Gå til innhold

Ærlig: hvor mye ser ettåringen din på TV?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok. Føler meg litt dum her. Jeg var en av dem som tenkte at ikke TV skulle introduseres før knøttet var blitt noen år etc. Måtte spise mine ord der ja gitt 😂 

Uansett, saken er den at jeg brått synes det er blitt litt mye TV, og er nyskjerrig op hvordan dere andre gjør det. 

Barnet er 1,5år og har akuratt startet i barnehagen. Det vil ikke sitte å leke lenge for seg selv etc, så det blir fort både litt TV på morgenen mens han våkner og spiser, mens jeg drikker kaffe, ordner klær, matpakke etc. Og samme når vi kommer hjem fra barnehagen. Jeg setter ofte på en film da. Han er sliten, jeg skal lage mat, pakke ut sv sekker etc. 

Litt dårlig samvittighet her nå ja. Det går nok fort 2-3 timer med film om dagen. Han sitter ikke klistret til skjermen som regel, men ser litt, dårlig rundt etc.

😶

Anonymkode: fbcc4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun ser sangen til Daniel Tiger,så spinner hun videre rundt.. så noen min hver dag?

15 måneder 

Anonymkode: 492cd...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine var ett så de stort sett en halvtime pr dag, mens Fantorangen var. Lillesøster så vel forresten litt mer da hun var ett, for da var storebror blitt 3, og da fikk han se hele barne TV, altså fra halv seks til halv syv. 

Men de har aldri vært sånn superopptatt av det, som oftest kikker de litt, så leker de litt osv. Nå er de 3 og 5, og vi har fortsatt alltid tv'en på mellom 17.30 og 18.30, mens barna faktisk ser op tv'en i maks en halvtime totalt i løpet av denne timen. De vil like gjerne f.eks. sitte på kjøkkenet og pusle og tegne selv om tv'en står på i stua. 

Anonymkode: c7210...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting! Tro meg, jeg prøver å sette ham foran TV nå og da for å få en pust i bakken , men det går to sek så er han høyt og lavt igjen. 

Hadde gitt ganske mye for en halvtime med fred og ro.... 🙈

Anonymkode: 810bc...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Men begge mine brukte ipad fra de var ganske små, da spill der man trykker på forskjellige dyr for å øve på språkforståelse. Satt da sammen med dem og spilte.

Mine ser lite på TV også nå som de er ganske store (begge over 3 år). Vi prioriterer rett og slett andre ting, som at de er ute, vi leser, de hjelper til med matlaging og husarbeid osv. Men de ser litt på ipad om morgenene hvis de rekker det.

Anonymkode: e2df5...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt ett år var da mine fanget interesse for fantorangen. Noen år etter har de ikke tid til barnetv på fast basis. 

Rundt 1,5 så de ofte litt på nrk super I bakgrunnen mens vi spiste frokost og deretter barnetv(halv seks versjonen) før kveldsmat. Så en times tid per dag. Ikke alltid aktivt. 

Anonymkode: d7ad9...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 timer er veeeeldig mye!!! Min på 5 år ser ikke på langt nær så mye (for utenom i helga da blir det en del). Du lærer ham veldig dårlige vaner med å se på tv når han er sliten. 

Sekker rydder du ut av når barna har lagt seg, matpakke pakker du og kvelden før og middag forberedes kvelden før. Jeg er ikke nasi, min ettåring såg sikkert en time til dagen i alle fall i helgene men 2-3 timer hver dag er timer dere to skulle hatt sammen. Når han er sliten etter barnehagen skal dere sette dere ned sammen på fang med ei bok og kose, det er deg han trenger ikke tv. Fir på middagskravene, rydd og stell i stand når barnet sover. Bruk de få timene dere har sammen til å faktisk være sammen!!!

2-3 timer er skadelig for barnet, for deres relasjon og en veldig dårlig uvane. Om morgenen trenger han mamma før dete skal skilles og på ettermiddagen trenger han at dere koser masse de få timene før legging

Anonymkode: 7c5f6...3f1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er mye. På morgenen blir det ca 15-20 minutter mens jeg gjør meg klar (alt annet klart på kvelden, inkl egen dusj) og på kvelden tilsvarende. 

Anonymkode: 22d5f...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så sær at når barnet var ca 1, så fikk hun ikke lov til å se på TV.... Hun var nesten to når vi startet å se fantorangen, og da var det ca 30 min hun så på.

Nå er hun 4, og det er kun en time på ettermiddagen tv-en står på. Det blir litt mer i helgene innimellom. Hun får fremdeles ikke se TV før vi drar i barnehagen, jeg tror egentlig ikke at hun har tenkt på det som et alternativ ennå😊

Anonymkode: 7f6c1...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi fikk sikkert se litt for mye på skjerm i den alderen. Det var uten tvil den alderen jeg synes var travlest med henne! Hun var høyt og lavt, klarte ikke leke så mye alene enda, var sliten etter barnehagen osv. Mange ganger ble det lettere å sette på fantorangen og få gjort det jeg måtte litt mer effektivt. Men nå er hun 2 år og kan leke litt alene, i tillegg er jeg flinkere til å forberede til dagen etterpå, dusjer på kvelden, smører niste, finner frem klær osv. Så nå ser hun ikke på skjerm hele uka, det hender at vi ser på Barne-TV sammen :) 

Tenk hele døgnet til barnet, hvor mye av dets våkne døgn har du sammen med det?

Anonymkode: 6c1fe...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet blir 2 i vinter, ser TV kanskje 3-4 timer i uken? Vi ser gjerne sammen på tidlige helgemorgener når det er programmer som passer, og av og til på kvelder, noen ganger får barnet spise foran barne-tv til kvelden (h*n er utfordrende ifht å få spist nok). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi fikk sikkert se litt for mye på skjerm i den alderen. Det var uten tvil den alderen jeg synes var travlest med henne! Hun var høyt og lavt, klarte ikke leke så mye alene enda, var sliten etter barnehagen osv. Mange ganger ble det lettere å sette på fantorangen og få gjort det jeg måtte litt mer effektivt. Men nå er hun 2 år og kan leke litt alene, i tillegg er jeg flinkere til å forberede til dagen etterpå, dusjer på kvelden, smører niste, finner frem klær osv. Så nå ser hun ikke på skjerm hele uka, det hender at vi ser på Barne-TV sammen :) 

Tenk hele døgnet til barnet, hvor mye av dets våkne døgn har du sammen med det?

Anonymkode: 6c1fe...b8c

Dette synes jeg var en litt merkelig kommentar. Nå ser ikke barna mine særlig mye på TV- men den tiden de faktisk ser på TV betyr jo ikke at vi IKKE tilbringer sammen :rolleyes: 

Når barna ser på TV sitter enten jeg eller mannen (eller begge) bestandig sammen med dem i sofaen og ser på, ofte sitter de på fanget eller i armkroken vår. Vi ler av programmene sammen, kommenterer det vi ser på tv'en og synger med på alle sangene. Så det blir en merkelig konklusjon at fordi barna får se litt TV, får de dermed mindre tid sammen med foreldrene..!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg var en litt merkelig kommentar. Nå ser ikke barna mine særlig mye på TV- men den tiden de faktisk ser på TV betyr jo ikke at vi IKKE tilbringer sammen :rolleyes: 

Når barna ser på TV sitter enten jeg eller mannen (eller begge) bestandig sammen med dem i sofaen og ser på, ofte sitter de på fanget eller i armkroken vår. Vi ler av programmene sammen, kommenterer det vi ser på tv'en og synger med på alle sangene. Så det blir en merkelig konklusjon at fordi barna får se litt TV, får de dermed mindre tid sammen med foreldrene..!

Når folk skriver at de bruker TV for å få gjort unna husarbeid og middagslaging så er det jo akkurat det det betyr. Mindre tid med foreldrene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når folk skriver at de bruker TV for å få gjort unna husarbeid og middagslaging så er det jo akkurat det det betyr. Mindre tid med foreldrene.

Men selv om mine barn ikke får se tv mens jeg lager middag eller bretter tøy, betyr det jo ikke at tiden blir tilbragt med dem mens jeg holder på med husarbeidet?? Mens jeg lager middag, holder barna som oftest på med lek, enten på rommene sine eller i stua, eller de sitter og tegner på kjøkkenet (men da er vi i det minste i samme rom, da). Tv'en er da uansett ikke skrudd på, så det er jo ikke noe alternativ for dem.

Det hender de får være med å lage maten, men vi har dessverre et hektisk tidsskjema i hverdagen og matlagingen må som oftest gå så fort som mulig- det passer dermed bedre at de er med på matlaging i helgene.

Så jeg synes fortsatt argumentasjonen er merkelig, det er ikke sånn at det å ikke ha på tv mens husarbeidet gjøres, automatisk medfører at foreldrene tilbringer mer tid mer barna sine :rolleyes: Mine barn er glade i, og flinke til, å aktivisere seg med egen lek, så når vi voksne gjør husarbeid holder de veldig ofte på med egne ting. (Og hjelper selvsagt til hvis vi har tid/behov for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte først jeg skulle skrive at "selvsagt så ikke mine NOE tv i den alderen", men nå husker jeg: Den eldste så hver kveld (fra ti måneders alder kanskje?) mens hun satt i vippestol og spiste kveldsgrøt. Samme programmene, om og om igjen. Så tre kvarter om dagen kanskje? Pluss at hun hadde en favoritt Astrid Lindgren-film, som vi så om og om og om igjen, når vi trengte litt "barnevakt". Lillesøster så sikkert en del barnetv i 1,5 års alder, fordi storesøster så på, og hun så mye film.

Anonymkode: 6ec6b...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn er 1,5 år og her er det lite tv-titting. Kanskje en gang hver andre måned? Det er mest fordi vi syns det er fint å gjøre ting med henne i stedet for tv-titting. Og fordi hun ikke syns det er noe spennende. Ser kanskje i to minutter så er hun ferdig. Har ikke ro nok rett og slett. 

Anonymkode: 8c490...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 timer tv hver eneste dag når han går i barnehagen hørtes veldig mye ut. Om du var hjemme alene med ham hele dagen kunne jeg forstått hvordan det ble slik, men ikke når han går i bhg. Da kan dere vel ikke få mye tid sammen i hverdagen? 

Det virker på meg som du unnskylder deg selv med at du "må bare" gjøre ditten og datten, derfor må han se på tv. Det er faktisk mulig å ta med gutten din på disse tingene du nevner. Min sønn er med på å ordne matpakke og klær. Han må også pent godta at mamma også trenger å kle på seg og stelle seg om morgenen. Da blir han enten med, eller velger å leke med noe i mellomtiden. Klart det vil være protester i en overgangsfase, alt må jo læres. Sønnen din har faktisk godt av å lære seg rutiner om morgenen. En dag må han selv ordne klær og smøre matpakke, og har ikke tid til å se på tv. Hvor tidligere han lærer dette jo bedre.

Så for å svare på spørsmålet ditt. Her ser vi litt på tv hvis han er veldig sliten etter bhg eller hvis han har veldig lyst. Da ser vi en episode med noe på 15-20 min. I helgene ser vi noen ganger en film, men som oftest blir det kjedelig før den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...