DrueSmoothie Skrevet 13. september 2017 #1 Skrevet 13. september 2017 Jeg har alltid hatt sterke menssmerter, helt fra jeg gikk på ungdomsskolen, de har ikke blitt hverken bedre eller værre med årene. Jeg har i lengre periode gått på prevensjon, og da har jeg hatt mindre blødning og så og si null menssmerter. Men både før og etter det har de vært de samme, pyton. Jeg får vekk smertene om jeg blander paracett og Ibux. Men ikke med en alene uten å ha tatt 2-3 stk over en del tid. Men, siste året har jeg også begynt å få mer murringer og i blandt smerter ifm eggløsningen også. Som regel sterke murringer, men et par ganger med smerter, dog uten at jeg har trengt å ta noe for det. Men nå siste gangen var det like vondt under eggløsningen som ved mensen, dog varte det bare ettermiddagen, jeg drepte det med paracett / ibux, og det var ok igjen neste morgen. Jeg har også begynt å spotte litt dagene før mensen. Jeg vet mange gjør det, men for meg har det kommet siste året. Endometriose har derfor kommet opp, naturlig nok. MEN, kan det være noe annet? Kan det være naturlige endringer? Har andre merket at sånt kan endre seg uten noen spesiell grunn? Eller kan det også være noe annet? Mensen i seg selv er som den har pleid å være, en del friskt blod dag 1, men ingen voldsomme blødninger, aldri trengt mer enn de blå OB`ene, som regel bruker jeg de gule. Dag 2-3-4 er det relativt lite og holder med gul OB eller truseinnlegg faktisk, om jeg bytter i blandt. Så ingen voldsom mens sånn jeg ser det, og den har ikke endret seg i seg selv. Grunnen til at det har kommet opp er jo at vi har tenkt på å få barn. Har "prøvd" 4 ganger vel, men uten hell. Vi er 37 (jeg) og 38 (han), så jeg vet det ikke er unormalt å måtte prøve lengre, for all del. Har vært på UL hvert 3 år opp igjennom og alt har sett normalt ut alle gangene, ingen cyster etc bortsett fra 1 cyste første gangen da jeg var 18, som forvant av seg selv og har aldri blitt sett igjen. For 3 år siden så hun et stort fint egg klart for eggløsning og nå i sommer var det etter EL og livmorslimhinnen ble målt til normale 8 mm noen dager før mensen. Så ikke noe unormalt som kan sees på UL. Jeg har ikke hatt annen "sjekk" enn det. Anyone?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #2 Skrevet 13. september 2017 Jeg har endometriose og adenomyose hvor adenomyose er mye verre enn endo..dvs jeg må fjerne livmor hvis jeg vil bli kvitt smerter, men er bare 22 og det er ikke aktuelt enda! • Mine smerter er ubeskrivelige, i den grad at jeg har ekstremt vondt når mensen kommer og smerten varer så lenge mensen varer. Mensen varer alt fra 1 uke til 3 måneder, så det kan være helt jævlig i blant, og flere ganger skjedd at jeg blir så sliten av smertene etter 1-2 uker at jeg må være sykemeldt! • Under mensen har jeg ekstreme blødninger, må gå med det tykkeste bindet hele tiden fra apoteket.. på mitt språk: bleie... og til og med disse må skiftes hver time! Det er som en foss og er sånn fra dag en til dag 90 om det varer så lenge! • I tillegg har jeg elsmerter, alltid, i ca 4-5 dager, som også er ubegripelig vondt.. under el er det ikke noe vits for meg å dra på jobb med andre ord.. • Jeg har alltid vondt under sex hvis samboer kommer litt dypere inn i meg.. • INGEN smertestillende hjelper på smerten, uansett hva... • Sliter veldig med å bli gravid dessverre! Hvis du drar til gyn eller ringer gyn, stiller han deg noen spørsmål og avgjør ut ifra dette om du har endometriose som oftest.. I hvert fall hvis det er en gyn med peiling på jobben sin! Anonymkode: 7c617...68f
DrueSmoothie Skrevet 13. september 2017 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2017 Som skrevet har jeg vært hos Gynekolog med UL og alt og det var her Endometriose kom opp. Men vedkommende kan naturlig nok ikke stille diagnose uten lapraskopi og sa hun mente jeg kunne ha det men ikke nødvendigvis Grøss når du forteller om din situasjon! Da skal ikke jeg klage
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #4 Skrevet 13. september 2017 3 minutter siden, Tullsokk skrev: Som skrevet har jeg vært hos Gynekolog med UL og alt og det var her Endometriose kom opp. Men vedkommende kan naturlig nok ikke stille diagnose uten lapraskopi og sa hun mente jeg kunne ha det men ikke nødvendigvis Grøss når du forteller om din situasjon! Da skal ikke jeg klage Forsåvidt så kan de sette diagnose uten noen å se inn hvis man er veldig erfaren.. selv har jeg i ettertid vært på flere utredninger, så hos meg er det jo 100% hva som er greia.. men om du har får diagnosen eller ikke, så er det jo ikke all verdens, med mindre det fører til at man ikke kan få barn da selvfølgelig.. da må man til operasjon dessverre.. Ville sjekket opp dette så fort som mulig, altså muligheten til operasjon, etter å ha prøvd aktivt et år selvfølgelig! Hos meg tar de det ikke så alvorlig siden jeg "har god tid".. Skulle helst hatt barn i går liksom(Vil si jeg er ganske moden for alderen), men siden jeg "bare" er 22 så er det jo ingen som vil hjelpe..det er for mye styr med meg visstnok 😏 Anonymkode: 7c617...68f
Joppeline Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 Har det HELT på samme måte, ts. Er 28, og det har kommet snikende siste 4-6 mnd. Har testet meg for div, men de finner ingen forklaring, så om noen vet hadde det jo vært supert!
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #6 Skrevet 15. september 2017 Jeg har alltid hatt sterke menssmerter, siden jeg var 13 år. Har brukt paralgin forte og naproxen sammen, men det bare demper det litt. Har prøvd p-piller ol, men uten at det hjelper. Jeg har tatt lap for å sjekke om det er endometriose, men det var det ikke. Jeg spotter innimellom. Har el smerter nesten hver mnd, skikkelig vondt innimellom. Jeg har slått meg til ro med at sånn er jeg bare. De finner ikke noe galt, så da må jeg jo godta det. Anonymkode: 21f59...007
DrueSmoothie Skrevet 15. september 2017 Forfatter #7 Skrevet 15. september 2017 Takk for svar Men har du spottet før mens og hatt eggløsningssmerter hele tiden? Eller er det noe som har kommet senere? Jeg har fått det først siste året... Så det er det at det har endret seg jeg har tenkt mest over, pluss symptomene i seg selv naturlig nok Menssmerter i alle år har vi jo hatt begge 2 tydeligvis og dessverre. Dine høres værre ut enn mine. Jeg blir kvitt de om jeg blander paracett og 400mg Ibux i det minste og var bedre med prevensjon. Så jeg skal vel ikke klage.
DrueSmoothie Skrevet 15. september 2017 Forfatter #8 Skrevet 15. september 2017 15 timer siden, Joppeline skrev: Har det HELT på samme måte, ts. Er 28, og det har kommet snikende siste 4-6 mnd. Har testet meg for div, men de finner ingen forklaring, så om noen vet hadde det jo vært supert! Joppeline, hva har du testet for? Har du vært på lapraskopi? Dvs hva har du kunnet utelukke? Sånn om du vil fortelle det da Det er godt å høre det ikke bare er meg, og at det håp om at det bare er naturlig forandring og ikke nødvendigvis noe galt
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #9 Skrevet 15. september 2017 28 minutter siden, Tullsokk skrev: Takk for svar Men har du spottet før mens og hatt eggløsningssmerter hele tiden? Eller er det noe som har kommet senere? Jeg har fått det først siste året... Så det er det at det har endret seg jeg har tenkt mest over, pluss symptomene i seg selv naturlig nok Menssmerter i alle år har vi jo hatt begge 2 tydeligvis og dessverre. Dine høres værre ut enn mine. Jeg blir kvitt de om jeg blander paracett og 400mg Ibux i det minste og var bedre med prevensjon. Så jeg skal vel ikke klage. Spottingen kommer og går litt. Det var egentlig mer av det før. Eggløsningssmertene har vært der hele tiden, men ikke like sterke. Det også kan variere. Men jeg fikk plutselig menssmerter i hele syklusen som ikke fulgte noe mønster. Det var da jeg fikk lap. De fant ingenting galt. Det gikk over av seg selv, men det varte i et par år. Det er noen år siden, men jeg begynner nå å kjenne at de sniker seg på igjen. Det er veldig irriterende. Anonymkode: 21f59...007
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #10 Skrevet 15. september 2017 Huff er så diffust alle disse problemene. Skulle ønske at de visste mer, og for å få hjelp må man være ordentlig på For min del har jeg helvetes menssmerter og ubehag under eggløsning, men ikke unormalt mye blod eller uregelmessig mens. Har tatt lap for å sjekke for nesten 10 år siden og fant ingenting spesielt men jeg har hatt ganske regelmessig cyster gjennom årene, noen kjenner jeg og andre blir borte uten at jeg merker det. For min del startet det med en cyste som sprakk, fordi det er alltid der jeg har vondt. Nå kjente jeg at den cysten sprakk men kan det være tilfelle at det har skjedd deg uten at du har merket det? Fordi når min sprakk så var det dritvondt, men dagen etter kjente jeg ingenting. Så vi tenker det er en slags skade. Har du noen andre symptomer på endo? Problemer med huden, hårvekst osv? Noe som hjalp for meg var å kutte ut melk og ost, trappe veldig ned på kjøtt og unngå soya. Etter 2-3 mnd så har jeg nesten ikke smerter (fra ingenting hjelper til å ikke behøve å ta paracet en gang). Høres litt hippie ut men kanskje verdt å prøve? Anonymkode: b75d5...6f3
DrueSmoothie Skrevet 15. september 2017 Forfatter #11 Skrevet 15. september 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: For min del startet det med en cyste som sprakk, fordi det er alltid der jeg har vondt. Nå kjente jeg at den cysten sprakk men kan det være tilfelle at det har skjedd deg uten at du har merket det? Fordi når min sprakk så var det dritvondt, men dagen etter kjente jeg ingenting. Så vi tenker det er en slags skade. Har du noen andre symptomer på endo? Problemer med huden, hårvekst osv? Noe som hjalp for meg var å kutte ut melk og ost, trappe veldig ned på kjøtt og unngå soya. Etter 2-3 mnd så har jeg nesten ikke smerter (fra ingenting hjelper til å ikke behøve å ta paracet en gang). Høres litt hippie ut men kanskje verdt å prøve? Anonymkode: b75d5...6f3 Kan hende det har vært cyste som sprakk akkurat den ene eggløsningen hvor det var sykt vondt ift de andre... det vet jeg jo ikke. Men som regel har det bare vært kraftige murringer hele dagen men klart meg uten smertestillende under EL. Mensen er jo helvete uansett Jeg har dog vært på UL hvert 3.år ved celleprøvene og aldri hatt cyster da annet enn 1 liten en da jeg var 18 (nå er jeg 37 :O ) Men det betyr jo ikke at jeg ikke kan ha en cyste i blandt jeg og. Sist UL var i våres, og den værste EL var nå for 3-4 uker siden. Aldri hatt så vondt under EL Nei vil ikke si jeg har andre symptomer på Endometriose. Jeg blør kun 4 dager (pluss spottingen som har beg med brunt blod i små mengder i ca 4 dager før mens), ikke voldsomme blødninger, en del frisk blod dag 1 men likevel trenger jeg bare blå el gul OB (de minste) og de 3 siste dagene er det relativt lite blod. Mamge blør vel myyye om de har endo? Dog ikke alle...? Ingen unormal hårvekst, har hatt uren hud i perioder hele livet, men værste gikk over etter tenårene og et par år på Diane den gang. Nå er det bare litt "grums" i overgang hals/kinn men ikke store kviser. Da jeg var yngre hadde jeg masse kviser på rygg panne bryst etc. En og annen dukker opp ved mens og mye snop etc men det er jo normalt. Sliter en del med slapphet men det er ikke noe endring ift syklusen, og det har kommet etter kyssesyken for halvannet år siden med påfølgende utvikling av gluten og melke intoleranse. Og slappheten holdes i sjakk med vitaminer, magnesium og mye søvn. Og trening i gode perioder. Når jeg har gode perioder er jeg skikkelig pigg lenge, ergo ikke bare deler av syklus. Så jeg tror ikke den relateres til Endometriose om jeg skulle ha det eller ikke. For da varierer det vel ift syklusen i større grad? Tusen takk for svar 😁 Godt å høre flere som er i samme situasjon og at det ikke bare er meg! Og at dere faktisk har sjekket og ikke fått påvist endometriose! Da er det håp. Spiser litt ost, men ikke mye, drikker ikke melk og spiser ikke noe med soya jeg heller annet enn om det skulle være i noe jeg får servert, men unngår det i det daglige. Kjøtt spiser jeg noe av men ikke daglig Og spiser ikke gluten. Noen mener gluten kan forværre Endo. Jeg har ikke blitt noe bedre etter jeg måtte kutte ut det pga intoleransen. Dog var det etter det jeg har kjent EL smerter (sterk murring) og den spottingen før mens har begynt... Endret 15. september 2017 av DrueSmoothie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå