Gå til innhold

Hva skjer ved mye fravær på skole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer dersom ett barn ungdom har veldig mye fravær i løpet av barneskolen / ungdomsskolen?  

Hvor mye fravær må til i løpet av ett skoleår, før skolen / lærerne finner på ett eller annet?   

Anonymkode: 8b521...2de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter 17 dager med fravær, meldes det videre. Da snakker vi om fravær som ikke er dokumentert.

Anonymkode: 475fa...41e

Skrevet

Er det mye fravær som er dokumentert pga. f.eks. kronisk sykdom, så har man gjerne en dialog med foreldrene om dette. Det er i foreldrenes, elevens og skolens interesse at det er åpenhet der. Det skjer jo også at man er uheldig og først får influensa, og så omgangssyke, og så en runde med skikkelig forkjølelse. Da også er det vanlig at man snakker med foreldrene.

Er det mye udokumentert fravær må man også snakke med foreldre, og med eleven. Tiltak settes i gang for å hjelpe eleven og foreldrene.

Er det mye dokumentert fravær, men av "mystiske" grunner, så går man også i dialog med foreldre og med eleven. Det finnes foreldre som vil si at eleven ikke orker å stå opp, og at de da skriver melding om at eleven er syk for å slippe å diskutere. Da settes det selvsagt også i gang tiltak for å hjelpe både eleven og foreldrene.

Hva som er "mye" fravær vil variere, som sagt kan man være uheldig og være mye syk en periode. Men jeg reagerer på alt udokumentert fravær, og det skal ikke så mye fravær til (både dokumentert og udokumentert) før vi undersøker.

Anonymkode: 6683c...c1c

Skrevet

Ja, i fjor hadde jenta mi 16 dagers fravær og lærer sa at om det ble mer måtte rektor kontaktes. Men jeg hadde vært flink å skrive årsak til fravær i meldeboka og  så hvorfor det var så mye. Omgangssyke, vannkopper og influensa gjorde at det ble en del dager. 

Anonymkode: c60a1...550

Skrevet

Jeg hadde 30 dager første halv år i 10. Klasse. Slet mye psykisk pgr av en rettsak, måtte i møte med rektor og hadde en fin samtale med henne. Fikk fjernet 20 dager av fraværet :) 

Anonymkode: 63a66...e20

Skrevet

Dersom en/flere av mine elever har mye fravær prøver jeg å se etter mønster i fraværet. Er det samme ukedag? Er det alltid i forb med ferier el.l. Jeg tar en telefon til foreldrene for å finne grunn til dette mønsteret. Så sender jeg mail til foreldrene med opplegg eleven kan følge for å ta igjen det som evt er tapt. Dersom eleven ofte har lange perioder med fravær pga sykdom/allergi el.l så sender jeg mail med opplegg som barnet skal følge for å holde seg a jour med de ande. Da forventer jeg selvfølgelig ikke at eleven skal jobbe like mye dom de på skolen, men det blir litt mer lekser. 

Dersom foreldrene ikke er samarbeidsvillige, eller at fravær viser seg å ikke ha noe med sykdom å gjøre blir rektor/avd.leder kontaktet. 

Skrevet

Vi fikk beskjed av kontaktlærer for et par år siden at jentungen hadde "for mye" fravær. Jeg hadde overhodet ikke tenkt på det sånn, det var et "uheldig" år, med både vannkopper og 2 x influensaaktig sykdom som varte en uke hver... Det har ikke vært så mye verken før eller siden, men kontaktlærer hadde snakket med kontaktlæreren hun hadde året før for å sjekke om det var like mye da (det var det på ingen måte) før hun snakket med oss...

Hva som evt hadde skjedd om det ble mer fravær det året er jeg ikke helt sikker på, men...

Skrevet

Her har barnet vårt akkurat begynt i 1.kl så vi har ikke så stor erfaring i dette enda, men mener å huske info fra ett møte at dersom barnet har fravær mer enn 20 dager så kalles foreldrene inn til ett møte.

Anonymkode: de5a2...095

Skrevet

På skolen til mine står det på felles info-skriv at dersom barna har mer enn 10% fravær vurderes det bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: e53c9...29c

Skrevet

Det er i hvert fall slik at alt fravær logges, både dokumentert og ugyldig,og blir sett på ved vurdering av søknad om fravær/permisjon. Hos oss logges også enhver forsentkomming, og etter fem ganger blir foreldrene kontaktet, etter ti ganger rektor.

Anonymkode: c1f96...324

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...