AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Hva skal man egentlig tenke når folk legger ut gråtefjes med Livet er urettferdig, hvil i fred osv... og vedkommende først nekter å svare på hva som har skjedd. Før det etter en stund kommer frem at en kjendis de ikke kjenner har gått bort? Hva får egentlig folk til å legge ut sånt? Altså, jeg synes det er helt greit å skrive Hvil i fred (navn på kjent person). Men hva får noen til å søke oppmerksomhet og støtte for et dødsfall ved å nekte å si hvorfor de gråter og hvem som er gått bort? Og så er det bare noen de har lest om på internett? Blir ikke dette også litt respektløst overfor de som faktisk kjente og var glad i personen? Anonymkode: c44cd...201 5
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Alle skriver ikke på Facebook for å få oppmerksomhet. Facebook er en spontan uttrykkelsesform som en enklere og mer tilgjengelig dagbok. Anonymkode: f03dd...d22
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 8 minutes ago, AnonymBruker said: Alle skriver ikke på Facebook for å få oppmerksomhet. Facebook er en spontan uttrykkelsesform som en enklere og mer tilgjengelig dagbok. Anonymkode: f03dd...d22 Men hvorfor da ikke skrive hvem som er død, istedenfor å late som det var noen nære og kjære? Hvis ikke oppmerksomhetsbehov er årsaken? Anonymkode: c44cd...201 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 Jeg tenker det er verre å spør om hva som har skjedd. Det står hvil i fred osv, så skjønner vell alle at noen har dødd. Da min venninne døde fikk jeg helt sjokk over hva folk greier å lire ut av seg. Syns det er respektløst å spørre om hva som har skjedd eller hvordan en person døde. Den verste meldingen jeg fikk var: om jeg hadde hørt det? Anonymkode: 6071b...a53
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 Du skriver det jo selv, de ønsker oppmerksomhet. Anonymkode: bc0cf...2de 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er verre å spør om hva som har skjedd. Det står hvil i fred osv, så skjønner vell alle at noen har dødd. Da min venninne døde fikk jeg helt sjokk over hva folk greier å lire ut av seg. Syns det er respektløst å spørre om hva som har skjedd eller hvordan en person døde. Den verste meldingen jeg fikk var: om jeg hadde hørt det? Anonymkode: 6071b...a53 Unskyld meg, men her synes jeg du er teit. Du må ha veldig lite impulskontroll hvis du bare ikke klarer å la være å skrive "hvil i fred" på Facebook, når du ikke ønsker spørsmål rundt det. Man trenger ikke å skrive på Facebook for å bry seg. Vil man ikke snakke om det på Facebook, så skriver man heller ikke selv på Facebook. Anonymkode: 9b74e...03b 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 Kanskje personen var dritings Anonymkode: c684c...e4b
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unskyld meg, men her synes jeg du er teit. Du må ha veldig lite impulskontroll hvis du bare ikke klarer å la være å skrive "hvil i fred" på Facebook, når du ikke ønsker spørsmål rundt det. Man trenger ikke å skrive på Facebook for å bry seg. Vil man ikke snakke om det på Facebook, så skriver man heller ikke selv på Facebook. Anonymkode: 9b74e...03b Nå er jo dette et spesielt tilfelle du snakker om, men generelt mener jeg at man ikke skal spør om hvordan en person døde. Er du viktig nok så får du vite det av de pårørende uten å måtte spørre. Det er greit man er nyskjerrig, men det går faktisk an å tenke litt før man spør og. Til din informasjon skrev jeg heller ikke noe på facebook selv. Anonymkode: 6071b...a53
Supernova17 Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 Jeg synes det er litt dumt med dødsbudskap på facebook generelt. Men de som gjør det ønsker kanskje at noen skal bry seg. 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 Jeg kan ikke forstå hvordan det er verre å spørre hva som har skjedd når noen poster kryptiske dødsbudskap på Facebook. Jeg har flere som stadig vekk tagger seg selv på sykehus med sånn "Kari Nordmann føler seg engstelig", men spør noen hva som har skjedd så svarer de at det vil de ikke si på Facebook. Oppmerksomhet!! Anonymkode: 95d29...383 6
Gjest -Willow Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 2 minutter siden, Supernova17 skrev: Jeg synes det er litt dumt med dødsbudskap på facebook generelt. Men de som gjør det ønsker kanskje at noen skal bry seg. Det kan jo være praktisk. Så slipper man å ta den forferdelige ringerunden til alle som ikke er den avdødes nærmeste, eller eventuelt å skulle måtte fortelle om det på annet vis. Litt som en dødsannonse i avisen. Når det er sagt, så finnes det en smakfull og mindre smakfull måte å gjøre det på.
Supernova17 Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 11 minutter siden, -Willow skrev: Det kan jo være praktisk. Så slipper man å ta den forferdelige ringerunden til alle som ikke er den avdødes nærmeste, eller eventuelt å skulle måtte fortelle om det på annet vis. Litt som en dødsannonse i avisen. Når det er sagt, så finnes det en smakfull og mindre smakfull måte å gjøre det på. Tja, noe sant i det du sier. Men jeg har aldri gjort det selv, hvis noen har dødd. Og jeg har ikke trengt å forklare meg. De nærmeste som trenger å vite om det vet det uten Facebook. Ellers ser jeg ikke ned på de som skriver slike statuser, for noen føler det slik du skriver det.
Gjest -Willow Skrevet 12. september 2017 #13 Skrevet 12. september 2017 Akkurat nå, Supernova17 skrev: Tja, noe sant i det du sier. Men jeg har aldri gjort det selv, hvis noen har dødd. Og jeg har ikke trengt å forklare meg. De nærmeste som trenger å vite om det vet det uten Facebook. Ellers ser jeg ikke ned på de som skriver slike statuser, for noen føler det slik du skriver det. Jeg opplevde det som utrolig greit da jeg mistet min nærmeste. Det siste jeg ville var å skulle kontakte hver og en av alle venner og familie på andre siden. Da trengte jeg bare å fortelle om det én gang, på en måte. Vet ikke helt om jeg forstod det siste du skrev?
SiMa Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke forstå hvordan det er verre å spørre hva som har skjedd når noen poster kryptiske dødsbudskap på Facebook. Jeg har flere som stadig vekk tagger seg selv på sykehus med sånn "Kari Nordmann føler seg engstelig", men spør noen hva som har skjedd så svarer de at det vil de ikke si på Facebook. Oppmerksomhet!! Anonymkode: 95d29...383 Jeg har også sånne. Men jeg glemmer stadig å tagge meg selv på sykehus og legevakt. Jeg er visst ganske dårlig på det med oppmerksomhets- og sympatifisking. 27 minutter siden, -Willow skrev: Det kan jo være praktisk. Så slipper man å ta den forferdelige ringerunden til alle som ikke er den avdødes nærmeste, eller eventuelt å skulle måtte fortelle om det på annet vis. Litt som en dødsannonse i avisen. Når det er sagt, så finnes det en smakfull og mindre smakfull måte å gjøre det på. Jeg ser at det kan ha sine fordeler, men i praksis har det ikke fungert så bra for "min" del. En bekjent av meg døde, og det dukket opp mange kommentarer på facebooksiden hennes, "tenker på dere" etc, som jeg etterhvert skjønte var ment til familien hennes. Det tok litt tid før det kom frem hva som hadde skjedd, at hun var død, (Hva hun døde av vet jeg ikke, det har jeg ikke noe med.) Informasjon om begravelsen kom også på facebook, og det synes jeg var veldig fint. En annen bekjent mistet moren sin. Hennes vegg ble fylt opp med hjerter og "kondolerer". Jeg kjenner henne godt nok til at jeg ble bekymret, redd for at det var mannen eller barna som var døde, men ikke godt nok til å ta kontakt og spørre. Det viste seg etterhvert at det var moren som var død, da trakk jeg et lettet sukk. Tror det hadde vært verre å miste ektemann eller barn. Huskeliste for dødsfall på facebook: - Ikke skriv noe før du vet at alle de nærmeste er informert. - Ikke kommenter med "kondolerer" på andres facebookside, hvis de vil dele det som har skjedd med resten av verden gjør de det selv. (Send det heller som pm, send blomster eller ta en telefon.) - Ikke kommenter "Vi vil savne deg" el. på den dødes facebookside før dødsfallet er kunngjort der. Når og hvordan dødsfallet skal kungjøres er opp til den nærmeste familien. - Skriver du RIP, så skriv også hvem det gjelder. 1
Gjest -Willow Skrevet 12. september 2017 #15 Skrevet 12. september 2017 1 minutt siden, SiMa skrev: Huskeliste for dødsfall på facebook: - Ikke skriv noe før du vet at alle de nærmeste er informert. - Ikke kommenter med "kondolerer" på andres facebookside, hvis de vil dele det som har skjedd med resten av verden gjør de det selv. (Send det heller som pm, send blomster eller ta en telefon.) - Ikke kommenter "Vi vil savne deg" el. på den dødes facebookside før dødsfallet er kunngjort der. Når og hvordan dødsfallet skal kungjøres er opp til den nærmeste familien. - Skriver du RIP, så skriv også hvem det gjelder. Signerer absolutt denne.
Supernova17 Skrevet 13. september 2017 #16 Skrevet 13. september 2017 8 timer siden, -Willow skrev: Jeg opplevde det som utrolig greit da jeg mistet min nærmeste. Det siste jeg ville var å skulle kontakte hver og en av alle venner og familie på andre siden. Da trengte jeg bare å fortelle om det én gang, på en måte. Vet ikke helt om jeg forstod det siste du skrev? Jeg forsto det du skrev, men jeg hadde bare ikke gjort det selv. "Alle" trenger ikke å vite det for min del
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå