Gå til innhold

Kronisk syk brud

Anbefalte innlegg

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Jeg har en revmatisk lidelse som varierer veldig i styrke. Mesteparten av tida er jeg i grei form og fungerer noenlunde, andre dager kan jeg knapt røre meg. Da kan jeg såvidt gå, men klarer f.eks ikke å holde i et glass eller spise med bestikk selv. Jeg er da så sliten at jeg er istand til å sovne hvor som helst og når som helst, og pga smerter og smertestilende har jeg da problemer med å snakke i ordentlige setninger fordi jeg ikke greier å konsentrere meg om å finne ordene.

Jeg og min samboer har begynt å planlegge bryllup, og jeg har ikke tenkt å unngå å gifte meg pga sykdommen, men må innrømme at jeg er bekymret angående hvilken form jeg kommer til å være i den dagen... :roll:

Vet ikke helt hvordan jeg skal takle det hvis jeg blir syk akkurat til bryllupet. Det kan jo ikke avlyses samme dagen heller...? Den eneste løsningen jeg ser for meg er at jeg gjennomfører selve vielsen som best jeg kan og at jeg såvidt stikker innom festen før jeg kjøres i seng noen timer. Så kan jeg heller hentes igjen utpå kvelden en gang etter at jeg har fått hentet meg litt inn igjen. Vet at dette langt fra er ideelt, men jeg er virkelig ikke istand til å gjennomføre en hel dag uansett hvor mye smertestillende jeg tar. Og middagen vil jeg helst ikke være med på hvis jeg blir syk, for jeg NEKTER å sitte på min egen bryllupsdag og bli matet som en baby!

For ordens skyld:Hvis jeg har en vanlig god dag skal alt gå noenlunde greit.

Hvordan kommer gjestene til å reagere dersom jeg forsvinner fra feiringen??? Noen tips til hvordan vi kan gjennomføre bryllupet hvis jeg er syk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Milla!

Beundrer din "stå på"- vilje. :Nikke:

Jeg tror ingen av gjestene vil reagere om du blir borte en time eller to for å hente deg inn igjen. Husk at det er venner og familie, og de vil deg jo det beste! De er nok glade for at dere vil ha et bryllup, og feirer sammen med dere i stedet for å tenke så mye over at du blir borte en liten stund. :)

Jeg har litt erfaring med sykdommen din,- men ikke med den sterke graden du har. For din del har kanskje ikke været noe å si? For jeg ville nok valgt en varm årstid ettersom smertene ofte er sterkere når det er kaldt... Vet ikke om det er sånn for deg da...

Ville kanskje også lagt til rette for at dere får litt mer "pust mellom slagene" enn vanlig. Dere kan jo f.eks. ha en ganske tidlig vielse. Ta "fri" en time før dere evt. fotograferes. Og "fri" en time eller to før dere drar av sted til festlokalet. Da får du slappet av mest mulig...

Som sagt har jeg ikke kjempeerfaringer med dette, men dette var hvertfall de tankene jeg fikk da jeg leste innlegget ditt.

Huldra :vinke:

Skrevet

hei Milla

Jeg regner med at gjestene vil kjenne til sykdommen din? Og et hvert oppegående menneske vil da ikke reagere på at du er litt til og fra.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sørget for å ha festen på et sted hvor du lett kan gå og legge deg hvis behov, feks på et hotell.

Kanskje dere også kan legge opp dagen med noen pauser. Hvis dere for eks har et litt mer uformelt bryllup kan dere legge inn sightseing ved en eller annen severdighet mellom vielse og middag, slik at du får et par timer for deg selv. kanskje dere også kan ha koldtbord slik at man selv går og forsyner seg og dere dermed får liv og røre under middagen, da blir det også mindre merkbart hvis din stol står tom, og dere kan jo til og med legge opp til mingling under middagen :D

Dette ordner seg helt sikkert, og med litt flaks så er du også i god form.

Tingeling

Skrevet

Det finens ingen fasit på hvordn et bryllup skal være, så dere må jo forsøke å finne ut hvordan dere kan få det til å fungere best for dere. Som andre har nevnt, så kjenner vel familie og venner godt til situasjonen, og jeg kan ikke forestille meg noe annet enn at de vil ha respekt for det dere velger.

Synes det kom noen gode forslag her om å dele opp dagen litt. Man kan jo også vurdere om man vil ha vielse med kanskje en lunsj for nærmeste familie på selve dagen og heller en vennefest noen dager senere, sånn at ikke dagen blir for lang for deg.

Lykke til!!!!

Skrevet
Hvordan kommer gjestene til å reagere dersom jeg forsvinner fra feiringen???

Man har vel folk som kjenner i bryllup. Jeg ville ikke reagert negativt om jeg visste at bruden/brudgommen var syke og hadde behov for hvile.

Pass bare på at du ikke har så mye å gjøre den dagen. Stress er vel lite heldig?

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Dessverre er verken venner, familie eller svigerfamilie særlig forståelsesfulle i forhold til sykdommen min, og ingen av dem tar den helt på alvor. Jeg får hele tiden beskjed om at jeg bare er lat når jeg ikke orker ting og at jeg er oppmerksometskrevende når jeg lager smertegrimaser el. Hver gang jeg er nødt til å avlyse ting eller må si nei til noe, tar de det som en personlig fornærmelse. Den eneste som forstår er min kjære... :kose:

Jeg har prøvd å forklare om igjen og om igjen, men det virker som de har en eller annen form for sperre når det gjelder å forstå at jeg er syk... Men kanskje det ville gå opp et lys for noen hvis jeg forsvant fra mitt eget bryllup?

Vær så snill, ikke si at jeg burde kutte ut dem alle, for det vet jeg. Men de er den familien og de vennene jeg har, og jeg kan jo ikke kutte ut alle heller...?

Skrevet

Jeg har leddgikt, og jeg skal gjennom bryllupet mitt til sommeren. Jeg er nok litt piggere enn deg, men jeg kommer nok til å være rimelig sviske dagen etter like vel.

Forberedelser:

Ikke stress så mye dagene før. Deleger så mye du tør på andre. Ta kostnaden med å ha bryllupet på et hotell, slik at det er profesjonelle folk som står for rammen rundt. I tillegg er det greit å gå og legge seg nedpå mellom slagene.

Hvis det er lange biter å gå, skaff en rullestol. Eller en mer romantisk måte å transporteres på. Hvis mulig, så trenger ikke gjestene å se akkurat den biten.

Skaff bra sko. Behagelige, ikke for høye hæler. Legg inn såler for å gjøre dem mykere å gå med. Gå dem inn på forhånd.

Snakk med legen din på forhånd. Sjekk om det er noe du kan gjøre med medisinering og doser.

Hva med å ha vielsen i utlandet? Dra et varmt sted og kos dere. De som vil kan bli med. Så kan dere heller ha en stor fest som kan legges opp bedre rundt dine behov når dere kommer hjem. Jeg fungerer i hvertfall bedre med varme og mindre stress.

Catzy

Skrevet

Jeg hadde bare lyst til å gi deg en trøsteklem, jeg ble ganske dårlig et par måneder før vårt bryllup og legene truet med at om jeg ikke tok det med ro måtte pappa trille meg opp kirkegulvet i rullestol. Så jeg vil bare si at jeg vet litt om åsse du har det, og ønske deg lykke til :)

Skrevet

Synes det var god ide med innlagte pauser underveis, da trenger jo heller ikke gjestene å dra rett fra kirke til festlokalet. Jeg ville ikke ha reagert.

Synes også du bør vurdere kostnadene mht å ha det på et sted der alt dekkes, og heller invitere færre folk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er bare et forslag, og trenger ikke følges om det ikke passer dere. Siden familie og venner virker lite forståelsesfulle, og din sykdom kan gjøre det vanskelig å gjennomføre en 'vanlig' bryllupsdag, ville jeg vurdert å gjøre det på en annen måte. Det er fullt mulig å gifte seg uten å en stor bryllupsfest, og dersom den store bryllupsfesten likevel kan risikere å bli ødelagt av at du, bruden, ikke kan være tilstede, ville jeg droppet det. Jeg ville valgt vielse på tinghus/hos byfogden så du slipper å gå opp en midtgang i kirken. Jeg ville enten bare hatt en bitteliten markering med de nærmeste en gang det passet eller lagt opp til en svært uformell fest. Da ville jeg ikke startet festen med en gang etterpå, men hatt en god pause og invitert gjestene til i 19 tiden. Jeg ville hatt småbord og buffet, slik at folk går til og fra -og ikke minst at fokuset blir litt flyttet vekk fra en brud som ikke føler seg i toppform. Som flere har påpekt, velg en type bryllup der dere slipper å gjøre noenting selv, det gir en fantastisk ro å vite at alt blir ordnet uten at en trenger å tenke mer på det enn å plassere bestillingen. Velg et sted det er fine muligheter for å stikke seg litt vekk og god tumleplass for alle.

Eller min favoritt: reis vekk bare du og din kjære, si ja og nyt hverandres selskap uten granskende og lite forståelsesfulle blikk fra familie og venner!

Men finnes det noe som helst du kan gjøre på forhånd for å bestemme formen din? Hva er det som gjør deg syk, kjenner du igjen tegn som kan forebygges, eller er alt helt tilfeldig? Mulig jeg ser svart/hvitt på det nå, men dersom du vet at det er større sjanse for en fin dag om du holder sengen i en uke på forhånd, bare spiser gulerøtter og hører på klassisk musikk (du skjønner at jeg lager et teit eksempel her nå...), så er det vel verdt å prøve?

Lykke til! Jeg er sikker på dere finner en måte å gifte dere på som passer dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...