AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #1 Skrevet 13. september 2017 Hei! jeg ønsker å studere vernepleier til sommeren 2018. Jeg vet det er mitt kall❤️ Har også lyst å prøve noe nytt. Jeg er nødt å ta opp et fag som privatist i høst, og da må jeg søke innen fredag. Sjefen min er bortreist ut denne uka, så jeg måtte sende SMS til ham, å spør om fri til eksamen + nevne at jeg ønsker å bli vernepleier. Planen var at jeg skulle få tildelt mer ansvar der jeg jobber nå til neste år. Men jeg føler jeg står på stedet hvil, har lyst å prøve noe nytt. Responsen jeg fikk fra ham var veldig veldig kort, og avvisende. Jeg skrev videre at jeg håpet å få bli værende i de 5 årene jeg studerer. Skrev litt fint om at jeg trivdes men dette var kun fordi jeg ønsker prøve noe nytt etter flere ås i samme yrke. Han svarte ikke på noe. Jeg kjenner jeg er litt irritert og føler det var en barnslig reaksjon ". Men sjokket tok han Kanskje? er jeg urimelig når jeg syns det var lite voksent? Var det dumt å skrive det på melding? Nå vet jeg jo ikke om jeg Kan melde meg opp en gang når jeg fikk denne reaksjonen... sitter egentlig bare igjen med dårlig samvittighet Anonymkode: c57bb...d22
_popcorn_ Skrevet 13. september 2017 #2 Skrevet 13. september 2017 Det kommer helt an på hvor du jobber i dag, og hvilken tariffavtale du eventuelt har. Permisjon til eksamen er tatt med i flere tariffavtaler. I forhold til de neste 5 årene så må du søke om å få endret din stilling til en deltidsstilling med studievennlige arbeidstider, så må sjefen se an om han har behov for deg da eller ikke. At sjefen er kort i svarene kan skyldes at han faktisk er opptatt når han er fraværende fra jobb, for alt vi vet satt han i en begravelse eller selv gjennomgikk operasjon. Ellers er sms generelt ikke ett medie man tar opp fridager langt fram i tid og potensielt nedtrapping av stilling ett år fram i tid. Sms er kun egnet til meget korte spørsmål eller meldinger, ikke for å diskutere arbeidsforhold. At du ønsker trappe ned fra 100 til kanskje 15% stilling om ett år er helt totalt unødvendig begynne ta opp via sms den ene uken sjefen din er fraværende. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Ja, det er dessverre typisk dagens ledere. Barnslige og forventer at hele verden dreier seg rundt dem og deres posisjon, mens de selv tar seg store friheter med reiser og lignende. Du får sette vedkommende på plass når du kommer hjem i stedet. Anonymkode: f2cbe...d28 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 Hvorfor sender du han en melding? Kan du ikke snakke med han i steden for? Anonymkode: 3943a...092
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 Uproft av deg å sende melding når du vet han har fri, du kunne klarert dette før friuken hans eller når han kommer tilbake. Han svarer kort fordi han ikke vil bli forstyrret med jobbting når han har fri, slik mange av oss (de fleste faktisk) ikke ønsker. Du vet ikke hva han er opptatt med, jobb kan være den siste bekymringen i verden, slik det skal være når man har fri. Vil du studere så søker du og ordner med fri etterhvert som det blir behov. At sjefen ikke vil ta stilling til om du kan få en deltidsstilling hvis og når du evt kommer inn på studier om et år forstår jeg godt, det må m an ta når det nærmer seg. Vernepleien er for øvrig en treårig utdanning, ikke fem. Anonymkode: b1f32...267
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Uproft av deg å sende melding når du vet han har fri, du kunne klarert dette før friuken hans eller når han kommer tilbake. Han svarer kort fordi han ikke vil bli forstyrret med jobbting når han har fri, slik mange av oss (de fleste faktisk) ikke ønsker. Du vet ikke hva han er opptatt med, jobb kan være den siste bekymringen i verden, slik det skal være når man har fri. Vil du studere så søker du og ordner med fri etterhvert som det blir behov. At sjefen ikke vil ta stilling til om du kan få en deltidsstilling hvis og når du evt kommer inn på studier om et år forstår jeg godt, det må m an ta når det nærmer seg. Vernepleien er for øvrig en treårig utdanning, ikke fem. Anonymkode: b1f32...267 Som deltidsutdanning også? Anonymkode: b1ea3...bef
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #7 Skrevet 14. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som deltidsutdanning også? Anonymkode: b1ea3...bef Deltid er fire år. Anonymkode: 9b5a6...9c5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uproft av deg å sende melding når du vet han har fri, du kunne klarert dette før friuken hans eller når han kommer tilbake. Han svarer kort fordi han ikke vil bli forstyrret med jobbting når han har fri, slik mange av oss (de fleste faktisk) ikke ønsker. Du vet ikke hva han er opptatt med, jobb kan være den siste bekymringen i verden, slik det skal være når man har fri. Vil du studere så søker du og ordner med fri etterhvert som det blir behov. At sjefen ikke vil ta stilling til om du kan få en deltidsstilling hvis og når du evt kommer inn på studier om et år forstår jeg godt, det må m an ta når det nærmer seg. Vernepleien er for øvrig en treårig utdanning, ikke fem. Anonymkode: b1f32...267 Han har ikke fri men er på oppdrag en annen plass i landet. Om jeg skal gå opp som privatist så må jeg melde meg opp på fredag og han er ikke tilbake på jobb før tirsdag. I mine øyne ville det vært mye verre å slengt i tryne når han kommer hjem at jeg har meldt meg opp som privatist uten å ha nevnt noe i det hele tatt. DEEET hadde vært å sleppe bombe rett i hendene på sjefen det! Men er det gyldig grunn å sparke meg om jeg ønsker å ta utdanning på si? Anonymkode: c57bb...d22 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #9 Skrevet 14. september 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Deltid er fire år. Anonymkode: 9b5a6...9c5 Fire år deltid, og med studiestart om ett år = 5 år. TS er ferdig utdannet om fem år. Anonymkode: a9ec0...923
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #10 Skrevet 14. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har ikke fri men er på oppdrag en annen plass i landet. Om jeg skal gå opp som privatist så må jeg melde meg opp på fredag og han er ikke tilbake på jobb før tirsdag. I mine øyne ville det vært mye verre å slengt i tryne når han kommer hjem at jeg har meldt meg opp som privatist uten å ha nevnt noe i det hele tatt. DEEET hadde vært å sleppe bombe rett i hendene på sjefen det! Men er det gyldig grunn å sparke meg om jeg ønsker å ta utdanning på si? Anonymkode: c57bb...d22 Hva mener du med å ta utdanningen på si? Mener du at du skal fortsette i akkurat samme stillingsprosent, og studere på det som nå er fritiden din? I så tilfelle skjønner jeg ikke hvorfor du tok det opp med sjefen i det hele tatt? Da har det jo ikke noe med jobben å gjøre? Om du derimot må gå ned i stillingsprosent, så har du vel ikke rett på det? Så da kan sjefen gi deg valget mellom å slutte, eller å fortsette å jobbe i den stillingsprosenten du har. Du kunne sagt dette til sjefen FØR fredag... Du visste vel i god tid at du skulle ta denne utdanningen? Så hvorfor vente til sjefen er bortreist med å si det? Det er ikke ok å ta sånne ting opp på sms, når du kunne sagt ifra på forhånd. Anonymkode: 0f2e0...6ee 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #11 Skrevet 14. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva mener du med å ta utdanningen på si? Mener du at du skal fortsette i akkurat samme stillingsprosent, og studere på det som nå er fritiden din? I så tilfelle skjønner jeg ikke hvorfor du tok det opp med sjefen i det hele tatt? Da har det jo ikke noe med jobben å gjøre? Om du derimot må gå ned i stillingsprosent, så har du vel ikke rett på det? Så da kan sjefen gi deg valget mellom å slutte, eller å fortsette å jobbe i den stillingsprosenten du har. Du kunne sagt dette til sjefen FØR fredag... Du visste vel i god tid at du skulle ta denne utdanningen? Så hvorfor vente til sjefen er bortreist med å si det? Det er ikke ok å ta sånne ting opp på sms, når du kunne sagt ifra på forhånd. Anonymkode: 0f2e0...6ee Jeg må muligens gå ned til 70-80%, jeg er usikker på hvor mye det kreves av meg med studiene. jeg synes bare det er idiotisk at jeg skal ha kjempe dårlig samvittighet for at jeg ønsker å fornye meg å ta en ny utdanning! Ja det var kanskje ikke det beste å ta det på melding, men litt dårlig research av meg så fant jeg ut etter sjefen hadde reist at fristen var påkommende fredag. Men Whatever. Da får sjefen sparke meg da! Jeg vet at det er tid for å prøve noe nytt, ta en annen utdanning. Jeg hadde bare et ønske om å fortsette der i deltidsstilling enn så lenge. Men jeg skal nok klare å finne meg noe annet også. Anonymkode: c57bb...d22
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #12 Skrevet 14. september 2017 Synes det er direkte dårlig gjort å ta sånt over SMS. Voksne folk bråbestemmer seg vel ikke for å ta en utdannelse? Regner med at TS har pssert 20 år. Anonymkode: 570ec...4d7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #13 Skrevet 14. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må muligens gå ned til 70-80%, jeg er usikker på hvor mye det kreves av meg med studiene. jeg synes bare det er idiotisk at jeg skal ha kjempe dårlig samvittighet for at jeg ønsker å fornye meg å ta en ny utdanning! Ja det var kanskje ikke det beste å ta det på melding, men litt dårlig research av meg så fant jeg ut etter sjefen hadde reist at fristen var påkommende fredag. Men Whatever. Da får sjefen sparke meg da! Jeg vet at det er tid for å prøve noe nytt, ta en annen utdanning. Jeg hadde bare et ønske om å fortsette der i deltidsstilling enn så lenge. Men jeg skal nok klare å finne meg noe annet også. Anonymkode: c57bb...d22 Om du skal ned til 70-80%, så må sjefen ansette noen som kan jobbe inn de da resterende 20-30% du ikke jobber. Det er ikke nødvendigvis lett å finne noen som vil jobbe så lite, ei heller er det nødvendigvis ønskelig. En som jobber så lite vil forsinke prosjekter, bruke lang tid på å lære seg ting, falle litt utenfor i det sosiale miljøet, ikke få med seg ting som de som er der 100% får med seg, osv. Så det er litt rart at du tror du bare kan "forlange" å gå ned uten at sjefen blir sur. Om sjefen ikke ønsker at du jobber deltid, så må du da selv ta ansvar for at du har valgt utdanning, og si opp. Sjefen kan ikke si deg opp for å ta utdanning, men han KAN sparke deg om du skulker jobben din og ikke møter til de 100% du er ansatt som. Anonymkode: 0f2e0...6ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå