Gå til innhold

Ærlig: hvor mye ser ettåringen din på TV?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

2-3 timer er veeeeldig mye!!! Min på 5 år ser ikke på langt nær så mye (for utenom i helga da blir det en del). Du lærer ham veldig dårlige vaner med å se på tv når han er sliten. 

Sekker rydder du ut av når barna har lagt seg, matpakke pakker du og kvelden før og middag forberedes kvelden før. Jeg er ikke nasi, min ettåring såg sikkert en time til dagen i alle fall i helgene men 2-3 timer hver dag er timer dere to skulle hatt sammen. Når han er sliten etter barnehagen skal dere sette dere ned sammen på fang med ei bok og kose, det er deg han trenger ikke tv. Fir på middagskravene, rydd og stell i stand når barnet sover. Bruk de få timene dere har sammen til å faktisk være sammen!!!

2-3 timer er skadelig for barnet, for deres relasjon og en veldig dårlig uvane. Om morgenen trenger han mamma før dete skal skilles og på ettermiddagen trenger han at dere koser masse de få timene før legging

Anonymkode: 7c5f6...3f1

Har mammapolitiet logget inn?? 

Hva vet du vel om hvilken kvalitet det er på relasjonen mellom hun (som skrev at barna hennes så 2 timer på TV hver dag) og barna hennes? Vennligst ikke påta deg rollen med å vurdere hva andre mener er bra for sine barn. Hva vet du om hva denne mammaen bruker tiden til? Kom deg ned av din høye hest og slutt å gi andre dårlig samvittighet. Fakta er at veldig få av oss er så dårlige foreldre at det er skadelig for barna.

Om det er et kritikk-forum du ønsker, der formålet er å slenge mest mulig negativitet på andres bekostning... ja, da kan vi det.

I såfall tar jeg meg da friheten til å påpeke at det heter en time FOR dagen,ikke TIL dagen ;-).

det var ikke så gøy, var det vel? #tenkdegom

Endret av Hermine3011
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg var en litt merkelig kommentar. Nå ser ikke barna mine særlig mye på TV- men den tiden de faktisk ser på TV betyr jo ikke at vi IKKE tilbringer sammen :rolleyes: 

Når barna ser på TV sitter enten jeg eller mannen (eller begge) bestandig sammen med dem i sofaen og ser på, ofte sitter de på fanget eller i armkroken vår. Vi ler av programmene sammen, kommenterer det vi ser på tv'en og synger med på alle sangene. Så det blir en merkelig konklusjon at fordi barna får se litt TV, får de dermed mindre tid sammen med foreldrene..!

Anonymkode: c7210...6ad

Når foreldrene bruker tv-en som barnevakt sitter som oftest ikke foreldrene sammen med barna og ser på TV :) 

Døgnet til et barn på 1,5 år kan se slik ut: 

Barnehagen: 8 t

Søvn: 12 t

Kjøre til og fra barnehage: 30 min

Om man da legger til 2-3 timer med skjermtid er det ikke mye tid igjen til å være sammen med foreldrene. Noen tar også med skjermbrettet under måltidene, da blir det enda mindre tid med familien. Og nei, jeg synes ikke man er sammen på samme måte når noen sitter oppslukt med en skjerm.

Anonymkode: 6c1fe...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn var lite interessert i tv som 1-åringer. De var rundt 2 før de viste noen interesse. Og helt ærlig, så håpte vi at eldstemann skulle kunne se barnetv litt før, for han kunne bli utrolig hyper på kveldstid når han begynte å bli trøtt, og han kunne trengt å roe seg med litt tv (eller noe annet). Eller når han våknet kl 5 en lang periode. 

Men i 2-årsalderen tenker jeg det ble litt vel mye tv på eldstemann. Jeg var høygravid/hadde nylig fått en ny baby og eldstemann våknet fortsatt i otta, flere timer før han skulle i barnehagen. Da ble det tv både morgen og kveld en stund og ganske mye om morgenen, selv om han gikk til og fra.

Men stort sett har vi klart å holde på at hvis det blir noe særlig tv om morgenen, blir det mindre/ingenting om kvelden. Og tv rett etter barnehagen er ikke aktuelt. Jeg husker da vi var mindre nøye på det, hvilket stadig mas det ble fra barnet. De maser aldri etter tv nå som de vet at det må være enten tidlig morgen eller kveld og ikke når som helst. Og iPad bruker de minst mulig, også fordi det fort blir mer mas enn med tv, fordi det er så mange valgmuligheter og fordi det virker som de blir mer slitne av å se på ipad enn tv. De får spille spill en gang i blant, og jeg tenker stadig på alle pedagogiske muligheter som fins med ipad, men så er det så mye annet de kan gjøre i stedet (som å leke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Takk for innspill! Jeg er enig i at det er litt mye, derfor jeg hørte her med dere. Men jeg må bare få si en ting i mitt forsvar 😅 Jeg har en veldig liten leilighet, så det er ikke slik at vi ikke er i samme rom når TV er på mens jeg fikser mat etc. Og han sitter heller ikke klistret til skjermen mer en et par minutter av gangen. Han løper rundt og klatrer på alt, og danser med på sangene som kommer etc. Men jeg er enig i at det er mye, og jeg skal forsøke å begrense.

Når det gjelder du som skrev om at barnet hjalp til osv. Det er liksom ikke mulig her. Han blir snart 1,5 år og er ikke i nærheten av å kunne hjelpe til medmatlaging eller sitte å tegne for seg selv. Det er høyt og lavt hele tiden. Det er feks ikke mulig for meg å sminke meg mens han bare surrer rundt. Da klatrer han opp på bordene etc. 

Men igjen, takk for inspill! Jeg får starte å stå opp før han for å ordne meg og lage matpakke :-) 

Anonymkode: fbcc4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lar vi 4-åringen se på Fantorangen 17.30 - 18. Noen FÅ ganger får hun se en "episode" av det som kommer kl 18. Men, dette mer som "trening" i at ja, noen ganger kan du få lov- andre ganger kan du ikke få lov .. ( overførbar læring ift andre situasjoner hvor vi sier nei, og det må hun da godta😊) 

De gangene hun "får lov" å se en til- gjør vi det sånn at hun selv slår av tv'n. Dette går veldig greit, krangler ikke. Noen ganger gjør vi det som en konkurranse "første man til å slå av". Funker som fy. 

På morran ser hun ikke på TV i hverdager. Litt på morran i helgene ca . 1 time. Noen ganger ser vi på filmer sammen. Svært sjelden Barne-TV på ettermidddagen i helgene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

2-3 timer er veeeeldig mye!!! Min på 5 år ser ikke på langt nær så mye (for utenom i helga da blir det en del). Du lærer ham veldig dårlige vaner med å se på tv når han er sliten. 

Sekker rydder du ut av når barna har lagt seg, matpakke pakker du og kvelden før og middag forberedes kvelden før. Jeg er ikke nasi, min ettåring såg sikkert en time til dagen i alle fall i helgene men 2-3 timer hver dag er timer dere to skulle hatt sammen. Når han er sliten etter barnehagen skal dere sette dere ned sammen på fang med ei bok og kose, det er deg han trenger ikke tv. Fir på middagskravene, rydd og stell i stand når barnet sover. Bruk de få timene dere har sammen til å faktisk være sammen!!!

2-3 timer er skadelig for barnet, for deres relasjon og en veldig dårlig uvane. Om morgenen trenger han mamma før dete skal skilles og på ettermiddagen trenger han at dere koser masse de få timene før legging

Anonymkode: 7c5f6...3f1

Hva er det med mammapolitiet i det landet her?nei, vet du hva..blir matt og provosert av mange svar i sånne tråder som det her. Om å gjøre å være verdensmester framfor å svare på det det blir spurt om. Tror ikke litt tv per dag er så skadelig for barn som du skal ha det til her. "Man skal ditt og man skal datt." Innlegget blir sikkert tatt vekk pga. brukerdebatt, men folk som skriver så bastant som deg provoserer.

Anonymkode: ea0e0...ff0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får hun se på NRK super fra 5 til 6 i senga fordi vi nekter å stå opp enda. Så står det på barne-tv mens vi ordner frokost. Hun er hjemme med pappa og jeg vet han setter på litt innimellom. Får også se litt barne-tv på kvelden. Ja, det er litt før mye, men heller det enn at hun skal stå og hyle og mase når vi prøver å gjøre noe husarbeid. Men ofte ser hun litt noen minutter før hun finner på noe annet. Så selv om det står på så ser hun kanskje på 30 prosent av tiden. Er 19 mnd.

Anonymkode: fa01d...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser TV mens jeg og mannen ordner oss om morgenen. Slår av når vi spiser.

ser når vi kommer hjem fra jobb/barnehage, mens vi lager middag. 

Så fra ca 17.30-18.30. Da er vi på lekematte på stua, mens TV som regler står på.

I helgene: litt mer. 

Er sikkert litt for mye her og, men hun ser litt på, leker litt osv. Vi har liten stue, så ser alltid det samme som henne. Må innrømme at vi koser oss med å se Fantorangen og barne TV  sammen med henne😅 

Ser mest NRK super, men abb også på Disney junior.

Anonymkode: 279b2...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fantorangen, men ikke hver dag. På dårlige dager hender det vi setter på pudding-tv og synger med. Ikke ofte det er nødvendig da. Og tv ser vi sammen, det blir ikke barnevakt. Nå er huset vårt sånn at man bare ser tv-en fra sofaen, og stua er i egen etasje, så det hadde ikke vært mulig å gjøre noe på kjøkkenet mens han satt i stua. Like greit, så slipper vi den uvanen. Vi tilbringer egentlig veldig mye tid på kjøkkenet, har dager der ettåringen ikke er innom stua en gang. :P

Har også ganske avslappet holdning til hva han får holde på med, så han reorganiserer gjerne krydderskapet eller et annet kjøkkenskap mens jeg lager middag. Er han trøtt og sur har jeg han i bæresjal (lurt å innføre den vanen mens de er små!) mens jeg lager mat. På morgenen er han med meg i dusjen, og så tuller han rundt på badet mens jeg sminker meg osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når foreldrene bruker tv-en som barnevakt sitter som oftest ikke foreldrene sammen med barna og ser på TV :) 

Døgnet til et barn på 1,5 år kan se slik ut: 

Barnehagen: 8 t

Søvn: 12 t

Kjøre til og fra barnehage: 30 min

Om man da legger til 2-3 timer med skjermtid er det ikke mye tid igjen til å være sammen med foreldrene. Noen tar også med skjermbrettet under måltidene, da blir det enda mindre tid med familien. Og nei, jeg synes ikke man er sammen på samme måte når noen sitter oppslukt med en skjerm.

