AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #1 Skrevet 13. september 2017 AAP er helt nytt for meg og jeg skal sende inn mitt første meldekort nå til helgen. Da legen min var så sen med å sende inn legeerklæring , skal jeg nå ha etterbetalt AAP fra 20 juli. Dette har jeg fått brev om. Jeg jobber 50 % ved siden av. Men etter som jeg har forstått er meldekortet laget slik at det er jobbstatus de siste 14 dagene man sender inn pr meldekort. Men jeg som nå skal ha etterbetalt for 8 uker hvordan foregår det? Må jeg ta kontakt med NAV for å ordne dette eller får jeg tilsendt meldekort fra 20 juli som jeg skal ha etterbetalt fra? Håper noen vet litt om dette 😊 Anonymkode: 0cb46...8da
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #2 Skrevet 13. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Må jeg ta kontakt med NAV for å ordne dette eller får jeg tilsendt meldekort fra 20 juli som jeg skal ha etterbetalt fra? Nei. Anonymkode: 4c97c...794
Troika77 Skrevet 13. september 2017 #3 Skrevet 13. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: 4c97c...794 Nei til å kontakte NAV eller nei til å få tilsendt meldekort fra 20 juli?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #4 Skrevet 13. september 2017 2 minutes ago, Troika77 said: Nei til å kontakte NAV eller nei til å få tilsendt meldekort fra 20 juli? Nei til begge deler. Anonymkode: 4c97c...794
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #5 Skrevet 13. september 2017 Da jeg leverte søknad om aap, måtte jeg starte å fylle ut meldekort med en gang søknad var mottatt. Anonymkode: d6f1d...9a6 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #6 Skrevet 13. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Da jeg leverte søknad om aap, måtte jeg starte å fylle ut meldekort med en gang søknad var mottatt. Anonymkode: d6f1d...9a6 TS forklarer jo at hun skal få etterbetaling. TS, jeg fikk selv etterbetalt for flere måneder. Det skjer automatisk. Anonymkode: 4c97c...794
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #7 Skrevet 13. september 2017 Når du får vedtak om AAP sendes en oppgave til ditt NAV-kontor der de blir bedt om å etterretningerre meldekortet. Ved mitt kontor ville du da blitt oppringt og bedt om å komme innom for å fylle ut kortene på papir. Ikke alle kontor gjør dette, til tross for at rutinene er slik. Da kan det være at de bare ringer deg opp og spør om du har vært i arbeid, syk, på ferie etc. Men regelen er at det er du selv som skal skrive under og godkjenne. Det meldekortet du selv skal fylle ut på nett har dato tydelig markert, med dagene fra og til perioden gjelder for. Det vil da være de siste 14 dagene, og du skal sende meldekort annenhver uke. Anonymkode: 8214b...518
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #8 Skrevet 13. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg leverte søknad om aap, måtte jeg starte å fylle ut meldekort med en gang søknad var mottatt. Anonymkode: d6f1d...9a6 Sikker på det var AAP du søkte om? Det opprettes nemlig ikke meldekort før der ligger et vedtak i systemet - ihvertfall har det ikke blitt det de siste tre-fire årene. Dagpenger derimot, der må du levere fra første stund. Anonymkode: 8214b...518 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #9 Skrevet 13. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS forklarer jo at hun skal få etterbetaling. TS, jeg fikk selv etterbetalt for flere måneder. Det skjer automatisk. Anonymkode: 4c97c...794 Det skal ikke skje automatisk da NAV ikke vet om vedkommende har vært i arbeid eller ferie, og dermed skal ha trekk i AAP. Men jeg skjønner at enkelte kontor og saksbehandlere gjør det slik, det er nok for å spare tid for både bruker og seg selv. Anonymkode: 8214b...518
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #10 Skrevet 13. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikker på det var AAP du søkte om? Det opprettes nemlig ikke meldekort før der ligger et vedtak i systemet - ihvertfall har det ikke blitt det de siste tre-fire årene. Dagpenger derimot, der må du levere fra første stund. Anonymkode: 8214b...518 Jeg gikk på aap i nesten 6 år, så rimelig sikker på at det var AAP. Jeg gikk fra sykepenger og over på aap mindre enn 12 mnd fra første sykemelding grunnet at jeg var student. Det er i hvertfall en egen registrering på nav.no som blant annet gjelder for søkere av aap https://tjenester.nav.no/sbl/arbeid/registrering;JSESSIONID-arbeid=aNTGrL1vUnUa-AXwEHznFNhY?execution=e1s1 Grunnen for å sende meldekort hele veien er jo at eksempelvis jobbing i søknadsperioden skal registreres slik at etterbetalingen blir riktig. Ts: ta kontakt med saksbehandler i morgen Anonymkode: d6f1d...9a6
SesameStreet Skrevet 13. september 2017 #11 Skrevet 13. september 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg leverte søknad om aap, måtte jeg starte å fylle ut meldekort med en gang søknad var mottatt. Anonymkode: d6f1d...9a6 Jeg og, måtte levere fra med en gang søknaden var levert. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikker på det var AAP du søkte om? Anonymkode: 8214b...518 Ja. Fått i snart ett år, om vi skal regne med etterbetalingen.
SesameStreet Skrevet 13. september 2017 #12 Skrevet 13. september 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: AAP er helt nytt for meg og jeg skal sende inn mitt første meldekort nå til helgen. Da legen min var så sen med å sende inn legeerklæring , skal jeg nå ha etterbetalt AAP fra 20 juli. Dette har jeg fått brev om. Jeg jobber 50 % ved siden av. Men etter som jeg har forstått er meldekortet laget slik at det er jobbstatus de siste 14 dagene man sender inn pr meldekort. Men jeg som nå skal ha etterbetalt for 8 uker hvordan foregår det? Må jeg ta kontakt med NAV for å ordne dette eller får jeg tilsendt meldekort fra 20 juli som jeg skal ha etterbetalt fra? Håper noen vet litt om dette 😊 Anonymkode: 0cb46...8da Hvis du ikke hører noe innen et par uker så hadde jeg ringt dem og spurt. Det er den enkleste løsningen. Det er NAV som har kontroll på det og det er NAV som vet hva du skal gjøre. Du vil ikke få etterbetalingen uten at de har meldekortene, så de må inn på en eller annen måte.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #13 Skrevet 13. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk på aap i nesten 6 år, så rimelig sikker på at det var AAP. Jeg gikk fra sykepenger og over på aap mindre enn 12 mnd fra første sykemelding grunnet at jeg var student. Det er i hvertfall en egen registrering på nav.no som blant annet gjelder for søkere av aap https://tjenester.nav.no/sbl/arbeid/registrering;JSESSIONID-arbeid=aNTGrL1vUnUa-AXwEHznFNhY?execution=e1s1 Grunnen for å sende meldekort hele veien er jo at eksempelvis jobbing i søknadsperioden skal registreres slik at etterbetalingen blir riktig. Ts: ta kontakt med saksbehandler i morgen Anonymkode: d6f1d...9a6 5 minutter siden, SesameStreet skrev: Jeg og, måtte levere fra med en gang søknaden var levert. Ja. Fått i snart ett år, om vi skal regne med etterbetalingen. Jeg tror det kan ha med hvordan dere registrerte dere. Det virker som at dersom man bruker den lenken blir man registrert som arbeidssøker, og skal dermed sende meldekort. Det var et irritasjonsmoment tidligere - det var ulogisk å be sykmeldte registrere seg som arbeidssøkere - men jeg trodde det var ordnet opp i. Dersom du logger inn med BankID kan du gå rett til søknadsskjema, uten å registrere deg, og det opprettes ikke meldekort. Kan de stemme at dere to ikke brukte BankID for å logge inn, men brukte minID eller legitimasjonskort? Søkte dere på papir? Anonymkode: 8214b...518
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #14 Skrevet 13. september 2017 Nei, det stemmer ikke det heller - man må uansett registrere seg som arbeidssøker, sidene ser bare annerledes ut.. Men den etterregistreringen av meldekort, den kommer til NAV-kontorene.. Teksten er noe slikt som "det er opprettet manuelle meldekort for perioder det ikke finnes elektroniske meldekort for".. Det er ihvertfall kjent på kontorene at meldekortene starter når vedtaket kommer - og man er glad for raske vedtak for da blir det færre meldekort å skrive ut og få bruker til å fylle ut. Har aldri hørt om noen som fyller ut før de har vedtak, men ser ikke bort fra at det har noe med at man var student å gjøre. Anbefaler TS å ringe 5555 3333, men veilederne ser dessverre ikke det en selv ser på skjermen, det er helt andre systemer. Skal forhøre meg litt om saken og sjekke med noen jeg vet venter på vedtak. Anonymkode: 8214b...518
Gjest Mysticgirl Skrevet 13. september 2017 #15 Skrevet 13. september 2017 48 minutter siden, SesameStreet skrev: Jeg og, måtte levere fra med en gang søknaden var levert. Ja. Fått i snart ett år, om vi skal regne med etterbetalingen. Samme her, måtte levere meldekort helt fra jeg søkte.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #16 Skrevet 13. september 2017 21 minutter siden, Mysticgirl skrev: Samme her, måtte levere meldekort helt fra jeg søkte. Vet du om det ville hatt konsekvenser om du ikke leverte? Fikk du noe informasjon om dette? Anonymkode: 8214b...518
Gjest Mysticgirl Skrevet 13. september 2017 #17 Skrevet 13. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du om det ville hatt konsekvenser om du ikke leverte? Fikk du noe informasjon om dette? Anonymkode: 8214b...518 Det vet jeg ikke, jeg måtte melde meg som arbeidssøker og sende meldekort før jeg i det hele tatt fikk søke på AAP. Kom opp link hvor jeg måtte registrere meg på Nav.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #18 Skrevet 13. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS forklarer jo at hun skal få etterbetaling. TS, jeg fikk selv etterbetalt for flere måneder. Det skjer automatisk. Anonymkode: 4c97c...794 Nei ikke hvis du ikke har sendt meldekort Anonymkode: ae5bf...ff9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #19 Skrevet 13. september 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du om det ville hatt konsekvenser om du ikke leverte? Fikk du noe informasjon om dette? Anonymkode: 8214b...518 Da får du ikke pengene du skulle hatt i den meldekortperioden Anonymkode: ae5bf...ff9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #20 Skrevet 13. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det kan ha med hvordan dere registrerte dere. Det virker som at dersom man bruker den lenken blir man registrert som arbeidssøker, og skal dermed sende meldekort. Det var et irritasjonsmoment tidligere - det var ulogisk å be sykmeldte registrere seg som arbeidssøkere - men jeg trodde det var ordnet opp i. Dersom du logger inn med BankID kan du gå rett til søknadsskjema, uten å registrere deg, og det opprettes ikke meldekort. Kan de stemme at dere to ikke brukte BankID for å logge inn, men brukte minID eller legitimasjonskort? Søkte dere på papir? Anonymkode: 8214b...518 Så du på lenken jeg la ved? I kategorien for registrering av en som mottar økonomisk støtte fra nav står følgende beskrivelse: Jeg mottar sykepenger eller har søkt om/mottar arbeidsavklaringspenger. Jeg kan registrere min kompetanse, lese meldinger fra NAV og sende meldekort fra Din side. Opplysningene jeg legger inn kan brukes i min dialog med NAV. Anonymkode: d6f1d...9a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå