AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Veileder ringte meg og sa at de nye reglene for AAP i 2018 kommer til å bli slik at AAP ikke kan forlenges slik som før og at jeg nok må over på sosialstønad. Dette skremmer meg! Min behandler sier at situasjonen min tilsier at jeg har rett på uføretrygd. Jeg er 50% i jobb, så jeg kommer 'bare' til å søke 50% ufør. Vi har ikke gjort noe med uføre-saken tidligere fordi vi har lent oss på AAP-en. Føler at hele livet nettopp raknet... Hva må jeg gjøre nå? Hva burde jeg tenke på? Må jeg selge alt av verdier? Bor i en egen liten leilighet som jeg har klart å beholde ved å prioritere hardt økonomisk. Skal jeg leie tilsvarende må jeg betale mye mer enn jeg gjør i lån nå. Anonymkode: dc549...b98
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 Du får ikke sosial stønad hvis du eier leilighet tror jeg. Sosial stønad er for de som ikke har oppsparte midler hvor det dekker til livsopphold i fornuftig priset leieleilighet. Anonymkode: 62f4b...e30 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Joda, selvfølgelig får du sosisalstønad. Men ikke for lenge, siden du eier leilighet. Anonymkode: 3f7aa...370
SiMa Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 Jeg regner med at du får beholde leiligheten og får sosialstønad til uføresøknaden er behandlet. Hvis det blir problemer kan du argumentere med det du nevner her: Det blir dyrere for deg å leie leilighet enn det du nå betaler i lån. (Dyrere selv om du leier en mindre leilighet, i et mindre populært miljø?) Hvis de mener du bør flytte mindre sentralt, og det gjør det vanskelig i forhold til jobben, er det også et argument du kan komme med. Det viktigste argumentet er at det uansett bare er snakk om kort tid på sosialstønad, og at når du får innvilget uføretrygd vil du klare å betjene lånet med egen inntekt igjen. Har du undersøkt om det er noen overgangsregler? Det er ofte det når det skjer store endringer, nettopp for å gjøre det minst mulig vanskelig for mennesker i din situasjon. Mulighet for aap mens uføresøknaden blir behandlet? Det er korttenkt å legge opp til at mennesker som har krav på uføretrygd skal være avhengig av sosialstønad i din situasjon. Uten endringene regner jeg med du ville søkt om uføretrygd i god tid, så det ikke ville blitt noe opphold mellom aap og uføretrygd. Hvor lang saksbehandlingstid må du regne med? 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Veileder ringte meg og sa at de nye reglene for AAP i 2018 kommer til å bli slik at AAP ikke kan forlenges slik som før og at jeg nok må over på sosialstønad. Dette skremmer meg! Min behandler sier at situasjonen min tilsier at jeg har rett på uføretrygd. Jeg er 50% i jobb, så jeg kommer 'bare' til å søke 50% ufør. Vi har ikke gjort noe med uføre-saken tidligere fordi vi har lent oss på AAP-en. Føler at hele livet nettopp raknet... Hva må jeg gjøre nå? Hva burde jeg tenke på? Må jeg selge alt av verdier? Bor i en egen liten leilighet som jeg har klart å beholde ved å prioritere hardt økonomisk. Skal jeg leie tilsvarende må jeg betale mye mer enn jeg gjør i lån nå. Anonymkode: dc549...b98 Alternativene dine er jobb, eller uføretrygd når aap tar slutt. Er du ikke frisk nok til jobb så er uføretrygd det du søker på. Er du for syk til jobb og for frisk til uføretrygd så detter du mellom to stoler og lander på sosialstønad. Så her gjelder det å ha tungen beint i munnen og såke uføretrygd alt nå dersom behandleren din er enig med deg. Anonymkode: 8beee...875 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke sosial stønad hvis du eier leilighet tror jeg. Sosial stønad er for de som ikke har oppsparte midler hvor det dekker til livsopphold i fornuftig priset leieleilighet. Anonymkode: 62f4b...e30 Jo, hun får sosialstønad dersom hun eier egen bolig. Men har hun penger i banken så får hun ikke sosialstønad før pengene er brukt opp. Har hun derimot en uførestønadssak som er nokså opplagt og bare trenger forskuttering av uføretrygd fra Nav i form av sosialstønad, så er det meste mindre strengt. Anonymkode: 8beee...875 1
Coronas Skrevet 14. september 2017 #7 Skrevet 14. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Veileder ringte meg og sa at de nye reglene for AAP i 2018 kommer til å bli slik at AAP ikke kan forlenges slik som før og at jeg nok må over på sosialstønad. Dette skremmer meg! Min behandler sier at situasjonen min tilsier at jeg har rett på uføretrygd. Jeg er 50% i jobb, så jeg kommer 'bare' til å søke 50% ufør. Vi har ikke gjort noe med uføre-saken tidligere fordi vi har lent oss på AAP-en. Føler at hele livet nettopp raknet... Hva må jeg gjøre nå? Hva burde jeg tenke på? Må jeg selge alt av verdier? Bor i en egen liten leilighet som jeg har klart å beholde ved å prioritere hardt økonomisk. Skal jeg leie tilsvarende må jeg betale mye mer enn jeg gjør i lån nå. Anonymkode: dc549...b98 Kan spørre banken om å fryse lånet en liten periode til du får uføretrygd. 😊
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Veileder ringte meg og sa at de nye reglene for AAP i 2018 kommer til å bli slik at AAP ikke kan forlenges slik som før og at jeg nok må over på sosialstønad. Dette skremmer meg! Min behandler sier at situasjonen min tilsier at jeg har rett på uføretrygd. Jeg er 50% i jobb, så jeg kommer 'bare' til å søke 50% ufør. Vi har ikke gjort noe med uføre-saken tidligere fordi vi har lent oss på AAP-en. Føler at hele livet nettopp raknet... Hva må jeg gjøre nå? Hva burde jeg tenke på? Må jeg selge alt av verdier? Bor i en egen liten leilighet som jeg har klart å beholde ved å prioritere hardt økonomisk. Skal jeg leie tilsvarende må jeg betale mye mer enn jeg gjør i lån nå. Anonymkode: dc549...b98 Er du sikker på at den ikke kan forlenges? Kommer det ikke an på situasjonen til vekommende? Kjenner en som har fått forlengelse med studier som tiltak. Hvor lenge kan du gå på aap hvis det var 4 år når den ble innvilget? Blir det forandret underveis hvis det kommer nye regeler om 3 år, eller gjelder dde 4 årene fremdeles? Mener det må være flere alternativer enn sosialstønad når man venter på noe som ts? Evt at hun kan få det forlenget hvis det hun gjør mens hun får forlenget periode ( f.eks behandling og/el studier ), kan få henne i jobb seinere? Anonymkode: 61f9c...07a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #9 Skrevet 14. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at den ikke kan forlenges? Kommer det ikke an på situasjonen til vekommende? Kjenner en som har fått forlengelse med studier som tiltak. Hvor lenge kan du gå på aap hvis det var 4 år når den ble innvilget? Blir det forandret underveis hvis det kommer nye regeler om 3 år, eller gjelder dde 4 årene fremdeles? Mener det må være flere alternativer enn sosialstønad når man venter på noe som ts? Evt at hun kan få det forlenget hvis det hun gjør mens hun får forlenget periode ( f.eks behandling og/el studier ), kan få henne i jobb seinere? Anonymkode: 61f9c...07a Leser du hva hun skriver? Nye regler fra 2018, folk skal ikke gå i årevis på aap uten å bli avklart. Et resultat av blåblå politikk. Anonymkode: 8beee...875 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #10 Skrevet 14. september 2017 Søk uføretrygd ASAP, det er laaang behandlingstid. Du må nok på sosialstønad i en overgangsfase siden behandlingstiden ofte er -8 mnd. Dust veileder som ikke har opplyst deg om dette før. Sosialstønad er ikke gunstig for deg fordi de kan kreve at du bruker alt du eier og har før de gir deg stønad. Anonymkode: 444e7...9b2 1
tussi84 Skrevet 14. september 2017 #11 Skrevet 14. september 2017 Alle dere som har skrevet her inne tidligere har ikke peiling ser jeg. Ts kan søke ufør. Og hun kan beholde aap i påvente av svar tid som er 4 til 8 mnd. Det er noen unntaksregler for aap når du søker uføre. Dette skal du ta opp med saksbh din ts. Derimot når uføre blir innvilget så stopper aap..aap stopper også om hun skulle få avslag. Da må hun søke sosial stønad men er ikke sikkert hun får noe særlig siden hun jobber 50 prosent. Livsopphold for enslig er på 5500 ca.. også betaler de for bolig. 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #12 Skrevet 14. september 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leser du hva hun skriver? Nye regler fra 2018, folk skal ikke gå i årevis på aap uten å bli avklart. Et resultat av blåblå politikk. Anonymkode: 8beee...875 Leste du hva jeg skrev? Jeg har ikke sagt at de skal gå i årevis på aap. Det jeg derimot skriver, er at det alltid er INDIVIDUELT om man kan få den forlenget da det handler om mennesker i helt forskjellige livssituasjoner. Det er jo f.eks bedre at en person er lenger på aap , får tiltak som kan få h*n ut i arbeidslivet igjen, enn om vedkommende handler på uføretrygd. Men h*n skal selvsagt ha uføretrygd hvis det er det rette. Mange hensyn å ta her. Anonymkode: 61f9c...07a 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #13 Skrevet 14. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste du hva jeg skrev? Jeg har ikke sagt at de skal gå i årevis på aap. Det jeg derimot skriver, er at det alltid er INDIVIDUELT om man kan få den forlenget da det handler om mennesker i helt forskjellige livssituasjoner. Det er jo f.eks bedre at en person er lenger på aap , får tiltak som kan få h*n ut i arbeidslivet igjen, enn om vedkommende handler på uføretrygd. Men h*n skal selvsagt ha uføretrygd hvis det er det rette. Mange hensyn å ta her. Anonymkode: 61f9c...07a De nye reglene kjenner verken du eller jeg eller noen andre fullt ut, fordi de er ikke kommet ut av regjeringslokalene enda. Men det er sagt så pass mye som at man får aap over en kortere periode nå enn før. Unntaksreglene er heller ikke klare for allmuen. Anonymkode: 8beee...875 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #14 Skrevet 14. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De nye reglene kjenner verken du eller jeg eller noen andre fullt ut, fordi de er ikke kommet ut av regjeringslokalene enda. Men det er sagt så pass mye som at man får aap over en kortere periode nå enn før. Unntaksreglene er heller ikke klare for allmuen. Anonymkode: 8beee...875 Jeg skjønner det, men vil det ikke være slik at når ts fikk innvilget aap , at reglene for henne gjelder det året hun fikk de? De nye reglene gjelder for de som får innvilget aap i 2018? Anonymkode: 61f9c...07a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #15 Skrevet 15. september 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke sosial stønad hvis du eier leilighet tror jeg. Sosial stønad er for de som ikke har oppsparte midler hvor det dekker til livsopphold i fornuftig priset leieleilighet. Anonymkode: 62f4b...e30 Ikke si noe du ikke har peiling på. Tror du folk må selge pga de kommer på sosialstønad? Om jeg må selge min og eks leie, vil jeg få mye større utgift. Anonymkode: c67ba...975 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #16 Skrevet 15. september 2017 Min saksbehandler har sagt at de drukner i arbeid for tiden, fordi det er såpass mange som nå er nødt til å søke uføretrygd, og helst bør få det innvilget før nyttår. Han mener de ikke har en sjanse i havet til å få unna alle søknaden i høst, men han hadde enda ikke fått vite noe om hvorvidt det blir mulighet for forlengelse av AAP utover våren. Slik det er nå kan de visst ikke forlenge lenger enn ut året. Han sa at han trodde at mange vil måtte gå over på sosial stønad, eller stå uten inntekt dersom de har egne midler å leve av, mens de venter på innvilgelse eller avslag av uføresøknad (altså slik det har vært i de sakene hvor det tar mer enn åtte måneder å avgjøre uføresaken). Så ser jeg for meg hvor mye gnål det vil bli i media neste år når det nå blir såpass mange flere uføretrygdede på kort tid, så da kommer det kanskje en endring av AAP tilbake til slik det var? Anonymkode: dc597...89e 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #17 Skrevet 15. september 2017 Jeg synes det er merkelig at du ikke får beholde AAP i påvente av uføretrygd ut året i allefall. I og med at du ikke engang har søkt uføretrygd per dags dato så er det vel dette NAV forholder seg til. De tar utgangspunkt at er ferdig avklart og skal søke 50% jobb utover det du jobber. Du bør søke uføretrygd fortere enn svint og legge det frem som dok til saksbehandleren din. Avhengig av diagnosen din, kan en behandling av en uføretrygd gå raskere. Kommer det, til det at du må over på sosialstønad, så må du være klar over at de kun vil dekke renter og fellesutgifter fordi de ikke dekker reell gjeld og dekning av avdrag vil gi en økning i din formue. Løsningen er å søke banken om avdragsfrihet i påvente av behandling av uføretrygd. Dette bør ikke være et problem Anonymkode: 8ebb9...d93
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #18 Skrevet 15. september 2017 Ved 50% inntekt tjener du garantert for mye til å få supplerende stønad til livsopphold fra NAV Sosial. Anonymkode: f89f1...0ac
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #19 Skrevet 16. september 2017 Siden nav har gitt deg klarsignal for uføretrygd så søk snarest mulig! Det tar opp til 8 mnd og med sjanse for forlenget behandlingstid å få svar på! Forhåpentligvis vil de rekke å overlappe utgangen av AAP med uføretrygd, hvis ikke må du lene deg på lån eller sosialstøtte for en periode. Om du søker sosialstøtte så kan man ikke ha formue og store verdier som dyr bil osv nei Men tv og seng får du beholde. Det er ikke sånn at de kommer på inspeksjon hjem til deg for å se hva du har av verdier, men de vil jo se på inntekten din og pengeforbruket ditt. Anonymkode: ae28b...3b8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #20 Skrevet 16. september 2017 På 14.09.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev: Leser du hva hun skriver? Nye regler fra 2018, folk skal ikke gå i årevis på aap uten å bli avklart. Et resultat av blåblå politikk. Anonymkode: 8beee...875 Hvilket er veldig bra. Det stilles jo omtrent ikke krav når man går på AAP. Tiden bare går og går og går uten at det skjer noen ting. "Jeg skal søke deg inn på avklaring jeg, det kan ta litt tid altså" LITT TID??? fire mnd! fire mnd uten å gjøre noe annet enn vente! Jeg har hatt AAP i et år nå, på den tiden har jeg mast meg til fire møter på nav, avklaring og videre opplegg selv. INGEN i Nav har tatt kontakt med meg uten at jeg hadde tatt kontakt først. Ting tar så lang tid! Og jeg regner ikke med at alle er som meg og ordner opp i ting sjæl. For eksempel i mars ventet jeg fortsatt på avklaringstiltaket, som så skulle gjennomføres, i mens alt dette gikk fristen på å søke høyrere utdanning ut. Mange ville nok da ikke søkt og ventet til neste år siden de ikke vet om de får brukt plassen. Jeg søkte og fikk med en nødskrik innvilget studier som tiltak rett før studiestart. Hvem ringte og maste? Jo jeg! Nav må bli mer effektive! Fire år er faktisk ganske lenge, og da har man gjerne hatt et år med sykemelding også i forkant. Mye av det som gjennomgås første året på AAP er det man har gått igjennom med lege og spesialister på forhånd, men så er man på AAP i stedet for sykemelding og da må man gjennom hele greia på nytt. Fem år uten å bli stilt spesielt med krav til er ikke spesielt bærekraftig i lengden. Og jeg er ikke noe friskere nå, etter ett år med sykemelding i varierende % og ett år på AAP, fordi jeg har noe som er vanskelig å gjøre noe med. Men jeg biter tenna sammen og sliter meg fullstendig ut for å gjennomføre studiene så jeg har et håp for fremtiden. For hva da faktisk, når AAP går ut. Uføretrygda for hodepine liksom, i en alder av 30? Rimelig uaktuelt! Anonymkode: 197a1...d12 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå