Gå til innhold

Hva er normalt? Tenåringer om morgenen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker med mange som gjør så utrolig mye for barna som er 14-15 år. Jeg skal jobbe turnus når barnet mitt blir så stort, og har sett for meg at de er mer "selvgående". 

Feks om morgenen, står opp hver dag for å vekke barna 06.30 slik at de får dradd de ut av sengen. De smører frokost og nister, pakker/passer på at bøker/gymtøy er pakket. 

Jeg tror jeg ordnet meg helt selv på den alderen. Hadde på vekkerklokke, stod opp og gjorde det jeg måtte. Trengte ikke mamma/pappa til å hjelpe meg. 

Hva er normalt? Hvor selvgående er din tenåring?

Anonymkode: b0d7e...930

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg ordnet meg helt selv på den alderen. Hadde på vekkerklokke, stod opp og gjorde det jeg måtte. Trengte ikke mamma/pappa til å hjelpe meg. 

Samme her. Synes det er merkelig.

Anonymkode: 3dcc6...418

• Liker 5
Skrevet

Da jeg bodde hjemme på den alderen stoooet min mor med alt da jeg begynte på ungdomskolen. Stille vekkerklokke selv og lage frokost og matpakke selv 

Anonymkode: e03f7...228

Skrevet

Jeg gjorde absolutt alt selv på den alderen.  Men....  min 14 åring gjør ingenting selv.  Jeg må vekke, lage frokost, matpakke, pakke sekken, passe på at alt er med i sekken. Mase om hvor mye klokka er så han rekker skolen.  Men det er jo fordi han er bortskjemt!  Hvis du vil ha en tenåring som gjør Alt selv så må du lære ungen alt slikt fra begynnelsen av.  Aldri gjør noe for henne, da MÅ jo ungen bli selvstendig!

Anonymkode: d2b4a...d09

Skrevet

Trenger ungdommene virkelig å stå opp så tidlig som 6:30 om morningen?                     

Pakke ryggsekk, ordne matpakke og sånne ting kan vel gjøres kvelden før, slik at man slipper å gjøre alt sammen før man må gå til skolen? 

Anonymkode: 17c85...9a6

• Liker 1
Skrevet

Om ungdommen ikke klarer selv de enkleste oppgaver og å ta ansvar er det noe som skurrer med oppdragelsen...

• Liker 4
Skrevet

Jeg ordnet meg helt selv fra ungdomsskolen, ble vekket før det. Foreldrene mine stod opp senere enn meg. Da jeg gikk på vgs dekket jeg på og satte på kaffe til foreldrene mine før jeg gikk også.

Anonymkode: 09339...76e

• Liker 3
Skrevet

Hos oss gjelder disse reglene fra og med første dag på ungdomsskolen: Sekken pakkes når leksene er gjort. Matpakken lages enten etter middag (middagsrester er populært) eller under frokosten. Alle har egen vekkerklokke og bestemmer selv når de må stå opp (en har kanskje dusjet etter trening om kvelden og kan sove litt lenger, en annen skal ha prøve og vil se over notater en siste gang). Bussen går når den går, kommer de for sent må de sykle eller gå. 

Dette er ikke en overraskelse den dagen. Dette har de gjort siden 1. klasse. Men når de begynner på ungdomsskolen slutter jeg å sjekke at de gjør det.

Anonymkode: ca568...ede

• Liker 1
Skrevet

Datteren min er 11 år, og noen ganger i uka har både faren og jeg dratt før hun står opp om morgenen. Det har vi gjort et års tid. Før det var som regel alltid en av oss hjemme når hun sto opp, men noen ganger i uka dro vi før henne.

En tenåring er fullt i stand til å klare dette når min 10-11-åring klarer det samme. Turnus hadde funket helt fint for oss nå, og ihvertfall for et år siden også, om ikke før det. Det hun ikke liker er å legge seg alene, og det skal hun slippe, men det er jo ikke fordi hun ikke klarer det, men fordi hun ikke vil ha tomt hus når hun skal sovne - og det er jo en helt annen historie.

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde absolutt alt selv på den alderen.  Men....  min 14 åring gjør ingenting selv.  Jeg må vekke, lage frokost, matpakke, pakke sekken, passe på at alt er med i sekken. Mase om hvor mye klokka er så han rekker skolen.  Men det er jo fordi han er bortskjemt!  Hvis du vil ha en tenåring som gjør Alt selv så må du lære ungen alt slikt fra begynnelsen av.  Aldri gjør noe for henne, da MÅ jo ungen bli selvstendig!

Bare å kutte ut. Å beregne nok tid om morgenen og komme tidsnok er en viktig lærdom som han frarøves på denne måten. Han kommer nok for sent litt i begynnelsen, men han vil etterhvert føle oppmerksomheten han får i klasserommet ubehagelig og ta seg sammen. Min tenåring fikk ansvar for å komme tidsnok tidlig og det var uønsket oppmerksomhet når hun kom for sent på skolen som var avgjørende fo at hun tok seg sammen. Hun hadde ikke giddet så mye umak kun for min skyld. Ungdommen skjønner nok at du gjør alt hvis de ikke gidder. De spiller deg. 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakker med mange som gjør så utrolig mye for barna som er 14-15 år. Jeg skal jobbe turnus når barnet mitt blir så stort, og har sett for meg at de er mer "selvgående". 

Feks om morgenen, står opp hver dag for å vekke barna 06.30 slik at de får dradd de ut av sengen. De smører frokost og nister, pakker/passer på at bøker/gymtøy er pakket. 

Hva er normalt? Hvor selvgående er din tenåring?

Min 9-åring gjør det nå... forventer minst såpass om fem år! 

Skrevet

er 18 men mamma lager matpakke og frokost. 
Jeg våkner med min egen alarm/ noen ganger foreldrenes, står opp og rer opp sengen, har sekken og gymbagen klar selv 

Anonymkode: bf66f...5c9

Skrevet

Min 12åring gjør alt selv, unntatt matpakke, men det er fordi jeg liker å stå opp og veksle fem ord før skolestart. Jeg sover en time lenger, så står opp ti minutter før barnet drar på skolen. 

Anonymkode: f170a...e93

• Liker 1
Skrevet

Min 7-åring har fått egen vekkerklokke nå, hennes ønske. Hun har selv stått opp denne uka. Hun smører også egen frokost og matpakke. Jeg finner fram pålegg og drikke. Hun må til og med dekke av og sette inn i oppvaskmaskinen :P

En ungdomsskoleelev bør virkelig klare seg selv på morgen!

Anonymkode: 269f1...77a

• Liker 4
Skrevet

De har klart seg selv i åresvis om morgenen. Nå er de 17 og 15, gutt og jente.   

Anonymkode: d739f...d7d

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri å gjøre noe for henne var jo å dra det mitt langt da... 

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, AnonymBruker said:

er 18 men mamma lager matpakke og frokost. 

Skjemmes du ikke?

Anonymkode: 3dcc6...418

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aldri å gjøre noe for henne var jo å dra det mitt langt da... 

Litt langt ;) 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her 🙈

Anonymkode: 408b4...e4f

Skrevet

Altså, noen foreldre må bare ta seg sammen. De som ordner alt for barna sine gjør dem virkelig en bjørnetjeneste. 

Min gutt har smørt matpakken sin selv siden han var 7-8 år. Kjekt å se at det er mange andre også som lar barna ta ansvar. 

Anonymkode: d6228...db1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...