Anonymkode: 6c1fe...b8c

Men alle er forskjellige. Hverdagen til våre barn er annerledes;

Barnehagen 5-6 timer

Frakt til og fra bhg 5 minutter 

Søvn 10-12 timer. Min sover lenge på dagtid så har kortere økter om natt.. sovner 19.. våkner 5. Så 5 om morningen lar jeg han se barne-tv i 30 min mens jeg tar en kaffe og prøver å våkne.

Anonymkode: 4e750...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i det hele tatt. Tvn er ikke tilgjengelig for henne. Brukes bare av mannen som vil se fotball nå og da. Eneste mi har er et par spill på iPaden. Hun skal få se på TV når hun ber om det selv, dvs når det evt måtte bli viktig for å henge med sosialt. Vet ikke når det er. Forhåpentligvis lenge til. Hun er 19 mnd. Og forøvrig sitter vi sammen med iPaden de gangene hun bruker den.

Endret av våren14
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, våren14 skrev:

Ikke i det hele tatt. Tvn er ikke tilgjengelig for henne. Brukes bare av mannen som vil se fotball nå og da. Eneste mi har er et par spill på iPaden. Hun skal få se på TV når hun ber om det selv, dvs når det evt måtte bli viktig for å henge med sosialt. Vet ikke når det er. Forhåpentligvis lenge til. Hun er 19 mnd. Og forøvrig sitter vi sammen med iPaden de gangene hun bruker den.

IPad er på ingen måte " bedre " enn TV, får litt følelsen av at du fordømmer tv til små barn men skjerm er skjerm

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sisti skrev:

Ser fantorangen, men ikke hver dag. På dårlige dager hender det vi setter på pudding-tv og synger med. Ikke ofte det er nødvendig da. Og tv ser vi sammen, det blir ikke barnevakt. Nå er huset vårt sånn at man bare ser tv-en fra sofaen, og stua er i egen etasje, så det hadde ikke vært mulig å gjøre noe på kjøkkenet mens han satt i stua. Like greit, så slipper vi den uvanen. Vi tilbringer egentlig veldig mye tid på kjøkkenet, har dager der ettåringen ikke er innom stua en gang. :P

Har også ganske avslappet holdning til hva han får holde på med, så han reorganiserer gjerne krydderskapet eller et annet kjøkkenskap mens jeg lager middag. Er han trøtt og sur har jeg han i bæresjal (lurt å innføre den vanen mens de er små!) mens jeg lager mat. På morgenen er han med meg i dusjen, og så tuller han rundt på badet mens jeg sminker meg osv. 

Som jeg skulle skrevet det selv! :ohmy: Bare at her er det Vennebyen og ikke Fantorangen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

IPad er på ingen måte " bedre " enn TV, får litt følelsen av at du fordømmer tv til små barn men skjerm er skjerm

Skjerm er ikke skjerm. Å sitte passivt og se på TV (enten det er på stor eller liten skjerm) er ikke det samme som å spille spill der man er aktiv. Men selvsagt skal man ikke overdrive det heller. :) 

Anonymkode: e2df5...844

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2017 den 20.04, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for innspill! Jeg er enig i at det er litt mye, derfor jeg hørte her med dere. Men jeg må bare få si en ting i mitt forsvar 😅 Jeg har en veldig liten leilighet, så det er ikke slik at vi ikke er i samme rom når TV er på mens jeg fikser mat etc. Og han sitter heller ikke klistret til skjermen mer en et par minutter av gangen. Han løper rundt og klatrer på alt, og danser med på sangene som kommer etc. Men jeg er enig i at det er mye, og jeg skal forsøke å begrense.

Når det gjelder du som skrev om at barnet hjalp til osv. Det er liksom ikke mulig her. Han blir snart 1,5 år og er ikke i nærheten av å kunne hjelpe til medmatlaging eller sitte å tegne for seg selv. Det er høyt og lavt hele tiden. Det er feks ikke mulig for meg å sminke meg mens han bare surrer rundt. Da klatrer han opp på bordene etc. 

Men igjen, takk for inspill! Jeg får starte å stå opp før han for å ordne meg og lage matpakke :-) 

Anonymkode: fbcc4...8dd

Vi har ikke tv, så han har bare sett noen klipp på YouTube et par-tre ganger.

Uansett. Når vi lager mat så pleier han å sitte i høy stol ved benken. Også får han en bolle og en visp og "er med" på matlagingen. Han elsker det. Bare et tips ;)

Anonymkode: cf71f...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...