Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #1 Skrevet 17. januar 2005 Skal et barn på 7 måneder kunne sove hele natta, fra kveldsmat/grøt i 19.30-tida og i seng kl 20 til frokost/pupp i 6-7-tida? Eller må man ha et ekstra kveldsmåltid (f.eks amming før man selv legger seg i 23-tida) for at barnet skal kunne sove "hele natta"? Har dere noen erfaringer fra slik avvenning? Vi driver og "planlegger" dette og skjønner at det må brukes en "kur" (les: pappa må trå til!), vesla er for tiden altfor glad i puppen om natta selv om hun spiser masse grøt om kvelden... Begynner å bli lei av denne nattamminga... Og en ting til, er det lurt å legge barnet på eget soverom samtidig med avvenning? Eller skal hun kunne sove hele natta på samme rom som oss (jenta vår sover ganske lett, hun våkner lett av lyder)? Kanskje det hjelper å flytte senga hennes litt lenger unna "meieriet"..?
la Flaca Skrevet 17. januar 2005 #2 Skrevet 17. januar 2005 Og en ting til' date=' er det lurt å legge barnet på eget soverom samtidig med avvenning? Eller skal hun kunne sove hele natta på samme rom som oss (jenta vår sover ganske lett, hun våkner lett av lyder)? Kanskje det hjelper å flytte senga hennes litt lenger unna "meieriet"..?[/quote'] For å ta det siste først: JA - det kan absolutt være en god idé å legge henne på eget rom! Det blir gjerne til en ond sirkel der man vekker hverandre. Hennes lyder gjør at dere sover lettere, og da blir det mer romstering på dere også, som igjen gjør at hun sover dårligere. Det som ofte skjer da er at hun blir såpass våken at hun ligger og kjenner på at det hadde vært kos med en tår melk fra mamma. For ikke å snakke om meierilukta di som du kaller det. Vår lille tulle sov over for første gang i natt!! Hun er 4,5 mndr. og har vært ekstremt gira på mat SÆRLIG om natta fra hun var 2,5-3 mndr. Melka renner som kjent lettere natterstid, så hun la like gjerne hovedmåltidene sine til da. Jeg greide å snu det ved å begynne med grøt da hun var 4 mndr. I tillegg bestemte jeg meg for å legge henne på eget rom, selv om hun fortsatt spiste noen ganger om natta. Resultatet lot ikke vente på seg: den tredje natta på eget rom våknet hun ikke for å spise! Nå irriterer det meg at jeg ikke la henne på eget rom tidligere. Men jeg tenkte som så at det var praktisk å ha henne en armlengde unna, siden hun spiste så ofte. Tenkte ikke på at det kanskje var nettop derfor hun våknet... Når det gjelder hvor hyppig en 7 mndr. gammel baby behøver mat eller drikke tør jeg ikke uttale meg så bastant, de er jo alle forskjellige. Men jeg har ikke hørt annet enn at de kan/ bør avvennes med nattmåltider ved ca. 6 mndr. Magen har nok ikke vondt av en pause, og søvnkvaliteten blir kanskje bedre og barnet roligere når det kan ligge i sengen sin hele natten gjennom. Men syns du det er greit med det ene måltidet så ikke stress med det. Jeg har bare et lite tips, og det er at min lille faktisk blir tørst av grøten, selv om jeg blander den tynn. Så sørg for at hun drikker seg utørst på melk før du legger henne selv om hun får grøt, så slipper du at hun våkner på grunn av det ihvertfall. Ellers er det visst effektivt at pappan (når han er med i bildet) trår til med ei flaske vann til babyer som skal avvennes med nattmåltider! :-) Lykke til da! (herregud, det ble en hel avhandling... :oops: )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå