AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #1 Skrevet 13. september 2017 Hadde bestemt oss for et guttenavn før vi ble gravide, og vi er begge helt forelska i det navnet. Igår snakket jeg med søstera mi (de skal ha gutt før oss), og de har navnet som 1 av 2 mulige, men vil ikke bestemme seg før barnet er født. Jeg sa at vi hadde tenkt å ha det, og da ble han sur. Vi får bare vente å se hva de ender opp med.. Hva hadde dere gjort? Vi finner ikke et annet navn vi liker like godt, men jeg føler bror blir sur hvis de ikke kan bruke det.. Anonymkode: 64ec8...bd4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #2 Skrevet 13. september 2017 Skal søsteren din gå barn med broren din?... Så nær familie bør i mine øyne ikke ha samme navn. Velger de det først så må dere finne et annet. Selvfølgelig. Anonymkode: 7c1a4...b67 10
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #3 Skrevet 13. september 2017 Skal søskenene dine ha barn sammen? Anonymkode: 05720...f1c 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #4 Skrevet 13. september 2017 Her tenker jeg at vekslingen på å skrive bror og søster er kun et uhell, etter forsøk på å anonymisere Anonymkode: 1901e...6e9 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #5 Skrevet 13. september 2017 Haha, jeg prøvde å være litt mer anonym Det er søstera mi det handler om. Skreiv broren min slik at ikke noen skulle kjenne saken igjen.. TS Anonymkode: 64ec8...bd4 1
Macro Skrevet 13. september 2017 #6 Skrevet 13. september 2017 Jeg hadde sagt at vi skulle bruke det navnet uansett. Så får det være opp til henne om det er ok eller om hun vil ha alternativ 2. 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #7 Skrevet 13. september 2017 Har dere begge planlagt et 2. fornavn (det som feilaktig ofte blir kalt mellomnavn) til guttene deres? Med 2 fornavn, blir jo ikke navnene helt like, dersom det andre fornavnet er ulikt, og da synes jeg ikke at det er et problem at begge har samme første fornavn. F.eks. Per Arne og Per Kåre. Anonymkode: 1901e...6e9 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #8 Skrevet 13. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har dere begge planlagt et 2. fornavn (det som feilaktig ofte blir kalt mellomnavn) til guttene deres? Med 2 fornavn, blir jo ikke navnene helt like, dersom det andre fornavnet er ulikt, og da synes jeg ikke at det er et problem at begge har samme første fornavn. F.eks. Per Arne og Per Kåre. Anonymkode: 1901e...6e9 Nei, det er bare 1 navn . Ingen av oss vil ha dobbeltnavn.ts Anonymkode: 64ec8...bd4 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #9 Skrevet 13. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er bare 1 navn . Ingen av oss vil ha dobbeltnavn.ts Anonymkode: 64ec8...bd4 Ok. Jeg synes heller ikke at det er et problem at de har samme navn når det er kun 1 fornavn. Men det kan lett bli til at når begge er sammen og dere skal rope på en av de, at dere for å skille navnene fra hverandre legger til noe (som feks store-Per og lille-Per) Anonymkode: 1901e...6e9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #10 Skrevet 13. september 2017 Hvis søsteren din velger det først, må du finne et annet. Du har ikke noen rett på det navnet. Anonymkode: 27899...0fa 8
Hege899 Skrevet 13. september 2017 #11 Skrevet 13. september 2017 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok. Jeg synes heller ikke at det er et problem at de har samme navn når det er kun 1 fornavn. Men det kan lett bli til at når begge er sammen og dere skal rope på en av de, at dere for å skille navnene fra hverandre legger til noe (som feks store-Per og lille-Per) Anonymkode: 1901e...6e9 Tenker det blir litt dumt når de er søskenbarn..? Tenker på familieselskaper, og at de sikkert er en del sammen siden de er i familie? Endret 13. september 2017 av Hege899
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #12 Skrevet 13. september 2017 Med mindre dere har snakket om dette navnet slik at søsteren din har "stjålet" det, så ville jeg kanskje bare sagt det til henne at jeg ble litt lei meg når hun også likte det så godt siden vi ikke har noen andre navn i bakhånd. Håpe hun er sympatisk nok til å velge det andre navnet de hadde Anonymkode: bdebc...c76 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #13 Skrevet 13. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Med mindre dere har snakket om dette navnet slik at søsteren din har "stjålet" det, så ville jeg kanskje bare sagt det til henne at jeg ble litt lei meg når hun også likte det så godt siden vi ikke har noen andre navn i bakhånd. Håpe hun er sympatisk nok til å velge det andre navnet de hadde Anonymkode: bdebc...c76 Er redd det kommer til å bli rart "for alltid" , hvis du skjønner? Hvis vi tar navnet.ts Anonymkode: 64ec8...bd4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #14 Skrevet 13. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis søsteren din velger det først, må du finne et annet. Du har ikke noen rett på det navnet. Anonymkode: 27899...0fa Hvorfor det? Vi har jo sagt vi også vil ha det..før de sa det. Jeg sa at vi ønsket det (for lenge siden) , da fikk jeg til svar "jeg også". Anonymkode: 64ec8...bd4 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #15 Skrevet 13. september 2017 Mange synes også at navnet må passe til barnet, og etter at barnet er født velger de et annet navn enn det de først hadde bestemt seg for. Jeg har hørt denne type uttalelse etter fødselen: "Han er ikke en Sigurd, men han er en Morten Anonymkode: 1901e...6e9 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #16 Skrevet 13. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det? Vi har jo sagt vi også vil ha det..før de sa det. Jeg sa at vi ønsket det (for lenge siden) , da fikk jeg til svar "jeg også". Anonymkode: 64ec8...bd4 Er det kun din søster og ikke barnets far som ønsker det navnet? Anonymkode: 1901e...6e9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #17 Skrevet 13. september 2017 Det er da ikke uvanlig at søskenbarn har samme fornavn? Eldste bror til mannen er oppkalt etter bestefaren, og det samme er to av fetterne. Min mor har to kusiner med samme fornavn som henne, og det er det ikke oppkalling men et helt vanlig jentenavn som var mye brukt på 50-tallet. Anonymkode: d2888...c96 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #18 Skrevet 13. september 2017 Vi bestemte oss tidlig i forholdet for navn på en fremtidig baby, og dersom noen andre hadde brukt dette navnet før jeg ble gravid hadde vi nok bare sagt at ''det navnet kommer vi også til å bruke dersom vi får en sønn/datter. For meg er det viktigere at han fikk det navnet, enn at han het det alene, så får det være opp til de andre om de vil ha ett navn ''alene'' eller om navnet i seg selv er viktigst. Når du i tillegg har sagt det til henne tidligere, hadde jeg ikke vært i tvil engang. Anonymkode: 63733...e86 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #19 Skrevet 13. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er da ikke uvanlig at søskenbarn har samme fornavn? Eldste bror til mannen er oppkalt etter bestefaren, og det samme er to av fetterne. Min mor har to kusiner med samme fornavn som henne, og det er det ikke oppkalling men et helt vanlig jentenavn som var mye brukt på 50-tallet. Anonymkode: d2888...c96 Man kan jo ikke hete det samme til fornavn og etternavn.. De er kun 4 søskenbarn og har det samme etternavnet.. Anonymkode: 64ec8...bd4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #20 Skrevet 13. september 2017 Skjønner ikke hvorfor folk driver og prater om hvilket navn de skal ha hvis det er så sinnsykt viktig at ingen andre "stjeler" navnet. Anonymkode: 2ee1b...1fd 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå