Gå til innhold

Årlig dåpsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fadder for nevøen min, og nå er det snart et år siden han ble døpt. Jeg har lyst til å kjøpe en liten ting til han hvert år, og gjerne noe han kan samle på. Hvis han hadde vært ei jente hadde smykker eller armbånd med nye anheng hvert år vært topp, men jeg tviler sterk på at en gutt vil ha dette. Er opptatt av at det skal være noe han har bruk for (uansett om det bare er i småbarnstiden), og ikke bare noe pynt i sølv han aldri får glede av. Familien er ikke kristen, så bibler og kors er ikke så aktuelt. Jeg har tenkt på bøker, men jeg vet ikke om noen bokserier som er passende å samle på. Tanken er at gavene fra år til år skal følge en rød tråd. Siden jeg er student vil jeg helst ikke bruke så mye penger på det heller, maks 200-300 kr per dåpsdag.

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder det ikke med bursdags- og julegave? 😳

Skrevet

Har du ikke råd, må du la være å kjøpe noe og heller bruke pengen på jul- og bursdagsgaver

Anonymkode: a0802...88f

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du markere dåpsdagen hos en familie som sier de ikke er kristne? 

Da ville jeg heller brukt pengene til bursdag/jul.

Anonymkode: b1c1e...663

• Liker 6
Skrevet

Årlig dåpsgave har jeg aldri hørt om. 

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet
1 minutt siden, bobleplast_ skrev:

Årlig dåpsgave har jeg aldri hørt om. 

Ikke jeg heller.

Skrevet
46 minutter siden, Rosaprosa20 skrev:

Jeg er fadder for nevøen min, og nå er det snart et år siden han ble døpt. Jeg har lyst til å kjøpe en liten ting til han hvert år, og gjerne noe han kan samle på. Hvis han hadde vært ei jente hadde smykker eller armbånd med nye anheng hvert år vært topp, men jeg tviler sterk på at en gutt vil ha dette. Er opptatt av at det skal være noe han har bruk for (uansett om det bare er i småbarnstiden), og ikke bare noe pynt i sølv han aldri får glede av. Familien er ikke kristen, så bibler og kors er ikke så aktuelt. Jeg har tenkt på bøker, men jeg vet ikke om noen bokserier som er passende å samle på. Tanken er at gavene fra år til år skal følge en rød tråd. Siden jeg er student vil jeg helst ikke bruke så mye penger på det heller, maks 200-300 kr per dåpsdag.

Forslag?

Må det være en bokserie? Kan det ikke være forskjellige? Som f.eks eventyrbøker og rim og reglebøker?

Anonymkode: 3911f...94d

Skrevet

Hva med medlemsskap i f.eks. OBOS eller tilsvarende? Virker kanskje kjedelig, men kan vise seg å være utrolig nyttig. Tror nok det er litt dyrere dessverre da...

Ellers er jo alt av samleting kjekt. En ny mummikopp hvert år kan vise seg å være en god investering selvom han ikke blir mummifan med årene ;)

Jeg er veldig nostalgisk og hadde satt veldig pris på det om jeg hadde fått en liten figur eller lignende hvert år i barndommen.

Skrevet

Selv om jeg synes en årlig dåpsgave er Too much, foreslår jeg en konto i et boligbyggelag eller BSU (man kan vel ikke opprette BSU før 18 år, men pengene kan jo brukes til formålet). Evt spare alt du har tenkt å bruke og gi til konfirmasjonen. Altså, tre gaver i året er veldig mye til en miniputt. 

Skrevet

Årlig dåpsgave? Er ikke det å overdrive? 

Skrevet
1 time siden, Rosaprosa20 skrev:

Forslag?

Jeg reagerer på uttalelsen; familien er ikke kristen: Men barnet er døpt og foreldrene og fadderne har svart ja på at barnet skal oppdraes i den ktistne tro. 

Barnet må, etter min mening, da bli kjent med hva den kristne tro er. Første året kan en barnebibel da være en god begynnelse. 

Alternativt at du setter inn penger på barnets sparekonto,  eller såarer selv til barnets komfirmasjon.

Anonymkode: f238e...33c

• Liker 3
Skrevet

Din oppgave som fadder er vel ikke å gi (materielle) gaver, men å ta ham med i kirken, lære ham å be og slike ting. Det er jo hele poenget med en fadder! 

Anonymkode: 4c85c...12e

• Liker 4
Skrevet

Tanken er god. Likevel så vet en ikke om barnet etterhvert vil ha i mot dåp i kirken,og da vil jo ikke dåpsgaver hvert år være så heldig?

Hva med å spare disse summene og gi ham pengene til fks konfirmasjon om han velger det etter hvert?

Men ellers vet jeg ikke helt hva som kan passe å samle på fra han er spebarn og som han skal ha glede av hvert år? Kan jo være musikk eller bøker da. 

Skrevet
24 minutes ago, AnonymBruker said:

Din oppgave som fadder er vel ikke å gi (materielle) gaver, men å ta ham med i kirken, lære ham å be og slike ting. Det er jo hele poenget med en fadder! 

Anonymkode: 4c85c...12e

Poenget med å være fadder, er vel (historisk sett) at du skal ta deg av fadderbarnet, om foreldrene dør.

Dropp årlige "dåpsgaver", og vær heller litt raus når barnet kommer i konfirmasjonsalder. Da har du sannsynligvis bedre råd også.

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode forslag fra det helt klare mindretallet. Jeg forstår ikke hva som er galt med å ville gjøre noe spesielt for fadderbarnet mitt utenom bursdag og jul. Hvis det skulle være noen tvil, så forventer ikke foreldrene at jeg skal bidra med noe. De har valgt å døpe ungen etter ønske fra min søster, men min svoger er overhode ikke kristen. Han har bare vært grei og gått med på noe han ikke tror på. Jeg vet hva en fadder historisk sett skal gjøre, men i Norge i 2017 er det ikke så vanlig å ta med fadderbarn i kirka eller lese bibelvers for dem hver dåpsdag. Jeg er heller ikke selv kristen, noe hans foreldre er fullstendig klar over. De har likevel valgt meg som en spesiell person i sønnens liv, og derfor ønsker jeg å komme med en liten gest hvert år. Det er åpenbart vanskelig for enkelte :fnise: Da jeg var liten kom min fadder hjem til meg på dåpsdagen og brant dåpslyset, og det syns jeg var veldig koselig. Jeg har tenkt til å gjøre det, men jeg syns det hadde vært gøy å gi en liten nostalgisk gave i tillegg.

Han fikk medlemskap i OBOS da han ble døpt, ellers hadde det absolutt vært aktuelt. Mummikopper har jeg også tenkt på, så det kan hende det blir det. Samme med bøker eller småbiler. Må bare finne noe med en liiiiten rød tråd.

Jeg burde kanskje forventet det da jeg stilte et spørsmål her inne, men er det virkelig ikke mulig å svare på et spørsmål uten å rive i stykker hele ideen om å ville gjøre noe hyggelig for fadderbarnet sitt, stille spørsmål ved foreldrenes valg om å døpe ungen eller påstå at jeg ikke bør kjøpe noe bare fordi det ikke er dyrt nok? I mean yeeeeez 

Skrevet

Hva med å lage fotobok der du samler bilder fra året som har gått? Jeg hadde syntes det var kjempegøy hvis jeg hadde hatt en årlig fotobok fra oppveksten!

Anonymkode: db4a4...f29

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo sette inn et årlig beløp på en sparekonto? Det kan lønne seg i lengden!

Skrevet
4 hours ago, T-Rex said:

Poenget med å være fadder, er vel (historisk sett) at du skal ta deg av fadderbarnet, om foreldrene dør.

I Norge er det ikke slik. Da er i hvert fall barnevernet involvert.

Ellers så er selvsagt fadderoppgave å være med å sørge for barnets kristne oppdragelse, dersom barnet er døpt. Selv er jeg fadder med utvidet definisjon for min nevø som ikke er døpt. Andre får synes hva de vil om det, det var riktig hos oss.

Når det gjelder årlig dåpsgave, så er det kanskje mest nærliggende å tenke på en sparekonto som blir fylt opp underveis.
Hvis det er en bunadsfamilie, kan ungen begynne å samle til egen bunad. Det går an å gi en knapp hvert år, et skjerf eller hosebånd et år etc.
Mummikoppserien synes jeg også var en god ide.

Skrevet

Mummikopper. Sikkert ikke så "kult" men om du kjøper sesongkoppene og de ikke blir brukt stiger de også kanskje litt i verdi.

Anonymkode: de959...209

Skrevet
3 hours ago, Rosaprosa20 said:

Jeg burde kanskje forventet det da jeg stilte et spørsmål her inne, men er det virkelig ikke mulig å svare på et spørsmål uten å rive i stykker hele ideen om å ville gjøre noe hyggelig for fadderbarnet sitt, stille spørsmål ved foreldrenes valg om å døpe ungen eller påstå at jeg ikke bør kjøpe noe bare fordi det ikke er dyrt nok? I mean yeeeeez 

Er vel bare det at en del av oss synes vi har mer enn nok med å finne på noe til bursdager og jul, så vi blir litt matte og får mindreverdighetskomplekser av sånn giverenergi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...