Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huset eier vi 50/50. Vi har kausjonister til egenkapital. Jeg har spart i BSU, samboer har ikke spart og nå er han for gammel til å opprette BSU. Det var han også da vi kjøpte huset sammen. Planen er at jeg skal bruke min BSU til å betale ned på lånet.

Hvordan blir det da? Vi har felleskonto til lån og regninger. Han betaler det han skal på felleskontoen, men han har ikke spart noe på sparekontoen. Høres vel kynisk ut, men jeg synes det blir urettferdig at jeg har spinket og spart, mens han har brukt penger på akkurat det han vil. Og så skal han også få en del nedbetalt på lånet uten at han har gjort noe for det. Samtidig blir det jo feil at han skal betale ned resten av lånet lenge etter jeg er ferdig liksom.

Anonymkode: 04f3f...635

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes vel flere måter å gjøre dette på, det kommer  an på hvordan dere håndterer ting.

Jeg bruker et eksempelregnestykke hvor dere har 2 millioner i lån, 22 års nedbetaling,  rente på 2,65% og har puttet tallene inn i dnb sin boliglånskalkulator.
(https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html?WT.ac=Seksjon-pm_Laan_boliglaan-kalkulator_hover_nk)

Slik det er nå så betaler dere et fast beløp på lånet hver måned.  La oss si at dere har 2 millioner i lån og betaler ca 10 000 i måneden i lån (det ble tilfeldigvis veldig greie tall).

Slik du forklarer inndelingen (50-50)  har du 1 000 000 i lån og betaler 5 000 kr per mnd fra regningskontoen, og det samme gjør han.

Du har spart i BSU og har spart til max 300 000 (antar jeg). I tillegg har du renter, så la oss si du har 350 000 kr på din BSU-konto.

Etter disse pengene er betalt inn så er totalt lån 1,65mill og ditt lån er på 650 000, mens hans fremdeles er en million.

Tidligere betalte dere 50-50, nå blir regnestykket slik:

Din nye andel av lånet er: 650 000/1 650 000 = 39,4%
Hans nye andel er 1 mill/ 1,65mill = 60,6%

Det vil bli regnet ut et nytt månedlig avdrag som følge av innskuddet, dette vil i mitt eksempel bli ca 8300 kr/mnd gitt at dere beholder renten og løpetiden.
Av disse skal han fremdeles bidra med 5 000, mens du bidrar med 3300. (Så lenge renten holder seg blir dette svaret, skjer det noe med rentene/dere refinansierer må dere bruke en ca 60-40 fordeling som er deres andel av gjelden for å regne ut nye bidrag. Feks om rentene stiger slik at dere må betale 10 000 igjen totalt, vil han betale 6060 og du betale 3940).

Disse tallene må dere da regne av mot hvor mye dere setter inn på felleskontoen, slik at du kan spare de 1700 kr du ikke setter inn til lånet.

Hvis du ønsker å fortsette å betale inn like mye (5000) på lånet hver måned vil din andel av lånet krympe fortere enn hans, men dette vil blir mer styr å regne på/forklare.

Endret av ekkoet
Skrevet

Du kan jo la bsuen stå og bruke de pengene som egenkapital om dere skal kjøpe ny bolig en gang i fremtiden. 

Anonymkode: b1bd4...11f

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huset eier vi 50/50. Vi har kausjonister til egenkapital. Jeg har spart i BSU, samboer har ikke spart og nå er han for gammel til å opprette BSU. Det var han også da vi kjøpte huset sammen. Planen er at jeg skal bruke min BSU til å betale ned på lånet.

Hvordan blir det da? Vi har felleskonto til lån og regninger. Han betaler det han skal på felleskontoen, men han har ikke spart noe på sparekontoen. Høres vel kynisk ut, men jeg synes det blir urettferdig at jeg har spinket og spart, mens han har brukt penger på akkurat det han vil. Og så skal han også få en del nedbetalt på lånet uten at han har gjort noe for det. Samtidig blir det jo feil at han skal betale ned resten av lånet lenge etter jeg er ferdig liksom.

Anonymkode: 04f3f...635

Hvorfor blir det feil? Det er da bare rett og rimelig, rettferdig, at den som aldri har giddet å spare og aldri har ofret litt for å få det til, må betale lengre i ettertid. Skulle bare mangle, spør du meg!

Ha i bakhodet at selv om man går inn i samboerskap (og giftermål) med de beste intensjoner om at "nå er det for evig oss", så er det kun halvparten av tilfellene som faktisk varer. Halvparten! Oddsene for at det ryker mellom dere er altså 50%. Ikke særlig gode odds. Du bør derfor definitivt sikre deg din andel av sparepengene dine, og ikke "gi vekk" penger til han, som aldri har giddet å spare.

Folk synes ikke det er hyggelig, og mener det er så uromantisk å snakke om penger når alt er bra og samboerskapet fremdeles er godt. Men det bør alle absolutt gjøre - snakke om penger og sikre sine verdier for fremtiden! For det ER ikke sikkert at det blir dere for alltid.

Betal ned din andel av lånet med BSU pengene, og så justerer dere ned det månedsbeløpet du skal betale fra da av. Det er det mest rettferdige, særlig med tanke på at fremtiden er usikker, samme hvor forelsket dere er nå.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Enig med Million; jeg skjønner heller ikke hvorfor det blir feil? 

Her hadde jeg i utgangspunktet mer EK. Vi kjøpte med 50/50 eierandel, mens lånet delte vi 70/30. Altså vi skrev i samboerkontrakten at han skulle stå for 70% av lånet, mens jeg skulle stå for 30% av lånet. 

Så arvet jeg en del penger, og betalte da ned hele resten av min del av lånet. Da oppdaterte vi samboerkontrakten, så det nå står at han er ansvarlig for 100% av lånet alene, mens jeg er gjeldfri. 

Det er da det eneste rettferdige i deres tilfelle også. Hvorfor i alle dager skal han FÅ sparepengene dine? At han ikke har spart, er da hans egen feil, og hans eget problem?

Anonymkode: 78598...6fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...