Gå til innhold

Hva tenker dere om lærere som

Anbefalte innlegg

Skrevet

tar avgjørelser og gjennomfører tiltak for ditt barn over hodet på deg som forelder, tiltak som er utenfor lærers fagområde og la oss kalle det juridiske område? 

Lærer tar opp ditt barns problemer i plenum med de andre foreldrene uten å snakke med deg først og bestemmer i samsvar med de andre foreldrene hvilke tiltak som du måtte gjennomføre for ditt barn? 

Anonymkode: 142b9...55b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er i tillegg problemer av en slik art st det er taushetsbelagt informasjon lærer ikke har lov til å gi videre. 

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet er det lite smart å ikke gjøre dette i samarbeid med foreldre. Kommer an på hva det er snakk om. Hvis det gjelder helse/diagnose el. så er det ikke lov.

• Liker 1
Skrevet

Det så veldig spesielt ut! Vet du ikke vil si jva saken gjelder,men gjorde hun dette for å beskytte barnet ditt? Det er uansett ikke greit,men om hun var forvirret og handlet i god tro,så formildner det litt. Men greit er det uansett ikke. For å si mer om det,så må en vel vite mer om konsekvenser osv?

Skrevet

Jeg som mor aner konturene av voldsom og skjult mobbing på gang av mitt barn nå som dette er tatt opp i plenum med intetanende foreldre som kanskje ikke hadde noen formening på forhånd. 

Jeg er veldig trist over at taushetsplikt ikke er blitt overholdt og at mitt barns autonomi så til de grader har blitt overkjørt og tråkket på i dette tilfellet, uavhengig av hvor velmenende foreldremøtet måtte være for det endelige resultatet. 

Det å overkjøre min sønns følelser på den måten er noe av det styggeste jeg har vært borte i som mor. Jeg kan selvsagt ikke lenger noengang stole på denne læreren som tar slike graverende avgjørelser  på dette møtet, og hvor det også ble snakket krenkende om min sønns seksualitet i egentid. 

Jeg kjenner jeg skammer meg, ikke over min sønn, men over denne lærerens dømmekraft i forhold til min sønns fremtid i klassen og på hele grunnskolen gjennom. Å belyse problemer i plenum er noe som kun skal gjøres i samråd med alle involverte parter. Jeg har selv erfaring som helsesøster på en annen skole av lignende saker og derfor fremstår det for meg ekstra opprørende å ikke bli involvert i dette som gjelder både meg selv og min sønns fremtid! 

• Liker 1
Skrevet

Forstår at du er veldig opprørt, men du gir så lite opplysninger at det ikke helt fremgår hva som faktisk har foregått. Ved alvorlig brudd på taushetsplikt er det noe som er aktuelt å ta videre via formell klage.

• Liker 1
Skrevet

Her hadde jeg som mor gitt gutten tilbud om å bytte skole (Hvis han ønsket skolebytte og kommunen gjorde seg vrang hadde jeg tatt ham ut av skolen til konflikten var løst). Hvis gutten ønsket åbli værende i klassen hadde jeg måttet svelge ganske mange kameler, sagt til lærer at jeg slkjønner at dette var godt ment, men at det er helt uakseptabelt, og at dersom noe slikt skulle skje igjen kommer det til å bli politianmeldt samtidig som det blir sendt en formel klage.  

Hvis gutten hadde ønsket å bytte skole hadde jeg både sendt formell klage og politianmeldt læreren, uten å prøve å glatte over med å snakke om hvor godt ment jeg skjønte at dette var.

Uansett så tror jeg det er viktig å ha flere tanker i hodet her. Det ene er å beskytte sønnen din fra en ytterst tankeløs lærer, og mobbingen som du aner konturene av. Det andre er problemet som har blitt tatt opp på dette møtet. Når problemet er såstort at det blir tatt opp på denne måten antar jeg at dette er noe som din sønn vil ha behov for hjelp med, uansett om han blir værende på denne skolen, eller om han får en ny start et annet sted.

Anonymkode: c40f7...47d

• Liker 1
Skrevet

Slik du framstiller det, så tenker jeg at læreren er helt på jordet, og at du er i din fulle rett til å reagere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv lærer. Nyutdannet riktignok, og jobber nå på en videregående skole. 

Men er det én ting jeg har fått med meg, så er det hvor viktig taushetsplikten er. Hadde jeg vært i det minste  (!) tvil om noe var taushetsbelagt, ville jeg rådført meg med rektor.

Og det ville jeg ikke trengt å gjøre dersom det dreide seg om å diskutere eller dele ting om en elev til andre enn eleven og foreldrene selv. Det er det en selvfølge at man ikke gjør. Selvfølgelig ville jeg fått klarsignal for noe sånt, fra både foreldrene og eleven selv, før noe slikt ble gjort.

Dette ville jeg helt klart tatt videre.

Anonymkode: cc2f3...814

Skrevet

Vi får veldig lite informasjon her, hva "utløste" alt dette? Bl.a møtet?

Var ikke du på møtet? Hvorfor ikke? Ble du ikke invitert? 

Hva er det med din sønns seksualitet? Hva har det med saken å gjøre?

Hva slags mobbing snakker du om? Jeg forstår ikke helt. Mener du at lærer mobber, eller de andre barna? 

Hva er egentlig problemet her? Det må jo ligge mer bak enn at lærer plutselig helt ut av det blå holdt et slikt møte. 

Anonymkode: d38a7...63a

Skrevet

Det virker som om sønnen din har vært utsatt for mobbing av medelever på bakgrunn av at hans legning, at de kaller han homofil eller lignende. Så tok lærer det opp i foreldregruppen bak din rygg. 

Men altså hvis det er slik at det er homofili det er snakk om, så aner de aller fleste medelever det leeeenge før barnet selv kommer ut av skapet. Så ikke så rart hvis de har totalt det videre til sine foreldre.

Tenker at det er bra at læreren har tatt tak i mobbingen før den blir ekstrem mot gutten din.

Anonymkode: c9827...6a8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi får veldig lite informasjon her, hva "utløste" alt dette? Bl.a møtet?

Var ikke du på møtet? Hvorfor ikke? Ble du ikke invitert? 

Hva er det med din sønns seksualitet? Hva har det med saken å gjøre?

Hva slags mobbing snakker du om? Jeg forstår ikke helt. Mener du at lærer mobber, eller de andre barna? 

Hva er egentlig problemet her? Det må jo ligge mer bak enn at lærer plutselig helt ut av det blå holdt et slikt møte. 

Anonymkode: d38a7...63a

Selvfølgelig ligger det ett eller annet bak her, men uansett hva som ligger bak er ikke dete måten å håndtere det på. En lærer skal ALDRI diskutere en enkeltelev i plenum uten at både elevens foresatte og eleven har godkjent dette.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om sønnen din har vært utsatt for mobbing av medelever på bakgrunn av at hans legning, at de kaller han homofil eller lignende. Så tok lærer det opp i foreldregruppen bak din rygg. 

Men altså hvis det er slik at det er homofili det er snakk om, så aner de aller fleste medelever det leeeenge før barnet selv kommer ut av skapet. Så ikke så rart hvis de har totalt det videre til sine foreldre.

Tenker at det er bra at læreren har tatt tak i mobbingen før den blir ekstrem mot gutten din.

Anonymkode: c9827...6a8

TS her, nei det har ingenting med seksualitet eller homofili å gjøre derfor ble jeg veldig sint da min sønns sexualitet i egentid ble dratt inn i dette. Jeg skal forklare videre her om litt siden jeg er opptatt på jobb nå. 

• Liker 1
Skrevet

dette der ville jeg ALDRI ALDRI ha godtatt og egentlig tatt det opp akkurat da - rett foran læreren og alle i foreldremøtet uten å blunke engang. ....og siden læreren sviktet deg og ditt barn fullstendig ville jeg ha hatt null problem å skylde mobbingen på henne og at hun burde selv ha tatt tak i mobbing før det ble problematisk. 

Anonymkode: 8be33...655

• Liker 1
Skrevet

Nå tror jeg du må puste litt med magen. Jeg er utdannet lærer og noe av det første vi lærer er å holde taushetsplikten. 

Sa hun direkte at det var din sønn det vara snakk om eller var det måten hun snakket på? 

Har du vært i møter/ samtaler om problemet tidligere? 

Dette høres nesten ut som en mobbesak, kan det hende deg var et problem hun prøvde å løse? 

Dersom du ikke var på møte, hvorfor var du ikke der? Og har du snakket med læreren? En fjær kan bli til 7 høns vet du. 

Jeg er helt enig i at dette ikke høres bra ut, men det er viktig med en god oppklaring i hva som har skjedd og hvorfor. Jeg vet av erfaringen at det kan bli endel misforståelser dersom du ikke var der selv. Og om du var der , hvorfor sa du ikke noe? 

Anonymkode: 1c2d5...d9c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette der ville jeg ALDRI ALDRI ha godtatt og egentlig tatt det opp akkurat da - rett foran læreren og alle i foreldremøtet uten å blunke engang. ....og siden læreren sviktet deg og ditt barn fullstendig ville jeg ha hatt null problem å skylde mobbingen på henne og at hun burde selv ha tatt tak i mobbing før det ble problematisk. 

Anonymkode: 8be33...655

Takk for at du forstår meg på dette. Jeg er selv av samme oppfatning. Jeg skriver mer senere, takk for svar. 

TS

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg du må puste litt med magen. Jeg er utdannet lærer og noe av det første vi lærer er å holde taushetsplikten. 

Sa hun direkte at det var din sønn det vara snakk om eller var det måten hun snakket på? 

Har du vært i møter/ samtaler om problemet tidligere? 

Dette høres nesten ut som en mobbesak, kan det hende deg var et problem hun prøvde å løse? 

Dersom du ikke var på møte, hvorfor var du ikke der? Og har du snakket med læreren? En fjær kan bli til 7 høns vet du. 

Jeg er helt enig i at dette ikke høres bra ut, men det er viktig med en god oppklaring i hva som har skjedd og hvorfor. Jeg vet av erfaringen at det kan bli endel misforståelser dersom du ikke var der selv. Og om du var der , hvorfor sa du ikke noe? 

Leste du samme Hi som meg? Når læreren og de andre foreldrene sammen har kommet fram til tiltak som de mener Hi skal iverksette ovenfor sitt barn, da har lærer definitivt ikke overholdt taushetsplikten.

Du sier selv at noe av det første dere lærer er å overholde taushetsplikten. Da har du vel også lært at det ikke er lov til å bryte taushetsplikten selv om det blir gjort i et forsøk på å hjelpe? Man kan ikke forsøke å løse et problem ved å bryte taushetsplikten. 

Det er nok et eller annet underliggende problem her, som Ts kommer til å måtte ta tak i, men uansett hva problemet er så skal læreren ikke bryte taushetsplikten i sin iver etter å løse det.

• Liker 1
Skrevet

Forsto det men tenkte det var mer sånn. Detter er KUN et eksempel: 

truls har i det siste blitt plaget av en guttegjeng i klassen. Mor kontakter skolen og sier dette må det bli slutt på. Lærer snakker med elevene om hva som er Ok oppførsel og ikke. Det hjelper ikke. Lærer kontakter foreldrene for å få slutt på mobbing av Truls. Da blir de enig om noe som skal fungere for å få slutt på det. 

Kanskje Truls også var endel av løsningen? Vi vet jo ofte at det er viktig å møte begge sider, særlig i møte med foreldre. 

Taushetsplikten skal aldri brytes , men nå vet vi lite om situasjonen . Kanskje lærer oppfattet at dette var noe som alle partene var klar over og at det var avklart , men at kommunikasjonen sviktet. Noe som er alvorlig nok.

Skrevet

Edit; DETTE ER IKKE GREIT! Da mor føler det på denne måten er det noe galt, men vi må bli flinkere til finne gode løsninger. Med god kommunikasjon kan det finnes løsninger som er gode for alle parter. Det hjelper lite å bli sint. Det hjelper nok heller ikke å ta eleven ut fra skolen før saken er oppklart. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsto det men tenkte det var mer sånn. Detter er KUN et eksempel: 

truls har i det siste blitt plaget av en guttegjeng i klassen. Mor kontakter skolen og sier dette må det bli slutt på. Lærer snakker med elevene om hva som er Ok oppførsel og ikke. Det hjelper ikke. Lærer kontakter foreldrene for å få slutt på mobbing av Truls. Da blir de enig om noe som skal fungere for å få slutt på det. 

Kanskje Truls også var endel av løsningen? Vi vet jo ofte at det er viktig å møte begge sider, særlig i møte med foreldre. 

Taushetsplikten skal aldri brytes , men nå vet vi lite om situasjonen . Kanskje lærer oppfattet at dette var noe som alle partene var klar over og at det var avklart , men at kommunikasjonen sviktet. Noe som er alvorlig nok.

Men du mener da virkelig ikke at eksempelet ditt viser en lærer som har håndtert saken på en god måte? At lærer snakker med elevene om hva som er ok oppførsel og ikke er en god begynnelse. Dadet ikke hjalp har ikke lærer lov til å diskutere truls pået møte uten å først ha fått klarsingnal fra Truls sine foresatte. Det kan kanskje være effektivt å få de andre foreldrene med på laget, men det betyr ikke at læreren kan gjøre det uten å først ha fått klarsignal fra den det gjelder.

Nytt eksempel:

Truls har i det siste blitt plaget av en guttegjeng i klassen. Mor kontakter skolen og sier dette må det bli en slutt på. Lærer snakker med elevene om hva som er ok oppførsel og ikke. Det hjelper ikke.Lærer kontakter Truls mor og foreslår at de tar sakten opp med de andre foreldrene. Lærerog mor diskuterer hva det er greit å si. Truls mor sjekker med Truls at han syns dette er greit, eventuelt forteller Truls at dette kommer til å skje, hvis Truls er veldig ung. Det avholdes et møte der lærer, de andre foreldrene og Truls sin mor er tilstede. På møtet kommer de sammen frem til tiltak for åløse problemet.

Se! lærer kunne oppnå næyaktig det samme UTEN å bryte taushetsplikten...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...