Gå til innhold

Fra sløsing til sparing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 25 som i flere år sløste bort ALT for mye penger. Jeg dro kortet i hytt og pine uten å tenke meg om. Kjøpte MYE (spesielt klær) som jeg kunne vært foruten, og kunne fint dra på senteret flere ganger i uken. Føltes nesten som en avhengighet en periode. Jobbet nesten fulltid et år og bodde gratis, grøsser når jeg tenker på hvor mye jeg kunne ha spart. :overrasket:

I dag har jeg fulltidsjobb, men også utgifter til bolig og diverse. Allikevel har jeg blitt opptatt av å spare, og har gjort disse endringene:

-Sparer et fast beløp hver måned

-Unngår kjøpesentere så godt det lar seg gjøre

-Planlegger middager og handler 1-2 ganger i uken

-Skriver ønskeliste når det er noe jeg vil ha, i stedet for å kjøpe det selv med en gang 

Før kunne jeg bruke 400 kr på et klesplagg uten å blunke, men nå tenker jeg meg nøye om før jeg handler noe! Mitt største pengesluk nå er nok sånne småkjøp. En sjokolade her, en iskaffe der og ikke minst dårlig dømmekraft når jeg er sulten. :laugh:

Er det flere som har sløst før, men som har blitt flinkere til å spare? Hvilke endringer har du gjort? :) 

Anonymkode: 174c2...9c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et godt tips til hvordan du kan slutte å kjøpe sjokolade og iskaffe. En venninne av meg sløste masse penger på sånt unødvendig småtteri i hverdagen, men bestemte seg i fjor for at hver gang hun kjøpte noe sånt måtte hun overføre 100 kr til sparekontoen. Og da ble plutselig den lille sjokoladen fryktelig dyr og uinteressant når den nå kostet 120 kr, og hun sluttet å kjøpe sånt. Men det er viktig at man er konsekvent og overfører pengene med en gang, og ikke lar det renne ut i sanden. 

Skrevet
10 timer siden, Topplue skrev:

Jeg har et godt tips til hvordan du kan slutte å kjøpe sjokolade og iskaffe. En venninne av meg sløste masse penger på sånt unødvendig småtteri i hverdagen, men bestemte seg i fjor for at hver gang hun kjøpte noe sånt måtte hun overføre 100 kr til sparekontoen. Og da ble plutselig den lille sjokoladen fryktelig dyr og uinteressant når den nå kostet 120 kr, og hun sluttet å kjøpe sånt. Men det er viktig at man er konsekvent og overfører pengene med en gang, og ikke lar det renne ut i sanden. 

Dette kan nok fungere for noen, men vet om noen som gjør slik, men som da kjøper slike småting oftere enn før fordi de "sparer jo en masse" hver gang de da kjøper noe... 

Jeg velger i stedet å sette inn på sparing den summen jeg tenkte å kjøpe noe for i stedet for å kjøpe det. 

Anonymkode: 54366...e4b

Skrevet

Du har vært flink👍Jeg har også vært nødt til å gjøre drastiske endring. Hadde plutselig fakturaer fra klarna, boozt osv... på kun klær og det var kommet opp i 25.000.😳 Så jeg ringte alle og ba dem sperre meg for faktura kjøp. Har betalt ned hardt istedet for minimum  PR måned og har nå kr 10.000 igjen. Det samme har jeg gjort mrd kredittkortet. Hadde på 35.000 kr og betalte bare minimum i måneden. Selv om jeg var rask til å klippe kortet i to hjalp ikke det når jeg overførte fra kontoen over til forbrukskonto. Ringe og bad dem sperre meg og sa jeg ville avslutte kreditten. Har nå 16000 igjen og betaler mest mulig inn når jeg kan. Får snart 6000 kr og de går rett til kortet.😊 

Jeg har ikke shoppestopp men har sluttet å gå i de dyre butikkene og bruker bare HM.

Planlegger ukesmiddager og handler 1 til 2 ganger i butikken

Kuttet ut brus, sjokolade..

Har øket månedlige innbetalinger på huset med 7000. Så PR idag betaler vi 22000 på lånet i stedet for 15000. Når jeg har betalt ut klarna og kredittkortet øker jeg avdragene med 4000 til og jeg begynner med pensjonssparing på kr 1700/mnd. 

Håret mål, men dette er gøy!!! Jeg sparer fast 2000/mnd ved ekstra skattetrekk itillegg. 

Anonymkode: ce10b...b1a

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også som deg.. kjøpte også dyre gaver til venninner. Fikk slikk og ingenting igjen for det.  Har bestemt meg for å spare 100.000 på bankkontoen min 2017. Noe jeg skal klare. Har kommet til 80.000,- sparer utenom der 2.500,- i sparefond. Har ikke 100% jobb stilling. så her reknes det på kronene. Dropper ferier. Kun være hjemme og suge på totten. blitt flinkere til å prioritere klæs kjøp, og gaver til andre. Drar aldri ut og spiser, på kino eller andre festligheter. Tar meg ikke råd til det. Har et problem. Å det er at jeg er "avhengig av cola". Den klarer jeg ikke å kvitte meg med. Ellers så tar jeg meg råd til bil og utgiftene der. Når jeg målet 100.000 så skal jeg prøve på et nytt mål neste år. Å nå opp til 200.000.  10 år jeg har en million på konto.

Anonymkode: 31d58...d89

Skrevet

Enkle og overkommelige tips: 

-Spis mer vegetarmat. Bytt ut feks kjøttdeigen i toroposer med bønner/linser.

-Lag matpakke og ta med kaffe hjemmefra i termos. 

-Hjemmelagde gaver er rimelig å lage og mye morsommere å motta. 

-Ikke bruk masse penger på dyre vaskemidler. Kjøp grønnsåpe og sprayflaske.

-Hvis du har mulighet ,så begynn å sykle.

-Handle klær på hm sitt salghjørne på nett.

-Kutt ut trening og andre unødvendige abm, eller del med andre. 

-Hvis du vet at du bruker mye penger i kiosker og andre hurtigløsninger. Ha heller med deg god mat og snacks. 

Anonymkode: bcdb5...d78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...