Gå til innhold

Matpakke i barnehagen, styre unna visse ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2åring som nettopp begynte i ny barnehage da vi har flyttet. Han er matglad til vanlig, men bærer preg av nytt miljø og spiser betydelig mye mindre om dagen. Hjemme går mat ned på høykant, men matboksen kommer hjem nesten full. Det gjør noe med humøret på ettermiddagene kan man pent si. Han har ellers funnet seg til rette og virker som trives. Har siste uka forsøkt å lage mer innbydende matpakke, staser ut brødskivene med forskjellige pepperkakeformer og det gjør susen. Torsdager er turdag og sist uke hadde han ikke spist annet enn litt blåbær og cherrytomat, altfor lite til å ha vært på en ganske lang tur for en liten skrott. 

Det er ingen matvarerestriksjoner fra barnehagen, men er det noe uskrevne regler for hva som ikke er greit å sende med i matpakka? (Vi bruker ikke syltetøy, sjokoladepålegg o.l., så ikke sånne ting jeg tenker på.) Vurderer å lage grove sukkerfrie vafler å sende med, sammen med brødmat og grønt. Men er redd for å lage dårlig stemning blandt ungene og problemer for de ansatte. Ungene skiller jo ikke på en usunn eller sunn variant, de ser jo bare vaffelen. Innspill? 

Anonymkode: 2e0e1...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sender med pizzasnurrer, pitabrød, vafler, fiskekaker, polarbrød, yoghurt og alt mulig rart, så lenge det er sunt. 

Anonymkode: b3d4b...d9e

Skrevet

Jeg sendte med lunsjvafler idag. Ikke noe problem. En annen hit er bananpannekaker.

Anonymkode: 0c79d...88f

Skrevet

Det er ikke uvanlig at barna spiser lite i begynnelsen, er mye nytt. Barn spiser også ujevnt. Ikke stress med å stanse ut brødskiver osv. Det kan være en ide å ha noe frukt på lur når du henter.

Anonymkode: a26ca...a30

• Liker 2
Skrevet

Hva med Skyr? Banan? BabyBel ost? Og i tillegg en brødskive og frukt, men da vet du i hvert fall at han spiser noe... 

Anonymkode: ff1e4...680

Skrevet (endret)

Bare send med vaffel du

Endret av minister-mio
Skrevet

Takk for svar og tips :)

Da blir det grove vafler og såklart brødmat og frukt/grønt som vanlig. Her går det i laktosefritt og han får astmamedisin sammen med yoghurt hver kveld (pulver) så synes det er mer enn nok yoghurt. Det holder med en om dagen føler jeg, så derfor sender jeg ikke med i barnehagen. Han elsker cherrytomater da, så det spiser han alltid opp, men det er ikke så mye å bli mett av. Brødskivene spiser han opp nå som de har fått spennende former så det har hjulpet betraktelig. Henter han kl.15 og han er så klar for et lite mellommåltid når vi kommer hjem og spiser som en voksen mann til middag og kvelds, enda de har fruktmåltid kl.14. Han har heldigvis litt å tære på så stresser ikke med maten sånn sett, det er bare det at han blir så sår og tander med lite matinntak. Det blir så ukoselig stemning for alle, men mest for han. Men det går seg til.

TS

Skrevet

Matpakkedag to dager i uka (lunsj) ellers får de all mat. De har ett varmmåltid i uka. Til frokost serveres havregrøt, og han går på med godt mot men brekker seg etter to skjeer. De barna som ikke spiser grøt må ha med egen frokost. 

Skrevet

Grandiosa og muskler! 😀

Anonymkode: b0e62...474

Skrevet

Spør de ansatte. Det har vært helt forskjellige regimer i vår barnehage (liten samme sted) opp gjennom årene: Lov med saft, kjeks, yoghurt, vafler på turdag (ta gjerne med noe kosemat), forbudt med kjeks saft osv fordi det skaper misunnelse og bråk, forbudt med yougurt og juicebokser fordi det er grisete og vanskelig med emballasjen, fritt frem whatever, helst ikke bare/for mye frukt og grønt, for det får de servert i eget måltid der osv. Ta med drikke, ikke ta med drikke, de får servert det samme osv. Men de har hele veien vært flinke med å få barnet vårt til å spise (den ene var småspist, men barnehagen hadde triks som ikke vi har fått til hjemme). Det er ikke greit at matpakke ikke blir i hovedsak spist opp, uansett hva den inneholder.

Anonymkode: 292b5...7ab

Skrevet

Hvis du vil at ungen skal spise brødmat, sender du med brød og kutter ut frukt/grønt en stund. Jeg har gjort det i perioder med mitt barn når han bare har spist et par bær til lunsj. 

Uansett er det nok helt innafor med grove vafler. Jeg har også sendt med enkle lapper med most banan/havre og egg. Når de er så små, er de ikke så veldig opptatt av hva de andre har på maten. Jeg har jobbet i bhg i mange år, så har sett ungene spise matpakker med dyreomelett og "kunstneriske" brødskiver, og kan vel egentlig si at jo mindre tapas man lager, jo mer eter ungene...

Anonymkode: 1cc93...a20

Skrevet

Her går det i brødskiver med diverse pålegg eller polarbrød fullkorn/havre med pålegg. Pizzasnurrer og annet godt sender jeg med til turdager og når det er noe spesielt. Ikke venn de til så veldig voldsomt fancy matpakker, da kan man risikere at de ikke vil spise når de får brødmat, noe jeg mener bør være hverdagsmat til frokost/lunsj. Har alltid ett par skiver agurk på. Det enkle er ofte det beste. De spiser om de virkelig er sulten.

Anonymkode: de25e...67f

Skrevet

Får de varmlunsj på dagen, eller spiser de matboks til lunsj også?

Mange barnehager er begynt å kjøre såkalt "sukkerfri" barnehage, som innebærer at alt av sjokoladepålegg og godis er nei-nei. Men resten er greit. Grove vafler, pannekaker, grove kjeks eller lignende er selvfølgelig helt innafor. Nå er det ikke uvanlig at barna spiser litt mindre i barnehagen fra tid til annen, da særlig når de er ny og i tilvenningsprosessen. Det pleier å gå seg til, så ikke bekymre deg. Men litt kreativitet skader aldri.

Anonymkode: d66e5...36f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...