Gå til innhold

Hvordan håndtere kollega som ikke er åpen for andres ideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen råd!

Jobber i bofellesskap. De fleste kollegaer er hyggelig og åpen for diskusjoner og evt endringer. Beboerne har hver sin kontakt, kontaktene har ansvaret for deres beboere (men de må jo hjelpe til med de andre også). Jeg har det sykepleiefaglige ansvaret (i tillegg til flere syke/vernepleiere). Har fått beskjed av min leder at jeg skal ta avgjørelsene dersom noen ikke kommer til enighet.

Men problemet er en kollega. Han er ikke åpen for andre sine ideer når det gjelder hans beboere. Flere har gode forslag. Jeg forstår at kontaktene ønsker å ha kontroll og gjerne bestemme litt mer, men man må jo likevel være åpen da andre gjerne har ulike erfaringer. Han oppfattes rigid og blir sur/irritert om andre kommer med forslag til forbedringer (de tar det opp på en ok måte). 

Jeg ønsker å få litt råd om hvordan jeg skal takle dette. Hva kan jeg si om han er uenig med mine forslag eller andres? Jeg vil ikke overkjøre noen, men jeg har en høyere utdannelse og ser gjerne ting fra et annet perspektiv og av den grunn har jeg gjerne bedre grunner (jeg mener man skal begrunne valget som tas grundig). 

Sjefen vet hvordan han er, men virker litt tiltaksløs ifht å ta dette opp med vedkommende. Jeg har fått beskjed om at det er jeg som bestemmer. Det er også dumt at andre kollegaer som har gode forslag og ideer blir avvist av vedkommende. Det ender i dårlig arbeidsmiljø og samarbeid. 

Anonymkode: 0556b...a72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg hadde begynt med å finne ut HVORFOR han reagerer som han gjør.  Det finnes en del taktikker på hvordan å snu uønsket oppførsel, men det er avhengig av at man skjønner bevegrunnen.

Så en medarbeidersamtale, der du prøver å avdekke hvor han plasserer seg i kompetansenivået og balansen mellom hvilken tillit han føler han har, og hvilke utfordringer han har iforhold til fagmiljøet og sånne ting som kan fortelle deg litt om hvor skoen trykker.

Dette kan være alt fra kommunikasjonsproblemer (Han fremstår som sur og tverr, men det kun fordi han ikke er god til å avdekke sine sammenhengene vurderinger, og kollegaene kommer reelt sett egentlig med shait forslag) til at han er en besserwisser som mener han er bedre enn alle andre, med ett bredt spekter av ting imellom. 

Når du vet bevegrunnen, står ofte løsningene ganske klart fram, og du har mer å jobbe med.

Skrevet

Han er sikkert ingen pushover som legger seg flat for hver minste lille krusedull og det må også respekteres i et arbeidsmiljø. Uansett kan det godt være han tar forslagene opp til refleksjon men vurderer det ut fra eget erfaringsgrunnlag til å ikke være bedre forslag enn hans egne.

Anonymkode: c0285...a8e

Skrevet

Hvor ofte er det diskusjoner om endringer og "forbedringer"?

De fleste vil ha mulighet til å styre sin egen arbeidsdager og ta egne beslutninger. Selvsagt skal ting diskuteres iblant, men dersom man føler at man nærmest jobber i gruppe, så er det ekstremt slitsomt.

Sier dette fordi jeg selv jobber i en bedrift der vi er rundt hverandre hele dagen og alle skal ha en formening om alt, og jeg er selv i ferd med å gå på veggen. Folk er forskjellige, og selv om noen vil lufte ting for kolleger hele tiden, er ikke alle slik. Uavhengig av om det er sagt "vennlig" eller ikke.

Anonymkode: 6af30...4b3

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte er det diskusjoner om endringer og "forbedringer"?

De fleste vil ha mulighet til å styre sin egen arbeidsdager og ta egne beslutninger. Selvsagt skal ting diskuteres iblant, men dersom man føler at man nærmest jobber i gruppe, så er det ekstremt slitsomt.

Sier dette fordi jeg selv jobber i en bedrift der vi er rundt hverandre hele dagen og alle skal ha en formening om alt, og jeg er selv i ferd med å gå på veggen. Folk er forskjellige, og selv om noen vil lufte ting for kolleger hele tiden, er ikke alle slik. Uavhengig av om det er sagt "vennlig" eller ikke.

Anonymkode: 6af30...4b3

Det er mye som må endres nå etter jeg har begynt da det er lite kontroll på mye. Denne kollegaen har oppført seg slik lenge (i følge andre). Jeg ønsker ikke å baksnakke, men jeg forstår hva de mener (sier ikke dette til de da). Selvfølgelig bør kontaktene få bestemme litt mer over "deres" beboere, men jeg synes alle bør være åpen for andres innspill og ikke bare ta en avgjørelse kun basert på sine tanker, i såfall bør det argumenteres godt. Det skjer ofte endringer hos beboerne og derfor må planer osv fornyes. Er kontakten til disse beboerne vekke en liten periode da, så kan man ikke alltid vente på å endre på ting. Dette tas dårlig i mot. 

Jeg ønsker å ha et møte med alle kontaktene for å gjennomgå hvem som har hvilke oppgaver og samtidig fortelle om mine forventinger til samarbeid (at man er åpen, samarbeider, vurderer evt. andres ideer, ydmyk osv). Selvfølgelig kan de selv komme med forventinger også, men jeg må nok være ganske så bestemt fra begynnelsen selv (de må forstå at det ikke bare er fritt fram hele tiden). 

Tanken min er at kontaktene skal kunne bestemme, men etter at evt andre har fått mulighet til å komme med forslag. Det er ikke alle beslutninger som trengs å tas opp med alle, men noen beslutninger er best å ta opp i plenum for evt. diskusjon. Dette er også viktig for å ha det faglige på plass (diskutere med ulike yrkesgrupper, kollegaer med ulik erfaring når det gjelder beboerne osv). En ide er at jeg bestemmer avgjørelsen til slutt dersom ingen kommer til enighet. Det er bedre at kollegaene blir litt irritert på meg enn at deres forhold skal bli dårligere pga. krangel. Da vil jeg selvsagt høre på kontakten, men samtidig avgjøre om evt. andres forslag bør gjennomføres og begrunne valget jeg tok. Jeg har tross alt en høyere utdannelse og gjerne et bedre grunnlag for å ta en beslutning basert på et faglig ståsted. 

Skrevet

Ut fra det du skriver så handler dette om at hans kolleger har nye/andre ideer knyttet til hvordan miljøarbeidet skal drives rundt hans beboere, og at han ikke lytter til det eller er interessert. For det første må jo rådene han får være faglig informert og relevante, og det er et lederansvar å kvalitetssikre slike endringer som har med beboere å gjøre. Det skal ikke være fritt frem å "synse" i en slik sammenheng. Det er den ene delen av din utfordring.

Den andre delen handler jo om denne fyren som medarbeider. Hvis han generelt er unnvikende, ikke lytter, ikke tar utfordringer etc så er det jo et lederansvar å ta tak i dette. 

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, Havbris skrev:

Ut fra det du skriver så handler dette om at hans kolleger har nye/andre ideer knyttet til hvordan miljøarbeidet skal drives rundt hans beboere, og at han ikke lytter til det eller er interessert. For det første må jo rådene han får være faglig informert og relevante, og det er et lederansvar å kvalitetssikre slike endringer som har med beboere å gjøre. Det skal ikke være fritt frem å "synse" i en slik sammenheng. Det er den ene delen av din utfordring.

Den andre delen handler jo om denne fyren som medarbeider. Hvis han generelt er unnvikende, ikke lytter, ikke tar utfordringer etc så er det jo et lederansvar å ta tak i dette. 

Jeg synes de andre kollegaene har gode ideer som er faglige. De har også en del flere år med erfaring. Det kan jo være på godt og vondt. Han er utdannet for noen år siden. Han har nok noen nye perspektiv på ting, men jeg føler ikke det alltid blir begrunnet godt nok. Type: "det var det vi lærte". Men jeg/andre blir ikke forklart hvorfor man skal gjøre det slik eller slik. 

Jeg oppfatter at han ikke lytter til andre. Har han bestemt noe så er det bestemt. Det virker ikke som han vurderer andres forslag en gang. Han må jo ikke være enig, men man må nesten la andre få komme til av og til. Han tar utfordringer, men kun om det er han som har tatt avgjørelsen om hva som skal gjøres (forsøker ikke gjennomføre andres forslag om de er gode). 

Skrevet

Noen er ikke tilhengere av så mye detaljstyring som det virker til å være på dette arbeidsstedet så hvis det er et stort problem for denne medarbeiderne må dere ta et møte på hvordan løse dette. God kommunikasjon er første pri da ingenting kan løses uten at alle parter føler seg i møtekommet på en profesjonell måte. 

Anonymkode: c0285...a8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...