Gå til innhold

Hvorfor flisgulv utover gang og bad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg lurt lenge på. Hvorfor har enkelte boliger flisgulv i både stue, kjøkken og soverommene?

Det er så stygt. Jeg var på visning igår på ett hus var fin utenpå og invenndig var det meget bra standard, men flisgulv. Nå har jeg vært på boligjakt i snart ett år. De som ikke blir solgt, har som regel flisgulv. 

Anonymkode: 345ae...69d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lagt merke til det samme. Og da er det alltid utlendinger involvert. Tror det er vanligere i varmere strøk å ha fliser på gulv eller steingulv.

Når det gjelder norske leiligheter med dette, så er det enten utlendinger som eier/eide boligen på det tidspunktet den ble pusset opp, eller så er eier påvirket av råd/smak fra en utlending vedr oppussingen. Kanskje håndtverkerne.

En naboleilighet her jeg bor ble nylig omgjort fra utleiebolig, til salg som andelsleilighet. Utlendingene som leide den, ble sagt opp, og utlendingene som eide den, pusset opp med hjelp av en gjeng polakker. De valgte å flislegge stua også, med grå store fliser. Aldri noe jeg ville valgt i en stue.

Leiligheten ble solgt etter første visning, til utlendinger, som ikke så noe rart med fliser i en stue.

Ellers ser jeg andre leiligheter til salgs i området, der man tydelig ser på innredningen (tepper med urdu-skrift på veggen f.eks.) at det er utlendinger som bor. I disse leilighetene ser man ofte flislagte gulv i kjøkken og gang, og av og til stua også. De liker tydeligvis fliser.

Anonymkode: 5412c...d61

Skrevet

Det er jo bare å legge parkett over. Null stress! 

Anonymkode: f6d11...74f

Skrevet

Fliser er jo veldig holdbart da, og skades ikke like lett som parkett.

Anonymkode: d3dba...b2b

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt merke til det samme. Og da er det alltid utlendinger involvert. Tror det er vanligere i varmere strøk å ha fliser på gulv eller steingulv.

Når det gjelder norske leiligheter med dette, så er det enten utlendinger som eier/eide boligen på det tidspunktet den ble pusset opp, eller så er eier påvirket av råd/smak fra en utlending vedr oppussingen. Kanskje håndtverkerne.

En naboleilighet her jeg bor ble nylig omgjort fra utleiebolig, til salg som andelsleilighet. Utlendingene som leide den, ble sagt opp, og utlendingene som eide den, pusset opp med hjelp av en gjeng polakker. De valgte å flislegge stua også, med grå store fliser. Aldri noe jeg ville valgt i en stue.

Leiligheten ble solgt etter første visning, til utlendinger, som ikke så noe rart med fliser i en stue.

Ellers ser jeg andre leiligheter til salgs i området, der man tydelig ser på innredningen (tepper med urdu-skrift på veggen f.eks.) at det er utlendinger som bor. I disse leilighetene ser man ofte flislagte gulv i kjøkken og gang, og av og til stua også. De liker tydeligvis fliser.

Anonymkode: 5412c...d61

Du er inne på noe der, men det er bare så stygt. 

Jeg syns ikke det bare er å legge parkett over. Det må pigges opp, fikk jeg høre. Da syns jeg ikke det er verdt å kjøpe boligen. 

Anonymkode: 345ae...69d

Skrevet

Det er jo smak og behag det da. Er relativt vanlig i resten av verden. 

Jeg synes det kan være pent men det må stå i stil med resten av huset. Og helst være litt minimalistisk/funkis. Og det må være store format, minimum 60x60

Anonymkode: 4de8b...c28

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Fliser er jo veldig holdbart da, og skades ikke like lett som parkett.

Anonymkode: d3dba...b2b

Men hardere å slå hodet i, om man snubler. Og større sjanse for at glass eller servise knuses, om det går i gulvet.

• Liker 3
Skrevet

Fliser er jo et mye bedre materiale enn tre som ofte er alternativet. Hvis det er pene fliser og godt utført håndverk er det veldig mye bedre enn andre gulv etter min mening. Solid og eksklusivt, vet ikke om jeg har sett det dere beskriver med typisk utlending leiligheter. Mer funkishus og luksusleiligheter. 

Fliser får ikke riper, brenner ikke, råtner ikke, falmer ikke og holder seg mye bedre mot de fleste belastninger og moter enn tre og laminat som varer få år med tøff bruk. Men som fremdeles er umoderne før det må byttes. 

Selvfølgelig kan en diskutere hva som passer sammen og hva som er pent. Er enig i at hus med mye tre (furu), speil i dører, brystningspanel, sprosser på vindu, og etasjeskillere i tre vil andre overflater være å foretrekke. Men mur og betonghus samt leiligheter osv er fliser noen hakk over. At mange ikke klar over fordelene eller tar seg råd til det tror jeg vil endre seg framover.

Anonymkode: 4fe69...fe0

Skrevet
24 minutes ago, T-Rex said:

Men hardere å slå hodet i, om man snubler. Og større sjanse for at glass eller servise knuses, om det går i gulvet.

Jeg snubler heldigvis såpass lite at jeg ikke bryr meg om møtet mellom gulv og hode. 
Men ja, det er større sjanse for at ting knuses, men det er også enkelt å tørke opp søl. 
Fliser har vanligvis lengre levetid, og er mer vedlikeholdsfritt enn mange andre alternativer. 

Jeg kunne tenkt meg flis på kjøkken, det er enkelt å vaske, og mindre sjanser for at gulvet skades om man søler noe eller at det får hakk om man mister tyngre ting. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutes ago, _popcorn_ said:

Jeg snubler heldigvis såpass lite at jeg ikke bryr meg om møtet mellom gulv og hode.

Jeg begynner å bli gammel, og har en enda eldre mor, med tendenser til å falle. Da tenker man mer på sånt...

16 minutes ago, _popcorn_ said:

Jeg kunne tenkt meg flis på kjøkken, det er enkelt å vaske, og mindre sjanser for at gulvet skades om man søler noe eller at det får hakk om man mister tyngre ting. 

Møkk har det med å legge seg i fugene, når man drar over med en klut. Det er i alle fall min erfaring. Fugene kan også misfarges av tomat, gurkemeie, blåbær etc. Dette forøvrig i likhet med vinyl og linoleum (og parkett, som jeg ikke ville hatt på kjøkkenet, fordi jeg ikke er noe flink til å tørke opp med en gang).

Flisgulv kan være fint i noen sammenhenger, men det er unektelig mer jobb å få det byttet, om man går lei flisene (og ikke har plass til å legge noe annet oppå).

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo smak og behag det da. Er relativt vanlig i resten av verden. 

Jeg synes det kan være pent men det må stå i stil med resten av huset. Og helst være litt minimalistisk/funkis. Og det må være store format, minimum 60x60

Enig! Mye fint i fliser. Syns det er råstilig om alt står i stil. Masse planter og minimalistisk og lamper som har riktig belysning. Vil ha det sånn selv etterhvert.

Skrevet (endret)
1 time siden, T-Rex skrev:

Mister dere så mange glass og servise i gulvet at det er et argument for ikke å ha flisgulv?? Må spørre,for jeg kan ikke huske sist jeg selv mistet noe og knuste det.

Endret av NotNaomi
Skrevet
5 minutes ago, T-Rex said:

Jeg begynner å bli gammel, og har en enda eldre mor, med tendenser til å falle. Da tenker man mer på sånt...

Møkk har det med å legge seg i fugene, når man drar over med en klut. Det er i alle fall min erfaring. Fugene kan også misfarges av tomat, gurkemeie, blåbær etc. Dette forøvrig i likhet med vinyl og linoleum (og parkett, som jeg ikke ville hatt på kjøkkenet, fordi jeg ikke er noe flink til å tørke opp med en gang).

Flisgulv kan være fint i noen sammenhenger, men det er unektelig mer jobb å få det byttet, om man går lei flisene (og ikke har plass til å legge noe annet oppå).

Jeg har katt, så jeg tenker mer på muligheter for riper :P 

men ja, fugene kan bli misfarget, og dem må også vedlikeholdes. 
Jeg tenker litt sånn at om det går ett glass rødvin i gulvet, så er det fugene som kan bli misfarget, mens en del andre gulv vil kunne få store flekker. 
Kattene mine har en tendens til å søle litt med vann også, og det tåler fliser bedre enn mange andre gulv. 
Og ja, det er mye mer arbeid å flislegge gulv enn å legge de fleste andre sorter, og det er ikke noe man bytter annenhvert år :P 

Jeg tenker det kommer helt an på stiler man har ellers, om hva som er finest. Men flis på stue ville jeg aldri hatt, selv om fliser har mange fordeler så er det ikke like godt å gå på som andre gulvtyper! 

Skrevet
3 timer siden, T-Rex skrev:

Møkk har det med å legge seg i fugene, når man drar over med en klut. Det er i alle fall min erfaring. Fugene kan også misfarges av tomat, gurkemeie, blåbær etc.

Nå er jo sementfuger blitt mye bedre de siste årene. Det finnes også epoxyfuger. 

Men bruker man rettskårne fliser så blir fugene minimal.

Skrevet

Skal man ha fliser så bør man jo ha varmekabler over alt også, ellers blir det pokker så gulvkaldt... 

For meg med råtten rygg og ødelagte knær er fliser helt drepen, så skulle jeg lagt nye gulv her så hadde det blitt vinyl over alt. Har også katter, og vinylgulv er glimrende for dem :) 

Anonymkode: 2e6a8...dab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...