Gå til innhold

Dere som har barn som tar taxi til skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken grunn har barna? Utenom sterk cp og benbrudd osv. Jeg fikk beksjed om at dette kunne vært noe for mitt barn, men vet ikke hvor jeg kan finne info. Er det hos kommunen? 

Anonymkode: 17a01...b31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Broren min fikk det på ungdomsskolen pga autisme. Han har problemer med å finne frem, glemmer hva han skal, blir lett distrahert osv, så han hadde ikke kommet frem i tide. På barneskolen hadde han mye kortere vei, så da gikk det greit.

Anonymkode: 98ff9...2e3

Skrevet

Ok. For barnet mitt har lett cp så kan derfor ikke sykle. Har begynt å få litt bedre kontroll på sparkesykkel nå, men hvis han faller raser verden sammen fordi han også har autisme i tillegg + ADHD. Han ønsker kortere dager på skolen nå og blir veldig sliten på sfo så hadde håpet at det kunne være en løsning med å få han hjem kl. 15.00, og vi er hjemme 16.30. Han har 2,6 km og ser at barn som går i første har lang skolevei hvis de har mer enn 2 km og 4 km i andre klasse og opp, men vil jo ikke si at han er en vanlig tredjeklassing. 4 og 5 åringen i hus er mye mer selvstendig enn eldste. De kunne ha syklet til skolen selv allerede nå sikkert så lenge vi har gjort sekken klar og ringer når de må ta på seg skoene for å så ringe under veis at de er på vei. De er veldig selvstendige igjen så forskjellen blir derfor veldig stor 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ok. For barnet mitt har lett cp så kan derfor ikke sykle. Har begynt å få litt bedre kontroll på sparkesykkel nå, men hvis han faller raser verden sammen fordi han også har autisme i tillegg + ADHD. Han ønsker kortere dager på skolen nå og blir veldig sliten på sfo så hadde håpet at det kunne være en løsning med å få han hjem kl. 15.00, og vi er hjemme 16.30. Han har 2,6 km og ser at barn som går i første har lang skolevei hvis de har mer enn 2 km og 4 km i andre klasse og opp, men vil jo ikke si at han er en vanlig tredjeklassing. 4 og 5 åringen i hus er mye mer selvstendig enn eldste. De kunne ha syklet til skolen selv allerede nå sikkert så lenge vi har gjort sekken klar og ringer når de må ta på seg skoene for å så ringe under veis at de er på vei. De er veldig selvstendige igjen så forskjellen blir derfor veldig stor 

Høres ut som han kvalifiserer da ja. Det er ikke vanlige grenser for lengde på skolevei som gjelder når man får det pga diagnose. Det var kommunen som hadde med det å gjøre da broren min fikk det, men jeg er usikker på hvem man kontakter. Men hør med skolen, de burde vite hvordan man går frem der dere bor.

• Liker 1
Skrevet

Ta dette opp med skolehelsesøster eller fastlege/andre behandlere eller interessorganisasjon. FFO har et rettighetssenter som er god på det meste, der kan du og spørre. 

Anonymkode: 50429...9be

• Liker 1
Skrevet

Hør med skolen eller noen i ansvarsgruppa. Rart at det ikke har blitt tatt opp allerede?

Vi har taxi til vår eldste, både gjennom hele ungdomsskolen og nå på VGS. Sammensatte problemer, bl.a ADHD og PTSD. 

Skrevet

Min ungdomsskolegutt fikk pga angst blant annet. Mener å huske at PPT skrev anbefaling/henviste. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som han kvalifiserer da ja. Det er ikke vanlige grenser for lengde på skolevei som gjelder når man får det pga diagnose. Det var kommunen som hadde med det å gjøre da broren min fikk det, men jeg er usikker på hvem man kontakter. Men hør med skolen, de burde vite hvordan man går frem der dere bor.

