AnonymBruker Skrevet 24. september 2017 #41 Skrevet 24. september 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreløpig vet vi ikke mer enn det som står over. Dersom du kun har vært på AAP i et og et halvt år nå ser det ut til at du vil kunne ha det i et og et halvt år til, dersom du fyller kravene. Som det står ovenfor kan AAP så forlenges i ytterligere to år dersom man fyller vilkårene for det. Jeg ville tro at det kommer løsninger, men det er jo på det måte det politikerne vil bli kvitt; det at man kan bruke skjønn i visse saker, for da blir det forlenging på forlenging. Akkurat hva de tenker folk skal ta seg til etter AAP vet man ikke. De sier vel bare at "innen den tid skal NAV ha fått deg i jobb / uføretrygd" eller noe sånt. Men de har rett i at enkelte blir liggende alt for lenge på AAP, noe som kommer veldig an på de ulike kontor og saksbehandlere. Forhåpentligvis gjør dette at tiltak blir satt inn fortere, men det reduserer jo ikke ventetiden hos saksbehandlere, tiltaksarrangører eller i helsevesenet. Hadde de gjort DET, da hadde det nok blitt litt fortgang i saker og ting. Anonymkode: f8ff1...59a 2 1/2 år har jeg gått på aap, fikk aap våren 2015. Hva tror du kommer til å skje i mitt tilfelle med din erfaring som saksbehandler? Er det slik at om man ikke får forlenget aap og at nav nekter å gi en uføretrygd, at en 100% arbeidsufør person må da motta sosialstønad i flere år? Noen blir nok liggende for lenge på aap, mens andre igjen trenger forlengelser. Synes ikke den nye regelen er særlig gjennomtenkt. Som du sier, så må jo også køene i helsevesenet og ventetiden hos saksbehandlere minskes betraktelig for at dette skal være noe realistisk. Det er heller ikke alle sykdommer man er frisk fra innen 3, maks 4 år heller. Noen trenger kortere tid, andre lengre. Anonymkode: c89ea...30a 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #42 Skrevet 25. september 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: 2 1/2 år har jeg gått på aap, fikk aap våren 2015. Hva tror du kommer til å skje i mitt tilfelle med din erfaring som saksbehandler? Er det slik at om man ikke får forlenget aap og at nav nekter å gi en uføretrygd, at en 100% arbeidsufør person må da motta sosialstønad i flere år? Noen blir nok liggende for lenge på aap, mens andre igjen trenger forlengelser. Synes ikke den nye regelen er særlig gjennomtenkt. Som du sier, så må jo også køene i helsevesenet og ventetiden hos saksbehandlere minskes betraktelig for at dette skal være noe realistisk. Det er heller ikke alle sykdommer man er frisk fra innen 3, maks 4 år heller. Noen trenger kortere tid, andre lengre. Anonymkode: c89ea...30a Basert på det lille vi fikk vite i dag er det mulig å få to år forlengelse, men det skal gode grunner til. Jeg regner med at det blir som før, ihvertfall til å begynne med, at det ikke er så vanskelig å få forlenget vedtak dersom man er arbeidsrettet aktivitet. Hvordan det slår ut for deg er umulig å si. Det kommer mye an på hva ditt lokalkontor tenker, de kan prøve å få forlengelse, men vi får jo klare beskjeder om at vi må velge ut saker vi tror går gjennom, og at vi tidligere skal sile ut de som kanskje ikke kan komme tilbake til arbeid. De fleste NAV-kontorer vil nok prøve alt for å unngå at folk på AAP må over på sosialstønad. Dette er selvsagt fordi man kjenner godt til de økonomiske konsekvensene, men også, for å være litt kynisk, at AAP er en statlig ytelse. Sosialhjelp er en kommunal ytelse. Det betyr at NAV-kontoret må sette opp budsjett for sosialhjelp, og dersom det plutselig kommer store utgifter blir lederen konfrontert med dette av ledelsen i kommunen. Tro meg - ingen vil at folk skal over på sosialhjelp. Anonymkode: f8ff1...59a 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #43 Skrevet 25. september 2017 På 14.9.2017 den 20.05, SiMa skrev: [...] Har du undersøkt om det er noen overgangsregler? Det er ofte det når det skjer store endringer, nettopp for å gjøre det minst mulig vanskelig for mennesker i din situasjon. Mulighet for aap mens uføresøknaden blir behandlet? Det er korttenkt å legge opp til at mennesker som har krav på uføretrygd skal være avhengig av sosialstønad i din situasjon. Uten endringene regner jeg med du ville søkt om uføretrygd i god tid, så det ikke ville blitt noe opphold mellom aap og uføretrygd. Hvor lang saksbehandlingstid må du regne med? På 14.9.2017 den 20.19, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at den ikke kan forlenges? Kommer det ikke an på situasjonen til vekommende? Kjenner en som har fått forlengelse med studier som tiltak. Hvor lenge kan du gå på aap hvis det var 4 år når den ble innvilget? Blir det forandret underveis hvis det kommer nye regeler om 3 år, eller gjelder dde 4 årene fremdeles? Mener det må være flere alternativer enn sosialstønad når man venter på noe som ts? Evt at hun kan få det forlenget hvis det hun gjør mens hun får forlenget periode ( f.eks behandling og/el studier ), kan få henne i jobb seinere? Anonymkode: 61f9c...07a AAP blir innvilget for et år i gangen. Det er derfor ikke snakk om overgangsregler - man beholder ytelsen til vedtaket går ut. Det som skjer er at der man etter tre år fikk et år til, er det nå stopp etter tre. Ingen endring av vedtak, men det blir heller ikke automatisk forlenget. Det er altså ikke slik at man får vedtak på AAP i fire år. Ingen får mer enn ett av gangen. Det er ikke mulig å stanse et gyldig vedtak kun fordi det kommer nye regler (om man ikke lenger fyller vilkårene er det alltid mulig å stoppes), derfor vil de som har et vedtak på AAP ha dette så lenge det løper. Derfor kan man heller ikke gi mer enn ett år i gangen. Alle har en fra- og til-dato, vanligvis et år, dersom man har hatt AAP i tre år nå i høst vil man sannsynligvis få dette forlenget ett år til. Dersom man har hatt tre år rett over nyttår kan dette ikke lenger forlenges på samme måte. Men det finnes unntaksregler, de blir også vesentlig strengere, men de er der. Anonymkode: f8ff1...59a
Ruccula Skrevet 25. september 2017 #44 Skrevet 25. september 2017 På 14.9.2017 den 20.34, tussi84 skrev: Alle dere som har skrevet her inne tidligere har ikke peiling ser jeg. Ts kan søke ufør. Og hun kan beholde aap i påvente av svar tid som er 4 til 8 mnd. Det er noen unntaksregler for aap når du søker uføre. Dette skal du ta opp med saksbh din ts. Derimot når uføre blir innvilget så stopper aap..aap stopper også om hun skulle få avslag. Da må hun søke sosial stønad men er ikke sikkert hun får noe særlig siden hun jobber 50 prosent. Livsopphold for enslig er på 5500 ca.. også betaler de for bolig. Endelig en som vet hva hun snakker om Utrolig hvor mange i denne tråden som skriver uten å ha peiling!!
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #45 Skrevet 26. september 2017 Prøver å finne informasjon om at det er vedtatt nye regler, men finner ingenting? Bare forslag som skal behandles av Stortinget. Har heller ikke hørt noe fra min saksbehandler, selv om jeg har AAP på overtid allerede.. Anonymkode: f31a1...9e6
QueenOfTheSidewalk Skrevet 26. september 2017 #46 Skrevet 26. september 2017 Enkelt og greit snakker du med veilederen din om å søke uføretrygd. Om veilederen din er enig i at du burde få det, får du AAP når du venter på svar om uføretrygd. Du burde ha behandleren din med på møtet med veilederen.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #47 Skrevet 26. september 2017 På 16.9.2017 den 17.38, tussi84 skrev: Man får ikke uføre trygd etter diagnose men arbeidsevne. Hvis nav lokalt mener at du er 50 prosent arbeidsfør bare så teller det veldig mye i en uføre søknad. En annen ting som teller er sjans for bedring. 12000 er en del å leve for om du kun feks betaler renter på bolig lån. Ellers kan du kanskje se om du kan endre på noen av utgiftene dine. Skaff billigere forsikring, dropp kabel tv, billigere mobil abonnement, dropp bil om du har det osv. Handle engang i uka etter handleliste og se på priser. Klær og sko får du vente med og fritidsaktivitet blir begrenset en periode. Men hva har du tenkt til å gjøre om du blir ufør ts? Du vil få halvt uføretrygd og minste sats er på ca 14000 ved 100 prosent.. så ca 7000 ved 50 prosent. Med din inntekt fra jobb blir det 19000 i mnd. Klarer du deg på det? Du har også lov til å jobbe så mye du vil ved siden av ufør men tjener du over 1g i året så trekker de deg i uføre trygd. Det er ekstra etter de 50 prosentene som du jobber. Det kan hende du må begynne å tenke anderledes. Kanskje du må flytte å ha lenger pendlervei til jobb. Kanskje du må handle first price isteden for gilde. Istedenfor å spise ute, spis sammen hjemme. Dropp å kjøp lunsj eller brus på jobb, ta med matpakke og vann hjemme i fra. Jeg sier ikke at du gjør alt dette, men som regel finnes det alltid noe man kan redusere eller kutte ut om man har lite penger. Løsningene finnes sikkert men det er ikke alltid like lett å se dem om man er langt nede. Dette går nok mye bedre enn du tror. Hilsen 100 prosent ufør Tallet er 0,4G for de som ble ufør etter 2015. Anonymkode: 3f7aa...370
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #48 Skrevet 26. september 2017 Tusen takk for alle svar! Jeg snakket igjen med saksbehandleren min på NAV, og han sier nå at jeg får AAP hvertfall frem til sommeren. Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er slik at politikerne vil at folk skal fortere over på ufør? Hvis det er som en her inne sa at ingen i NAV/kommune vil ha folk over på sosialhjelp. Jeg mener, dersom man får AAP er man jo allerede for syk til å jobbe, det er derfor man får AAP. Da vil man jo, skulle man tro, få innvilget ufør dersom man søker på ufør når man går på AAP. Er det ikke bedre at man får lenger tid på seg til å bli arbeidsfør igjen? Det må bli en bølge av uføre med denne nye ordningen? I alle fall i overgangsperioden? Og at folk får innvilget ufør mange år tidligere enn man gjorde før? Hva er det godt for? Er det ikke bedre å la folk få nødvendig tid på seg til å bli helt arbeidsfør? Jeg forstår ikke helt logikken... Anonymkode: dc549...b98 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #49 Skrevet 26. september 2017 Fordi på Ufør så kan jobbe mer uten å være redd for å miste støtte. Og siden Uføreutbetalinger ofte er lavere enn AAP, så kan det være billigere å håpe på at flere velger å jobbe uten å være redd for å miste AAP fordi man har presset seg i en periode. Anonymkode: dd6fe...b53
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #50 Skrevet 26. september 2017 33 minutes ago, AnonymBruker said: Tusen takk for alle svar! Jeg snakket igjen med saksbehandleren min på NAV, og han sier nå at jeg får AAP hvertfall frem til sommeren. Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er slik at politikerne vil at folk skal fortere over på ufør? Hvis det er som en her inne sa at ingen i NAV/kommune vil ha folk over på sosialhjelp. Jeg mener, dersom man får AAP er man jo allerede for syk til å jobbe, det er derfor man får AAP. Da vil man jo, skulle man tro, få innvilget ufør dersom man søker på ufør når man går på AAP. Er det ikke bedre at man får lenger tid på seg til å bli arbeidsfør igjen? Det må bli en bølge av uføre med denne nye ordningen? I alle fall i overgangsperioden? Og at folk får innvilget ufør mange år tidligere enn man gjorde før? Hva er det godt for? Er det ikke bedre å la folk få nødvendig tid på seg til å bli helt arbeidsfør? Jeg forstår ikke helt logikken... Anonymkode: dc549...b98 Man tror vel at å legge mer press på NAV skal magisk gjøre at folk kommer raskere i arbeid. Men de aner ikke hvor lang tid det tar å søke seg inn på tiltak (arbeid, kurs eller psykiatrisk), de aner ikke hvor lang tid det kan ta å bli frisk. Så da blir det slik at inkompetente personer fokuserer på feil området (aap sin varighet) i stedet for for eks hvordan ma kunne korte ned ventetiden på tiltak, eller lage et opplegg som sikter på å gjøre folk bedre raskere (der det er mulig). Noen rehabiliteringssenter har for eks program for utbrente mennesker der man trener og får et opplegg man skal følge. Kanskje noe slikt hadde vært en god hjelp for mange flere. Ikke fordi folk ikke klarer trene selv, men kanskje de trenger å være litt sosiale blant andre i samme situasjon, få rutiner, føle at behandlere bryr seg litt og hjelper dem legge opp et opplegg. Dyrt blir det, men om man korter ned tiden det tar å bli frisk, så kanskje man sparer i lengden. I noen tilfeller blir folk sykere på AAP fordi de går lenge isolerte med dårlig råd der de venter på tiltak. Et behandlingssenter der de får tilpasset en plan til induviduelt behov og der de kan få litt selvtillit tilbake ved å møte andre mennesker kunne vært avgjørende for noen mennesker tror jeg. Alt for lett å ty til isolasjon, alkohol og depresjon når man havner utenfor samfunnet Anonymkode: 17d12...cae 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #51 Skrevet 26. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi på Ufør så kan jobbe mer uten å være redd for å miste støtte. Og siden Uføreutbetalinger ofte er lavere enn AAP, så kan det være billigere å håpe på at flere velger å jobbe uten å være redd for å miste AAP fordi man har presset seg i en periode. Anonymkode: dd6fe...b53 Dette stemmer. Men som behandleren min sa, det er mange som er friske fra det de ble uføre for men som likevel ikke går ut i jobb igjen. Hvorfor det er slik kan vi bare spekulere i, men for veldig mange er ufør det samme som å "gi opp". Mange blir gående hjemme resten av livet fordi de er uføre, mens de på AAP kanskje hadde blitt friskmeldt og i jobb igjen etter 7-8år. Kostnadsforskjellene mellom å gi en person AAP i 7 år og ufør i 30 år er massive, selv om AAP-ytelsen er større enn uførytelsen. Anonymkode: dc549...b98
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #52 Skrevet 26. september 2017 10 minutes ago, AnonymBruker said: Dette stemmer. Men som behandleren min sa, det er mange som er friske fra det de ble uføre for men som likevel ikke går ut i jobb igjen. Hvorfor det er slik kan vi bare spekulere i, men for veldig mange er ufør det samme som å "gi opp". Mange blir gående hjemme resten av livet fordi de er uføre, mens de på AAP kanskje hadde blitt friskmeldt og i jobb igjen etter 7-8år. Kostnadsforskjellene mellom å gi en person AAP i 7 år og ufør i 30 år er massive, selv om AAP-ytelsen er større enn uførytelsen. Anonymkode: dc549...b98 Hvordan vet behandleren din det? Anonymkode: 17d12...cae 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #53 Skrevet 26. september 2017 På 24. september 2017 den 17.09, AnonymBruker skrev: Enn så lenge har vi på kontoret valgt å fokusere på de som når tre år over nyttår, da det såvidt vi har forstått er disse reglene vil påvirke først. Anonymkode: f8ff1...59a Hva med alle de som har hatt AAP i mer enn tre år allerede? Anonymkode: dc597...89e 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #54 Skrevet 26. september 2017 Forskning.. håpet med den nye ordningen var at flere skulle velge å jobbe det de klarte på siden av sin "uføre del". Men viser seg at det er ikke så mange som velger nettopp dette. Som igjen viser at flere faktisk er såpass syke at de ikke klarer det. MEN, så er det sikkert også mange som ikke vet at de nå kan prøve seg i jobb uten å miste støtten. OG, det er vanskelig å finne arbeidstakere som er villige til å ansette noen med problem.. så her burde regelverket vært slik at "ansetter man folk som har uføretrygd, men som klarer å jobbe litt igjen" så har man som arbeidsgiver mindre regelverk å forholde seg til.. MEN her må man passe seg for at de ikke eksluderer friske mennesker også. Anonymkode: dd6fe...b53 3
Puselusk Skrevet 7. oktober 2017 #55 Skrevet 7. oktober 2017 Synes det er litt merkelig at du får beskjeder som gir deg nntrykk av at du plutselig risikerer å stå uten inntekt? Det finnes unntaksregler i forhold til å få forlenget utover fire år som er hovedregel. Men hvis det er sånn at du er i 50% jobb og det er det du klarer så vil vel uføretrygd være mer relevant enn AAP, da AAP er ment som en midlertidlig ytelse. I vurdering av uføretrygd så skal du kunne motta AAP inntil vedtaket er avgjort ihvertfall. Står i hvertfall her: c) i inntil fire måneder når medlemmet som følge av sykdom skal vurderes for uføretrygd. Dersom krav om uføretrygd ikke er behandlet innen den fastsatte vedtaksperioden, kan perioden forlenges i inntil fire nye måneder. Årsaken til at kravet ikke er behandlet, må dokumenteres i saken. Link: https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P11-11#L19970228-19_P11-11 Jeg har ikke lest noe særlig ang. de nye reglene. Men det vil jo være fryktelig tullete å bare frata folk AAP uten å ha rimelige overgangsregler for folk som har AAP etter "gammel lov". Jeg er dog ikke neon ekspert på området. Håper det ordner seg for deg
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #56 Skrevet 18. oktober 2017 On 9/24/2017 at 5:09 PM, AnonymBruker said: TS: Hvor i landet bor du? I fylket jeg bor i har vi saksbehandlere ennå ikke fått opplæring i hvordan reglene blir - fordi de rett og slett ikke er ferdige ennå. Jeg har nettopp fått forlenget to vedtak på AAP, et under fire år, ett over fire - begge fikk vedtak frem til august neste år. Såvidt meg bekjent kan man ikke gå inn og omgjøre slike vedtak til ugunst for bruker. Tidligere i sommer fikk jeg også forlenget noen AAP-saker til neste sommer. Uføresøknad kom inn et par uker senere på to av dem, da fikk vedkommende vedtak om AAP i påvente av behandling av uføresak. Altså helt som vanlig, 2018 eller ikke 2018. Dersom du har vedtak som går ut før nyttår burde vedtaket ditt bli automatisk forlenget. Enn så lenge har vi på kontoret valgt å fokusere på de som når tre år over nyttår, da det såvidt vi har forstått er disse reglene vil påvirke først. Her skal hele fylket ha opplæring på video i morgen. Håper vi får noe mer å gå på da, men tviler dessverre litt. Da regler for aktivitetsplikt på sosialstønad trådde i kraft i vinter fikk hverken Fylkesmann eller NAV vite hvordan det skulle fungere i praksis før utover våren - reglene var ikke kommet. Vi hadde en dags opplæring uten at noen kunne si noe som helst om saken. Anonymkode: f8ff1...59a Håper det er greit å dra opp den tråden for å høre om du eller noen andre vet mer nå. Jeg har allerede gått på AAP i mer enn fem år, så aner ikke hvordan det blir nå. Har fibromyalgi og perioder med uforklarlig svimmelhet. Jeg håper jo i det lengste å komme tilbake i jobb men ting tar tid som man sier Anonymkode: d32ce...1d8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2017 #57 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg har hatt crp på 340 imens legene ser undrende på meg "hvordan klarer han å se så normal ut?"... har hatt bihulebetennelse i flere mnd uten å være klar over det, bare merket mindre ubehag. Ja, jeg er en sånn person som klager lite, merker lite. Dessverre så tok jeg meg sammen på AAP og jobbet 100% i 2mnd og prøvde å komme meg inn i jobb. Jeg klarte det, fordi jeg presset meg hardt. Jeg mistet AAP som konsekvens av at jeg klarte å jobbe 2mnd i 100%. Ingen sa eller advarte meg om konsekvensen ved å ta en 100% stilling for så å overanstrenge meg for så å garantert miste retten på AAP. Hadde jeg vært en typisk sutrende grinebiter, så hadde jeg ikke prøvd meg uti arbeidslivet engang og fremdeles hatt AAP. Så jeg er en av de få som faktisk har fallt helt ut av hele systemet. Nå kan jeg ikke engang søke uføre pga dette. Man skal liksom ikke prøve å bli frisk, for da er man for frisk til å få hjelp. Anonymkode: 8dca3...79b 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2018 #58 Skrevet 27. november 2018 På 24.9.2017 den 21.36, AnonymBruker skrev: Kom over noen forslag til forskrifter i går faktisk. Husker ikke hva jeg googla dessverre... Det sto i alle fall at de som har hatt aap i fulle tre år eller mer ved årsskiftet, kunne få maksimalt aap fram til nyttår 2019/2020, altså med maksimalt to års forlengelse fra de nye reglene trer i kraft. Dette beroliget i alle fall meg litt. Var redd jeg måtte over på ufør/sosialen allerede i januar... Anonymkode: 1a267...747 Forlengelse gjelder vel unntaksvis, og er noe som praktiseres svært strengt? Anonymkode: c71f1...938
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå