AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #1 Skrevet 13. september 2017 Jeg er lærer. På åttende året nå. Periodesvis er jeg veldig lei og demotivert. Bytta jobb annethvert år. Begynte i ny jobb for ca 1 måned siden, og lurer allerede på om dette er skolen for meg. Det er en skole i Groruddalen. Elevene sliter med utagering, atferdsproblemer og det er selvfølgelig språklig og kulturelle utfordringer. Videre er det utrolig mye rapportering(ja, allerede) og mange elever som skal meldes opp til ressursteam(ønske fra tidligere kontaktlærer) eller som har blitt meldt opp allerede av tidligere kontaktlærer. Ca 5-10 i klassen min. Pluss 3 IOPER i tillegg. I tillegg har jeg en elev som må ha ekstra tilrettelegging og som egentlig burde gått på spesialskole. Foreldrene vil jeg skal lage ekstra lekser kun til dette barnet og at jeg skal tilpasse undervisningen med å lage bilder til tema og div(den tidligere kontaktlæreren gjorde visst dette). Det positive er ledelsen og at det virker som et godt arbeidsmiljø. Men det er tungt med elevene. Og hun ene kollegaen jeg er på team med sliter med klasseledelse, og siden vi er baseskole merkes det veldig. Liker heller ikke å jobbe på baseskole. Jeg jobber med 2 ganske ferske og merker at jeg blir sliten av å måtte diskutere og være enige om hver minste ting. Har lyst å slutte. Få meg et nytt yrke. Eller bli veileder for andre lærere. Jeg har blitt lagt merke til av ledelsen og de har sagt jeg er god på klasseledelse og vil ha meg med i plangruppa. Føler kanskje at det er den retningen jeg vil gå. Men vet ikke hvordan? Har aldri vært praksislærer en gang. Kunne kanskje tenkt meg det også. Kjenner at det å jobbe tett med elever og den oppfølgingen det krever gjør meg utslitt. Har allerede flere rapporter jeg ikke har begynt på som dkal være ferdige til fredag. Samtidig liker jeg kontakten jeg har med elevene, men takler ikke alt det rundt (rapportering osv). Dette ble rotete, skrevet i full fart mellom time og friminutt. Anonymkode: 5f59b...d27
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #2 Skrevet 13. september 2017 Har du noe særlig ressurser i klassen? Med 3 IOP-er og litt diverse i klassen, så bør du jo få hjelp. Jeg har ikke egentlig forstått helt hva en baseskole er? Hva er forskjellen på det og skoler med vanlige klasserom? Jeg ser for meg at det er mer blanding av klasser, åpne oppg, åpne rom og sånn? Anonymkode: c3138...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #3 Skrevet 13. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du noe særlig ressurser i klassen? Med 3 IOP-er og litt diverse i klassen, så bør du jo få hjelp. Jeg har ikke egentlig forstått helt hva en baseskole er? Hva er forskjellen på det og skoler med vanlige klasserom? Jeg ser for meg at det er mer blanding av klasser, åpne oppg, åpne rom og sånn? Anonymkode: c3138...5e5 Nei, har ikke det. En assistent på den eleven med spesialbehov. Hun hjelper kun denne eleven. Er ikke til stede når denne eleven er borte. Ja, du har forstått det riktig. Mye mer støy og krever ekstremt mye samarbeid for at ting skal funke. Her føler jeg det flyter. Spesielt siden disse elevene krever en stram hånd og det har ikke alle lærerne pp teamet. Rot og støy hver dag. Heldigvis er jeg i et grupperom med lukket dør, men man ser jo alt fordi det er vinduer overalt. Og det preger jo strukturen og hverdagen. Anonymkode: 5f59b...d27
ajarRun Skrevet 13. september 2017 #4 Skrevet 13. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer. På åttende året nå. Periodesvis er jeg veldig lei og demotivert. Bytta jobb annethvert år. Begynte i ny jobb for ca 1 måned siden, og lurer allerede på om dette er skolen for meg. Det er en skole i Groruddalen. Elevene sliter med utagering, atferdsproblemer og det er selvfølgelig språklig og kulturelle utfordringer. Videre er det utrolig mye rapportering(ja, allerede) og mange elever som skal meldes opp til ressursteam(ønske fra tidligere kontaktlærer) eller som har blitt meldt opp allerede av tidligere kontaktlærer. Ca 5-10 i klassen min. Pluss 3 IOPER i tillegg. I tillegg har jeg en elev som må ha ekstra tilrettelegging og som egentlig burde gått på spesialskole. Foreldrene vil jeg skal lage ekstra lekser kun til dette barnet og at jeg skal tilpasse undervisningen med å lage bilder til tema og div(den tidligere kontaktlæreren gjorde visst dette). Det positive er ledelsen og at det virker som et godt arbeidsmiljø. Men det er tungt med elevene. Og hun ene kollegaen jeg er på team med sliter med klasseledelse, og siden vi er baseskole merkes det veldig. Liker heller ikke å jobbe på baseskole. Jeg jobber med 2 ganske ferske og merker at jeg blir sliten av å måtte diskutere og være enige om hver minste ting. Har lyst å slutte. Få meg et nytt yrke. Eller bli veileder for andre lærere. Jeg har blitt lagt merke til av ledelsen og de har sagt jeg er god på klasseledelse og vil ha meg med i plangruppa. Føler kanskje at det er den retningen jeg vil gå. Men vet ikke hvordan? Har aldri vært praksislærer en gang. Kunne kanskje tenkt meg det også. Kjenner at det å jobbe tett med elever og den oppfølgingen det krever gjør meg utslitt. Har allerede flere rapporter jeg ikke har begynt på som dkal være ferdige til fredag. Samtidig liker jeg kontakten jeg har med elevene, men takler ikke alt det rundt (rapportering osv). Dette ble rotete, skrevet i full fart mellom time og friminutt. Anonymkode: 5f59b...d27 Vurdert å bli trafikklærer? Bedre lønn, du bestemmer elevene, og du slipper både foreldre og skoler. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #5 Skrevet 13. september 2017 Bytt jobb. Anonymkode: f813b...19f 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #6 Skrevet 13. september 2017 Eller bruk tida mellom undervisningstimene dine til andre, mer arbeidsaktige ting, enn kg..... Anonymkode: f813b...19f 3
Måbarefåsiat... Skrevet 13. september 2017 #7 Skrevet 13. september 2017 6 minutes ago, AnonymBruker said: Eller bruk tida mellom undervisningstimene dine til andre, mer arbeidsaktige ting, enn kg..... Anonymkode: f813b...19f Ja, for lærere skal ikke ha pauser ila dagen som oss andre. Makan til usaklig innspill. 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #8 Skrevet 13. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller bruk tida mellom undervisningstimene dine til andre, mer arbeidsaktige ting, enn kg..... Anonymkode: f813b...19f Herregud, skjerp deg Anonymkode: 94520...a51 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #9 Skrevet 13. september 2017 21 minutes ago, AnonymBruker said: Nei, har ikke det. En assistent på den eleven med spesialbehov. Hun hjelper kun denne eleven. Er ikke til stede når denne eleven er borte. Ja, du har forstått det riktig. Mye mer støy og krever ekstremt mye samarbeid for at ting skal funke. Her føler jeg det flyter. Spesielt siden disse elevene krever en stram hånd og det har ikke alle lærerne pp teamet. Rot og støy hver dag. Heldigvis er jeg i et grupperom med lukket dør, men man ser jo alt fordi det er vinduer overalt. Og det preger jo strukturen og hverdagen. Anonymkode: 5f59b...d27 Vi har vanlige klasserom, men mellom to av rommene er det bare glass. Det er distraherende, og vi kunne spart oss for mye uro om den ikke hadde vært der. Så om det er sånn flere steder på skolen din må det være slitsomt... Klasser som du prater om trenger tydelige, faste rammer uten forstyrrelser. Baseskole passer ikke for sånne som de da. Høres litt idiotisk ut spør du meg. Kan du kreve mer ressurser til klassen? Skriv ned hendelser som skjer, utagering og slikt. Vis det til ledelsen. Er selv i en krevende klasse, og den har minst to lærere inne hver eneste time. Men jeg tror kontaktlærer har måttet "slåss" seg litt frem til det.. Anonymkode: c3138...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #10 Skrevet 13. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har vanlige klasserom, men mellom to av rommene er det bare glass. Det er distraherende, og vi kunne spart oss for mye uro om den ikke hadde vært der. Så om det er sånn flere steder på skolen din må det være slitsomt... Klasser som du prater om trenger tydelige, faste rammer uten forstyrrelser. Baseskole passer ikke for sånne som de da. Høres litt idiotisk ut spør du meg. Kan du kreve mer ressurser til klassen? Skriv ned hendelser som skjer, utagering og slikt. Vis det til ledelsen. Er selv i en krevende klasse, og den har minst to lærere inne hver eneste time. Men jeg tror kontaktlærer har måttet "slåss" seg litt frem til det.. Anonymkode: c3138...5e5 Takk for konkrete råd. Dette var lurt. Lurer på en ting når det gjelder kollegaen min som sliter med klasseledelse - hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne? Skal jeg si noe til lederen min? Han har sagt til meg at han vil at denne kollegaen skal observere i klasserommet mitt for å få råd, så ledelsen vet at hun sliter. Men føler det tærer veldig på og at det må skje noe snart. Anonymkode: 5f59b...d27
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #11 Skrevet 13. september 2017 44 minutes ago, AnonymBruker said: Takk for konkrete råd. Dette var lurt. Lurer på en ting når det gjelder kollegaen min som sliter med klasseledelse - hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne? Skal jeg si noe til lederen min? Han har sagt til meg at han vil at denne kollegaen skal observere i klasserommet mitt for å få råd, så ledelsen vet at hun sliter. Men føler det tærer veldig på og at det må skje noe snart. Anonymkode: 5f59b...d27 Jeg er ny og har selv slitt med klasseledelse. Det som hjalp for meg var å ha en lærer som observerte meg og kom med tilbakemeldinger. (Brukte en av de lærerne som er inne med meg i klassen uansett) Og jeg ba henne bare være ærlig. Hun nevnte ting jeg ikke tenkte noe særlig over, hverken når jeg prøvde å vurdere min egen undervisning i etterkant, eller når jeg har observert andre lærere. Det eneste som VIRKELIG har hjulpet er rett og slett at andre lærere bare har vært dønn ærlig med meg om hva jeg gjorde "feil". Kanskje noe sånt kan funke for din kollega? Hun burde jo bli forberedt da Å observere andre lærere kan jo hjelpe masse. Men ulempen med å observere en dyktig lærer er at de vanskelige situasjonene sjeldent dukker opp, og det er jo de man ønsker å lære å håndtere. Det hjelper ikke å observere en vellykket time liksom, forstår du? Hun må være i problemet selv, få veiledning, også prøve noe nytt når lignende skjer igjen. Anonymkode: c3138...5e5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #12 Skrevet 13. september 2017 Jeg er selv lærer og forstår utrolig godt hvordan du har det. Har du vurdert å bytte til en annen skole? Jeg har jobbet som lærer i Osloskolen selv og holdt ut i to måneder før jeg måtte bytte jobb. Nå jobber jeg på en skole utenfor Oslo og har en helt annen jobbhverdag. Den Osloskolen jeg jobbet på hadde 70% av elevene innvandrerbakgrunn og dessverre mange av de utfordringene du skisserer. Jeg beundrer de lærerne som jobber på denne skolen enda. Her var det utagerende elever, mange IOPer, utrolig mange utfordringer og veldig få ressurser. Jeg var egentlig klar for å gi opp læreryrket, da noen rådet meg til å søke meg vekk til en annen skole. Å jobber jeg på en skole der elevenmassen er mindre kompleks. Vi har selvfølgelig våre utfordringer her også, men de er overkommelige og vi har ressurser til å ta vare på alle elevene. Skolen du jobber på har utrolig mye å si. Anonymkode: 29d94...c74 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #13 Skrevet 14. september 2017 Jeg føler med deg! Jeg har tatt meg en pause som lærer. Jeg elsker å undervise , men hater alt det rundt. Det ble for mye! 42,5 t i uka er ikke i nærheten av hva vi trenger for å gjøre alt. Anonymkode: f914b...f2c
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #14 Skrevet 14. september 2017 Uff, dette hørtes slitsomt ut, TS, og minner meg om ting jeg har hørt av en venninne som er lærer. Gjelder dette Rommen skole? Anonymkode: bce41...d8d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #15 Skrevet 14. september 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler med deg! Jeg har tatt meg en pause som lærer. Jeg elsker å undervise , men hater alt det rundt. Det ble for mye! 42,5 t i uka er ikke i nærheten av hva vi trenger for å gjøre alt. Anonymkode: f914b...f2c Kan jeg spørre hva du gjør nå? Har så lyst å gi opp på enkelte dager. Noen dager er bedre enn andre, men lurer virkelig på om det er verdt det i lengden. 42,5 time er en vits! Vært på jobb 10-12 timer siden skolestart (ja, vet det ikke er synd på meg og at andre har det verre). Takk for støtten, forresten 😊 Anonymkode: 5f59b...d27
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #16 Skrevet 14. september 2017 Vet du hva jeg har åpnet en liten cafen. Trengte noe helt annet å gjøre med små barn. Planen er å begynne å jobbe på skolen igjen etterhvert. Tror jeg.. Anonymkode: f914b...f2c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #17 Skrevet 23. oktober 2017 På 14.9.2017 den 10.36, AnonymBruker skrev: Uff, dette hørtes slitsomt ut, TS, og minner meg om ting jeg har hørt av en venninne som er lærer. Gjelder dette Rommen skole? Anonymkode: bce41...d8d Nei, ikke Rommen. Men ja, er litt slitsomt. Skrev på søkefeltet her på KG "Bytte jobb lærer" og så kom denne tråden opp, var litt usikker på om det var min tråd med en gang. Men tydeligvis var det min og det er altså kun ca 1 mnd siden jeg sist tenkte på det(tenker på det oftere egentlig). Begynner å bli lei av å ikke vite hva jeg vil. Er det noen som kan være brutalt ærlig med meg; hvor negativt er det å ha bytta jobb så ofte som det jeg har gjort? Vil jeg slite med å få meg ny jobb(om enn bare for å bytte skole)? TS Anonymkode: 5f59b...d27
Gjest Mass Skrevet 24. oktober 2017 #19 Skrevet 24. oktober 2017 På 13.9.2017 den 17.09, AnonymBruker skrev: Vi har vanlige klasserom, men mellom to av rommene er det bare glass. Det er distraherende, og vi kunne spart oss for mye uro om den ikke hadde vært der. Så om det er sånn flere steder på skolen din må det være slitsomt... Klasser som du prater om trenger tydelige, faste rammer uten forstyrrelser. Baseskole passer ikke for sånne som de da. Høres litt idiotisk ut spør du meg. Kan du kreve mer ressurser til klassen? Skriv ned hendelser som skjer, utagering og slikt. Vis det til ledelsen. Er selv i en krevende klasse, og den har minst to lærere inne hver eneste time. Men jeg tror kontaktlærer har måttet "slåss" seg litt frem til det.. Anonymkode: c3138...5e5 Ja, noen ganger lurer man virkelig på hva de tenkte på da de fant ut at baser og slik åpenhet med vinduer mellom rom var en ok ting for barn som skal fokusere, konsentrere, prestere og lære 🤔 Av og til blir jeg bare så frustrert over høyere makter som bestemmer og nærmest tilrettelegger for uro, konsentrasjonsproblemer, støy, atferdsvansker, og listen bare fortsetter..
Gjest Mass Skrevet 24. oktober 2017 #20 Skrevet 24. oktober 2017 På 23.10.2017 den 22.51, AnonymBruker skrev: Nei, ikke Rommen. Men ja, er litt slitsomt. Skrev på søkefeltet her på KG "Bytte jobb lærer" og så kom denne tråden opp, var litt usikker på om det var min tråd med en gang. Men tydeligvis var det min og det er altså kun ca 1 mnd siden jeg sist tenkte på det(tenker på det oftere egentlig). Begynner å bli lei av å ikke vite hva jeg vil. Er det noen som kan være brutalt ærlig med meg; hvor negativt er det å ha bytta jobb så ofte som det jeg har gjort? Vil jeg slite med å få meg ny jobb(om enn bare for å bytte skole)? TS Anonymkode: 5f59b...d27 Hadde jeg vært arbeidsgiver så tror jeg at jeg ville tenkt: denne personen viser ikke utholdenhet eller stabilitet (lengde på arbeidsforhold) og ansetter jeg denne personen så vil jeg mest sannsynlig måtte ansette en ny om kort tid. Trives du som lærer? Med arbeidsoppgavene dine generelt, også når det ikke er så store utfordringer? Slik jeg oppfatter deg så virker det som om du egentlig ikke liker å være lærer, at du er i et yrke som er feil for deg. Får du brukt din personlige kompetanse (sider, evner, erfaringer i livet, osv)? Kanskje du skal tenke litt ekstra nøye gjennom dette nå og finne ut hva du egentlig ønsker å gjøre og brenner for før du starter en ny prosess med bytte av jobb? Tenker jo også på elevene som kunne trengt lærere som følger dem gjennom enten halve eller hele skolegangen og slipper å bytte lærere for ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå