Gå til innhold

Kan banken kreve at jeg avslutter kundeforholdet i annen bank?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brukte Nordea før, men tok opp et lite lån i Sparebanken. Rådgiveren i Sparebanken vil at jeg skal overlevere Nordea-kortet til han, slik at han kan sende brev om å stenge alle kontoene mine i Nordea, samt ødelegge kortet. Kan Sparebanken kreve dette?

Anonymkode: fb9bd...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei :)

Anonymkode: e7aae...f1f

• Liker 2
Skrevet

Overlevere Nordea-kortet? Tenker de da på bankkortet? Det skal du selvfølgelig ikke gjøre, det er ditt personlige kort og hvis noen bruker det på grunnlag av at man frivillig har gitt det fra seg (dvs. ikke mistet det, blitt frastjålet eller truet det fra seg) så kan man bli ansvarlig for hele bruken av kortet. De kan selvsagt heller ikke kreve at du stenger alle konti i andre banker. Dette høres ut som en useriøs kundekonsulent, noe jeg evt. ville ha tatt opp med vedkommendes sjef. 

Anonymkode: 288c0...c2e

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei :)

Anonymkode: e7aae...f1f

Men hvorfor er rådgiveren så innstilt på det da? Her om dagen ringte han meg, liksom. Gidder ikke å ta meg fri fra jobb for å levere kortet i banken akkurat. De i Sparebanken ser jo at det er hos dem lønna kommer inn på konto hver måned uansett, så skjønner ikke at det skal være noe problem. Er jo ganske greit å ha et reservekort :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overlevere Nordea-kortet? Tenker de da på bankkortet? Det skal du selvfølgelig ikke gjøre, det er ditt personlige kort og hvis noen bruker det på grunnlag av at man frivillig har gitt det fra seg (dvs. ikke mistet det, blitt frastjålet eller truet det fra seg) så kan man bli ansvarlig for hele bruken av kortet. De kan selvsagt heller ikke kreve at du stenger alle konti i andre banker. Dette høres ut som en useriøs kundekonsulent, noe jeg evt. ville ha tatt opp med vedkommendes sjef. 

Anonymkode: 288c0...c2e

Ja, sikkert for at han skal sende det inn til Nordea sammen med brevet om å stenge kontoene mine der.

Skrevet

Jeg ville ha tatt det opp med hans overordnede. Dette høres veldig merkelig ut. 

Anonymkode: 3bbde...d0f

• Liker 3
Skrevet

Er bare redd han skal rote til lånet eller noe om jeg ikke gjør som han ba om, jeg. Fikk en hårreisende høy rente også på 15!!!!!!!!! prosent, og det gjør meg ikke akkurat velvillig :vetikke:

Skrevet

Har hørt om banker som krever at man har lønnskonto der, men ikke at de krever alle kontoer stengt. Det var også en av Sparebankene.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukte Nordea før, men tok opp et lite lån i Sparebanken. Rådgiveren i Sparebanken vil at jeg skal overlevere Nordea-kortet til han, slik at han kan sende brev om å stenge alle kontoene mine i Nordea, samt ødelegge kortet. Kan Sparebanken kreve dette?

Dette er så alvorlig at du bør anmelde det. Man leverer aldri fra seg et bankkort. Verken til bankansatte eller andre. 

Du kan gå første runde til filialsjefen eller til andre i ledelsen i banken. 

Det den banken du har lån hos imidlertid kan kreve er at inntekten din kommer inn i den banken som har lånt deg penger. Alternativt kan de si opp lånet ditt. Er det det som er tilfellet her? Hvilken sparebank er det snakk om?

Anonymkode: 02898...af4

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er bare redd han skal rote til lånet eller noe om jeg ikke gjør som han ba om, jeg. Fikk en hårreisende høy rente også på 15!!!!!!!!! prosent, og det gjør meg ikke akkurat velvillig :vetikke:

hHAnonymkode: fb9bd...a28

Hvorfor i aal dager tok du opp lån hos dem dersom du kunne fått bedre vilkår hos Nordea?

Anonymkode: 01aec...cf1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er så alvorlig at du bør anmelde det. Man leverer aldri fra seg et bankkort. Verken til bankansatte eller andre. 

Du kan gå første runde til filialsjefen eller til andre i ledelsen i banken. 

Det den banken du har lån hos imidlertid kan kreve er at inntekten din kommer inn i den banken som har lånt deg penger. Alternativt kan de si opp lånet ditt. Er det det som er tilfellet her? Hvilken sparebank er det snakk om?

Anonymkode: 02898...af4

Nei, lønnskontoen min er hos Sparebanken, og det forstår jeg selvsagt at de ønsker. Jeg bruker egentlig ikke Nordea nå, og pengene jeg hadde på Nordea-kortet førte jeg over til Sparebanken. Synes det er greit å holde kortet åpent, om kortet mitt fra Sparebanken plutselig skulle slutte å virke, sånn at jeg slipper stresset med å gå uten kort om noe skulle skje med det.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i aal dager tok du opp lån hos dem dersom du kunne fått bedre vilkår hos Nordea?

Nordea gir kun lån fra 50 000 kr og oppover, jeg trengte bare 30 000. 

Skrevet

Det er helt vanlig å levere inn både bankkort og kodebrikke ved bankbytte, dersom du gir ny bank fullmakt til å avslutte kontoer i gammel bank. De fleste banker krever at ny bank nettopp makulerer eller sender tilbake kort og kodebrikke. 

Men du skal ikke tvinges til å avslutte kontoer i gammel bank. Det er ditt valg og bare å gi beskjed om at du vil beholde de :) 

Anonymkode: d4a40...d6f

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, lønnskontoen min er hos Sparebanken, og det forstår jeg selvsagt at de ønsker. Jeg bruker egentlig ikke Nordea nå, og pengene jeg hadde på Nordea-kortet førte jeg over til Sparebanken. Synes det er greit å holde kortet åpent, om kortet mitt fra Sparebanken plutselig skulle slutte å virke, sånn at jeg slipper stresset med å gå uten kort om noe skulle skje med det.

Så det er egentlig kredittkort delen du ønsker å beholde siden du har flyttet alle pengene og alle konti pengene er knyttet til? 

Da er det vel enklere å ha 2 konti med kort hos den nye banken?

Dette er jo ting man normalt pleier undersøke før man sier opp forholdet sitt til en bank. Jeg har en bank, men tre kort knyttet til tre ulike konti hos denne banken. Så skulle ett av disse kortene av en eller annen grunn slutte å virke (ha havnet i en lomme sammen med en magnet f.eks.) så kan jeg bruke ett av de andre kortene.

Når du har flyttet hele kundeforholdet ditt og sagt opp alle konti hos din gamle bank, så bør du sende inn kortene og eventuelle kodebrikker til din gamle bank. Eller klipp kortene og la den nye banken sende dem inn.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne jo bare tatt opp et lån på 50000 og betalt tilbake 20000 med det samme.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i all verden skal man sende inn kodebrikker? De kan jo brukes på kryss og tvers, uavhengig av bank. 

Å ha to banker pleier ikke å være et problem, det eneste de kan kreve ved lån er at du har lønnskonto der. Jeg har en lokal sparebank som hovedbank, men har beholdt DnB-kontoen min ved siden av, for å kunne sette inn kontanter og få vippspenger tilgjengelig umiddelbart. 

Anonymkode: f7362...428

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig å levere inn både bankkort og kodebrikke ved bankbytte, dersom du gir ny bank fullmakt til å avslutte kontoer i gammel bank. De fleste banker krever at ny bank nettopp makulerer eller sender tilbake kort og kodebrikke. 

Men du skal ikke tvinges til å avslutte kontoer i gammel bank. Det er ditt valg og bare å gi beskjed om at du vil beholde de :) 

Anonymkode: d4a40...d6f

Kontoer kan man fint avslutte i nettbanken selv. Det gjorde i hvertfall jeg da jeg gikk fra DnB til danske. Overførte alle til nye tilsvarende kontoer, unntatt brukskonto da jeg vil ha kort med bilde. Og kodebrikken er jo generell, dessuten har vel de fleste bank id på mobilen i stedet. 

Det er stor forskjell på å kreve lønnskonto og å kreve monopol på kunden. Jeg ville kontaktet forbrukerrådet og hørt. 15% rente på et usikret lån på 30.000 er imidlertid helt innenfor normalen da disse lånene har høy risiko. 

Anonymkode: 6ca53...81c

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, asterix skrev:

Du kunne jo bare tatt opp et lån på 50000 og betalt tilbake 20000 med det samme.

Jepp, har ergret meg over dette i ettertid, men gjort er gjort :pinar:

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontoer kan man fint avslutte i nettbanken selv. Det gjorde i hvertfall jeg da jeg gikk fra DnB til danske. Overførte alle til nye tilsvarende kontoer, unntatt brukskonto da jeg vil ha kort med bilde. Og kodebrikken er jo generell, dessuten har vel de fleste bank id på mobilen i stedet. 

Det er stor forskjell på å kreve lønnskonto og å kreve monopol på kunden. Jeg ville kontaktet forbrukerrådet og hørt. 15% rente på et usikret lån på 30.000 er imidlertid helt innenfor normalen da disse lånene har høy risiko. 

Mulig jeg spør dumt nå, men hvordan er det høy risiko bare fordi lånet er lite? Jeg har jo dokumentert både tidligere inntekter og fast jobb, så den skjønner jeg ikke helt. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg spør dumt nå, men hvordan er det høy risiko bare fordi lånet er lite? Jeg har jo dokumentert både tidligere inntekter og fast jobb, så den skjønner jeg ikke helt. 

Små lån er høy risiko fordi en med god økonomi i utgangspunktet ikke hadde trengt å ta opp et slikt lån. Med god økonomi mener jeg fast sparing som resulterer i en buffer på 3-4 månedslønner for å håndtere uforutsette utgifter, plutselig arbeidsledighet etc. 

• Liker 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

så lan 50 000 og betal tilbake 20 000 dsgen etter.

Anonymkode: 29271...6c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...