Djungelvrål Skrevet 7. april 2020 #21 Del Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Av hvem eller hvilket sted i Oslo kan jeg få resept på tretinoin uten å ha ansiktet fult av acne eller rynker? Jeg vil bruke forebyggende og forbedre huden generelt. Anonymkode: 8dfe1...6a6 Du må bestille time hos fastlegen får å få det. Ikke alle leger gir deg resept på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 7. april 2020 #22 Del Skrevet 7. april 2020 På 14.9.2017 den 19.04, AnonymBruker skrev: Du må til hudlege tor å få søke om reg. Fritak på dette preperatet. Du får det heller ikke uten videre. Jeg har prøvd det, og anbefaler det ikke til noen. Det preperatet som inneholder mest vit A i håndkjøp er Vitapan krem eller salve. Anonymkode: fffc4...d42 Nei det er det ikke, kremer/serum med retinol i merket Paulas Choice eller med tretinoid fra The Ordinary er mye sterkere enn vitapan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #23 Del Skrevet 7. april 2020 1 time siden, Apocalypte skrev: Nei det er det ikke, kremer/serum med retinol i merket Paulas Choice eller med tretinoid fra The Ordinary er mye sterkere enn vitapan. Har the ordinary produkter med tretinoid? Er det ikke retinoid de har? Anonymkode: 8dfe1...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laperla Skrevet 7. april 2020 #24 Del Skrevet 7. april 2020 (endret) Mitt svar ang hudlege og Airol er gammelt. Som nevnt her kan fastleger forskrive det. Bare husk vedtaket om godkjenningsfritak, da det ikke markedsføres i Norge om legen ikke er kjent med kremen. Endret 7. april 2020 av laperla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #25 Del Skrevet 8. april 2020 4 timer siden, laperla skrev: Mitt svar ang hudlege og Airol er gammelt. Som nevnt her kan fastleger forskrive det. Bare husk vedtaket om godkjenningsfritak, da det ikke markedsføres i Norge om legen ikke er kjent med kremen. Men skriver fastleger ut denne kremen uten videre når man ber om den da? Er det legen som gir ut vedtaket? Anonymkode: 8dfe1...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 8. april 2020 #26 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) Dette blir kanskje litt på siden av det HI spør om, men klargjør kanskje litt i forhold til enkelte spørsmål i tråden. Både tretinoin og retinol er såkalte retinoider, dvs. derivater av a-vitamin. Tretinoin og isotretinoin er ren a-vitaminsyre (retinsyre) som er reseptbelagt og derfor må foreskrives av lege. Retinol er et av flere retinoider som det er lov å selge over disk i konsentrasjon opp til 1%. Hudpleieprodukter som "reklamerer" med større konsentrasjoner, inneholder ulike former for retinolkomplekser eller andre typer retinoider, ikke ren retinol som faktisk er ganske potent, selv om det er "snillere" mot huden enn tretinoin. Retinol omdannes først til a-vitaminsyre ved kontakt med enzymene i huden. Konverteringsprosessen ser slik ut: Retinol -> Retinaldehyd -> Retinsyre Nå finnes det etterhvert produkter med retinaldehyd (også kalt retinal) å få kjøpt. Retinaldehyd hevdes å konvertere til retinsyre 11 ganger raskere enn retinol og være 20 ganger så virkningsfullt. Det finnes foreløpig mindre forskning på retinaldehyd sammenliknet med tretinoin og retinol, men det som så langt har vist seg, er at retinaldehyd er like effektivt som retinsyre i behandling av solskader, med færre bivirkninger. Andre studier viser bedre hudtykkelse og elastisitet, reparasjon av UVA-skader i huden ("usynlige" solskader i de dypere hudlagene) samt å minske rynker, "kråketær" og nasolabiale linjer i kombinasjon med hyaluronsyre. Retinaldehyd har også vist seg særlig effektiv i aknebehandling, ettersom det har antibakterielle egenskaper. Endret 8. april 2020 av Roci 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #27 Del Skrevet 8. april 2020 Rart at du skriver "nasolabiale linjer" i stedet for "rynker på overleppa"/"rynker mellom nese og munn", Anonymkode: b1766...8a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #28 Del Skrevet 8. april 2020 39 minutter siden, Roci skrev: Dette blir kanskje litt på siden av det HI spør om, men klargjør kanskje litt i forhold til enkelte spørsmål i tråden. Både tretinoin og retinol er såkalte retinoider, dvs. derivater av a-vitamin. Tretinoin og isotretinoin er ren a-vitaminsyre (retinsyre) som er reseptbelagt og derfor må foreskrives av lege. Retinol er et av flere retinoider som det er lov å selge over disk i konsentrasjon opp til 1%. Hudpleieprodukter som "reklamerer" med større konsentrasjoner, inneholder ulike former for retinolkomplekser eller andre typer retinoider, ikke ren retinol som faktisk er ganske potent, selv om det er "snillere" mot huden enn tretinoin. Retinol omdannes først til a-vitaminsyre ved kontakt med enzymene i huden. Konverteringsprosessen ser slik ut: Retinol -> Retinaldehyd -> Retinsyre Nå finnes det etterhvert produkter med retinaldehyd (også kalt retinal) å få kjøpt. Retinaldehyd hevdes å konvertere til retinsyre 11 ganger raskere enn retinol og være 20 ganger så virkningsfullt. Det finnes foreløpig mindre forskning på retinaldehyd sammenliknet med tretinoin og retinol, men det som så langt har vist seg, er at retinaldehyd er like effektivt som retinsyre i behandling av solskader, med færre bivirkninger. Andre studier viser bedre hudtykkelse og elastisitet, reparasjon av UVA-skader i huden ("usynlige" solskader i de dypere hudlagene) samt å minske rynker, "kråketær" og nasolabiale linjer i kombinasjon med hyaluronsyre. Retinaldehyd har også vist seg særlig effektiv i aknebehandling, ettersom det har antibakterielle egenskaper. Takk for oppklaring. Bety det at denne er mye sterkere enn 1% retinol: https://www.blivakker.no/product/3140287?gclid=EAIaIQobChMImYOJqKfY6AIVw42yCh1_QwQ3EAQYKCABEgJPN_D_BwE Og at disse lyver om innholdet, for her står det faktisk 1,5% retinol: https://www.lyko.no/peter-thomas-roth/peter-thomas-rothretinol-fusion-pm?gclid=EAIaIQobChMImYOJqKfY6AIVw42yCh1_QwQ3EAQYCyABEgLHEvD_BwE Anonymkode: 8dfe1...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #29 Del Skrevet 8. april 2020 44 minutter siden, Roci skrev: Dette blir kanskje litt på siden av det HI spør om, men klargjør kanskje litt i forhold til enkelte spørsmål i tråden. Både tretinoin og retinol er såkalte retinoider, dvs. derivater av a-vitamin. Tretinoin og isotretinoin er ren a-vitaminsyre (retinsyre) som er reseptbelagt og derfor må foreskrives av lege. Retinol er et av flere retinoider som det er lov å selge over disk i konsentrasjon opp til 1%. Hudpleieprodukter som "reklamerer" med større konsentrasjoner, inneholder ulike former for retinolkomplekser eller andre typer retinoider, ikke ren retinol som faktisk er ganske potent, selv om det er "snillere" mot huden enn tretinoin. Retinol omdannes først til a-vitaminsyre ved kontakt med enzymene i huden. Konverteringsprosessen ser slik ut: Retinol -> Retinaldehyd -> Retinsyre Nå finnes det etterhvert produkter med retinaldehyd (også kalt retinal) å få kjøpt. Retinaldehyd hevdes å konvertere til retinsyre 11 ganger raskere enn retinol og være 20 ganger så virkningsfullt. Det finnes foreløpig mindre forskning på retinaldehyd sammenliknet med tretinoin og retinol, men det som så langt har vist seg, er at retinaldehyd er like effektivt som retinsyre i behandling av solskader, med færre bivirkninger. Andre studier viser bedre hudtykkelse og elastisitet, reparasjon av UVA-skader i huden ("usynlige" solskader i de dypere hudlagene) samt å minske rynker, "kråketær" og nasolabiale linjer i kombinasjon med hyaluronsyre. Retinaldehyd har også vist seg særlig effektiv i aknebehandling, ettersom det har antibakterielle egenskaper. Er serum mer effektivt enn krem hvis det er 1% retinol i begge, ettersom serum trenger lengre ned i dybden? Anonymkode: 8dfe1...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 8. april 2020 #30 Del Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for oppklaring. Bety det at denne er mye sterkere enn 1% retinol: https://www.blivakker.no/product/3140287?gclid=EAIaIQobChMImYOJqKfY6AIVw42yCh1_QwQ3EAQYKCABEgJPN_D_BwE Og at disse lyver om innholdet, for her står det faktisk 1,5% retinol: https://www.lyko.no/peter-thomas-roth/peter-thomas-rothretinol-fusion-pm?gclid=EAIaIQobChMImYOJqKfY6AIVw42yCh1_QwQ3EAQYCyABEgLHEvD_BwE Anonymkode: 8dfe1...6a6 Jeg har forsøkt å finne ut den faktiske konsentrasjonen til Rodial sitt serum, men uten hell. Det jeg har funnet ut, er at retinol kommer langt ned på ingredienslista, samtidig som produsenten selv beskriver innholdet som "10 % retinol complex". Jeg finner ingen beskrivelse av hva dette innebærer, men serumet inneholder mest sannsylig ikke 10% konsentrasjon av rent retinol, da dette uansett ville ha vært alt for irriterende. VKM (Vitenskapskomiteen for mat og miljø) viser til at større konsentrasjon enn 0,75 % anses å gi irritasjon i huden. Basert på rapporten fra VKM ser det også ut til at den påstanden jeg kom med, er basert på foreldet informasjon, så det var fint at du gjorde meg oppmerksom på det Den nasjonale reguleringen av retinol og retinylpalmitat i kosmetikk opphøre i 2013. Etter det jeg klarer å finne ut, er det likevel rund 1% som er mest brukt, antakelig fordi dette regnes som en trygg, men samtidig tilstrekkelig effektiv konsentrasjon. Når det gjelder PTR sitt serum, så framkommer det at det er snakk om såkalt mikroinnkapslet retinol, som både gir merkbart mindre risiko for hudirritasjon samt at det beskytter retinolen fra eksponering fra lys og luft, noe som gjør retinolen mer stabil/reduserer oksidasjon. Mikroinnkapsling kan gjøres ved å lage en såkalt suspensjon av retinol (en oppblanding av et finfordelt, men uoppløselig fast stoff i væske) eller ved å binde retnol til mikropolymerer, en slags små "perler" som f.eks. kan være cellulose/sukkerbasert. Det ser ut som om mikroinnkapslet retinol selges i konsentrasjoner i opp til 2,5 %, det er i alle fall det jeg har klart å finne ut så langt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #31 Del Skrevet 8. april 2020 10 minutter siden, Roci skrev: Jeg har forsøkt å finne ut den faktiske konsentrasjonen til Rodial sitt serum, men uten hell. Det jeg har funnet ut, er at retinol kommer langt ned på ingredienslista, samtidig som produsenten selv beskriver innholdet som "10 % retinol complex". Jeg finner ingen beskrivelse av hva dette innebærer, men serumet inneholder mest sannsylig ikke 10% konsentrasjon av rent retinol, da dette uansett ville ha vært alt for irriterende. VKM (Vitenskapskomiteen for mat og miljø) viser til at større konsentrasjon enn 0,75 % anses å gi irritasjon i huden. Basert på rapporten fra VKM ser det også ut til at den påstanden jeg kom med, er basert på foreldet informasjon, så det var fint at du gjorde meg oppmerksom på det Den nasjonale reguleringen av retinol og retinylpalmitat i kosmetikk opphøre i 2013. Etter det jeg klarer å finne ut, er det likevel rund 1% som er mest brukt, antakelig fordi dette regnes som en trygg, men samtidig tilstrekkelig effektiv konsentrasjon. Når det gjelder PTR sitt serum, så framkommer det at det er snakk om såkalt mikroinnkapslet retinol, som både gir merkbart mindre risiko for hudirritasjon samt at det beskytter retinolen fra eksponering fra lys og luft, noe som gjør retinolen mer stabil/reduserer oksidasjon. Mikroinnkapsling kan gjøres ved å lage en såkalt suspensjon av retinol (en oppblanding av et finfordelt, men uoppløselig fast stoff i væske) eller ved å binde retnol til mikropolymerer, en slags små "perler" som f.eks. kan være cellulose/sukkerbasert. Det ser ut som om mikroinnkapslet retinol selges i konsentrasjoner i opp til 2,5 %, det er i alle fall det jeg har klart å finne ut så langt. Takk, men betyr det at innkapslet retinol på 1,5% blir mer effektiv enn 1% uten innkapsling? Anonymkode: 8dfe1...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 8. april 2020 #32 Del Skrevet 8. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er serum mer effektivt enn krem hvis det er 1% retinol i begge, ettersom serum trenger lengre ned i dybden? Anonymkode: 8dfe1...6a6 Nja, retinolmolekyler trenger ned i huden, så det avhenger mer av sammensetningen til produktet som helhet, men i utgangspunktet burde effekten være den samme. Det avhenger også av hva du foretrekker, serumer har jo en mer lettabsorbert konsistens og er dermed enklere å tilpasse til resten av hudpleierutinen. Har man f.eks. fet hud er det kanskje nok med serumet, har man tørr hud kan man bruke en fuktighetskrem eller olje i tillegg osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 8. april 2020 #33 Del Skrevet 8. april 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, men betyr det at innkapslet retinol på 1,5% blir mer effektiv enn 1% uten innkapsling? Anonymkode: 8dfe1...6a6 Jeg vil nok gå ut fra at 1,5 % er mer effektivt, ettersom mikroinnkapslingen i følge beskrivelsen sørger for at retinolen tilføres huden mer gradvis, og at det er derfor det gir mindre irritasjon. Det betyr likevel ikke at mikroinnkapslet retinol IKKE kan gi hudirritasjon dersom huden din ikke er vant til retinol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #34 Del Skrevet 8. april 2020 29 minutter siden, Roci skrev: Jeg vil nok gå ut fra at 1,5 % er mer effektivt, ettersom mikroinnkapslingen i følge beskrivelsen sørger for at retinolen tilføres huden mer gradvis, og at det er derfor det gir mindre irritasjon. Det betyr likevel ikke at mikroinnkapslet retinol IKKE kan gi hudirritasjon dersom huden din ikke er vant til retinol. Men 1,5% er lov? Er ikke grensen lenger på 1%? For hvis den er det, så er jo produktet bare humbug. Anonymkode: 8dfe1...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 8. april 2020 #35 Del Skrevet 8. april 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men 1,5% er lov? Er ikke grensen lenger på 1%? For hvis den er det, så er jo produktet bare humbug. Anonymkode: 8dfe1...6a6 Som jeg skrev lenger opp i tråden, så viste den informasjonen seg å være gammel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #36 Del Skrevet 8. april 2020 Akkurat nå, Roci skrev: Som jeg skrev lenger opp i tråden, så viste den informasjonen seg å være gammel Ok, jeg ble lott usikker☺Rart ikke flere bruker høyer prosent da. Anonymkode: 8dfe1...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 8. april 2020 #37 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ok, jeg ble lott usikker☺Rart ikke flere bruker høyer prosent da. Anonymkode: 8dfe1...6a6 Jeg tror ikke det er så rart. 1% er faktisk en såpass sterk konsentrasjon at den anbefales for "viderekomne", og vil være tilstrekkelig for svært mange. Dersom man ikke har brukt retinol før, anbefales man gjerne å starte med f.eks. 0.3%, og bygge opp toleranse etterhvert. Det er heller ikke alle som kan bruke retinol. Det kan jo også ha med saken å gjøre at det er få merker som tilbyr produkter i sterkere konsentrasjon enn 1%., kanskje av samme grunn. Endret 8. april 2020 av Roci Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 8. april 2020 #38 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Rart at du skriver "nasolabiale linjer" i stedet for "rynker på overleppa"/"rynker mellom nese og munn", Anonymkode: b1766...8a3 Hva er rart med det? Jeg bruker en del forskningsrapporter og artikler skrevet på grunnlag av slike som "bakgrunn" for det jeg skriver her, så innimellom så glemmer jeg kanskje å "oversette" uttrykk og begreper til mer dagligdags norsk. Nasolabiale folder er forøvrig egentlig ikke rynker, og de er ikke på overleppa, det er de "strekene" som går fra nesevingene til munnvikene og som vises når man smiler. Disse linjene blir dypere og mer framtredende med alderen, men er altså i seg selv ikke "rynker". Endret 8. april 2020 av Roci 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #39 Del Skrevet 8. april 2020 1 time siden, Roci skrev: Hva er rart med det? Jeg bruker en del forskningsrapporter og artikler skrevet på grunnlag av slike som "bakgrunn" for det jeg skriver her, så innimellom så glemmer jeg kanskje å "oversette" uttrykk og begreper til mer dagligdags norsk. Nasolabiale folder er forøvrig egentlig ikke rynker, og de er ikke på overleppa, det er de "strekene" som går fra nesevingene til munnvikene og som vises når man smiler. Disse linjene blir dypere og mer framtredende med alderen, men er altså i seg selv ikke "rynker". Jeg har faktisk ikke antydning til disse engang og er 47 år. Men så har jeg venninner som er 10 år yngre som har de. Rart. Anonymkode: a2258...8f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #40 Del Skrevet 8. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har faktisk ikke antydning til disse engang og er 47 år. Men så har jeg venninner som er 10 år yngre som har de. Rart. Anonymkode: a2258...8f5 Er ikke noe rart det, da🙂 Alle er forskjellige. Noen har mer, andre har mindre og noen ikke i det hele tatt. Det mest normale er å ha noe, noen er født medt det. Anonymkode: ce3fe...1ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå