Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er grunnskolelærer for 1-7. Nå har jeg hørt så mye om at lærerutdanningen skal være 5 årig. Må jeg ta flere fag? Eller hvordan er dette? Jeg har gått 4 år. Kjenner jeg stresser litt med dette siden jeg ikke jobber som lærer nå, men vil gjøre det senere. 

Anonymkode: cd835...1d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke tilbakevirkende kraft på dette. Lærerutdanningen din vil fortsatt være godkjent. Det er bare slik at alle som begynner på lærerskolen fra og med i høst, må ta master og gå fem år. Hvis man tar lærerutdanningen via PPU, så er det faktisk fortsatt mulig å gå 4 år og ikke ta master. 

Anonymkode: f8e68...d49

Skrevet

Tusen takk for svar! Har lest så mye om at lærere som må tilbake til skolebenken.. blir helt nervøs. Skolen er laaangt fra her jeg bor. 

Skrevet

Dersom du skal undervise i norsk, matte eller engelsk må du ha minst 30 stp. i de fagene på 1-7 trinn. Dersom du har det, trenger du ikke noe ekstra :) 

Anonymkode: 9dff4...0f4

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Har lest så mye om at lærere som må tilbake til skolebenken.. blir helt nervøs. Skolen er laaangt fra her jeg bor. 

Dette gjelder tilbakevirkende kraft for fagene engelsk, norsk og matte på ungdomsskolen. Før trengte man bare å ha 30 stp i disse fagene(som i alle andre fag på ungdomsskolen), men så ble det økt til 60 stp i disse fagene, fordi de er de tre viktigste fagene. Mange lærere har hatt bare 30 stp i disse fagene, og må derfor tilbake på ungdomsskolen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder tilbakevirkende kraft for fagene engelsk, norsk og matte på ungdomsskolen. Før trengte man bare å ha 30 stp i disse fagene(som i alle andre fag på ungdomsskolen), men så ble det økt til 60 stp i disse fagene, fordi de er de tre viktigste fagene. Mange lærere har hatt bare 30 stp i disse fagene, og må derfor tilbake på ungdomsskolen

*tilbake på skolebenken 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kan du lese mere om det: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Ovrige-tema/krav-om-relevant-kompetanse-for-a-undervise-i-fag-udir-3-2015/?depth=0&print=1

Husk at udir er en side du må forholde seg til! Sjekk alltid der, ikke tro på hva 'folk sier'

2. Kompetansekrav for å undervise på barnetrinnet

2.1 Hvilke krav stilles

For å undervise i fagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk og matematikk på barnetrinnet må den som skal undervise ha 30 studiepoeng som er relevante for det aktuelle fag, i tillegg til å oppfylle tilsettingskravene. Kravet om formell kompetanse for å undervise i engelsk er nytt fra 1. august 2015. Kravene til kompetanse er de samme på alle årstrinn på barnetrinnet.

3.1 Hvilke krav stilles

For å undervise i fagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk og matematikk på ungdomstrinnet, må læreren ha 60 studiepoeng som er relevante for faget. Dette kravet kommer i tillegg til tilsettingskravene. Med engelsk menes opplæring i ordinær engelsk, opplæring i fordypning i engelsk og opplæring i engelsk for hørselshemmede. Hva som menes med fagene norsk og samisk vurderes på samme måte som på barnetrinnet i forskriften, se punkt 2.

Anonymkode: 8aca2...1f3

Skrevet

Jeg har 60 studiepoeng i norsk. Da holder det ? 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 60 studiepoeng i norsk. Da holder det ? 

Ja, det gjør det! 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke tilbakevirkende kraft på dette. Lærerutdanningen din vil fortsatt være godkjent. Det er bare slik at alle som begynner på lærerskolen fra og med i høst, må ta master og gå fem år. Hvis man tar lærerutdanningen via PPU, så er det faktisk fortsatt mulig å gå 4 år og ikke ta master. 

Det er krav om master for opptak ved PPU fra og med studieåret 2018/19.

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, ArtyFarty skrev:

Det er krav om master for opptak ved PPU fra og med studieåret 2018/19.

Ja, men det kravet har ikke trådt i kraft enda. Derfor er det fortsatt mulig å bli lærer uten master. Det har også vært snakk om å utsette kravet på PPU enda et år.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det kravet har ikke trådt i kraft enda. Derfor er det fortsatt mulig å bli lærer uten master. Det har også vært snakk om å utsette kravet på PPU enda et år.

Det vil sannsynligvis ikke bli mulig for flere å ta PPU uten master i bunnen ut over de som går PPU i år. Ja, det kan hende de utsetter et år, men man kan jo ikke legge planer eller gi råd ut i fra "kan hende" :) 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, ArtyFarty skrev:

Det vil sannsynligvis ikke bli mulig for flere å ta PPU uten master i bunnen ut over de som går PPU i år. Ja, det kan hende de utsetter et år, men man kan jo ikke legge planer eller gi råd ut i fra "kan hende" :) 

Hva betyr dette for meg? At jeg må ta master+PPU for å jobbe på ungdomsskolen? Er utdannet fra 1. Til 7.

Ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr dette for meg? At jeg må ta master+PPU for å jobbe på ungdomsskolen? Er utdannet fra 1. Til 7.

Ts

Det er jeg faktisk litt usikker på. Ville forhørt meg om det hos enten en lærerhøgskole, eller på institutt for lærerutdanning, eller hos utdanningsforbundet :) 

Skrevet (endret)

Du kan jobbe på ungdomsskolen nå også, dersom du får stilling der. Norsk er du kvalifisert til. Dersom du tar videreutdanning i matte og engelsk, så du har 60 stp i disse også, er du en populær arbeidstaker. Ironisk nok vil du antageligvis også måtte undervise i mange andre fag :) men du har litt tid på deg, innen 2025 tror jeg. Men arbeidsgiver søker deg inn, så få deg fast jobb først, så slipper du å betale moroa selv i like stor grad. Jeg vil tro at med den norsken du har, går du foran mange andre bare med allmennlærerutdanningen (som meg selv) :)

Endret av Snabeltann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...