AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #1 Skrevet 12. september 2017 Hei Jeg er vanligvis veldig flink til å skrive, men når det kommer til jobbsøknader så får jeg totalt jernteppe. Jeg føler meg plutselig veldig sårbar og blir rett og slett ekstremt var for hva jeg skriver. Ja, jeg vet at et raskt Google-søk kan gi meg hundrevis av artikler med "Hvordan skrive den perfekte søknad", og jeg har allerede samlet et knippe av gjennomgående råd og tips. Men er det noen her som kunne tenkt seg å dele sine beste tips til søknadskriving? Kanskje det er et og annet tips som andre kanskje ikke har tenkt på? Selv sliter jeg f.eks med å skrive om hvordan jeg mener at ting bør gjøres. Har skjønt såpass at man ikke bør skrive "jeg syns...", men hva med "jeg mener/legger vekt på/prøver alltid å..."? Man bør vel ikke virke bastant og arrogant heller akkurat? Anonymkode: 6db66...1a7
Aviale Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Når du beskriver deg selv med ulike egenskaper, begrunn eller kom med eksempler på hvorfor dette stemmer. Det er alltid litt kleint å skulle skryte av seg selv, men jeg syns det går lettere hvis jeg begrunner/eksemplifiserer. Husk å forbered deg på dette på intervju også, det vanskeligste spørsmålet jeg har fått - men som jeg var forberedt på - var: "Hvorfor skal vi velge akkurat deg?" Da er det viktig å kaste janteloven på båten! Jeg pleier å skrive sånn ca: 1. Hvorfor jeg vil ha jobben/hva som gjør meg motivert for jobben (gjerne spesifikt hos akkurat dem) 2. hvorfor de bør velge meg (utdanning + relevant arbeidserfaring som vil hjelpe meg i jobben) - bruker mest plass på dette 3. hvordan jeg vil beskrive meg selv (positive egenskaper relevant for jobben + en setning om et par av mine interesser) 4. en kort oppsummering på én setning om hvorfor de bør velge meg (miks av de 3 tidligere punktene). Ikke minst må du sjekke at søknaden ikke har skrivefeil! Og selv om jeg har søkt 5 forskjellige jobber på én dag (innenfor det samme, så spesifikk arbeidsplass er litt vanskelig å nevne), har jeg alltid med "Jeg søker med dette på stillingen som [...] ved [...]" og vendinger som "Relevante kvalifikasjoner for [...] er..." som jeg endrer for hvert sted.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 Jeg synes de soleklart beste søknadene er de som bruker ca halvparten av plassen på å beskrive hva du har oppnådd i tidligere jobber. Det er bare ikke interessant at du mener at du er selvstendig, fremoverlent og analytisk. Hva har du fått til? Anonymkode: aceb0...28b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå