AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Hei! Her er min situasjon: Jeg har per tiden en brukskonto, en vekstkonto, en noe slunken BSU-konto pluss at jeg sparer i pensjonsfond. For å realisere boligdrømmen, så må jeg spare mye det neste året. Langt mer enn BSU-grensa. Jeg ønsker å ha en separat sparekonto til dette formålet. Vil det da være lurest for meg å bare opprette en ekstra vekstkonto til boligsparingen min? Anonymkode: 9ab2b...02d
Million Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 (endret) Dersom du har tenkt å "spare penger på bok" til dette formålet, altså ikke plassere dem i fond etc, så bør du kanskje shoppe litt rundt på nett. Det er svært varierende rentesatser på sparekontoer ute og går, og dette kan bety hundrevis av kroner i året i tapte renter om man velger en med for dårlig rente på pengene. Du bør ikke bare uten videre velge høyrentekonto tilbudet din eksisterende bank har, for det er ikke sikkert det er det beste plasseringsstedet for dine sparepenger. Mange mennesker har høyrentekontoer rundt om i mange forskjellige banker, og flytter pengene rundt dit hvor det til enhver tid er best rente. For eksempel Ya-bank har 1,9% rente på høyrentekonto-tilbudet sitt. Verdt å sjekke flere, jeg har sett noen som har opp i 2% og såvidt litt over også. Mange banker krever at man binder pengene en viss tid, kanskje ett, to eller tre år eller mer, for å gi en bra rente. Andre tilbyr fritt antall uttak pr år om man vil det. Verdt å sjekke betingelsene også, ikke se seg blind på bare rentesatsen. HVIS det er en liten fare for at du akutt kan få bruk for pengene og trenger å ta ut en større sum om f.eks. et år eller to, bør det jo helst ikke være noen økonomisk straff for det fra bankens side, mener jeg. Men det er det altså i mange banker. Dnb for eksempel, krever at pengene låses over tid, før de er villige til å gi noe god rente. Endret 12. september 2017 av Million
Miah Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 Om jeg var deg ville jeg først fyllt opp både BSU-kontoen og BSU-tilleggsproduktet, og deretter sett på en høyrentekonto. BlueStep gir en rente på 2.05% ved saldo på minst 50.000,- , eller 2.15% om du binder pengene i ett år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå