Gå til innhold

noen som jobber med elever med angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har gode tips for å gi en god skoledag til en elev mrd angst? Jeg skal følge opp en elev og har bruk for tips og erfaringer

Anonymkode: 02765...47b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan bare snakke for mine barn. Er ikke lærer, men har barn med angst. God kommunikasjon med hjemmet, og å hjelpe barnet å knytte vennskap. En god venn gir barnet en god trygghet. 

Anonymkode: 380e0...2e1

Skrevet

Jeg opplevde at de dagene jeg fikk vite at jeg skulle opptre foran klassen, lærte og fikk jeg ikke med meg noe som ble sagt. Jeg glemte også det jeg leste opp.

Anonymkode: 154be...58e

Skrevet

Tilrettelegg dette med presentasjoner. Jeg hadde angst selv da jeg gikk på vgs, skulket hver gang vi skulle ha presentasjon, samt alle timer i faget presentasjonen skulle være i de neste dagene, for å slippe. Endte opp med å droppe ut, men det hadde kanskje utartet seg annerledes om jeg fikk oppfølgning, men var ikke klar over at jeg hadde angst og var for redd/stolt/sta til i si ifra om at jeg ikke hadde det bra. Om det lar seg gjøre, la eleven holde presentasjon for kun noen få, eller bare faglærer.

Anonymkode: b8615...524

Skrevet

Det viktigste er vel å se på eleven som et individ og ikke gjennom angsten. Angst viser seg på ulike måter, og en skoledag som kan være fin for én med angst kan være ganske grusom for en annen. For noen med angst er for eksempel fremlegg foran klassen ikke så ille, så det gjelder jo å ikke sykeliggjøre før man faktisk vet hva slags begrensninger denne personen har. 

Ellers er vel dette noe som er lurest å diskutere i lukkede rom på jobb. 

Anonymkode: 9749b...a1b

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilrettelegg dette med presentasjoner. Jeg hadde angst selv da jeg gikk på vgs, skulket hver gang vi skulle ha presentasjon, samt alle timer i faget presentasjonen skulle være i de neste dagene, for å slippe. Endte opp med å droppe ut, men det hadde kanskje utartet seg annerledes om jeg fikk oppfølgning, men var ikke klar over at jeg hadde angst og var for redd/stolt/sta til i si ifra om at jeg ikke hadde det bra. Om det lar seg gjøre, la eleven holde presentasjon for kun noen få, eller bare faglærer.

Anonymkode: b8615...524

Kjenner meg igjen her, jeg gjorde akkurat det samme. Året etter begynte jeg på en skole hvor det var ganske vanlig å ha presentasjoner foran bare lærer eller i små grupper og da fikk jeg veldig gode karakterer. Presentasjoner kan være utrolig ødeleggende og det finnes da bedre måter for en elev å vise hva h*n kan.

Det er litt vanskelig å gi tips uten å vite omtrent hvor gammel eleven er, men en fellesnevner gjennom grunnskolen var hvor jævlig det var å stå alene i friminuttene. Jeg var redd for å ta kontakt med andre elever og var avhengig av det var de som tok kontakt med meg. Dette var egentlig bare et problem når bestevennen min var borte, men hvis man ikke har noen gode venner kan jeg tenke meg at det er mye verre.

Anonymkode: 5bc04...bac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...