Gå til innhold

Ubehag over at arbeidsplassen fokuserer så mye på kjønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har høyere utdanning og jobber i en ganske mannsdominert bransje. Av en eller annen grunn er det veldig kjønnsfokus. I bedriften har vi egne kvinne-grupper for å lage nettverk, og når det starter en ny jente så er det sånn "jippi, enda en ny jente, bla bla bla". I lunsjen eller på møter så hender det at samtalen går over i "oss jentene" - hvordan vi jentene har det, at jentene må holde sammen... Mye meningsløst tull.

Personlig syns jeg alt snakket om kjønn er både rart og litt ubehagelig. Jeg syns ikke jentene på jobben er noe mer interessante enn guttene, og de tilfører ingen verdi i min hverdag kun i kraft av at de er kvinner. Jeg bryr meg egentlig ikke om kjønn - det er ikke det som definerer meg. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg må bli minnet på at jeg er en jente og hvorfor det er så viktig.

Vet ikke helt hvor jeg ville med denne tråden. I media får man inntrykk av at man prøver å bryte ned barrierer mellom kjønnene - at flere jenter må velge realfag og It blant annet. Kanskje dette kjønnsfokuset har tatt litt av. Hvis poenget er å bryte ned grensene mellom kjønn, så hjelper det ikke at man gjør det omvendte, og nærmest dyrker det. 

Anonymkode: 2d1a0...f58

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så enig!

Kanskje vi har jobbet i samme bedrift, for det var akkurat sånn i min gamle jobb. Kvinneandelen lå på rundt 20%. Egen nettverksgruppe for kvinner, med egne seminarer hvor det av en eller annen ubegripelig grunn skulle være bare kvinner som holdt foredrag. 

Og på julebordene var det alltid damenes skål og sånt. 

Jeg irriterte meg halvt ihjel over det. Jeg ville bli behandlet som en ansatt, på lik linje med andre ansatte, uavhengig av kjønn. Det er da helt forbanna revnende likegyldig hvilket kjønn jeg har?? Om man forskjellsbehandler kvinner, forsterker man bare det at kvinner og menn skal forskjellsbehandles.

Anonymkode: df8fe...003

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet der det er overvekt av kvinner, og mennene på min avdeling har stiftet en sosial klubb som gjør ting sammen "bare gutta" noen kvelder i året. Da kan de snakke som menn i en kvinnedominert bransje, være sosiale og backe hverandre opp, og det har bidratt til et sterkt sammhold blandt mennene, som igjenn tiltrekker seg flere menn til arbeidsplassen og gjør at de blir lenger. Vi er en av avdelingene med høyest andel menn, og det emrkes godt i miljøet. Så selv om det sikekrt kan bli mye noen ganger, syns jeg det inni mellom er helt greit. 

Anonymkode: e4575...321

• Liker 3
Skrevet

Tenker at dette er jo en fin måte å skape samhold og støtte blandt kvinnene, siden menn har tendens til å støtte hverandre og ikke kvinnenes forslag på arbeidsplassen. Mange kvinner kvier seg da for å vise sitt potensiale eller sine ideer men med en gruppe som backer opp og inspirerer, så yter man mer og tør mer :)

Anonymkode: d7681...0d6

• Liker 3
Skrevet

Jeg har null problemer med å være "en av gutta", jeg får all støtte jeg trenger fra dem og det får også den eneste andre kvinnen på min avdeling. Men vi er to kvinner på en ganske isolert avdeling med MANGE menn.

Det er derfor utrolig irriterende når andre kvinner i bedriften, fra kvinnedominerte avdelinger, kjører en "stakkars dere"-kampanje mot oss to. Vi elsker jobben vår og har flotte og støttende kollegaer, hvorfor tror noen kvinner at det er et problem for oss å jobbe sammen med menn?

Anonymkode: 09a83...d01

• Liker 1
Skrevet

På min jobb er det svært få kvinner. Sikker ikke 10% engang. På min avd er det meg og en annen og resten er menn. Det er generelt sett ikke et problem,men det har vært episoder som er uønskelige for seksuell oppmerksomhet,dårlige kommentarer basert på kjønn osv. Jeg tåler jo ganske mye så jeg blåser egentlig i om de kaller meg "lille frøken" eller snakker ekkelt om damer i lunsjen,men når de tar på meg på en ekkel måte e.l så er det ikke greit. Og lunsjpraten kan bli veldig ensidig og kjedelig og, så jeg er mest med den andre kvinnen i lunsjen.

Vi har ikke noe sånn "vi kvinner må stå sammen"opplegg,men vi føler ikke at temaene i lunsjen er noe vi har interesse av å høre på (fotball,damer og andre mannetemaer)

Skrevet

Kjenner meg igjen og er så enig. 

For det første tror jeg ikke det finnes noen som helst fordel ved dette, hverken karrieremessig eller sosialt. Kvinner kan være slemme med hverandre (det er oftere dårlig miljø i kvinnedominerte bransjer), og egne "klubber" med fokus på alt som har med kvinner å gjøre, endrer ikke det. For det andre er det en dårlig strategi å understreke evt. forskjeller. 

Det stammer vel utifra at noen relaterer seg veldig mye bedre til sitt eget kjønn enn det andre, og antar at det gjelder for alle andre. Jeg er for så vidt ikke overrasket over at enkelte sjefer etablerer "kvinneforum" ettersom det faktisk er en del kvinner som ønsker å delta på slikt. Personlig synes jeg det er skikkelig tullete, og nesten alltid bortkastet tid.

Anonymkode: d42e7...fc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...