Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan andre har det? At det de sier og gjør påvirker andre på godt og vondt? 

Anonymkode: 58511...e21

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem vet.

Anonymkode: bc3c9...a4f

Skrevet

Ja, absolutt. 

De med denne diagnosen er ikke like. Alle er forskjellige. De sliter med forskjellige ting i forskjellige grader. Noen merker man det nesten ikke på, mens andre merker man det veldig godt på. Noen har mindre empati, mens andre har mer empati enn det som er vanlig. 

• Liker 6
Skrevet

Ja, det gjør de. De har bare problemer med å tolke kroppsspråk og ansiktsuttrykk til tider så det blir misforståelser. Å ha aspergers forsvarer ikke drittsekkoppførsel, men det kan bli en glipp her og der. Vil anta at aspergere analyserer og tenker mer på hva andre føler og tenker enn folk flest, det må de for å kunne fungere i samfunnet.

Anonymkode: 2d40b...1db

• Liker 8
Skrevet

Eller er det litt sånn ute av syne ute av sinn tankegang? Hva med konsekvenser? Er det derfor de bommer sosialt? Fordi de ikke forstår konsekvensene av egne utsagn og handlinger? Har f.eks hørt at mange blottere faktisk har Asperger, stemmer dette? 

Skrevet

Hva tror du asperger er?? Du vet mange av dem er høyt oppegående og ikke merkes på de en gang?

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det litt sånn ute av syne ute av sinn tankegang? Hva med konsekvenser? Er det derfor de bommer sosialt? Fordi de ikke forstår konsekvensene av egne utsagn og handlinger? Har f.eks hørt at mange blottere faktisk har Asperger, stemmer dette? 

Nei

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, gladjenta96 skrev:

Hva tror du asperger er?? Du vet mange av dem er høyt oppegående og ikke merkes på de en gang?

Nei jeg spør jo fordi jeg ønsker første eller andrehåndsopplysninger og søker å forstå dem. 

Skrevet
2 minutter siden, Blod skrev:

Nei

Så mange er regelrett onde, er det det du sier? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mange er regelrett onde, er det det du sier? 

Nei. Jeg var kanskje ikke spesifikk nok, jeg svarte egentlig bare på det siste utsagnet ditt. Hvor har du hørt dette?

• Liker 3
Skrevet

Nå er det jo ikke slik at de med Aspergers er empatiløse heller. Det at man sliter sosialt og føler seg annerledes kan gjøre at de tenker mer på dette enn det noen mennesker uten Aspergers gjør. Uansett tror jeg ikke dette er noe man kan generalisere. Mennesker som har Aspergers er ikke like. 

Anonymkode: 011db...aa5

• Liker 4
Skrevet
59 minutter siden, Blod skrev:

Nei. Jeg var kanskje ikke spesifikk nok, jeg svarte egentlig bare på det siste utsagnet ditt. Hvor har du hørt dette?

Vel de tingene jeg har hørt som er problematiske handler om konsekvenstenking på andres eller egne vegne i forhold til hvilke reaksjoner fra andre handlinger eller utsagn kan medføre. Altså at de feilbedømmer andres reaksjoner veldig ofte. 

• Liker 1
Skrevet

Aspergere har empati og kan fint tenke hvordan andre har det. Problemet deres er at det rett og slett går for tregt.
Hvordan.... føler..... personen..... seg.....   nå...... som....  de... falt....  og....    slo.....  seg....?   O ja... de.... har.... det... vondt.... kanskje..... jeg... bør.... spørre...... hvordan.... de..... har..... det....? Nei... jeg...... vet.... de...... har..... det..... vondt..... så...... jeg....trenger...... ikke..... spørre..... om.... det.... Jeg... bør.... trøste.... dem..... istedet...

Anonymkode: 16354...f9b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker masse på det, hver eneste samtale jeg har med noen går jeg gjennom detaljert i hodet mitt i etterkant, noen kan jeg gå igjennom flere ganger om jeg føler at det er noe som plager meg og ofte er det noe som plager meg, ofte kan jeg sitte og tenke, undre så mye på hva de egentlig mente og om jeg forsto det riktig. Noe ganger så tenker jeg så mye at jeg får vondt i magen og heller ønsker å skulke unna sosiale tilsetninger fordi jeg er så redd for å dumme meg ut. Noen ganger ligger jeg og tenker på det hele natten så jeg er så stresset når jeg møter opp at alt går på trynet og jeg ikke klarer å oppføre meg i det hele tatt, så går jeg hjem og er nesten på gråten, drømmer om å reise langt vekk og aldri møte de menneskene igjen. :) 

• Liker 3
Gjest supernova_87
Skrevet

Takk for en god latter. 

Er godt du spør da! Sånn at man kan opplyses. Noen med Aspergers gjør ikke det, andre gjør det. Noen er elendig på empati, andre er fantastiske på empati. Å ikke tenke over hvordan andre føler det eller mangle empati er ikke kriterier for diagnosen. Men at du vil møte noen med Aspergers som overhodet ikke evner å se hvordan deres handlinger påvirker andre, jepp. Det er ikke normen. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel de tingene jeg har hørt som er problematiske handler om konsekvenstenking på andres eller egne vegne i forhold til hvilke reaksjoner fra andre handlinger eller utsagn kan medføre. Altså at de feilbedømmer andres reaksjoner veldig ofte. 

Det er ikke så rart at man kan feilbedømme iblant, når man ikke har like lett for å lese kroppsspråk og lese mellom linjene som de fleste andre

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Blod skrev:

Det er ikke så rart at man kan feilbedømme iblant, når man ikke har like lett for å lese kroppsspråk og lese mellom linjene som de fleste andre

Takk :) 

Skrevet

Vet ikke med andre, men klart jeg gjør. Som oftest er målet å bygge folk, men erter du på deg meg, så gjør jeg alt i min makt for å totalt knuse deg på innsiden.

Skal mye til å erte på seg meg, men når det skjer, så har du en fiende for livet. Ingenting du gjør kan endre det. Ingenting du sier endrer det. Jeg misliker deg for alltid. Hater aldri noen, for det å hate noen er et veldig sterkt ord, og det er alt for negativt for meg.

Jeg har uendelig utholdenhet og jeg gir meg aldri. Det blir slitsomt det, kompis. For din del.

Anonymkode: 281b5...c7a

Skrevet

Men så er det dette med empati. Hvorfor "skurrer" det med det? Den følelsen jeg sitter med er at hos en med Asperger så er det akkurat som om informasjonen stopper opp et sted og ikke kommer videre til der i hjernen en person skulle prosessert de empatiske følelsene og så må de bruke den logiske delen av hjernen i stedet for den samme infoen. Blir det helt feil å tenke slik på det? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke med andre, men klart jeg gjør. Som oftest er målet å bygge folk, men erter du på deg meg, så gjør jeg alt i min makt for å totalt knuse deg på innsiden.

Skal mye til å erte på seg meg, men når det skjer, så har du en fiende for livet. Ingenting du gjør kan endre det. Ingenting du sier endrer det. Jeg misliker deg for alltid. Hater aldri noen, for det å hate noen er et veldig sterkt ord, og det er alt for negativt for meg.

Jeg har uendelig utholdenhet og jeg gir meg aldri. Det blir slitsomt det, kompis. For din del.

Anonymkode: 281b5...c7a

Dritt hvis du møter en som er enda verre enn deg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...