Har fått litt tips nå, så har skrevet ut ett skjema som jeg skal levere til lege for å få erklæring som skal sendes til busselskapet. Jeg har tro på at han klarer å komme seg fra A til B, men at det tar tid og oppleves som vanskelig for han. Spesielt om han skal måtte gå. Han klager på vondt i foten hvis han går langt og, også når han har sparket fordi han trør på ternene på den ene foten. Så synes ikke det er forsvarlig å sende han hjem på egenhånd med disse utfordringene. Spesielt hvis noe uforutsett skjer for det håndterer han så dårlig og alt raser sammen. Og siden han blir så fort distrahert i tillegg så ser jeg for meg at han sikkert er hjemme på samme tid som oss om han skal gå hele veien, eller at vi finner han sittende langs veien. Han blir levert kvart på 8 om morgenen og hentet kvart over 4 så han har ikke mye tid å hente seg inn på før det allerede er leggetid. Så nå etter skolestart har han begynt å klage og vil heller være hjemme alene da han liker det veldig godt.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått litt tips nå, så har skrevet ut ett skjema som jeg skal levere til lege for å få erklæring som skal sendes til busselskapet. Jeg har tro på at han klarer å komme seg fra A til B, men at det tar tid og oppleves som vanskelig for han. Spesielt om han skal måtte gå. Han klager på vondt i foten hvis han går langt og, også når han har sparket fordi han trør på ternene på den ene foten. Så synes ikke det er forsvarlig å sende han hjem på egenhånd med disse utfordringene. Spesielt hvis noe uforutsett skjer for det håndterer han så dårlig og alt raser sammen. Og siden han blir så fort distrahert i tillegg så ser jeg for meg at han sikkert er hjemme på samme tid som oss om han skal gå hele veien, eller at vi finner han sittende langs veien. Han blir levert kvart på 8 om morgenen og hentet kvart over 4 så han har ikke mye tid å hente seg inn på før det allerede er leggetid. Så nå etter skolestart har han begynt å klage og vil heller være hjemme alene da han liker det veldig godt.

Du sender ikke legeerklæringer med helseopplysninger til busselskapet. 

Det er kommunen eller Fylket (vgs) alternativt Nav som er saksbehandler og eventuelt innvilger eller avslå denne typen søknader. Busseksapet skal aldri ha sensitive helseopplysninger eller info, og heller ikke taxiselskapene. 

Vær litt mer kritisk med hvor du deler sensitiv info. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sender ikke legeerklæringer med helseopplysninger til busselskapet. 

Det er kommunen eller Fylket (vgs) alternativt Nav som er saksbehandler og eventuelt innvilger eller avslå denne typen søknader. Busseksapet skal aldri ha sensitive helseopplysninger eller info, og heller ikke taxiselskapene. 

Vær litt mer kritisk med hvor du deler sensitiv info. 

Står ikke at legen sender inn innholdet, men at legen skal bekrefte med å svare hva barnet trenger av skyssen. Legen skal gi sin erklæring at barnet har funksjonshemming som gjør at han trenger transport. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

https://www.kolumbus.no/globalassets/skjema/skoleskyss/bestilling-av-sarskilt-skoleskyss2.pdf 

og dette

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde jeg reagert sterkt på, og tatt opp med kommunens skoleadministrasjonsavdeling. (Her i byen heter de byråd for barnehage, skole og idrett, navn varrierer sikert). Jeg ville spurt hvordan de sikret at taushetsplikt ble overholdt, når de krever slike opplysninger utlevert til et busselskap, og hvordan de forsikret seg om at busselskapets annsatte er kvalifiserte til å drive den slags saksbehandling. Jeg har aldri før hørt om et busselskap som skal ta avgjørelser i forhold til hva slags transport enkeltelever skal tilbys. Saksbehandlign gjøres vannligvis av kommunalt ansatte, som har både taushetsplikt og saksbehandlingskompetanse. Når saken er behandlet bestiller saksbehandler den/de tjenestene barnet har fått innvilget. Kollektivselskapet trenger ikke vite hvorfor, de trenger bare vite hvem, hvor og når. (Det kan selvfølgelig hendeat kommunen har en utmerket avtale medbusselskapet, der de har satt bort saksbehandlingen og saksbehandlerne både er kvalifiserte og har skrevet under taushetspliktserklæring, men dette ser for meg så sprøtt ut at jeg hadde ikke tatt det for god fisk uten å undersøke først.

J

Anonymkode: eaca6...327

Skrevet

Legen brukte egen greie så han skulle gjøre den klar. Så må jeg levere det til skole som leverer det til busselskapet. Så får se hva som står på lappen da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...