Lovealii Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Hei, sitter litt fast her og lurte på om jeg kunne få litt hjelp Vi jobber i R studio og har fått i oppgave om å lage en regresjonsanalyse. Jeg har laget 3 modeller. Modell 1. Vi tester om kriminalitet har en påvirkning på boligpris. R2 =0.1505, p-value=2.2e-16. Beta (helningskoeffisienten) i modellen er - 415.85 Modell 2. Tester om lav økonomisk status har en påvirkning på boligpris. R2=0,5276, p-value=2.2e-16. Beta er -924,17 Modell 3. Tester om både kriminalitet og lav sosialøkonomisk status har påvirkning på boligpris. R2=0.5326, p-value for kriminalitet er 0.0209 og p-value for lav status er p-value=2.2e-16. Beta for krim. er -84,67 og for lav status er -879.25 Siden p<0.05 har jeg skrevet at variablene i hver modell er signifikante (nullhypotesen er at de ikke er det). Det jeg lurer på er da; 1. Hvorfor er ikke R2 i modell 3 lik summen av R2 i modell 1 og 2. 2. Hvorfor endrer helningkoeffisientene seg (altså kriminalitet og lav status) fra modell 1 og 2 til modell 3. Hadde satt en veldig stor pris på hjelpen.
Hermine Grang Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 (endret) Tipper svarene på begge spørsmålene er at kriminalitet og økonomisk status korrelerer. R^2 sier jo hvor mye av variasjonen som blir forklart ved hjelp av variablene. Om den ene variabelen forklarer 40% og den andre 40% og de hadde vært perfekt korrelerte så hadde jo ikke det å inkludere begge variablene ført til at man forklarte 80% av variasjonen. Man hadde fortsatt bare forklart 40%. Samme med helningskoeffisientene. Det at de endrer på seg er tegn på at kriminalitet og økonomisk status korrelerer. Endret 12. september 2017 av Hermine Grang
Lovealii Skrevet 12. september 2017 Forfatter #3 Skrevet 12. september 2017 Tusen hjertelig takk for hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå