Gå til innhold

Rettferdig at typen betaler dette i leie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier en leilighet. Kjæresten har tenkt å flytte inn. Fra før av betaler han 7000kr i leie der han bor nå. Målet med å flytte sammen er st begge skal kunne spare litt i måneden. Jeg kan spare leien han betaler meg (får jo litt mindre utgifter da) og han skal leie billigere hos meg slik han kan spare resten som han ellers ville betalt i leie før. 

Han foreslo å betale fellesutgiftene (3200kr) og at vi deler på strøm. Er dette en rettferdig måte? Da vil i såfall begge kunne spare noen få tusenlapper i mnd. 

Anonymkode: 1755d...05d

Skrevet

Sånn umiddelbart tenker jeg dette høres fint ut. Begge sparer rundt 3500,- på å flytte sammen, pluss det dere eventuelt sparer på å være én husholdning i stedet for to.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel lån i fellesutgiftene?

Anonymkode: 5bc6d...095

Skrevet

Jeg tenker også at det høres fair ut. Vet ikke hvor mye du betaler totalt (lån, fellesutgifter, strøm osv), men siden det er din leilighet mener jeg du skal betale mest. Slik at kjæresten din får sjansen til å spare opp penger til å komme seg inn på markedet. Det viktigste, etter min mening, er at kjæresten din ikke skal betale ned hele boliglånet ditt ved å være en vanlig leieboer. Virker som du selv er enig i det, og den fordelingen dere har satt opp ser helt ålreit ut ved første øyekast

Anonymkode: 6ca13...d67

Skrevet

Enig i Hactar, begge sparer ca like mye på å flytte sammen. I et samboerforhold bør målet være win-win, og her virker det som at ingen kommer mye dårligere eller bedre ut enn den andre.

Han burde for øvrig bruke de pengene han sparer på husleie, på å spare til egenkapital så han kan kjøpe seg inn på sikt, eller at dere kjøper noe annet sammen etter hvert.

Anonymkode: cfab3...838

• Liker 1
Skrevet

Din husleie er 3200 pluss rentetapet  på boligens verdi. Er leiligheten verd f.eks. 3 millioner og vi bruker høyrentekontosatsen i DNB, blir din husleie 3200 + (3000000x1,2%/12) = 6800 pr. måned. Med disse talla bør han altså betale 3400/mnd.
(For ordens skyld: lån kommer ikke inn i dette regnestykket. Nedbetaling av lån er sparing og ikke en del av husleia).

Skrevet

Høres helt fint ut :)

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at det høres fair ut. Vet ikke hvor mye du betaler totalt (lån, fellesutgifter, strøm osv), men siden det er din leilighet mener jeg du skal betale mest. Slik at kjæresten din får sjansen til å spare opp penger til å komme seg inn på markedet. Det viktigste, etter min mening, er at kjæresten din ikke skal betale ned hele boliglånet ditt ved å være en vanlig leieboer. Virker som du selv er enig i det, og den fordelingen dere har satt opp ser helt ålreit ut ved første øyekast

Anonymkode: 6ca13...d67

Jeg betaler 6500kr ned på boliglånet per måned, men snart øker det til 7000kr. Utenom dette har jeg jo selvfølgelig forsikringer osv. 

Anonymkode: 1755d...05d

Skrevet
33 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg betaler 6500kr ned på boliglånet per måned, men snart øker det til 7000kr. Utenom dette har jeg jo selvfølgelig forsikringer osv.

Nedbetaling av lånet har ingenting med hans husleie å gjøre, men forsikringer som begge nyter godt av, de må så klart med.

Anonymkode: cca30...cf3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...