Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #1 Skrevet 17. januar 2005 Her kommer et sukk fra meg Jeg er så lei av syke barn! Nå har det gått i ett siden midten av november. 4-åringen er verst; først var det vannkopper, så var det ørebetennelse av og på i flere uker før hun fikk penicilin-kur. Da den kuren var slutt begynte hun å hoste og hoste og hoste! Hun har den verste hosten; hoster så hun kaster opp, og da selvfølgelig helst om natten :-( . Sånn har hun vært siden hun var liten, hun har en hoste som varer opptil en uke før den gir seg. Spesielt hvis vi har vært ute i sånt vær som det er nå; masse vind, så kommer hosten snikende i løpet av natten. Noen andre med barn som er plaget med hoste? Fins det noen måte å gjøre det lettere for henne og stoppe den hosten? Hun har fått Flutide astma-medisin selv om hun ikke har astma, og den hjelper ganske bra, men det tar jo et par dager før den funker
Varja Skrevet 18. januar 2005 #2 Skrevet 18. januar 2005 Uff, ja. Så synd på de små som er syke! Nå har vi også hatt det meste som går ann å få de siste ukene føles det som. Minsten tar med seg en eller annen bakterie hjem fra barnehagen og så blir jeg og pappaen syke av det samme når hun er på bedringens vei. Heldigvis hørte jeg i går at det er en myte at barn som er i barnehage er mer syke enn andre. De som går hjemme eller hos dagmamma blir visst like mye syke så det hjelper ikke å ta barnet ut av barnehagen.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #3 Skrevet 18. januar 2005 Jeg synes småen hoster mindre når vi har vinduet åpent om natten. Han ligger på lammeskinn, så han holder seg god og varm. I tillegg hever jeg hodeenden av sengen ved å legge noen bøker under sengebena. Synes dette hjelper merkbart.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #4 Skrevet 18. januar 2005 Noen andre med barn som er plaget med hoste? Fins det noen måte å gjøre det lettere for henne og stoppe den hosten? Hun har fått Flutide astma-medisin selv om hun ikke har astma, og den hjelper ganske bra, men det tar jo et par dager før den funker Vi har det. Minien hoster opp til en mnd. Hun fikk også astma medisin og den hjelper men som du sier først etter et par dager. Vi er blitt flinkere til og begynne med en gang vi merker symptomer + at vi får hostesaft på respet ( husker ikke hva den heter) Ellers er det og ligge med hodet høyt, ikke for varmt rom og prøøv gjerne med litt varm saft før leggetid. Når det står på som værst er vel egentlig isbiter det eneste som stilner litt
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #5 Skrevet 18. januar 2005 Gutten min hadde en forferdelig hoste da han var mellom 3 - 5 år. Han fikk fjernet polypper samtidig som han fikk satt inn dren (dren pga. hørselproblemer). Etter at polyppene ble fjernet har han ikke hostet noe særlig og det er nå 6 år siden. Jeg vet ikke om dette er tilfelle for dere men det er iallfall en mulighet som kan sjekkes.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #6 Skrevet 18. januar 2005 heisann, minsten er veldig plaget med hoste og at hun tetner til.....så jeg fikk noe kjempe bra medlegen som heiter Betapred, dette er et uregistrert legemiddel som legen søker om....det jeg gjør er å blande 6 tabl. i vann/saft å det drikker hun litt av i 3 døgn....etter føste dose så forsvinner hosten og tettheten. Snakk med legen...dette hjalp oss. lykke til
Trixi Skrevet 18. januar 2005 #7 Skrevet 18. januar 2005 Takk for svar Det var meg som startet tråden - hadde visst bare glemt å logge meg inn... Nå er 4-åringen på bedringens vei, men 2-åringen startet dagen med feber, snørr og hoste Nå er det vel bare å vente på Nora-viruset eller hva det heter; oppkast og diarè ! Ettersom de har vært pjuskete en stund nå er vel ikke immunforsvaret helt på topp, så da får vi bare stålsette oss :-? . Tenk positivt !!
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #8 Skrevet 18. januar 2005 Føler med dere!! Få tak i Efedrin hostesaft hos legen. Den er super. Noen barn blir litt hyper av den, men den er skikkelig effektiv! Lykke til!
Salamandra Skrevet 18. januar 2005 #9 Skrevet 18. januar 2005 Eldstesønnen min var også fryktelig mye syk da han var mindre, særlig med luftveisproblemer. Til slutt ble jeg så lei av å dytte han full av kortisonpreparater, penicillin og astmamedisiner og tok han med til homeopat. I tillegg har han fjernet polypper/falske mandler og nå er han (bank i bordet) så og si aldri syk. Et halvt års tid etter operasjonen og homeopatbesøket begynte han å vise de samme tendensene igjen, men da ga jeg han en ny runde med homeopatimedisinen og frisk ble han.. Verdt et forsøk i allefall, selv om jeg mistenker at det var fjerningen av de falske mandlene som hadde størst effekt. Føler med deg, vet så godt hvordan du har det.. :trøste:
Gjest Primula Skrevet 18. januar 2005 #10 Skrevet 18. januar 2005 Noen andre med barn som er plaget med hoste? Fins det noen måte å gjøre det lettere for henne og stoppe den hosten? Hun har fått Flutide astma-medisin selv om hun ikke har astma' date=' og den hjelper ganske bra, men det tar jo et par dager før den funker [/quote'] Hvorfor får hun astmamedisin hvis hun ikke har astma? Og dersom astmamedisinen virker, hvordan kan du da si at hun ikke har astma? Jeg har ei jente på tre år som har hostet siden hun var liten baby. Hun hoster på samme måte som du beskriver, med kraftig hoste til hun kaster opp og spesielt om natta. Jeg er helt sikker på at hun har astma, selv om ikke legen kan konstatere det. Det er nemlig vanskelig å ta tester på så små barn, men dersom astmamedisin virker, vil jo det si at hun mest sannsynlig har astma.. I høst fikk jenta vår endelig flutide, før har hun brukt ventoline som ikke funket så veldig bra. MEN; flutide er en astmamedisin med langtidseffekt. Den virker først etter noen dager, og mest sannsynlig vil den slutte å virke dersom dere slutter med medisinen. Jenta vår må bruke den hver dag, også når hun ikke hoster. Dersom vi slutter med den, begynner hun å hoste igjen.. Jeg synes dere i samråd med lege skal prøve ut medisinen ordentlig, dersom dere har sett at den har effekt. Lykke til :-)
Trixi Skrevet 18. januar 2005 #11 Skrevet 18. januar 2005 Det er legen som har sagt at hun ikke har astma. Har vært hos astma- og allergispesialist og hun sa det samme. Har hørt om en del andre som også har fått denne medisinen som ikke har (påvist) astma. Jeg vet lite om astma selv, men hun "piper" ikke når hun ouster i alle fall som jeg vet mange med astma gjør. Vi har vært hos homeopat også, mest for ørebetennelsen. Hun fikk sånn ørelysbehandling og fikk med noen dråper hjem til å dryppe i øret. Vanskelig å si om det har blitt noe bedre - vet jo ikke hvordan det ville vært uten :-? . Hun skal dit igjen i morgen så da kan jeg jo spørre henne litt om denne hosten også. Hun homeopaten maser så fælt om grønnsaker , jeg som alle andre mødre vet jo at det er sunt og viktig og alt det der, men når jenta nekter å spise det som er grønt og rødt så får man ikke gjort så mye :-( . (Vi har virkelig prøvd alstå!) Skal høre med legen om hun kan ta en ordentlig sjekk av mandler og polypper! Efedrin hostesaft har vi forsøkt uten at det ga noen spesiell effekt. Jeg setter veldig pris på at dere svarer
mari Skrevet 18. januar 2005 #12 Skrevet 18. januar 2005 Det at man får astma medisin behøver ikke å bety at man har astma, det betyr bare at man har en lidelse som den medisinen funker på. Det er jo flere medisiner som kan brukes om hverandre. Vi har også hatt en god del sykdom her i huset, og her har faktisk det at de har vært i barnehage ført til at de har blitt mer syke. Førstemann var hos dagmamma i 1 år (1-2) og da var han nesten ikke syk, men siden han begynte i barnehage har han vært masse syk. Med nr 2 fikk vi barnehageplass fra 10 mnd. og hun har vært masse syk, så jeg tror man faktisk blir mer syk av å være i barnehage.
Gjest Pet Skrevet 18. januar 2005 #13 Skrevet 18. januar 2005 Sønnen min hadde også den typen hoste da han var liten. Han fikk astmamedisin fordi det åpner luftveiene. Spesialisten vi var hos sa at han hadde trange luftveier og at han ville vokse det av seg, og det gjorde han. Det ga seg i seksårsalderen. En mager trøst for dere, for det er virkelig grusomt når det står på. Husker jeg fikk kommentarer av ukjente damer i butikken - "Har du vært hos legen med det barnet?"! :o
Gjest Twigi ulogget Skrevet 18. januar 2005 #14 Skrevet 18. januar 2005 Jeg blir litt bekymret for alle disse medisinene, jeg :-? Min sønn slet veldig med hoste i flere måneder, da var han ganske stor (ca 12 år, tror jeg). Det eneste legen kunne hjelpe med, var astmamedisin med kortison - uten å fortelle meg hva det var. Jeg var ganske sjokkert og forbanna, vil ikke putte i ungen kortison over lang tid, ihvertfall ikke uten å vite om det :o Så gikk vi til akupunktør med ham. Et par behandlinger (joda, det var litt tøft å overtale ham til å få nåler i leggen), og streng beskjed om å slutte med melk. Etter det har han vært helt fin, og heller ikke fått igjen den hosten når han har vært forkjølet. Lykke til! Håper dere finne noe som funker, for det er så vondt å høre på ungene når de hoster så fælt!
Gjest Andromeda Skrevet 19. januar 2005 #15 Skrevet 19. januar 2005 Jeg blir litt bekymret for alle disse medisinene, jeg :-? Min sønn slet veldig med hoste i flere måneder, da var han ganske stor (ca 12 år, tror jeg). Det eneste legen kunne hjelpe med, var astmamedisin med kortison - uten å fortelle meg hva det var. Jeg var ganske sjokkert og forbanna, vil ikke putte i ungen kortison over lang tid, ihvertfall ikke uten å vite om det :o Nå vet jo ikke jeg hva slags astmamedisin du fikk av legen, men ifølge astmaspesialisten jeg går til er ikke de nye inhalatorene med kortison så farlige. Dette er veldig små doser med kortison og du behandler pusteproblemene lokalt i lungene. Kortisontabletter bør en derimot være mer forsiktige med. Jeg har hatt astma hele livet og har tatt div. kortisonpreparater hver dag i over 25 år. Jeg har aldri hatt bivirkninger av kortison (så vidt jeg vet ialle fall). Generelt tror jeg at hvis barn virkelig er plaget med pusteproblemer (hosting er et klassisk symptom i alle fall for mange astmatikere) er det bedre for barnet å få litt astmamedisin som hjelper på pusten enn å slite over lang tid. Det er fryktelig slitsomt (og skremmende) å ha pusteproblemer. Nå mener jeg slett ikke at astmamedisin er udelt bra (det er jo medisin som en kan få bivirkninger av), så hvis en finner andre behandlingsmåter, er jo det kjempebra.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #16 Skrevet 19. januar 2005 Har du fått tatt allergitest på sjukehuset? Hos meg har de mye allergi og astma. Den ene går hele tiden på Pulmicort som er forebyggende medisin, og den virker godt. Bruker kun Ventoline når han er skikkelig dårlig. Livet vårt ble iallefall helt forandra når vi fikk tatt strektest på sjukehuset. Men jeg måtte tvinge det gjennom med nr.2 og 3...selv om de er allergiske mot egg, melk, husdyr, gras osv. Legene mener visst disse blodprøvene er gode nok, men det var bare til å bli forvirra av! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå