Gå til innhold

Barne og ungdomsarbeider eller helsefagarbeider? Dumt valg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å gå helse og sosialfag vg1 (bestått og ferdig), vg2 (ikke ferdig, må velge) også 2 år lærling. 

Har vært under NAV i 5 år og skal nå begynne å med jobb og utdanning. Må da ta en rask og enkel utdanning, for å komme meg uti jobb fortest mulig. Derfor går grensen på videregående. Høyere utdanning får bli senere i livet. Har tenkt mye på helse og sosialfag, siden jeg har gått ferdig vg1 og mangler vg2 og lærlingetid bare. 
Ikke nok med at jeg må finne en jobb som passer til helsen min. Men jeg må jo ha lønn nok til å overleve. 

Det som det står imellom er.
Barne og ungdomsarbeider, for så å jobbe i barnehage.
Helsefagarbeider. Et yrke som ikke frister og kun vurderes pga enkel utdanning og lett å få jobb. 

Er det store lønnsforskjeller i disse to yrkene? Ifølge utdanning.no så er det veldig liten forskjell på lønn. Men den nettsiden er ikke helt til å stole på. Da det ikke står noe om hvor mye  ansiennitet det er snakk om bak tallene. 
Har også vurdert å jobbe i butikk, ufaglært. Men lønnen der vs barne og ungdomsarbeider er ikke stor, ifølge google. Så det er vell et dumt valg.. eller? 

Hjelp meg! 
NAV er til lite hjelp. Da de gir blanke f** i hva slags jobb jeg får meg. Bare jeg kommer meg uti arbeid. 
Hva burde jeg velge. Helsefagarbeider eller barne og ungdomsarbeider. Er lønnen det samme så det spiller ingen rolle hva jeg går for? 
Hva med å jobbe i butikk? Dumt valg? 
Kan jeg leve av lønnen som barne og ungdomsarbeider? 

Anonymkode: 9c523...adf

Skrevet

Det høres ikke ut som du vil jobbe som helsefagarbeider ut fra det du skriver. Om du blir Barne- og ungdomsarbeider trenger du ikke nødvendigvis jobbe i barnehage, du kan jobbe i skole, SFO, ungdomsskole, fritidsklubb og i noen tilfeller videregående skole om det er behov for en fagarbeider der. Problemet med å bli barne- og ungdomsarbeider er at det ikke er så lett å få jobb, i alle fall ikke i mitt fylke. Du starter gjerne som tilkallingsvikar og får en fot innenfor og får deg fast jobb etterhvert. Lønna er til å leve av, selv om den ikke er den høyeste, dessverre. Lønn som nyutdannet barne- og ungdomsarbeider ligger på 333300,- pr.dags dato.

Er selv barne- og ungdomsarbeider, og stortrives i jobben min!

Lykke til! :)

Anonymkode: 4042a...829

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ikke ut som du vil jobbe som helsefagarbeider ut fra det du skriver. Om du blir Barne- og ungdomsarbeider trenger du ikke nødvendigvis jobbe i barnehage, du kan jobbe i skole, SFO, ungdomsskole, fritidsklubb og i noen tilfeller videregående skole om det er behov for en fagarbeider der. Problemet med å bli barne- og ungdomsarbeider er at det ikke er så lett å få jobb, i alle fall ikke i mitt fylke. Du starter gjerne som tilkallingsvikar og får en fot innenfor og får deg fast jobb etterhvert. Lønna er til å leve av, selv om den ikke er den høyeste, dessverre. Lønn som nyutdannet barne- og ungdomsarbeider ligger på 333300,- pr.dags dato.

Er selv barne- og ungdomsarbeider, og stortrives i jobben min!

Lykke til! :)

Har fått høre det motsatte.. at det er lett å få seg jobb som barne- og ungdomsarbeider... 

Hvordan er arbeidstidene? Finner ikke noe på nett.
Det som er litt negativt med å velge barne- og ungdomsarbeider. Er at jeg går glipp av mulighet til å tjene mere pga overtid, helgetillegg og nattvakttillegg. 

Har alltid ønsket å jobbe med barn. Vil helst bli barneskolelærer. Men den drømmen har jeg lagt ifra meg for lenge siden. Er for svak person til å styre et helt klasserom, ikke er jeg smart nok heller. Så barnehage eller SFO er det nærmeste jeg kommer. Men vil ikke ta et dumt valg og slite økonomisk resten av livet. Ikke har jeg mann som jeg kan leve av heller. 

-ts

Skrevet

Er i omtrent samme situasjon. Har vært i Nav mer eller mindre 15år, så nå vil jeg utdanne meg. Er alenforsørger med barn som trenger at jeg bringer og henter før etter jobb. Dette gjør at jeg er låst til 8-16 jobber. Er interessert i å bli helsefagarbeider, men har jo hørt at man må regne med å ta vakter utenom kl 8-16 og gjerne veldig uforutsigbare jobbtider som ringevikar. 

Noen som vet om helsefagarbeider lar seg gjøre her i Bergen? Eller noen som har andre forslag? Kan si at jeg ikke har fullført VGS. Trenger å jobbe og tjene penger. Skole kan jeg ta om det er jobbrelatert.

Anonymkode: 11a66...e71

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er i omtrent samme situasjon. Har vært i Nav mer eller mindre 15år, så nå vil jeg utdanne meg. Er alenforsørger med barn som trenger at jeg bringer og henter før etter jobb. Dette gjør at jeg er låst til 8-16 jobber. Er interessert i å bli helsefagarbeider, men har jo hørt at man må regne med å ta vakter utenom kl 8-16 og gjerne veldig uforutsigbare jobbtider som ringevikar. 

Noen som vet om helsefagarbeider lar seg gjøre her i Bergen? Eller noen som har andre forslag? Kan si at jeg ikke har fullført VGS. Trenger å jobbe og tjene penger. Skole kan jeg ta om det er jobbrelatert.

Mamma, søsteren min og tante er helsefagarbeider. Det er også derfor jeg vil styre unne. For jeg har hørt så mye negativt. 
Stress, for mange arbeidsoppgaver som du aldri rekker pga dårlig tid. Du har ufaglærte som kommer og går, veldig ustabilt arbeidsmiljø. Fordi mange dropper ut pga stresset og tidspresset.
Du går rundt med konstant dårlig samvittighet, for du rekker ikke å slå av en prat med brukerne en gang. Mamma har kommet hjem gråtende alt for mange ganger. For hun rekker ikke å behandle brukerne som mennesker. Brukte mye av fritiden som hun ikke hadde, for å ta seg av brukerne. Det gikk utover familien. 
Hun valgte å slutte og tok kontorjobb på arbeidsplassen for 3 år siden. Er nå avdelingssjef eller noe, sitter på kontoret ihvertfall. Hun frarådet søsteren min å følge hennes fotspor. Hun jobbet i 4 år i hjemmesykepleieren. Nå går hun skole for å jobbe i butikk, for hun taklet det ikke mer. 
Tante pensjonert seg i år, selv om at hun egentlig måtte jobbe litt lengre. På grunn av økonomi, men hun klarte ikke mere.

Ei venninne av meg jobber i bolig for fysisk utviklingshemmede og hun trives. Det er et lite sted med nok arbeidere. Kampen for å komme inn dit er stor, for mange vil jobbe der pga det gode ryktet. Eneste grunnen til at hun fikk jobben. Var fordi broren hennes bor der (han er multihandikapet) og hun har vanket på det stedet siden hun var barn. Alle OD dager jobbet hun der, praksis via skole så var hun der å jobbet. Hun hadde deltidsjobb der fra hun var 18. Som 24 åring bestemte hun seg for å jobbe der fast og tok en utdanning og fikk lærlingeplass og fastjobb der. 

Har ikke telling på hvor mange julaften vi har spist grandiosa. Fordi mamma måtte jobbe kveld på julaften. Så vi barna måtte ta oss av middagen selv. Samme med nyttårsaften. Påskeferien ble ødelagt fordi mamma måtte jobbe kveld, helg og ekstravakter. Det er en jobb som krever mye ekstra. Mamma har alltid sagt at jobben var perfekt for barnløse og enslige. De med familie måtte gi opp mye for jobben.

Som sagt, det finnes små perler over alt. Kampen for å få jobb der er stor. For de største institusjonene har et dårlig rykte pga tidspress og mangel på folk. Det er ikke antall søkere som er problemet, det er hvor mange arbeidere de har økonomi til å ta inn som er problemet. Når 1 slutter så er det 5 andre som er klar for å steppe inn. 

Jeg har hørt så mye negativt om det yrket.. eneste positive er det økonomiske. Mulighet til overtid, kveld, helg og helligdager. Problemet er da.. er det virkelig verdt det? Nå som jeg er ung og barnløs, da går det. Men hva med når jeg får barn.. må jeg da bytte jobb? Prøver å tenke litt frem i tid, selv om at NAV er kanskje "her og nå". 

ts

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stress, for mange arbeidsoppgaver som du aldri rekker pga dårlig tid. Du har ufaglærte som kommer og går, veldig ustabilt arbeidsmiljø. 

Dette kan du oppleve som barne og ungdomsarbeider også, det gjelder å finne riktig arbeidsplass

Anonymkode: e80db...2d6

Skrevet

I hear ya. 

Så hva skal jeg utdanne meg som da? Jeg har som sagt ikke fullført videregående og trenger betalt jobb innen 1år. Er utrolig trist hvis jeg må fullføre vgs før jeg kan gjøre noe som helst annet. Da kunnskapen fra VG1 og VG2 er så urelevant. Kan det meste, har lest meg opp til det meste selv. 

Alt er vanskelig føles det som. Har lyst til å bli systemutvikler, men der er det også trangt om plassene og de med arbeidserfaring og god cv uten hull blir prioritert foran meg. Forståelig nok.

Flere tips?

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan du oppleve som barne og ungdomsarbeider også, det gjelder å finne riktig arbeidsplass

Anonymkode: e80db...2d6

Det er sant. men har hørt at det blir vanskeligere å få seg jobb som ufaglært. Ihvertfall i byen jeg bor i. For de er lei av gjennomstrømning av folk uten kunnskap og erfaring. 

-ts

Skrevet

I hear ya. 

Så hva skal jeg utdanne meg som da? Jeg har som sagt ikke fullført videregående og trenger betalt jobb innen 1år. Er utrolig trist hvis jeg må fullføre vgs før jeg kan gjøre noe som helst annet. Da kunnskapen fra VG1 og VG2 er så urelevant. Kan det meste, har lest meg opp til det meste selv. 

Alt er vanskelig føles det som. Har lyst til å bli systemutvikler, men der er det også trangt om plassene og de med arbeidserfaring og god cv uten hull blir prioritert foran meg. Forståelig nok.

Flere tips?

https://utdanning.no/tema/utdanning/videregaende#mini-panel-niv_vgs_utdanningsprogram
Ser mest på yrkesfag linjene. Jeg bruker dette som springbrett. For å sjekke ut utdanninger. Det er mulig med høyere utdanning etterpå for de fleste.

Min plan er Barne- og ungdomsarbeider først. Når helsen sier ja, så vil jeg fortsette videre. Enten barnehagelærer eller førskolelærer. 
Målet først er barne- og ungdomsarbeider for min del. Tror jeg. Det er det jeg usikker på, om det er et smart valg eller ei. 

-ts

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått høre det motsatte.. at det er lett å få seg jobb som barne- og ungdomsarbeider... 

Hvordan er arbeidstidene? Finner ikke noe på nett.
Det som er litt negativt med å velge barne- og ungdomsarbeider. Er at jeg går glipp av mulighet til å tjene mere pga overtid, helgetillegg og nattvakttillegg. 

Har alltid ønsket å jobbe med barn. Vil helst bli barneskolelærer. Men den drømmen har jeg lagt ifra meg for lenge siden. Er for svak person til å styre et helt klasserom, ikke er jeg smart nok heller. Så barnehage eller SFO er det nærmeste jeg kommer. Men vil ikke ta et dumt valg og slite økonomisk resten av livet. Ikke har jeg mann som jeg kan leve av heller. 

-ts

Arbeidstidene som barne- og ungdomsarbeider på en barnehage er fra åpningstid til stengetid mandag til fredag,  8 timers arbeidsdag. I min kommune er de kommunale barnehagene åpne fra 6:45 til 16:30, da er vaktene f.eks 6:45- 14:45, 07:30-15:30, 8:00-16:00 og 8:30- 16:30. Du får neppe noe overtid, men man har kveldsmøter ca én gang i måneden, men det er dårlig betalt pr.møte.

Supert om det stemmer at det ikke er vanskelig å få seg jobb som barne- og ungdomsarbeider! Kan du ikke sjekke jobbmarkedet litt og finne ut hvordan det ligger an, f.eks høres hos NAV eller noe?

Skrevet

Arbeidstidene som barne- og ungdomsarbeider på en barnehage er fra åpningstid til stengetid mandag til fredag,  8 timers arbeidsdag. I min kommune er de kommunale barnehagene åpne fra 6:45 til 16:30, da er vaktene f.eks 6:45- 14:45, 07:30-15:30, 8:00-16:00 og 8:30- 16:30. Du får neppe noe overtid, men man har kveldsmøter ca én gang i måneden, men det er dårlig betalt pr.møte.

Supert om det stemmer at det ikke er vanskelig å få seg jobb som barne- og ungdomsarbeider! Kan du ikke sjekke jobbmarkedet litt og finne ut hvordan det ligger an, f.eks høres hos NAV eller noe?

Takk for info. 
Det jeg tenker også, liten mulighet til overtid. 
Har snakket med NAV og de er stor etterspørsel etter folk med relevant utdanning. Da barnehagene ønsker å "fjerne" de ufaglærte. Det å få praksis via NAV uten utdanning er mulig, for barnehagene ønsker ikke ufaglærte lengre. Det ligger mange annonser ute på finn og det har vært en god igjennom strømming av annonser. Har fulgt med i et år. 

Eneste jeg finner lite informasjon om, og anonnser for. Det er SFO. Vet ikke hvordan jobbmarkedet ser ut der.

Jeg er så usikker på barne- og ungdomsarbeider er et smart valg. Med tanke på økonomi. I butikk så har man mulighet til helgevakter og tillegg for helligdager. Grunnen til at jeg egentlig ikke ønsker butikk. Er fordi det ikke er utfordrende nok for meg. Dagene kommer til å bli himla lange og jobben blir da tungt. Har jobbet i en slik rutinepreget jobb, hvor alt går på autopilot og du soner ut hele tiden. Dagene var ufattelig tunge. Mens da jeg jobbet i SFO via skolen i 6 uker så forsvant dagen på et blunk. Fordi det var noe hele tiden, mye uforutsett men samtidig trygt pga rutiner og arbeidsdagen. Jeg trenger stabilitet som trygge rutiner, samtidig som at det må være litt uforutsigbart også. Derav barnehage og SFO som ønske. 
Dessuten så er jeg ikke sterk nok psykisk til å jobbe i butikk. Sure kunder og slikt. 

-ts

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for info. 
Det jeg tenker også, liten mulighet til overtid. 
Har snakket med NAV og de er stor etterspørsel etter folk med relevant utdanning. Da barnehagene ønsker å "fjerne" de ufaglærte. Det å få praksis via NAV uten utdanning er mulig, for barnehagene ønsker ikke ufaglærte lengre. Det ligger mange annonser ute på finn og det har vært en god igjennom strømming av annonser. Har fulgt med i et år. 

Eneste jeg finner lite informasjon om, og anonnser for. Det er SFO. Vet ikke hvordan jobbmarkedet ser ut der.

Jeg er så usikker på barne- og ungdomsarbeider er et smart valg. Med tanke på økonomi. I butikk så har man mulighet til helgevakter og tillegg for helligdager. Grunnen til at jeg egentlig ikke ønsker butikk. Er fordi det ikke er utfordrende nok for meg. Dagene kommer til å bli himla lange og jobben blir da tungt. Har jobbet i en slik rutinepreget jobb, hvor alt går på autopilot og du soner ut hele tiden. Dagene var ufattelig tunge. Mens da jeg jobbet i SFO via skolen i 6 uker så forsvant dagen på et blunk. Fordi det var noe hele tiden, mye uforutsett men samtidig trygt pga rutiner og arbeidsdagen. Jeg trenger stabilitet som trygge rutiner, samtidig som at det må være litt uforutsigbart også. Derav barnehage og SFO som ønske. 
Dessuten så er jeg ikke sterk nok psykisk til å jobbe i butikk. Sure kunder og slikt. 

-ts

Ulempen er lite overtid og dermed dårligerer betalt, fordelen er jo at du får fri i helger og kvelder. For meg er det viktig, som har familie å tenke på. Du må også huske på at hvis du jobber i butikk som ufaglært får du dårligere betalt enn som barne- og ungdomsarbeider på skole, bhg eller SFO. Det er sant at barnehagene prøver å bare ansette faglærte framover, noe som er kjempebra!

En mulighet er jo å ta fagbrev i butikkfaget? (husker ikke hva det heter) Selv om det egentlig ikke høres ut som du har lyst til å jobbe i butikk.

Skjønner at du frykter sure kunder, og jeg vet det er noe herk (jobbet noen år i butikk selv). Ikke for å skremme deg, men det finnes sure, sinte og irriterte foreldre også. Det er ikke favorittdelen av jobben min, men det ordner seg alltid selv om det er kjpt.

Skrevet

Hva med rørlegger eller elektriker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...