Gå til innhold

Male panel ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei. Jeg holder på å bygge meg hus, og har litt panel i huset som jeg vil male med en gang. Noen som har erfaring med det? Hva gjør jeg?? :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør vaske grundig med avfettingsmiddel (for eksempel kraftvask), male over kvistene med kvistlakk før du maler som vanlig. Har jeg hørt, men det er mulig noen andre har bedre peiling enn meg på dette ;)

Skrevet

Hvis det er helt ny panel er ingen grundig vask som Fakse skrev nødvendig. Det holder også fint å bruke salmiakkvann. Det fjerner evt fettrester. (Som jeg vil tro det er minimalt av på ny panel??)

Skrevet

Du bør "vaske" over panelen med en fuktig klut for å få fibrene til å reise seg. Så pusser du bort dette med fint sandpapir.

Oljemaling blir finest, helst med grunning i samme farge. Anbefaler deg å bruke kvistlakk også på granpanel, og vent gjerne såpass lenge at du ser hvor det tyter kvae!

Du bør også vente til panelen har vært på veggen i varmt rom i et par uker slik at krympinga er over det verste før du begynner. Eller så kan du gjøre som oss, male fjøra før panelen ble slått på veggen :ler:

Vi har ikke sparklet panelen. Hvis du vil ha helt perfekt og glatt panel kan du jo like gjerne kjøpe Mjøspanel eller beverpanel. Prisen blir omtrent det samme, men det er mye enklere å jobbe med mdf.

Vi angrer litt på at vi ikke brukte mer Mjøspanel :klaske:

Lykke til!

Fru Nitha

Skrevet
Hvis det er helt ny panel er ingen grundig vask som Fakse skrev nødvendig. Det holder også fint å bruke salmiakkvann. Det fjerner evt fettrester. (Som jeg vil tro det er minimalt av på ny panel??)

Ah, selvfølgelig! Leste visst ikke første innlegg så grundig jeg ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for alle gode svar.. Nå skal jeg male :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...