Gå til innhold

Identitet og anstendighet. Hva er kjørereglene her?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette med "identitet", og hvordan andre skal forholde seg til ens identitet, har vært veldig i vinden en stund nå. Og slik jeg har forstått det er det den almene oppfatningen at den anstendige tingen å gjøre er å tiltale folk med deres identitet. D.v.s. at det er ikke jeg som bestemmer din identitet, den bestemmer du selv. Så dersom du f.eks. er en mann rent genetisk, men du identifiserer deg som kvinne, er den anstendige tingen å gjøre for meg å akseptere din identitet slik du selv oppfatter den, og tiltale deg som kvinne, referere til deg som en "hun" o.s.v. Eller la oss si du har bodd nesten hele ditt liv i Marokko, men de siste 2 årene har du bodd i Norge, og du har begynt å identifisere deg selv som "nordmann". Igjen, da er den anstendige tingen å gjøre for meg å anse deg som nordmann, og ikke referere til deg som f.eks. "hun fra Marokko".

Ok, alt vel så langt. Du bestemmer din identitet, og jeg hopper. Jeg tror jeg har forstått kjørereglene. Men hold an et lite øyeblikk: Hva med en anorektiker som identifiserer seg selv som "tjukk"? Bør jeg da også referere til henne som "tjukk"? Er det galt av meg å protestere på at vedkommende er tjukk? Og hva med folk som identifiserer seg som "tapere"? Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Jeg føler vi trenger klarere kjøreregler her, for akkurat nå er alt sammen bare forvirrende. 

Endret av Ari Loys
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det behøver ikke å være forvirrende - det er en tydelig forskjell i eksemplene som du presenterer i første avsnitt, kontra siste avsnitt: Anoreksi er en psykisk lidelse, og i ditt eksempel samsvarer ikke den subjektive virkelighetsoppfatningen med den allmenne virkelighetsoppfatningen. Med andre ord kan du korrigere henne. 

Tja, finnes det tapere i vårt samfunn? Om den allmenne definisjonen av ordet anvendes, er svaret ja. Da må du ta det etter skjønn - kanskje er vedkommende reellt sett en taper.

Skrevet
2 minutter siden, Daniel123 skrev:

Det behøver ikke å være forvirrende - det er en tydelig forskjell i eksemplene som du presenterer i første avsnitt, kontra siste avsnitt: Anoreksi er en psykisk lidelse, og i ditt eksempel samsvarer ikke den subjektive virkelighetsoppfatningen med den allmenne virkelighetsoppfatningen. Med andre ord kan du korrigere henne. 

Tja, finnes det tapere i vårt samfunn? Om den allmenne definisjonen av ordet anvendes, er svaret ja. Da må du ta det etter skjønn - kanskje er vedkommende reellt sett en taper.

Hva med dem som er tapere når det kommer til andre arenaer. På sykdomsfronten for eksempel? Hvis du har en diagnose er du da en taper? MS? Er du en taper? Hvis du mobber er du en taper da? 

Anonymkode: 4eeb7...dfe

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med dem som er tapere når det kommer til andre arenaer. På sykdomsfronten for eksempel? Hvis du har en diagnose er du da en taper? MS? Er du en taper? Hvis du mobber er du en taper da? 

Å tape og det å være en taper er vel to forskjellige ting? Jeg ville ihvertfall aldri anvendt ordet taper overfor noen med MS, kreft, eller andre sykdommer/diagnoser.

Ja, mobbere er tapere.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Daniel123 skrev:

Å tape og det å være en taper er vel to forskjellige ting? Jeg ville ihvertfall aldri anvendt ordet taper overfor noen med MS, kreft, eller andre sykdommer/diagnoser.

Ja, mobbere er tapere.

Er mobbeofferet en taper? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mobbeofferet en taper? 

Det kommer vel an på mobbeofferet. Mye mulig personen er en taper, eller det motsatte og noen prøver å trykker personen ned.

Anonymkode: ca88a...ab5

Skrevet

Vi har bare to kjønn. Noen ytterst få er født i feil kropp. 

Anonymkode: ca88a...ab5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...