AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Hei Kvinneguiden! Lang historie kort: har lyst å drive med grafisk design på si, fordi søndag har jeg fri og trenger noe for å ha litt å drive med! Tenker da å registrere som enkeltpersonforetak og selvfølgelig skatte av inntekten. Da jeg har 0 anelse om hvor mye jeg kommer til å tjene og om det blir veldig sesongbasert, så lurer jeg på hvordan det blir med skatting 4 ganger i året. Er det slik at jeg skatter fast, eller skatter jeg av det jeg har tjent? Må jeg f.eks skatte om jeg ikke har tjent noe de siste 4 månedene? Og sist men ikke minst: er det mulighet å få pengene inn på min brukskonto, for så å skatte derfra, eller må jeg opprette en egen konto for bedriften? Om det er andre ting jeg må huske på, så gjerne nevn det også! Takk på forhånd for svar! Anonymkode: 68704...f37
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 Er ikke helt inne i formalitetene men du skatter av det du har tjent. Slik jeg har forstått det er det lurt med en egen skattekonto slik at du holder oversikten. Men du må vel ha regnskapsfører når du begynner å tjene over en viss sum likevel så da får du nok beskjed derfra på hvordan du skal gjøre alt. Anonymkode: 963b4...548
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Når du starter ENK er noe av det viktigste du gjør å avvise alle telefonopprigninger fra ukjente nummer. Du vil bli nedringt av folk/firmaer som prøver å lure deg inn i avtaler som kan koste deg dyrt. Anonymkode: 17156...d13 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når du starter ENK er noe av det viktigste du gjør å avvise alle telefonopprigninger fra ukjente nummer. Du vil bli nedringt av folk/firmaer som prøver å lure deg inn i avtaler som kan koste deg dyrt. Anonymkode: 17156...d13 Veldig sant! Anonymkode: 963b4...548 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke helt inne i formalitetene men du skatter av det du har tjent. Slik jeg har forstått det er det lurt med en egen skattekonto slik at du holder oversikten. Men du må vel ha regnskapsfører når du begynner å tjene over en viss sum likevel så da får du nok beskjed derfra på hvordan du skal gjøre alt. Anonymkode: 963b4...548 Okei, prøver å finne ut hva den grensen er og se om jeg kan finne en regnskapsfører om det bikker summen! 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du starter ENK er noe av det viktigste du gjør å avvise alle telefonopprigninger fra ukjente nummer. Du vil bli nedringt av folk/firmaer som prøver å lure deg inn i avtaler som kan koste deg dyrt. Anonymkode: 17156...d13 Notert, takk for advarselen! Anonymkode: 68704...f37 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Skatt-og-avgift/Foretakets-skatt/Skatt-for-enkeltpersonforetak-forskuddsskatt/ 🙂 Anonymkode: 82f60...e13
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #7 Skrevet 14. september 2017 Dvs at du må betale skatten på forskudd 🙂 Anonymkode: 82f60...e13
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hvem-er-regnskapspliktig/ se punkt 3 ang regnskapsfører. Du har uansett bokføringsplikt så lenge du leverer næringsoppgave eller mva-melding. Og du må levere mvamedling når du tjener over 50.000kr tror jeg det er. Anonymkode: 82f60...e13
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #9 Skrevet 14. september 2017 https://www.visma.no/blogg/forskuddsskatt-kostbar-felle-nybegynnere/ betaler du ikke ved forfall må du betale for hele året Anonymkode: 82f60...e13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå