforeldre, besøkte andre med barn på samme alder, dro på turer, var i åpen barnehage og andre aktiviteter. Det var virkelig den beste tiden, egentlig fra 10-19 måneder var det beste. Var gravid fem av disse månedene, og selvfølgelig fryktelig sliten og dårlig en del av tiden, men det var virkelig verdt det. Jeg håper det blir mulig med nestemann også. 

Anonymkode: 4429d...242

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk det ikek med i hovedinnlegget, men er det noen som har vært hjemme med barn fra 1,5år til 2år? Hvordan var dagene deres, hadde dere noe opplegg? Hvordan gikk barnehagestarten?

Det høres ut som minstemann er veldig klar for bhg og sikkert ville stortrivdes med andre barn. Viss det er mulighet for det så ville jeg kanskje fått han inn og benyttet anledningen til å ha kortere dager en lang stund for å få en myk overgang. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt

sofie777, mod

Skrevet

Om du har mulighet til å være hjemme med en ettåring gjør du så klart det! Ettåringer har ikke behov for barnehage. De har det mye bedre med trygg forelderkontakt i hverdagen. At folk her seriøst mener at det er bedre for en ettåring å være 8-9 timer i en barnehage kontra å utsette barnehagestart et år eller to får meg virkelig til å lure.

Anonymkode: 086d0...7f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...