Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Min mamma har i flere år slitt med NAV. Hun ble sykemeldt i oktober 2014 og legen sa at de skulle søke om uføretrygd sommeren etter. Men det ble ikke noe av og legen ville at hun skulle prøve seg i arbeid igjen. Det ville ikke hun, men legen presset på. Sommeren 2015 startet hun i jobben igjen, og jobbet to uker før ferien. I ferien havnet hun på sykehus og de sykemeldte henne. Om høsten ble hun operert og søkte på AAP. Hun fikk avslag pga at hun ikke hadde vært sykemeldt i et år sammenhengende. Saksbehandleren til NAV sa til arbeidsgiveren hennes at det ble gjort en feil og at hun godt mulig hadde fått godkjent, men det sa ikke NAV til henne. Kort tid etter ble hun sagt opp av jobben, en jobb hun hadde hatt i over 30 år. Hun gikk til NAV kontoret og visste ikke hva hun skulle gjøre. På kontoret var det ei sur dame som sa at hun måtte søke AAP. Det hadde hun jo gjort, men fikk avslag. Da kan jeg ikke hjelpe deg, sa hun da. 

NAV har sagt at det er de som bestemmer om man kan søke om AAP. De driter i legeerklæringer fra legene. Det var noen som hadde tatt opp dette med en fra NAV om hvordan NAV-ansatte kunne avgjøre om en er "syk nok" for å få godkjent når de ikke er leger selv. Den ansatte fra NAV hadde blitt så sinna at hun hadde revet i stykker legeerklæringa (ikke mamma sin, men en annen).

Nå i år har mamma og fastlegen hennes prøvd å søke om AAP igjen, for nå har hun gått 1 og 1/2 år uten inntekt. Hun får brev fra legen i sommer om at han har sendt legeerklæring og søkt om AAP, men han hadde egentlig bare sendt legeerklæringa, for hun fikk brev fra NAV om at det manglet dokumentasjon (selve søknaden). Så fylte hun ut søknaden og sendte den inn. Nå nylig fikk hun brev fra NAV igjen om at det manglet dokumentasjon igjen. Denne gangen var det legeerklæringa som legen har sendt flere ganger. Har de ikke orden på ting? Har de ikke alt på PC eller dokumenter? 

Er dette "normal" oppførsel av NAV? Er det virkelig slik de behandler folk? Hvordan ville dere gått fram nå, viss dere var mamma? Hun er veldig lei nå.

Anonymkode: fad34...ae5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Media, media, media!

Det er veien en må ta for at NAV skal ordne sysakene.

Husker du/dere ikke han med stålstanga i ryggen? 

Anonymkode: 255fa...e8a

Skrevet

Advokat. Og en lege og pasient som spiller på samme lag.

Anonymkode: af3b8...a5e

Skrevet

Dårlig kommunikasjon fra fastlegen er problemet her. Ellers høres dette helt normalt ut, ja. Din mor må selv sette seg inn i sine rettigheter og plikter, og ta ansvar for seg selv. 

Be om kopi av legeerklæringen og send den inn sammen med søknad om AAP. Behold kopier selv.

Når din mor har spørsmål til saksbehandler bør disse sendes inn via NAVs nettsider. Mas til dere får (skriftlig) svar. 

Dersom hun ikke har noe å leve av kan hun søke sosial stønad mens hun venter på AAP. 

Anonymkode: 7bdee...397

• Liker 1
Skrevet

Hei, meld deg inn i gruppen på facebook som heter "NAV - spørsmål", der inne kan du få supergod hjelp! det er også flere advokater som er der inne og svarer gratis, de kan også hjelpe videre dersom det er behov :)

Anonymkode: 00327...dda

Skrevet

NAV er no dritt, dette er advokat mat.

Anonymkode: ef0cd...6e6

Skrevet

Nei, du kan ikke stole på NAV. Du må selv passe på at lover og regler følges, og hele tiden pushe på og følge opp.

Og her høres det ut som fastlegen har gjort en dårlig jobb.

Anonymkode: 122b1...5b2

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! :)

Takk for tips om Fb gruppen! Hun har ikke Fb, men jeg skal melde meg inn der. :) 

Mamma stoler ikke lenger på fastlegen. Han støtter henne ikke særlig  selv om han sier at alt skal ordne seg til slutt. Etter en legetime sier han gjerne at han skal ringe henne om et par dager, men det skjer aldri. Under møter med arbeidsgiver (før hun ble sagt opp) og NAV, satt han bare der og sa nesten ingenting. Jeg og flere har sagt at hun bør skifte lege, men hun nøler fordi da føler hun at alt må gjøres på nytt med tanke på alt hun må fortelle han og søknader til NAV osv. 

Anonymkode: fad34...ae5

Skrevet

Jeg var hos nav første gang som 19 åring med kronisk sykdom (i tarmen). Var veldig syk og kunne ikke jobbe. Hadde heller ikke fullført videregående og de i ledelsen på skolen sa at sykdommen ikke var "kronisk nok" (crohns sykdom). Nav sa til meg at mine foreldre hadde ansvar for meg til jeg hadde fullført videregående (var 19! År). Endte med at for å få inntekt ble jeg tvunget inn i arbeidspraksis hvor jeg sjelden klarte å være pga smertene jeg hadde. 

Er ikke frisk, men vil helst ikke ha noe med nav å gjøre, så kjemper uten dem (som mange mange i verden). Det er synd å ha et så "fint" system som ikke fungerer for så ganske mange. 

Anonymkode: 813bc...058

Skrevet

NAV kan være fryktelig vanskelig å ha med å gjøre. Dette er også en utbredt oppfatning blant leger (selv om de ikke nødvendigvis sier det). Det verste er for de mest ressurssvake i samfunnet som ikke klarer å etterkomme det NAV ber om (eller ikke ber om) på selvstendig vis. 

Det høres ikke så dumt ut å bytte fastlege dersom hun føler at legen ikke spiller helt på samme lag som henne. Så lenge hun får en utskrift av journalen og leverer den på det nye legekontoret tror jeg ikke det blir et særlig stort problem med å oppdatere legen og med søknader. Samtidig er det jo begrenset hva en lege kan gjøre. Det er jo som regel NAV som gjør veien kronglete. Uansett kan en ny lege gi et friskt pust, så jeg synes ikke det er dumt å bytte.  

Anonymkode: 8ad39...236

Skrevet

Ja de kan være så vanskelige. For meg tok det tre år å få innvilget aap, det var etter utallige møter med lege med på nav osv og bytte saksbehandler fire ganger. Noen bare evner ikke å gjøre jobben sin. Hun som fiksa det til slutt gjorde det ila to uker og skammet seg på sine kollegers vegne. 

Bytt saksbehandler , hold mest kontakt på mail fremfor telefon for da har du alt svart på hvitt , henvis til datoer du har sendt legeerklæringer osv og klag på surret dems 

Anonymkode: d2cae...7c2

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos nav første gang som 19 åring med kronisk sykdom (i tarmen). Var veldig syk og kunne ikke jobbe. Hadde heller ikke fullført videregående og de i ledelsen på skolen sa at sykdommen ikke var "kronisk nok" (crohns sykdom). Nav sa til meg at mine foreldre hadde ansvar for meg til jeg hadde fullført videregående (var 19! År). Endte med at for å få inntekt ble jeg tvunget inn i arbeidspraksis hvor jeg sjelden klarte å være pga smertene jeg hadde. 

Er ikke frisk, men vil helst ikke ha noe med nav å gjøre, så kjemper uten dem (som mange mange i verden). Det er synd å ha et så "fint" system som ikke fungerer for så ganske mange. 

Anonymkode: 813bc...058

Ang alder: Foreldre har faktisk forsørgelsesplikt til barn er ferdig med vgs. Det vil si at de må forsørge 19 åringen sin også, så lenge de er under videregående opplæring.

"Forsørgelse av barn

Lov om barn og foreldre av 8. april 1981 bestemmer at foreldre skal «bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad, og etter dei økonomiske kåra til foreldra». Forsørgelsesplikten opphører normalt når barnet fyller 18 år. Vil barnet etter fylte 18 år fortsette en slik skolegang som er vanlig, har det krav på pengetilskudd for denne tiden. Foreldrene kan også pålegges å yte tilskudd til annen videreutdannelse hvis det er rimelig ut fra deres økonomiske stilling. Disse reglene er uavhengig av foreldrenes ekteskapelige stilling."

• Liker 1
Skrevet

1) Bytt fastlege, til en som følger opp det som blir sagt og som ikke betviler at din mor er syk. 

2) Les dere opp på rettigheter, hvor lenge man må ha vært X for å kunne få innvilget ytelse Y osv. 

3) Vurder eventuelt jurist. 

Jeg har ikke hatt noe med NAV å gjøre, men det offentlige Norge kan være en prøvelse å forholde seg til avhengig av hvem du møter på. Min erfaring med det offentlige er at dett gjerne er veldig personavhengig. Noen følger opp er kjappe, men veldig mange følger ikke opp. 

Anonymkode: ef588...b26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...